Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Intercultureel onderwijs --- Transculturele pedagogie --- 474.6 --- #PBIB:+107.33 --- transcultureel communiceren --- Intercultureel onderwijs ; basisonderwijs --- Opvoedkunde: begeleiden: communiceren --- Onderwijs : Opvoeding : Intercultureel onderwijs : Lager onderwijs --- transcultureel lesgeven --- Opvoedkunde: lesgeven --- intercultureel onderwijs --- Teaching --- Didactics of primary education --- 454.6 --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Intercultureel onderwijs. --- Pedagogiek. --- Allochtonen. --- intercultureel onderwijs. --- pedagogiek. --- basisonderwijs.
Choose an application
Psychoanalyse is een westerse uitvinding. Haar kijk op onbewuste psychische processen is ingebed in de cultuur die haar heeft voortgebracht. Ook in de actuele diversiteit van haar therapeutische toepassingsvormen kan ze haar cultuurbepaaldheid niet loochenen. Anderzijds leven we in een klimaat van transculturalisme, dat van ons verwacht dat we met cultureel-anderen in interactie gaan en daarbij de cultuurverschillen overstijgen zonder hun bestaan te negeren. Is er in dit transculturalisme plaats voor de psychoanalyse? Is een transculturele psychoanalyse mogelijk? Kan de psychoanalyse juist dankzij het transculturalisme haar aanspraken op universaliteit verzilveren of dwingt het transculturalisme haar er integendeel toe deze aanspraken in bescheidenheid op te bergen? In ieder geval gaat de psychoanalyse de uitdaging aan.Vlaamse en Nederlandse psychoanalytici en psychoanalytisch psychotherapeuten getuigen hier van de wijze waarop zij in contact proberen te komen met het psychisch lijden van cultureel-anderen. Met vele klinische voorbeelden uit de praktijk onderzoeken zij welke processen de aandacht opeisen als patiënt en therapeut een verschillende culturele achtergrond hebben. Zij laten zien hoe de psychoanalyse probeert verder te kijken dan haar westerse neus lang is
Psychoanalyse. --- culturele diversiteit --- dieptepsychologie --- Depth psychology --- Psychiatry [Transcultural ] --- Belgium --- Psychoanalyse --- Multiculturaliteit --- Cultuurverschillen --- Geestelijke gezondheidszorg --- Allochtonen --- Vluchtelingen --- Trauma --- Adoptie --- Opbouwwerk --- Speelpleinwerking --- psychiatrie --- psychoanalyse --- psychotherapie --- transcultureel communiceren --- Multiculturalisme --- Cultuurverschil --- Allochtoon --- Vluchteling --- Psychotrauma --- Autochtoon --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
Ziekteleer --- 610 )* GENEESKUNDE --- farmacologie --- geneeskunde specialismen --- gezondheidsopvoeding --- gezondheidszorg --- gezondheidszorg [Nederland] --- ontwikkeling --- ziektebeleving --- ziekteleer --- 61 --- Gezondheid --- Gezondheidszorg --- Migranten --- Pathologie --- Personen met een handicap --- Transcultureel --- Ziekten --- 364.444 --- 616 --- 613 --- Gehandicapten : hulpverlening --- Maatschappelijk werk en gezondheidszorg --- Transculturele hulpverlening --- Hygiene. Public health. Protection --- medische terminologie --- hulpverlening
Choose an application
Wat heeft een hulpverlener nodig om intercultureel competent te zijn? Welke invloed heeft zijn persoonlijke achtergrond op zijn omgang met en oordeel over mensen uit een andere cultuur of context? Hoe kan een werkelijk toegankelijke en goed werkende hulpverlening aan migranten maar ook aan Nederlanders gerealiseerd worden? Welke rol spelen het intergenerationele familiedenken en de gevolgen van migratie daarbij?In deze herziene editie wordt ingegaan op de meerwaarde van het werkmodel 'beschermjassen' bij actuele thema's zoals destructieve familiepatronen (meisjesbesnijdenis en eerwraak), uitsluiting van vaders na scheiding en de acht bakens van welzijn nieuwe stijl. Het werk biedt een nieuw perspectief op de hulpverleningspraktijk. Het gaat in op wat een professional nodig heeft voor een open dialoog met de vreemde ander. Interculturele competenties komen uitgebreid aan de orde. Ook worden instrumenten behandeld, zoals het genogram, die inzetbaar zijn in het contact tussen hulpverlener en cliënt.Deze uitgave bevat pakkende verhalen van mensen die zichzelf ontmoeten in de dialoog met de vreemde ander. Hulpverleners vertellen op een openhartige manier over hun persoonlijke ervaringen. Deze vaak intieme familieverhalen komen heel dicht bij de lezer, die automatisch gaat nadenken over hoe de lijnen lopen in zijn eigen familie. Het is een eyeopener voor velen dat de kracht van families, die in de hulpverlening vaak niet benut wordt, zo eenvoudig in te zetten is
interculturele hulpverlening --- Hygiene. Public health. Protection --- familie --- migratie (mensen) --- Social welfare methods --- Hulpverlening --- Methodologie --- Gezinsbegeleiding --- Nederland --- Multiculturele samenleving --- Gezondheidszorg --- Allochtonen --- Methodiek --- 364 --- Provincie West-Vlaanderen --- Cultuurverschillen --- Migratie --- Transcultureel --- multiculturele samenleving --- 322 --- 328.7 --- Interculturaliteit --- Interculturele zorg --- 325 --- 362.9 --- Allochtoon --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Autochtoon --- Literatuur --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
In een maatschappij die steeds diverser wordt, kunnen hulpverleners niet meer uitgaan van één mensbeeld en één opvatting over psychische gezondheid. Zij zullen hun kennis en kunde een bredere basis moeten geven en gevoeliger moeten worden voor de diversiteit van hun cliënten. Het boek Verschillen omarmen biedt therapeuten en welzijnswerkers een breed hulpverleningskader dat toepasbaar is voor iedere cliënt, onafhankelijk van de (culturele) achtergrond.Verschillen omarmen gaat in op de systeemtheorie en de communicatietheorie en maakt gebruik van antropologische ideeën om (cultuur)verschillen te duiden. Het behandelt de sociaal-maatschappelijke en menselijke factoren die in relaties een belangrijke rol spelen (zoals cultuur, migratie, gender, klasse, religie en spiritualiteit). Het reikt instrumenten aan voor het transcultureel en systemisch werken in de praktijk (waaronder het genogram). Het stimuleert de lezer zich bewust te worden van zijn eigen systeem en culturele achtergrond en toont hoe hij deze kan inzetten bij het ontwikkelen van transculturele vaardigheden.Zowel in het boek als op de bijbehorende website wordt de theorie ondersteund door een groot aantal oefeningen en opdrachten die individueel, met collega?s of met het cliëntsysteem uitgevoerd kunnen worden.(bron: https://shop.coutinho.nl/store_nl/verschillen-omarmen.html)
Sociology of social care --- Psychiatry --- migrantenproblematiek --- pijn --- casestudies (geneeskunde) --- gezinstherapie --- systeemtherapie --- interculturele verpleegkunde --- contextuele hulpverlening --- MPG (minimale psychiatrische gegevens) --- interculturele geneeskunde --- interculturele hulpverlening --- relatietherapie --- culturele diversiteit --- Transculturele geneeskunde --- Interculturele hulpverlening --- Diversiteit --- Hulpverlening --- Geestelijke gezondheidszorg --- Systeemtheorie --- Cultuurverschil --- Genogram --- Cultuur --- Migratie --- Gender --- Klassenverschil --- Godsdienst --- Spiritualiteit --- Psychotherapie --- Communicatietheorie --- Antropologie --- Systeemtheorie (sociale wetenschappen) ; psychotherapie --- Migranten ; psychosociale hulpverlening --- hulpverlening --- transcultureel communiceren --- welzijnswerk --- diversiteit --- welzijnswerk, methoden --- 361.1 --- diversiteit. --- hulpverlening. --- 361.1.
Choose an application
Elk contact is transcultureel en iedereen heeft transculturele contacten. Dat is de rode draad in dit boek. Voor elke professional in dienstverlening, gezondheidszorg, bedrijfsleven of onderwijs, is het van belang de mensen met wie hij werkt te bekijken met 'nieuwe ogen'. Elk mens heeft naast zijn groepscultuur ook nog een persoonlijke cultuur en is dus een unieke persoonlijkheid. Dat klinkt als een open deur, maar mensen vergeten vaak dat er niet alleen cultuurverschillen bestaan tussen mensen uit westerse en bijvoorbeeld islamitische culturen, maar dat elk mens een andere socialisatie heeft doorgemaakt. Om goed te kunnen samenwerken en communiceren met mensen die ander waarden en opvattingen hebben, is kennis omtrent cultuurverschillen niet voldoende. Het gaat erom een transculturele attitude te verwerven.
#KVHB:Cross-culturele psychologie --- 301.173 --- 130 --- 372.83 --- 301.52 --- 301.183 --- 373.3.147 --- interculturaliteit --- muziek --- 305.81 --- 392 --- Culturele antropologie --- 328.7 --- casestudies (gez) --- communicatie (gez) --- culturele antropologie (gez) --- transculturele verpleegkunde (gez) --- multiculturele samenleving --- sociologie, cultuur --- diversiteit --- 316.7 --- Communicatie --- Cultuur --- Cultuurverschillen --- Ideologieën --- Migranten --- Racisme --- Transcultureel --- 905.2 --- Transculturele communicatie --- communicatie --- cultuur --- interculturele communicatie --- mondiale vorming --- S20073.JPG --- Sociologie van de cultuur --- Cultuurfilosofie. Cultuurpsychologie --- Didactiek van de maatschappelijke vorming --- Sociologie van sociale dienstverlening --- Sociologie van de minderheden --- Didactiek van het lager onderwijs --- interculturele communicatie, intercultureel zakendoen, cultuurverschillen en interculturaliteit --- 007 --- 008 --- 374
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|