Narrow your search

Library

KBR (5)

UCLouvain (4)

ULB (4)

UGent (1)

ULiège (1)

UMons (1)


Resource type

book (5)


Language

French (4)

English (1)


Year
From To Submit

2016 (1)

2012 (1)

2009 (1)

1996 (2)

Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Book
Les catastrophes et leurs conséquences psychotraumatiques chez l'enfant : accidents, terrorisme, guerres, violence d'Etat, torture, catastrophes naturelles : descriptions cliniques et traitements
Author:
ISBN: 2710111985 9782710111986 Year: 1996 Volume: *4 Publisher: Paris : ESF editeur,

Minefields in their hearts : the mental health of children in war and communal violence
Authors: ---
ISBN: 0300065701 Year: 1996 Publisher: New Haven (Conn.) : Yale university press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The Holocaust, civil war in Bosnia, drug wars in the cities, random violence in schools, streets, and homes - such events and their aftermath pose special problems for mental health professionals, educators, and others who must help children make sense of acts that endanger them physically and psychically. In this book, edited by Drs. Roberta J. Apfel and Bennett Simon, mental health professionals share their knowledge, experiences, and hopefulness in working with children exposed to war and violence. The result is a moving history of young lives affected by war, persecution, and communal violence, and an invaluable resource for anyone working with children subjected to such traumas. The contributors to this book - who include psychiatrists, psychologists, and social workers, all with direct experience working with children who are victims of war and violence - address the ethics involved in working with children in war zones, children's development under circumstances of war or violence, post-traumatic stress disorder and other stress reactions, refugee children, "survivor guilt," interventions and treatments, and the emotional health of the caretakers. The book includes case studies on children of war in Kuwait, on a program involving children of Holocaust survivors and children of Nazi perpetrators, and on the Child Development-Community Policing Program in New Haven.


Book
Traumatismes de l'enfance et de l'adolescence : un autre regard sur la souffrance psychique
Authors: ---
ISSN: 0777527X ISBN: 9782807302433 2807302432 Year: 2016 Volume: *109 Publisher: Louvain-la-Neuve : De Boeck Supérieur,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dans une optique résolument pluridisciplinaire et didactique , cet ouvrage aborde la question du traumatisme de l'enfant ou de l'adolescent selon différentes situations cliniques actuelles auxquelles les psychologues, médecins et acteurs sociaux sont régulièrement confrontés. L'auteur y traite de thématiques très diversifiées mais néanmoins ancrées dans le quotidien des intervenants et illustre celles-ci par des situations tirées de sa propre pratique clinique: maltraitances émotionnelles, violence et transgressions sexuelles des adolescents, quête d'identité des enfants adoptés, la toxicomanie parentale et ses conséquences sur le développement psychique de leur enfant, conséquences psychologiques du divorce sur l'enfant et syndrome de l'aliénation parentale, dépression et suicide chez l'enfant et l'adolescent, le processus spécifique de deuil chez l'enfant et l'adolescent, les mécanismes de résilience des enfants victimes de maltraitance, et bien d'autres problématiques tout aussi contemporaines. Ce faisant, Yves Haesevoets interroge tout à la fois la psychothérapie, la clinique et la psychopathologie, en ayant toujours la volonté de comprendre le senset les mécanismes sous-jacents de la souffrance. Il ouvre ainsi un véritable débat de société en termes de santé mentale, de prévention et de perspectives pour les nouvelles générations.


Book
Aider l'élève en souffrance : stratégies pratiques pour aider les enfants qui ont des difficultés d'attachement
Author:
ISBN: 9782804171124 2804171124 Year: 2012 Volume: *10 Publisher: Bruxelles : De Boeck,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Fondé sur l'expérience personnelle de l'auteure, ce manuel explique les processus sous-tendant les problèmes des enfants, développe la théorie de l'attachement et souligne le rôle des enseignants dans la façon dont ces enfants peuvent être aidés à l'école.

Keywords

Affective disorders in children --- Attachement chez l'enfant --- Attachment behavior in children --- Attachment disorder in children --- Comportement d'attachement chez l'enfant --- Disorders of personality in children --- Educational psychology --- Enfants -- Problèmes affectifs --- Enfants -- Traumatisme psychique --- Enfants -- Troubles affectifs --- Enfants atteints de troubles de l'apprentissage --- Enfants en difficulté d'apprentissage --- Enfants handicapés intellectuels --- Enfants retardés --- Gevoelsstoornissen bij kinderen --- Hechtingsgedrag bij kinderen --- Hechtingsstoornis bij kinderen --- Kinderen met leermoeilijkheden --- Kinderen met leerstoornissen --- Kinderen met verstandelijke en meervoudige beperkingen --- Learning disabled children --- Onderwijspsychologie --- Personality [Disorders of ] in children --- Personality disorders in children --- Personality--Disorders in children --- Personnalité chez l'enfant [Troubles de la ] --- Persoonlijkheidsstoornissen bij kinderen --- Psychic trauma in children --- Psychisch trauma bij kinderen --- Psychologie de l'éducation --- Psychologie pédagogique --- Psychopedagogie --- Psychopedagogy --- Psychopédagogie --- Pédagogie expérimentale --- Trauma [Psychisch ] bij kinderen --- Trauma psychique chez l'enfant --- Traumatisme psychique chez l'enfant --- Trouble de l'attachement chez l'enfant --- Troubles affectifs chez l'enfant --- Troubles de la personnalité chez l'enfant --- Élèves en difficulté d'apprentissage --- Psychopédagogie --- Enfants en difficulté d'apprentissage --- Bowlby, John --- Emotions in children --- Study and teaching (Elementary) --- Educational psychology.

Listing 1 - 5 of 5
Sort by