Narrow your search

Library

UCLouvain (12)

KBR (6)

KMSKA (5)

Rubenianum (5)

ULB (5)

KU Leuven (4)

UNamur (3)

EHC (2)

ULiège (2)

ARB (1)

More...

Resource type

book (12)


Language

English (5)

French (5)

Italian (1)

Spanish (1)


Year
From To Submit

2020 (1)

2019 (1)

2018 (1)

2014 (1)

2010 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by

Book
La jeunesse de Titien : peinture et poésie, la nature, l'amour, la foi
Author:
Year: 1919 Publisher: Paris: Hachette,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
L'opera completa di Tiziano
Authors: --- ---
Year: 1969 Publisher: Milano: Rizzoli,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Titien : questions d'iconographie
Authors: --- ---
ISBN: 2754104070 9782754104074 Year: 2009 Publisher: Paris: Hazan,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

[2009] Indices, détours, sources cachées, ramifications imprévues, résurgences, singularités - l'enquête iconologique est comme une science du ricochet : d'un point à un autre, par rebonds successifs, par petites touches, une œuvre est traversée. Ici, à propos du Titien, et en six études aux sujets circonscrits, la méthode de Panofsky s'illustre une nouvelle fois, avec une maîtrise consommée. Mais dans ce qui se voulait aussi hommage rendu à un artiste admiré entre tous vient s'inscrire une autre dimension. Si ce sont toujours des énigmes de la représentation figurée que le livre cherche à dévoiler, de fil en aiguille et chemin faisant, ce qui apparaît, c'est une étude qui dégage le sens de l'œuvre dans son ensemble. Le discours, s'il reste bien entendu rigoureux, s'il en passe par ces prodiges d'érudition familiers aux lecteur de Panofsky, s'étonne ici d'une autre manière. Devant le caractère inépuisable d'une œuvre dans laquelle il se sent littéralement immergé, Panofsky ne cherche pas à maîtriser les flux de signification en les orientant dans un sens biographique ou stylistique. Chacun des postes d'observation que constituent les thèmes des six études ici réunies fonctionne comme une sorte de tremplin à partir duquel il se jette dans l'océan de l'œuvre en entraînant le lecteur avec lui. De telle sorte, qu'en partant à chaque fois d'un problème (par exemple : le Titien et Ovide), l'enquête en vient à révéler lumineusement mais surtout naturellement la problématique de l'œuvre du Titien tout entière et à en dégager la singularité au sein de son époque. Un tel équilibre, fruit d'un contact amoureux permanent avec la peinture du maître vénitien, prend les allures d'un accomplissement : il s'agit en effet du dernier livre conçu et corrigé par le grand historien, qui donne ici à la fois un chef-d'œuvre d'érudition poétique et une ultime méditation sur le sens des œuvres. Mots clés : iconologie, Ovide, Charles Quint, Gonzague, Bassano, L'Arétin, Pesaro, Venise, Giorgione, Rubens, Raphaël, Campagnola. http://www.hachette.com/livre/erwin-panofsky-titien-question-d-iconographie-340502.html


Book
Tiziano : palazzo ducale, Venezia : nationale gallery of Art, Washington
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 8831753304 9788831753302 Year: 1990 Publisher: Venezia Marsilio Editori

Le Titien : questions d'iconologie
Author:
ISBN: 2850252220 9782850252228 Year: 1990 Publisher: [Paris] : Hazan,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

[2009] Indices, détours, sources cachées, ramifications imprévues, résurgences, singularités - l'enquête iconologique est comme une science du ricochet : d'un point à un autre, par rebonds successifs, par petites touches, une œuvre est traversée. Ici, à propos du Titien, et en six études aux sujets circonscrits, la méthode de Panofsky s'illustre une nouvelle fois, avec une maîtrise consommée. Mais dans ce qui se voulait aussi hommage rendu à un artiste admiré entre tous vient s'inscrire une autre dimension. Si ce sont toujours des énigmes de la représentation figurée que le livre cherche à dévoiler, de fil en aiguille et chemin faisant, ce qui apparaît, c'est une étude qui dégage le sens de l'œuvre dans son ensemble. Le discours, s'il reste bien entendu rigoureux, s'il en passe par ces prodiges d'érudition familiers aux lecteur de Panofsky, s'étonne ici d'une autre manière. Devant le caractère inépuisable d'une œuvre dans laquelle il se sent littéralement immergé, Panofsky ne cherche pas à maîtriser les flux de signification en les orientant dans un sens biographique ou stylistique. Chacun des postes d'observation que constituent les thèmes des six études ici réunies fonctionne comme une sorte de tremplin à partir duquel il se jette dans l'océan de l'œuvre en entraînant le lecteur avec lui. De telle sorte, qu'en partant à chaque fois d'un problème (par exemple : le Titien et Ovide), l'enquête en vient à révéler lumineusement mais surtout naturellement la problématique de l'œuvre du Titien tout entière et à en dégager la singularité au sein de son époque. Un tel équilibre, fruit d'un contact amoureux permanent avec la peinture du maître vénitien, prend les allures d'un accomplissement : il s'agit en effet du dernier livre conçu et corrigé par le grand historien, qui donne ici à la fois un chef-d'œuvre d'érudition poétique et une ultime méditation sur le sens des œuvres. Mots clés : iconologie, Ovide, Charles Quint, Gonzague, Bassano, L'Arétin, Pesaro, Venise, Giorgione, Rubens, Raphaël, Campagnola. http://www.hachette.com/livre/erwin-panofsky-titien-question-d-iconographie-340502.html


Book
Titien, Tintoret, Véronèse... : rivalités à Venise : [exposition] Paris, Mus e du Louvre, 17 septembre 2009-4 janvier 2010
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9782754104050 9782350312521 2754104054 2350312526 Year: 2009 Publisher: Paris Hazan ; Musée du Louvre


Book
Titian's icons : tradition, charisma, and devotion in Renaissance Italy
Author:
ISBN: 9780271085036 0271085037 Year: 2020 Publisher: University Park, Pa The Pennsylvania State University Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"A reexamination of the career of Titian, the only Renaissance artist credited by contemporaries with painting a miracle-working image. Argues that a major part of the artist's legacy is to be found in his charismatic entrance into the tradition of Christian icon painting"--


Book
Dánae y Venus y Adonis, las primeras "poesias" de Tiziano para Felipe II
Authors: --- --- ---
ISBN: 9788484803010 8484803015 Year: 2014 Volume: Número extraordinario Publisher: Madrid Museo Nacional del Prado


Book
Titian's hidden double portrait : unveiled after 500 years
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789463887007 9463887008 Year: 2019 Publisher: Veurne Hannibal

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"This book recounts the fascinating history of Titian's unfinished portrait, A Lady and her Daughter (possibly his mistress Milia and their daughter), which dates from the early 1550s. After Titian's death in 1576, it was repainted in his studio with a more saleable image of Tobias and the Angel. Often presented as Titian's work but in a style which made the attribution suspect, the painting has had a succession of owners. It belonged to Tsar Nicholas I for a short time, and ultimately to the art dealer René Gimpel, who hid it with other artwork in a warehouse in London during World War II, where it miraculously survived the Blitz. It was not until the mid-20th century that an x-ray examination uncovered the beautiful painting underneath, an undisputed work by the great master himself. The painstaking restoration process, begun in 1983, took 20 years. Notable art historians and conservators have contributed essays that offer an in-depth examination of this exceptional and mysterious painting."--Publisher's description.


Book
Sublime truth and the senses : Titian's poesie for king Philip II of Spain
Authors: ---
ISBN: 9781909400276 1909400270 Year: 2018 Publisher: London Turnhout Harvey Miller

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In this fascinating study Marie Tanner examines the ways in which Titian incorporates new concepts of sensuality and spirituality in the mythological paintings for King Philip II of Spain. The paintings for Philip II, known as the Poesie, are among the most frequently discussed works of art that address a favored Renaissance theme, the influence of the pagan gods on human actions. The commission is traceable to 1549, when Emperor Charles V summoned the artist to Augsburg following Prince Philip’s triumphal parade through the empire as his father’s heir apparent. The cycle that took shape comprises Danae and Venus and Adonis (Madrid, Prado); Diana and Actaeon and Diana and Callisto (Edinburgh, National Gallery of Scotland); Perseus and Andromeda (London, Wallace Collection) and Europa (Boston, Isabella Stewart Gardner Museum). These masterpieces of the artist’s mature period can be considered the most important Renaissance grouping of mythological paintings executed by a single artist. The author proposes that Philip’s expected elevation prompted the commission and that the subjects form a cohesive program of Hapsburg ethical views and political concerns, and that Titian created new visual idioms to represent the complex issues which the subjects address in part by engaging themes with a significant prior history in family patronage. While Titian's Poesie for Philip II are well known monuments of western culture, they have never before been investigated with this focus. The dispersal of the pictures' in the seventeenth century resulted in a scholarly focus on the single pictures and a concentration on their sensual aspects. In Aretino, a Venetian dialogue on painting, Titian’s friend and apologist Lodovico Dolce is a spokesman for art that following poetry, entices through beauty, while hiding important truths beneath the veil of allegory. This study analyzes the ways in which Titian incorporates new concepts of sensuality and spirituality in a Venetian vernacular to create masterpieces whose originality and ravishing beauty belie their didactic content.

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by