Narrow your search
Listing 1 - 10 of 40 << page
of 4
>>
Sort by

Book
De pedagoog in de spotlights : opvoedingsidealen vanuit verschillende contexten
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789088505041 Year: 2015 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Opvoeding is niet neutraal maar verbonden met de waarden en normen van de opvoeder. Wat betekent dit voor de pedagoog? Vanuit welke waarden handelt deze? Door welke idealen wordt de professional gedreven? Hoe gaat de pedagoog om met de spanningsvelden die in het werk naar voren komen? In Nederland is sprake van een kanteling, van probleem naar perspectief en van zorg naar ontzorgen. Deze kanteling wordt ondersteund door veranderingen in beleid en wettelijke kaders. In dit boek zijn bijdragen opgenomen naar aanleiding van het congres 'De pedagoog in de spotlights!'. Vragen waarop wordt ingezoomd betreffen uitdagingen in de verschillende beroepssituaties van de pedagoog. Vanuit verschillende perspectieven en op verschillende niveaus komen werksituaties van de pedagoog aan de orde. De spanning tussen de praktijk en idealen wordt zichtbaar. Specifieke aandacht is er voor de stadspedagoog, de pedagoog als onderzoeker, de pedagoog als regisseur, de pedagoog als ondernemer. Maar ook de pedagoog in het virtuele milieu en de pedagoog als beleidsmaker.


Book
Perspectieven op goed ouderschap bij ziekte en zorg
Authors: --- ---
ISBN: 9789463010030 9463010033 9789463010184 9463010181 Year: 2015 Publisher: [Delft] Uitgeverij Eburon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Weergave van de opvattingen van langdurig zieke ouders, hun kinderen, beroepskrachten en overheden over goed ouderschap.


Book
Inleiding in de pedagogiek : 2 : grondslagen en stromingen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789058757838 Year: 2017 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Discussies over opvoeding, vorming, onderwijs en opleiding zij niet weg te denken uit het maatschappelijk debat. Iedereen heeft er wel een mening over en dat zovelen hierin geïnteresseerd zijn is een goede zaak. Maar er is een verschil tussen het verdiepend inzicht en het zich verantwoordend uitspreken van de gevormde pedagoog en wat de krant of het nieuws op radio, tv en internet met oneliners haalt. In dit tweede deel van Inleiding in de pedagogiek komen achtereenvolgens de wetenschapsfilosofie, het rationalisme, empirisme en de positie van Kant aan bod, waarna ingegaan wordt op de fenomenologie, de geesteswetenschappelijke pedagogiek, de kritische theorie en kritische pedagogiek, de taalfilosofie, het postmodernisme en het posthumanisme. Deze in totaal tweedelige Inleiding in de pedagogiek, van de hand van auteurs uit Nederland en Vlaanderen, is bestemd voor studenten aan zowel hogescholen als universiteiten die zich willen verdiepen in de veelzijdige en complexe pedagogische problematiek. De inhoud is zowel relevant voor degenen die hiertoe professioneel opgeleid worden als voor wie er in een andere opleidingscontext mee in aanraking komt. Het brede gamma aan thema's dat de raakvlakken met andere (sub)disciplines ter sprake brengt, wordt aangevuld met een diepgaande bespreking van wetenschappelijke duidingen en vooronderstellingen.


Book
Inleiding in de pedagogiek.
Author:
ISBN: 9789023248286 Year: 2012 Publisher: Assen Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Inleiding in de pedagogiek' biedt een eerste kennismaking met de basisprincipes van de pedagogiek. In het eerste deel van het boek komt de praktijk van het opvoeden aan bod, rijkelijk geïllustreerd met casusmateriaal. Hierdoor krijg de lezer meteen een beeld bij de aangeboden stof. De voorbeeldsituaties komen uit allerlei culturen in de Nederlandse samenleving. Het tweede deel gaat dieper in op de theorie en beschrijft de ontstaansgeschiedenis van de pedagogiek en de relatie tussen pedagogiek en andere sociale wetenschappen. De hoofdstukken in dit deel behandelen theorieën inzichten afkomstig uit de psychologie en de sociologie die de pedagogiek hebben beïnvloed. Steeds wordt het verband tussen de theorie en de praktijk uit het eerste deel aangegeven.


Book
Ik ben ook een mens : opvoeding en onderwijs aan de hand van Korczak, Dewey en Arendt
Author:
ISBN: 9789490120139 9490120138 Year: 2016 Publisher: Culemborg Phronese

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Berding presenteert in dit boek op een zeer aansprekende manier drie klassieke denkers over de opvoeding: Janusz Korczak, John Dewey en Hannah Arendt. Weliswaar zijn zij belangrijke figuren uit een voorbije tijd, maar door de manier waarop Berding ze samen ten tonele voert blijken ze ineens een grote inspiratiebron te vormen voor hedendaagse opvoeding en onderwijs. Is een kind van zichzelf al een sociaal functionerend mens, of moet het daartoe worden opgevoed? Is het onderwijs bedoeld om de wereld te verbeteren? En waaraan ontlenen docenten hun pedagogisch gezag? Een échte aanrader voor iedereen die graag nog meer aan het denken gezet wil worden over opvoeding en onderwijs.


Book
Inleiding in de pedagogiek : 1 : thema's en basisbegrippen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789089539472 Year: 2016 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Discussies over opvoeding, vorming, onderwijs en opleiding zijn niet weg te denken uit het maatschappelijk debat. Iedereen heeft er wel een mening over en dat zovelen hierin geïnteresseerd zijn is een goede zaak. Maar er is een verschil tussen het verdiepend inzicht en het zich verantwoordend uitspreken van de gevormde pedagoog en wat de krant of het nieuws op radio, tv en internet met oneliners haalt. In dit eerste deel van Inleiding in de pedagogiek passeert een brede selectie van thema's en basisbegrippen de revue. Er is onder andere aandacht voor de pedagogische relatie, idealen, pedagogische verantwoordelijkheid, kinderrechten, jeugdcriminaliteit, kinderarmoede, neurowetenschap, gamification en sociale media, en radicalisering. Deze in totaal tweedelige Inleiding in de pedagogiek, van de hand van auteurs uit Nederland en Vlaanderen, is bestemd voor studenten aan zowel hogescholen als universiteiten die zich willen verdiepen in de veelzijdige en complexe pedagogische problematiek. De inhoud is zowel relevant voor degenen die hiertoe professioneel opgeleid worden als voor wie er in een andere opleidingscontext mee in aanraking komt. Het brede gamma aan thema's dat de raakvlakken met andere (sub)disciplines ter sprake brengt, wordt aangevuld met een diepgaande bespreking van wetenschappelijke duidingen en vooronderstellingen.


Book
De mens Janusz Korczak : (auto)biografische momenten : droefheid en eenzaamheid in leven en werk.
Author:
ISBN: 9789052639536 Year: 2007 Publisher: Amsterdam : Janusz Korczak Stichting,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Inleiding tot de fundamentele pedagogiek
Author:
ISBN: 9033408643 Year: 1984 Publisher: Leuven : Acco,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Deskundigheid zit in het kind : Ad Kappen in gesprek met Martine Delfos
Author:
ISBN: 9789066658080 Year: 2007 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boekwerk is een weergave van lezingen en gesprekken die basisscholen en speciale basisscholen uit het samenwerkingsverband WSNS Enschede / Losser hebben gevoerd met de bekende psychologe en psychotherapeute Martine Delfos.Martine Delfos: 'Het kind is de deskundige, vraag het kind om advies. Je moet ervan overtuigd zijn dat kinderen iets te vertellen hebben en dat ze dat willen vertellen. Je moet alleen de grond maken, waardoor ze het kunnen vertellen. Dat betekent dat ze zich veilig moeten voelen.' Daarnaast ziet ze de leerkracht als deskundige bij uitstek op het gebied van gedragsproblemen Beroepstrots is daarbij enorm belangrijk.In haar woorden:'Noem eens een beroepsgroep die het aandurft om voor een groep van twintig tot dertig kinderen te gaan staan. Leerkrachten durven dat. Ze zijn meesters in gehoorzaamheid en in het communiceren daarover. Kijk naar het kind, wat een leerkracht doet heeft veel effect, meer dan ze zelf vaak denken...' Gevleugelde woorden van Martine Delfos hierbij zijn dat de hersenen vaak nog wel op 'aan' gezet moeten worden.De basisscholen en de speciale basisscholen hebben de adviezen van Martine Delfos toegepast en kunnen uit eigen ervaring zeggen 'het werkt'. Het boek biedt onderwijskrachten en managers dan ook een ruime mogelijkheid tot (zelf) reflectie.


Book
Ouderschap in ontwikkeling : de kracht van alledaags ouderschap
Author:
ISBN: 9789088506093 Year: 2015 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ouderschap is meer dan alleen opvoeden; het is een complex proces van continue interactie tussen ouder, kind en omgeving. In de huidige tijd wordt vanuit de omgeving steeds meer van ouders verwacht. Dit vraagt aandacht voor positief ouderschap. Immers, positief ouderschap vormt de basis voor positief opvoeden en voor een gezonde ontwikkeling van kinderen en jongeren. Opvallend is dat er nog weinig onderzoek is gedaan naar factoren die van invloed zijn op positief ouderschap en de manier waarop ouders hun ouderschap beleven.Er is in de media, politiek en wetenschap wel regelmatig aandacht voor opvoeden. De vraag is of deze aandacht ouders helpt of dat het hen juist in de weg zit: worden ouders daadwerkelijk gesteund door de voortdurende aandacht voor het onderwerp ‘opvoeden’, of maken we ouders hiermee alleen maar onzeker? Is het überhaupt mogelijk om te spreken over effectieve opvoedtips of is de werkelijkheid hiervoor te complex? Wat betekent aandacht voor ouderschap voor professionals, media en politiek? (Bron: website swpbook.com)

Listing 1 - 10 of 40 << page
of 4
>>
Sort by