Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Na het succes van 'Filosoferen met kinderen' dat in 2011 verscheen volgt hier een nieuwe bundel verhalen om met kinderen te filosoferen over levensvragen. Verhalen uit de hele wereld, uit alle culturen en uit alle religies. Verhalen die vragen oproepen, om over na te denken of om alleen maar stil naar te luisteren. Voor een deel zijn het weer oude verhalen met een bepaalde levenswijsheid die zowel spannend als inspirerend zijn. Daarnaast zijn er veel nieuwe verhalen over dieren die in hun wereldje dezelfde sociale en emotionele dilemma's tegenkomen als de kinderen zelf, zodat ze zich daarmee gemakkelijk kunnen identificeren. Ze vormen een prachtig geschenk aan de kinderen van nu, die er vragen over kunnen stellen en gestimuleerd worden om na te denken over zichzelf en hun leefwereld. Bij elk verhaal staan praktische tips voor de docent over het gebruik van de verhalen in de klas. Uniek aan deze verhalen is dat ze niet allemaal vastliggen; ze kunnen aangepast worden aan de leeftijd en de mogelijkheden van de groep. Vandaar dat deze verhalen ideaal zijn voor een groep die speciale aandacht verdient. Bovendien zijn er tips voor aansluitende creatieve activiteiten.
Philosophy --- filosoferen met kinderen --- #PBIB:+111.94 --- 478 --- Filosoferen met kinderen --- Vakdidactiek : Godsdienst / Zedenleer / Filofosie : Lager onderwijs --- Vormingsgebieden --- toegepaste filosofie --- Levens --- Basisonderwijs --- Verhalen --- Levensvraag --- Verhaal
Choose an application
#PBIB:+111.94 --- Filosofie --- Lezen --- 478.9 --- Filosoferen met kinderen --- Verhalen --- Vakdidactiek : Godsdienst / Zedenleer / Filofosie : Lager onderwijs --- Overige vormingsgebieden --- filosoferen met kinderen --- filosofie (themawoord fictie) --- Didactics of philosophy --- Dutch literature --- Filosofie met kinderen
Choose an application
In Kan een bloemkool denken legt docent filosofie en auteur Jan de Bas op heldere en structurele wijze uit hoe je aan de slag kan met filosoferen met kinderen (FMK). De Bas doet dit aan de hand van vijf hoofdthema’s uit de filosofie: zijn, denken, doen, taal en mens. Aan deze thema’s koppelt hij onderwerpen zoals: geluk, liefde, onzichtbaarheid, identiteit, eerlijkheid en rechtvaardigheid. Voor elke leeftijdsgroep geeft hij suggesties hoe deze thema’s in de lessen te behandelen. De Bas licht diverse beeldvormers toe in theorie en in hun praktische toepassing, zoals: het vier-tafel-experiment, denkwandelen, de filosofische meditatie en wasknijperwoorden. Ook het filosofische gesprek krijgt uitvoerig aandacht in dit boek. De auteur gaat eveneens in op het inrichten van een ‘wijsgerige leeromgeving’, zoals een debathoek en een aforismenmuur. Een belangrijk principe van dit boek is dat elk kind de kans moet krijgen om te filosoferen. Daarom begint bijna elke les met een individuele opdracht of een persoonlijke vraag. Een groep kan immers pas als filosofische onderzoeksgroep fungeren als iedereen participeert. In dit boek staan concrete en onmiddellijk bruikbare opdrachtbladen voor leerlingen en instructiebladen voor docenten.
Filosofie ; kinderen --- Filosofie ; jongeren --- Filosoferen ; kinderen --- Filosoferen met kinderen --- Basisonderwijs --- 478.9 --- Overige vormingsgebieden --- #PBIB:+111.94 --- Vakdidactiek : Godsdienst / Zedenleer / Filofosie : Lager onderwijs --- filosofie --- Didactics of philosophy --- filosoferen met kinderen --- denken --- basisonderwijs --- Filosofie ; jongeren. --- 433.2
Choose an application
In dit boek maak je kennis met tien duo's van tegengestelde karaktertrekken. Elke eigenschap heeft positieve en negatieve kantjes. De psychologische tegenstellingen worden voorgesteld door tijdloze en herkenbare figuurtjes met wie jonge kinderen (vanaf 8 jaar) zich gemakkelijk kunnen identificeren. Met dit boek leren kinderen nadenken over zichzelf en de anderen om hen heen.
#PBIB:+111.94 --- C6 --- kinderen --- psychologie --- Anders zijn --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Persoonlijkheidskenmerken --- Persoonlijkheidsleer --- Psychologie --- 417.1 --- 417 --- 417 )* PERSOONLIJKHEIDSLEER --- anders zijn --- tegenstellingen --- 478.9 --- Vakdidactiek : Godsdienst / Zedenleer / Filofosie : Lager onderwijs --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Persoonlijkheidsleer - Typologiën --- lager onderwijs 1ste graad (doelgroep) --- differentiële psychologie --- Psychology --- filosoferen met kinderen --- toegepaste filosofie --- #BSCH: vak: psychologie
Choose an application
Dit is in eerste instantie een bundel verhalen die kinderen prikkelt tot nadenken over fundamentele vragen. Door de toevoeging van verwerkingsvragen en toelichtingen is dit boek teven te gebruiken als een methode die een verband legt tussen de natuurlijke kinderlijke interesse in verschillende levensvragen en het belang van het beter denken en communiceren. De karakters in de verhalen worden geboeid door het anders denken, het classificeren van de dingen, het uitvinden van woorden en het spelen met taal. Zonder er erg in te hebben treft de lezer zichzelf in gedachten aan, in verwondering. Hoe snel zijn gedachten? Wat is omkeerbaar en wat niet? Is het mogelijk om een nieuw betekenisvol woord uit te vinden? Hoe komt het dat een deel van mij iets wil en een ander deel iets anders? Wat kan wel en wat kan niet geteld worden? Kunnen we beloond worden voor het feit dat we geboren zijn? Waarom vergeten we dingen die we willen onthouden en herinneren we de dingen waar we niet om geven of die we willen vergeten?
Cognitive psychology --- filosofie --- Didactics of philosophy --- Philosophy --- filosoferen met kinderen --- Filosofie ; basisonderwijs --- Filosofie ; kinderen --- #PBIB:+111.94 --- Filosofie --- 476.8 --- 478.9 --- Basisonderwijs --- Filosoferen met kinderen --- Filosofie met kinderen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- 157.9 --- 476 --- Filosoferen ; basisonderwijs --- Filosoferen met kinderen ; basisonderwijs --- Verhalen : filosoferen --- filosofie: basisonderwijs --- filosofie: kinderen --- Vakdidactiek : Godsdienst / Zedenleer / Filofosie : Lager onderwijs --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- Overige vormingsgebieden --- toegepaste filosofie
Choose an application
Hoe ga je om met moeilijke dingen die je overkomen? Hoe belangrijk zijn andere mensen voor je? Wat is er na de dood? Wat voor persoon wil je zijn als je oud bent? Vragen waar geen pasklare antwoorden op zijn, maar die belangrijker zijn dan ooit. In deze tijd staan we immers zèlf voor de opgave 'betekenis' in het leven te ontdekken en vorm te geven. Zeker in de opvoeding kun je daar niet omheen. Dit boek is bedoeld voor opvoeders, zowel ouders als beroepskrachten, die met (hun) kinderen van zes tot twaalf jaar vragen over het leven willen onderzoeken. Door verhalen uit jeugdliteratuur en mythen, creatieve activiteiten en gesprekken kun je ontdekken wat betekenisvol voor je is. Zo zijn voor veel mensen verbindingen met anderen essentieel. Maar bijvoorbeeld ook jezelf willen ontwikkelen, leren accepteren wat je niet in de hand hebt, de natuur, helden en ideeën over leven na de dood kunnen onderdeel zijn van je eigen 'betekenisverhaal'. Gewone dingen in het dagelijks leven vormen in deze aanpak wel steeds het aanknopingspunt. - Bedenk een symbool voor zelfvertrouwen en klei hier een amulet van. - Houd een verkiezing van de bijzonderste dieren die je kent. - Maak een strip over het ontstaan van de aarde. In dit boek vind je 21 themas met activiteiten waarin kinderen leren hun eigen betekenisverhaal te vertellen. De thema's zijn ook los te gebruiken, bijvoorbeeld bij een ingrijpende gebeurtenis die zinvragen oproept; thuis, in de klas, op de naschoolse opvang of in de jeugdzorg. Daarnaast bieden de activiteiten een mogelijkheid om onderwerpen die normaal gesproken zwaar of moeilijk lijken op een toegankelijke en speelse manier met kinderen te bespreken. In de handleiding in dit boek vind je aanwijzingen om kinderen hierin volop ruimte te geven voor hun eigen gedachtegang. Er is ook aandacht voor het begeleiden van gesprekken met een groep kinderen door beroepskrachten in een opvoedingssituatie.
Didactics of primary education --- Didactics of philosophy --- Philosophy --- filosoferen met kinderen --- Filosofie ; kinderen --- Filosofie ; basisonderwijs --- toegepaste filosofie --- #PBIB:+111.94 --- Filosofie --- bestaansvragen --- 478.9 --- Filosoferen met kinderen --- Lager onderwijs --- Afscheid nemen --- Basisonderwijs --- Dood --- Helden --- Ik en de anderen --- Natuur --- Scheppingsverhalen --- Uitvindingen --- Vriendschap --- Zelfvertrouwen --- Vakdidactiek : Godsdienst / Zedenleer / Filofosie : Lager onderwijs --- Overige vormingsgebieden --- (zie ook: Anders zijn) --- Levensbeschouwelijke opvoeding --- Levensbeschouwing --- Levensbeschouwelijk onderwijs
Choose an application
tijkboek bij "Wortels en vleugels : kinderen onderzoeken bestaansvragen"
#PBIB:+111.94 --- Filosofie --- 471.48 --- basisonderwijs --- filosoferen met kinderen --- kinderopvang --- methodiek --- morele vorming --- spelletjes --- 478.9 --- Afscheid nemen --- Basisonderwijs --- Filosoferen met kinderen --- Ik en de anderen --- Leven --- Zelfvertrouwen --- Zinvraag --- Vakdidactiek : Godsdienst / Zedenleer / Filofosie : Lager onderwijs --- Morele en religieuze opvoeding --- Overige vormingsgebieden --- (zie ook: Anders zijn) --- Schoolbooks - Didactic material --- Kinderen --- Levensbeschouwelijke opvoeding --- Levensbeschouwing --- Verhalen --- Tolhuis --- Kind --- Verhaal --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
In dit boek staan filosofische lesprojecten waarin leerkracht en leerlingen samen op zoek gaan naar de vragen achter de antwoorden, naar ontdekkingen achter de kennis. Alle filosofische onderwerpen in dit boek sluiten aan bij de vormingsgebieden in het basisonderwijs : bij elke lessenserie wordt dan ook een relatie gelegd met de kerndoelen Basisonderwijs (NL). Kenmerkend voor deze lessen is de grote afwisseling aan werkvormen, het is letterlijk filosoferen met hoofd, handen en voeten. Daarom wordt hier veel meer dan alleen de cognitie van de kinderen besproken.
ethiek --- General ethics --- Philosophy --- filosoferen met kinderen --- #PBIB:+111.94 --- Filosofie --- filosoferen --- 433.9 --- 478.9 --- Filosoferen met kinderen --- Basisonderwijs --- Didactiek --- Gesprekken met kinderen --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Handboek/cursus --- Sociaal-emotionele opvoeding ; kleuteronderwijs --- Wijsbegeerte --- filosoferen: kinderen --- Vakdidactiek : Godsdienst / Zedenleer / Filofosie : Lager onderwijs --- jokken, sinterklaas, zakgeld, overige onderwerpen --- Overige vormingsgebieden --- toegepaste filosofie --- Didactics of philosophy --- Lager onderwijs --- #BSCH: vak: filosofie
Choose an application
Het spel is bedoeld als aanjager van filosofische gesprekken met en tussen kinderen.Een echt gezelschapsspel vraagt om spelregels en een puntentelling. Die zitten er netjes bij. De gebruiksaanwijzing verraadt minstens 1 wijsgerige vooronderstelling van de makers: we zijn niet op aarde om anderen te verslaan. De uitgever is dan ook een 'anarchistisch collectief'. 'Wie na afloop de meeste kaarten heeft, heeft gewonnen, maar daar gaat het natuurlijk helemaal niet om!'Het kaartspel, bedoeld voor kinderen vanaf zeven jaar, bestaat uit vraag- en antwoordkaarten. De laatste hebben als opschrift 'ja', 'nee' en 'tja...'. De eerste zijn het interessantst. Vind je dat je een opvoeding nodig hebt? Helpt het om vervelende kinderen te straffen? Schaam je je als je een wind laat terwijl een heel nette oom en tante op bezoek zijn? Moet iedereen naar je luisteren? Heeft het leven zin? Denk je dat waarheid bestaat? Het zijn vragen die er tussen school, tv-programma's en pianoles door vaak bij inschieten. Maar die er wel toe doen.Bron: http://www.at-a-lanta.nl/diversenblz.html
maatschappelijke vorming --- Didactics of social education --- Didactics of philosophy --- filosoferen met kinderen --- #PBIB:+111.94 --- Communicatie --- Emotionele opvoeding(Affectieve opvoeding) --- Filosoferen met kinderen --- Groepsspelen --- Kennismakingsspelen --- coaching --- spelmateriaal --- Educatieve spelen --- 159.923 --- Vakdidactiek : Godsdienst / Zedenleer / Filofosie : Lager onderwijs --- Games --- Kritisch denken --- Gesprekken --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Denken --- Redeneren --- Argumenteren --- Maatschappelijke vorming --- Gesprek --- Orthopedagogics
Choose an application
Dit boek leert hoe u kinderen op speelse wijze kunt betrekken bij filosofische thema's. Dit kan uitstekend gecombineerd worden met activiteiten zoals tekenen, toneelspelen en knutselen. In dit boek staan activiteiten die voor kinderen interessant en leuk zijn om te doen, zowel binnen als buiten schooltijd. (Bron: covertekst)
filosofie --- Didactics of philosophy --- Philosophy --- filosoferen met kinderen --- Filosofie ; kinderen --- #PBIB:+111.94 --- Filosofie --- Anders zijn --- Basisonderwijs --- Denken --- Dood --- Dromen --- Emoties (Gevoelens) --- Fantasie --- Filosoferen met kinderen --- Geluk --- Ik en de anderen --- Kiezen --- Kinderen --- Kunst --- Pesten --- Regels --- Tegenstellingen --- Tijd --- Zintuigen --- 456.8 --- 478.9 --- Filosoferen met kinderen; ba.o. --- Vakdidactiek : Godsdienst / Zedenleer / Filofosie : Lager onderwijs --- (zie ook: Anders zijn) --- Schoolbooks - Didactic material --- 032127.jpg --- toegepaste filosofie --- Lager onderwijs --- Filosoferen met kinderen; ba.o --- #BSCH: vak: filosofie
Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|