Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De auteurs tonen aan dat meertalig opvoeden zeer goed mogelijk is en een verrijking voor de kinderen en het gezin kan zijn. Dit geldt voor de combinatie van Nederlands met Europese talen als Engels, Duits en Frans maar ook voor de combinatie met niet-Europese talen als Arabisch en Turks. De gids is zeer praktisch van opzet en voorzien van veel tips en voorbeelden uit de Nederlandse praktijk. Het boek is bedoeld voor ouders met verschillende taalachtergrond en voor alle anderen die op crèches, op de kinderopvang en in het onderwijs met meertalige opvoeding te maken hebben.
Taalontwikkeling --- Interculturele communicatie --- Meertaligheid --- Taalverwerving --- 803.3 --- Kinderen --- Taalpsychologie (Psycholinguïstiek) --- Educational sciences
Choose an application
803.3 --- Kleuters --- Leervoorwaarden --- Peuters --- Taalontwikkeling --- Taalvaardigheid --- Tweetaligheid --- Taalpsychologie (Psycholinguïstiek) --- Taalverwerving --- Kinderen --- Logopedie --- Baby's --- Communicatieve vaardigheden --- Taalopvoeding --- Kleuteronderwijs --- Kind --- Kleuter --- Peuter --- Baby --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Inhoud: 1. Sprakaloos 2. Woorden 3. Telegramstijl 4. Telegramstijl voorbij 5. Van zin naar tekst 6. Het aan geboren taalvermogen
803.3 --- Kinderen --- Ontwikkeling van kinderen --- Taalontwikkeling --- Taalverwerving --- Taalpsychologie (Psycholinguïstiek) --- Kindertaal --- Kindertaal. --- 800.7 --- 800.7 Taalonderwijs. Taalverwerving --- Taalonderwijs. Taalverwerving --- Psycholinguistics
Choose an application
Het boek behandelt de taalvorderingen van het kind steeds algemeen, maar ook specifiek voor het Nederlands. Het besteedt eveneens aandacht aan de rol van de omgevingstaal. De taalontwikkeling van het kind bevat een uitvoerig hoofdstuk over meertalige ontwikkeling, en een hoofdstuk over taalproblemen bij kinderen. Het boek is zeer toegankelijk geschreven en geïllustreerd met veel voorbeelden van Nederlandssprekende kinderen. Hierdoor hebben studenten geen linguïstische, psychologische of andere voorkennis nodig om het te kunnen gebruiken.(https://www.noordhoffuitgevers.nl/product/-/webshop/hoger-onderwijs/lerarenopleiding/taalontwikkeling-van-het-kind/9789001866310)
Developmental psychology --- Initial didactic situation --- Psycholinguistics --- taalopvoeding --- Taalverwerving --- Cursus bachelor in de Logopedie --- Taalontwikkelingsstoornis --- Taalontwikkeling. --- 803.3 --- Kindertaal --- Luisteren --- Meertaligheid (Tweetaligheid) --- Spreken --- Taalontwikkeling --- Taalproblemen --- Woordenschat --- Psycholinguïstiek --- Taalpsychologie (Psycholinguïstiek) --- taalontwikkeling --- taalverwervingsproces --- taalvorderingen --- meertalige ontwikkeling --- taalproblemen --- Bachelor in de logopedie --- #KVHB:Taalontwikkeling
Choose an application
Met behulp van korte, informatieve teksten en opdrachten leggen de auteurs uit hoe kindertaal zich ontwikkelt en welke factoren daarop van invloed zijn. Hoewel deze ontwikkeling in alle talen dezelfde is, wordt de verwerving van het Nederlands steeds als voorbeeld gebruikt. Met behulp van opdrachten leren de gebruikers van dit boek om het proces van taalverwering te herkennen en te stimuleren. Het boek sluit aan op de tv-documentaire Oetsiekoetsie, waarin de ontwikkeling van de kindertaal in beeld is gebracht. Elk gezond kind, waar ook ter wereld, leert in een paar jaar, zonder gerichte instructie, de taal van zijn omgeving. Hij kent dan duizenden woorden en kan zinnen vormen met een soms razend ingewikkelde grammatica. In dit boek wordt uiteengezet hoe dat in z'n werk gaat. In korte, informatieve teksten en voorbeelden leggen de auteurs uit hoe kindertaal zich ontwikkelt en welke factoren daarop van invloed zijn.
Kindertaal. --- Taalontwikkeling. --- Psycholinguistics --- taalverwerving --- kindertaal --- Taalverwerving ; kinderen --- Kindertaal --- #KVHB:Kindertaal --- #KVHB:Taalontwikkeling --- 803.3 --- Nederlands --- psycholinguïstiek --- 416.23 --- Taalontwikkeling --- Taalverwerving --- taalontwikkeling --- Baby's --- Kleuters --- Meertaligheid --- Ontwikkeling van kinderen --- Peuters --- Tweedetaalverwerving --- 471.41 ) Taal en verbale expressie --- kleuteronderwijs --- 030915.jpg --- psycholinguïstiek, taalverwerving, kindertaal --- Tot c. 13 jaar --- Psycholinguïstiek --- Taalpsychologie (Psycholinguïstiek) --- Kleuteronderwijs --- Kind --- Linguïstiek
Choose an application
Didactics of languages --- Languages, Modern --- Study and teaching --- 485.2 --- Moedertaalverwerving --- Taalverwerving --- Vreemde talen onderwijs --- 475.2 --- 475.3 --- 803.3 --- Kinderen --- Nederlands --- Ontwikkeling van kinderen --- Psycholinguïstiek --- Taalontwikkeling --- Tweedetaalverwerving --- Vreemdetalenonderwijs --- vreemdetalenonderwijs --- Taal- en letterkunde ; overige talen --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- Taalonderwijs; overige talen --- Taalpsychologie (Psycholinguïstiek) --- Language and education --- Language schools --- Languages, Modern - Study and teaching
Choose an application
Taalontwikkeling is een sociaal leerproces dat in wisselwerking met volwassenen en andere kinderen plaatsvindt. Dit taalverwervingsproces speelt zich voor het grootste gedeelte af tussen de geboorte en het begin van groep 3. Het brabbelen gaat over in het eenwoordstadium en ontwikkelt zich onder andere door taalstimulerende activeiten steeds verder. Hoe dat proces verloopt, welke invloeden een rol spelen, hoe een tweede taal zich ontwikkelt, wordt aan de hand van veel praktische voorbeelden duidelijk beschreven. Een handzaam en goed leesbaar overzichtsboek over taalontwikkeling en taalstimulering. Inhoudsopgave : Hoofdstuk 1. De baby 1.1 Algemene aspecten 1.2 Voorbereidende ontwikkeling tot spreken 1.3 Taalstimulatie 1.4 Conclusie Hoofdstuk 2. De peuter 2.1 Algmene aspecten 2.2 De taalontwikkeling 2.3 Taalstimulering 2.4 Conclusie Hoofdstuk 3. De kleuter 3.1 Algemene aspecten 3.2. Taalontwikkeling 3.4 Conlcusie Hoofdstuk 4. De neurobiologische basis van taal en de mogelijkheid tot tweetaligheid 4.1 De neurobiologische basis van taal 4.2 Twee moedertalen (simultane taalverwerving) 4.3. Een tweede taal (successieve taalverwervng) 4.4. Conclusie Hoofdstuk 5. Taalachterstand en taal-leerlijn 5.1 Het tempo van de taalontwikkeling 5.2 Taalachterstand 5.3 Doorgaande leerlijn 5.4 Negatieve effecten van goedbedoelde extra aandacht 5.5 Conclusie
Taalontwikkeling. --- Taalverwerving. --- Initial didactic situation --- ontwikkelingspsychologie --- Psycholinguistics --- taalverwerving --- Developmental psychology --- kleuters --- peuters --- baby's --- kindertaal --- #KVHB:Taalontwikkeling --- #KVHB:Tweetaligheid --- taalontwikkeling --- tweetaligheid --- 803.3 --- Kindertaal --- Leerlijnen(Groeilijnen) --- Taalachterstand --- Taalontwikkeling --- Taalverwerving --- Tweetaligheid --- Baby's --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Kleuters --- Leerlijnen --- Peuters --- Handboek/cursus --- Taalverwerving ; kleuters --- Taalverwerving ; peuters --- Taalstimulering --- 082292.jpg --- Psycholinguïstiek --- Taalpsychologie (Psycholinguïstiek) --- Contains audio-visual material --- Ontwikkelingspsychologie --- Didactische beginsituatie --- Spreken --- Spraakontwikkeling --- Taalactiveringsprogramma's --- Peuter --- Kleuter
Choose an application
Kennis van taalontwikkeling geeft inzicht in de manier waarop kinderen in het leven staan. Kinderen doen meer dan alleen het leren uitspreken van klanken, woorden en zinnen. In hun taalgebruik wordt niet alleen de verworven linguïstische kennis uitgedrukt. Kinderen gebruiken taal om aan anderen - en zichzelf - uitdrukking te geven aan hun ontwikkeling. Sociale en motorische vaardigheiden zijn de moeite waard om over te vertellen: 'Kijk eens wat ik kan!' Ook de ontwikkeling van de fantasie en het denken komt in het taalgebruik tot uiting. In elke fase van de taalontwikkeling komt ook de totale ontwikkeling van het kind tot uitdrukking. Het wonder van de taalverwerving vindt voor het grootste deel in de eerste levensjaren plaats. Het is een sociaal leerproces dat ontstaat in de interactie tussen volwassenenen en kinderen. Ouders, verzorgers, peuter- en kleuterleidsters spelen hierin een belangrijke rol. Leren spreken is een dubbel proces: kinderen leren het door naar anderen te luisteren. In Het wonder van de taalverwerving staat de verwerving van gespoken taal centraal. Het boek verschaft niet alleen in zicht in de manier waarop de taalontwikkeling verloopt, het biedt ook aanknopingspunten om aan kinderen taal te leren. De auteur belicht het taal-leerproces, aan de hand van de verschillende ontwikkelingsfasen, van uit het interactiemodel: wat doet het kind en hoe kan de volwassene hierop positief reageren? Ook komt aan bod wat er gedaan kan worden als het taalverwervingsproves anders of langzamer verloopt dan bij de meeste kinderen. Het wonder van de taalverwerving is een stimulerend hulpmiddel voor ouders, verzorgers, peuter- en kleuterleidsters en anderen die betrokken zijn bij de taalontwikkeling van kinderen. Daarnaast is het boek geschikt voor de opleidingen waarbij het kind centraal staat (K&O, orthopedagogiek, ontwikkelingspsychologie). Dr. S.M. Goorhuis - Brouwer is als orthopedagoog/spraakpatholoog verbonden aan de KNO-kliniek van het Academisch Ziekenhuis te Groningen, sectie Communicatieve stoornissen (KNO/CSK). Zij is betrokken bij de klinische research, de diagnostiek en de behandeling van spraak- en taalgestoorde kinderen . Zij is universitait hoofddocent bij de Faculteit der Geneeskunde voor het vakgebeid Spraak- en taalpathologie bij kinderen. (flaptekst)
mondelinge expressie --- Psycholinguistics --- taalverwerving --- Kindergarten --- kleuteronderwijs --- Kleuteronderwijs. Peuteronderwijs --- Psycholinguïstiek --- #KVHB:Taalontwikkeling --- kinderen --- Nederlands --- 803.3 --- 416 --- Cognitieve ontwikkeling (Denkontwikkeling) --- Creativiteit --- Fantasie --- Kinderen --- Kleuters --- Leren --- Morele ontwikkeling --- Motoriek --- Muzische vorming --- Ontwikkelingspsychologie --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Spraakproblemen --- Taalontwikkeling --- Taalvaardigheid --- Taalverwerving --- Tweetaligheid --- psycholinguïstiek, taalverwerving, kindertaal --- Ontwikkelingspsychologie of genetische psychologie --- Taalpsychologie (Psycholinguïstiek) --- Peuters
Choose an application
Lerarenopleiding --- (vak)didactiek talen. --- Aanvankelijk lezen --- Didactiek --- Lezen --- Ontluikend lezen --- 433.7 --- 471.41 --- 803.3 --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Leesontwikkeling --- Ontluikende geletterdheid --- Ontwikkelingspsychologie --- Peuters --- Schrijven --- Taalontwikkeling --- Tekenen --- Vertellen --- Voorlezen --- lezen --- Leesopvoeding --- Taal en verbale expressie --- Taalpsychologie (Psycholinguïstiek) --- (zie ook: Leesvaardigheid) --- (zie ook: Schrijfvaardigheid) --- Spel
Choose an application
De hoofdvraag van het boek is: wat zijn de overeenkomsten en verschillen in taalverwerving voor kinderen die Nederlands leren als moedertaal, als tweede taal en voor kinderen die Engels leren in het basisonderwijs? (Bron: covertekst)
taalverwerving --- talenonderwijs --- Didactics of languages --- 803.3 --- Allochtone leerlingen (Anderstalige leerlingen) --- Basisonderwijs --- Fantasie --- Kinderen --- Kleuters --- Spraakproblemen --- Taalontwikkeling --- Taalvaardigheid --- Taalverwerving --- Tweetaligheid --- Vreemdetalenonderwijs --- 111939.jpg --- Taalpsychologie (Psycholinguïstiek) --- Nederlands --- Nederlands als tweede taal --- Engels --- Didactiek --- Lager onderwijs --- Moderne vreemde talen --- NT2 --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|