Narrow your search

Library

KBR (1)

LUCA School of Arts (1)

Odisee (1)

Thomas More Kempen (1)

Thomas More Mechelen (1)

UCLouvain (1)

UCLL (1)

ULB (1)

ULiège (1)

VIVES (1)

More...

Resource type

book (2)


Language

English (1)

French (1)


Year
From To Submit

2021 (1)

2020 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Le personnage du fanfaron : théâtre, récits, cinéma
Authors: ---
ISBN: 9782841749355 2841749355 Year: 2020 Publisher: Paris: Kimé,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De la comédie antique au cinéma italien, le personnage du fanfaron manifeste une vitalité remarquable. Le type est fourni dans l’Antiquité gréco-latine par la figure bruyante du « soldat », aussi bravache que poltron, qui se retrouvera dans la Commedia dell’Arte, avec d’autres prolongements dans le théâtre européen. Mais l’on songe aussi, du côté de la narration, à des personnages d’affabulateurs, se flattant de mérites et d’exploits plus ou moins réels, comme le baron de Münchhausen. La figure évolue selon les époques et les littératures et trouvera sa place dans de nombreux films italiens des années 60-70, dont le célèbre Fanfaron de Dino Risi. Personnage ridicule dans son principe, souvent victime de l’illusion même qu’il veut créer, le fanfaron intrigue cependant par sa complexité (lui-même acteur d’un rôle, il ouvre une dimension de théâtre dans le théâtre, de récit dans le récit), par son ambivalence et ses failles (égocentrique mais secrètement inquiet du jugement d’autrui, sottement vaniteux ou travaillé par un complexe d’infériorité, conscient de ses mensonges ou dupe de lui-même). Cet être qui veut exister à travers son discours, qui construit sa propre fiction et dont l’inanité même est spectaculaire, excite en tout cas la verve de l’auteur et la performance de l’acteur.Sur ce thème, les quatorze contributions réunies ici traitent de questions variées: les modèles antiques de soldat (Aristophane, Plaute et Térence, Lucien de Samosate), et leurs avatars dans le théâtre italien, français ou allemand, du XVe au XVIIe siècle; diverses figures de discoureurs avantageux (professeur d’amour chez Ovide, colporteur chez Hawthorne, narrateur à la fois tyrannique et déceptif chez Diderot et Calvino); enfin le fanfaron comme personnage-symptôme au XXe siècle: vaniteux et cuistres dans les récits de l’après-guerre (Proust, Svevo, Woolf, Musil), pantin fasciste dans Éros et Priape de Gadda, incarnations d’opportunistes par l’acteur Alberto Sordi.


Book
Jacob and the Divine Trickster
Author:
ISBN: 1575066424 9781575066424 9781575062198 1575062194 Year: 2021 Publisher: University Park, PA

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

What role does God play in relation to the deceptions that pervade the Jacob cycle? What has not been investigated is the way God may factor into this deceptive activity. The book of Genesis contains a latent tension: Jacob is both a brazen trickster who deceives members of his own family and YHWH's chosen, from whom the entire people of Israel derive and for whom they are named. How is one to reconcile this tension? This dissertation investigates the phenomenon of divine deception in the Jacob cycle (Gen 25-35). The primary thesis is that YHWH both uses and engages in deception for the perpetuation of the ancestral promise (Gen 12:1-3), giving rise to what Anderson has dubbed a theology of deception. Through a literary hermeneutic, emphasizing the symbiotic relationship between both how the text means and what the text means, with theological aims, this study examines the various manifestations of YHWH as Trickster in the Jacob cycle. Attention is given to how the multiple deceptions evoke, advance, and at times fulfill the ancestral promise. In Gen 25-28 YHWH engages in deception to insure Jacob receives the ancestral promise. Here Jacob is seen cutting his deceptive teeth by extorting the right of the firstborn from Esau and the paternal blessing from Isaac. YHWH, however, also plays the role of Trickster through an utterly ambiguous oracle to Rebekah in Gen 25:23, which drives the human deceptions. At Bethel (Gen 28:10-22) Jacob receives the ancestral promise from YHWH, in effect corroborating the earlier deceptions. In Gen 29-31 YHWH uses the many deceptions perpetrated between Jacob and Laban to advance the ancestral promise in the areas of progeny, blessing to the nations, and land. Lastly, in Gen 32-35 YHWH participates in Jacob's final deception of Esau (Gen 33:1-17) through two encounters Jacob has, first with the "messengers of God" and second with God. Jacob's tricking of Esau during their reconciliation results in Jacob's return to the promised land. Can anyone out-trick the Divine Trickster? Anderson thus rightly gives due attention to the Old Testament's image of God as dynamic, subversive, and unsettling, appreciating the complex and intricate ways that YHWH interacts with his people. This witness to YHWH's engagement in deception stands alongside and informs the biblical portrait of YHWH as trustworthy and a God who does not lie.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by