Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
Doelstelling: Deze studie analyseert het Engelse literaire curriculum in de derde graad van het secundair onderwijs in Vlaanderen. In het bijzonder, beschrijft dit onderzoek welke vormen van literatuur er aan bod komen in de Engelse literatuurles, hoe literatuur wordt vormgegeven in de praktijk en wat leerkrachten persoonlijk en professioneel verwachten van literatuur en de invloed op het leesgedrag en de vorming van studenten. Middelen of methode: Door middel van een literatuurstudie beschrijft deze studie enkele belangrijke concepten in onderzoek over literatuuronderwijs, namelijk Pierre Bourdieu's concepten "habitus", "veld" en "cultureel kapitaal" en de leerling- en leerkrachtgerichte methodes onderzocht door Marc Verboord. Daarnaast werd een online enquête verstuurd naar leerkrachten Engels actief in de derde graad van ASO scholen in Vlaanderen, om een diepte onderzoek uit te voeren over het huidige Engelse literaire curriculum. In het totaal vervolledigden 111 leerkrachten de enquête. Resultaten: Uit de resultaten blijkt er een voorkeur voor leerlinggerichte literaire activiteiten te zijn. Daarnaast wijzen tentatieve verbanden op de invloed van de leerkracht en van onderwijsnetten bij de invulling van de literatuurles. Tot slot blijkt uit een beschrijving van de algemene literatuurles dat leerkrachten voornamelijk hedendaagse (20ste eeuw), Britse literatuur lezen en dat zeer weinig aandacht wordt besteed aan klassieke literatuur.
English curriculum. --- English literary education. --- English-language literature. --- Flanders. --- Secondary education. --- Studie in de meertalige communicatie. --- Teacher identity. --- Third cycle.
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|