Narrow your search
Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Book
Wat zeg je?
Authors: ---
ISBN: 9789044809268 Year: 2008 Volume: *22 *36 Publisher: Hasselt Clavis

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Lita vindt het moeilijk om bepaalde klanken uit te spreken. Daarom gaat ze naar een logopedist. Samen maken ze oefeningen. Dan moet Lita woorden met moeilijke klanken zeggen. Meestal gaat het goed als Lita bij de logopedist is, maar thuis en op school gaat het al eens vaker fout. Iets voor de klas zeggen doet ze dan ook niet graag. Maar dan moeten alle kinderen iets komen vertellen over hun favoriete dier...


Book
Leren met dyslexie deel 2 : reflectie
Author:
ISBN: 9789085750185 9789085750192 Year: 2007 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek interpreteert en trekt besluiten uit het de onderzoeksresultaten van de internet-enquête naar leren met dyslexie, verschenen in Deel 1: onderzoek. Door de positieve benadering van dyslexie - er wordt onderzocht hoe mensen met dyslexie er toch in slagen te studeren - komt men tot nieuwe inzichten. Hoe leren mensen met dyslexie in het basis- en voortgezet onderwijs? Hierover werd een internet-enquête opgesteld, bestemd voor mensen met dyslexie. Dit boek brengt de resultaten van dit onderzoek in beeld. Er werd aan mensen met dyslexie gevraagd antwoord te geven op volgende vragen: Wat waren (in het verleden) de best behaalde resultaten in het basis- en voortgezet onderwijs? Welk onderdeel binnen de taalvakken leidde tot de beste resultaten in het basis- en voortgezet onderwijs? en wat was de reden van de goede resultaten?


Book
Handboek ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen
Author:
ISBN: 9789046903117 Year: 2013 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het handboek biedt een overzicht van de belangrijkste psychische stoornissen die kunnen voorkomen bij kinderen en jongeren. Vertrekkend vanuit de normale ontwikkeling geeft de auteur een overzicht van stoornissen, diagnostiek en behandeling. Hij besteedt ook aandacht aan psychosen bij jongeren en suïcidaliteit. Hij beschrijft het ontstaan en verloop van de stoornissen met aandacht voor de laatste inzichten vanuit genetica en (neuro)psychologie, maar ook voor omgevingsfactoren en preventie. Bij het bespreken van de behandelingen is 'bewezen effectiviteit' het uitgangspunt. Het boek houdt rekening met DSM-5


Book
Reflecterende taaldidactiek
Author:
ISBN: 9044115553 9789044115550 Year: 2005 Volume: 16 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Taalontwikkeling is een continu proces, dat een leven lang duurt. In dit proces is sprake van taalverwerving en taal leren; twee componenten die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Kinderen met taalontwikkelingsproblemen hebben specifieke ondersteuning nodig in het ontwikkelen van taal. Met name reflectie op eigen taalgebruik in communicatie biedt gelegenheid vanuit functioneel taalgebruik inzicht te verwerven in inhoud en vorm van de eigen taal. In dit boek wordt de leerkracht en opvoerder steun geboden in het begeleiden van kinderen met taalontwikkelingsproblemen vanuit de visie: taal leren komt voort uit taalverwerving in communicatie. (Bron: www.garant.be)


Multi
Het vollehoofdenboek : een werkboek voor kinderen en volwassenen
Author:
ISBN: 9789492398024 9492398028 Year: 2016 Volume: 3 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een vol hoofd is een hoofd waar niks meer bij kan. Met een vol hoofd lukt het niet goed meer om na te denken of op te letten. Bovendien word je er sneller moe en boos van en verhindert het om goed uit te leggen wat je wilt zeggen. Ook samenwerken of samen spelen worden er een stuk lastiger door. Er zijn hoofden die van binnen zo in elkaar zitten dat ze wel heel snel vol raken. In dit boek worden dat snel vollopende hoofden genoemd.Het boek is speciaal geschreven voor kinderen vanaf 8 jaar en voor betrokken volwassenen die met zon snel vollopend hoofd te maken hebben. Op kindniveau wordt concrete uitleg gegeven over informatieverwerkingsproblemen in de hersenen en de impact ervan op de sociaal emotionele ontwikkeling en het zelfbeeld van kinderen. Korte lontjes, starheid, onoplettendheid, afleidbaarheid, vergeetachtigheid, impulsiviteit en een vertraagde reactiesnelheid in het gedrag van kinderen, kunnen ook grote bronnen van ergernis voor de omgeving worden. Dit onbegrepen gedrag veroorzaakt zo dikwijls misverstanden in communicatie, strijd en wederzijds onbegrip.In dit boek wordt daarom de nadruk gelegd op psycho-educatie: Hoe zorg ik goed voor mijzelf nu ik weet dat het zo werkt in mijn hoofd, en hoe kunnen anderen mij hierin ondersteunen. Het voorziet ruimschoots in voorbeelden en metaforen van kinderen en volwassenen uit de praktijk. De combinatie van uitleg met ondersteunende tekeningen, tips, (invul)oefeningen en proefjes maken het boek tot een speelse uitnodiging om de inhoud aan eigen ervaring te koppelen. Door het laagdrempelige en praktische karakter zal dit boek een bron van inspiratie, bemoediging en (h)erkenning zijn voor zowel ervaringsdeskundigen als professionals uit het onderwijs en de zorg.Door het nieuwe formaat biedt deze herziene uitgave meer ruimte en rust om de oefeningen nóg beter te kunnen maken.


Book
Het vollehoofdenboek : een werkboek voor kinderen en volwassenen
Author:
ISBN: 9789033479403 Year: 2010 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een vol hoofd is een hoofd waar niks meer bij kan. Met een vol hoofd lukt het niet goed meer om na te denken of op te letten. Bovendien word je er sneller moe en boos van en verhindert het om goed uit te leggen wat je wilt zeggen. Ook samenwerken of samen spelen worden er een stuk lastiger door. Er zijn hoofden die van binnen zo in elkaar zitten dat ze wel heel snel vol raken. In dit boek worden dat 'snel vollopende hoofden' genoemd. Het boek is speciaal geschreven voor kinderen vanaf 8 jaar en voor betrokken volwassenen die met zo'n snel vollopend hoofd te maken hebben. Op kindniveau wordt concrete uitleg gegeven over informatieverwerkingsproblemen in de hersenen en de impact ervan op de sociaal emotionele ontwikkeling en het zelfbeeld van kinderen. 'Korte lontjes', starheid, onoplettendheid, afleidbaarheid, vergeetachtigheid, impulsiviteit en een vertraagde reactiesnelheid in het gedrag van kinderen, kunnen ook grote bronnen van ergernis voor de omgeving worden. Dit onbegrepen gedrag veroorzaakt zo dikwijls misverstanden in communicatie, strijd en wederzijds onbegrip. In dit boek wordt daarom de nadruk gelegd op psycho-educatie: 'Hoe zorg ik goed voor mijzelf nu ik weet dat het zo werkt in mijn hoofd, en hoe kunnen anderen mij hierin ondersteunen'.

Keywords

Autistische kinderen. --- Communicatie --- Gedragsstoornissen --- Spraakstoornissen --- Kinderen. --- stress --- autisme --- concentratieproblemen --- Orthopedagogics --- psycho-educatie --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- #PBIB:+105.91 --- #KVHB:Autisme --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Psycho-educatie --- #KVHB:Spraakstoornissen; kinderen --- #KVHB:Taalstoornissen; kinderen --- concentratie --- gedragsproblemen --- hoogsensitieve kinderen --- kinderen --- 467 --- 607.3 --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Autismespectrumstoornissen --- Hoogsensitieve kinderen --- Spraakproblemen(Kinderen met spraakproblemen, Spraakstoornissen) --- Taalproblemen(Kinderen met taalproblemen, Taalstoornisssen) --- gedragsstoornissen --- metaforen --- spraakstoornissen --- Concentratie --- Gedragsprobleem --- Gedragsproblemen --- Kinderen --- Psycho-educatie --- 376 --- ADHD --- Aandachtsstoornissen --- Autisme --- Hersenen --- Informatieverwerking --- 110246.jpg --- Autisme ; kinderen --- Gedragsstoornissen ; kinderen --- Spraakstoornissen ; kinderen --- kinderen met gedrags- en gevoelsproblemen --- psycho-educatie (gez) --- 465 --- sociaal-emotionele problemen --- kinderpsychologie --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Algemeen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Individuele psychotherapie --- kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Developmental psychology --- Communicatieproblemen --- Volwassenen --- Concentratieproblemen --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Concentratiestoornissen --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Psychology --- Secondary education --- Communicatieprobleem --- Kind --- Volwassene --- Spraakstoornis --- Concentratieprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Concentratiestoornis --- Autismespectrumstoornis


Book
Leerboek kinder- en jeugdpsychiatrie
Author:
ISBN: 9789023242321 9023242327 Year: 2006 Publisher: Assen Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het 'Leerboek kinder- en jeugdpsychiatrie' is 'uit nood' geboren. Binnen het onderwijs bestond er dringend behoefte aan een Nederlandstalig basiswerk dat de nieuwste inzichten volgt en geschikt is voor onderwijs. Voor sommige opleidingen waren bestaande teksten namelijk ³f te uitgebreid ³f te oppervlakkig. Die leemte wordt door deze uitgave gevuld. Het leerboek opent met een inleidend hoofdstuk over het diagnostisch onderzoek en behandelt vervolgens de belangrijkste psychiatrische stoornissen die kunnen voorkomen gedurende de eerste achttien levensjaren. Stoornissen als psychosen of verslaving, die vooral in de leerboeken over de volwassenenpsychiatrie worden behandeld, blijven buiten beschouwing. De tekst bevat veel nieuwe inzichten op het gebied van de neurobiologie, genetica en neuropsychologie. Tevens wordt uitgebreid ingegaan de rol van omgevingsfactoren bij het ontstaan of het beloop van kinder- en jeugdpsychiatrische stoornissen. Uiteraard is er ook volop aandacht voor de psychosociale En farmacologische behandeling. Met de bespreking van de 'grote' psychiatrische beelden van de kinderleeftijd en adolescentie biedt dit boek basiskennis die nuttig is voor iedereen die zich vanuit zijn of haar (toekomstige) beroep wil verdiepen in de achtergronden en behandeling van kinder- en jeugdpsychiatrische stoornissen. Hierbij is in eerste instantie gedacht aan studenten geneeskunde, gezondheidswetenschappen, psychologie en pedagogiek, maar de uitgave leent zich zeker ook voor (zelf)studie op HBO-niveau Inhoudsopgave : 1 Diagnostiek 1.1 Inleiding 1.2 Meerdere informatiebronnen 1.3 Methoden voor het verkrijgen van diagnostische informatie 1.4 Componenten van het diagnostisch onderzoek 1.5 Het hulpverleningsproces 1.6 De aanmelding 1.7 Diagnostisch onderzoek 1.8 Diagnostische formulering 1.9 Behandeling en evaluatie 2 Ontwikkelingsstoornissen 2.1 Leerstoornissen 2.2 Spraak- en taalstoornissen 2.3 Autisme en andere pervasieve ontwikkelingsstoornissen (PDD) 3 Externaliserende stoornissen 3.1 Aandachtstekort-hyperactiviteitsstoornis (ADHD) 3.2 Gedragsstoornissen 4 Internaliserende stoornissen 4.1 Angststoornissen 4.2 Stemmingsstoornissen 5 Psychiatrische stoornissen met lichamelijk lijden 5.1 Somatoforme stoornissen 5.2 Eetstoornissen 6 Overige stoornissen 6.1 Ticstoornissen 6.2 Psychiatrische stoornissen bij jonge kinderen

Keywords

Jeugdpsychiatrie. --- Kinderpsychiatrie. --- kinderpsychiatrie --- Psychiatry --- Age group sociology --- Jeugdpsychiatrie --- Kinderpsychiatrie --- Adolescent Psychiatry --- Child Psychiatry --- 616.89 --- 606.4 --- Adolescentenpsychiatrie --- jeugdpsychiatrie --- ADHD --- angststoornissen --- autisme --- eetstoornissen --- gedragsstoornissen --- leerstoornissen --- ontwikkelingsstoornissen --- somatoforme stoornissen --- tic-stoornissen --- Kinderpsychiatrie (jeugdpsychiatrie) --- kinderpsychiatrie (gez) --- psychiatrie (gez) --- 613.17 --- Psychiatrie --- Psychiatry, Child --- Psychiatry, Adolescent --- Psychopathologie --- kinderpsychiatrie, jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- Kinderpsychiatrie - Jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- #KVHB:Jeugdpsychiatrie --- #KVHB:Kinderpsychiatrie --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Angsten --- Autisme --- Eetproblemen(Eetstoornissen) --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Ontwikkelingsstoornissen --- Taalproblemen(Kinderen met taalproblemen, Taalstoornisssen) --- 616.891 --- Kinderpsychiatrie (psychiatrie (kinder)) --- Angststoornissen --- Diagnostiek --- Eetstoornissen --- Gedragsstoornissen --- Ticstoornissen --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Ontwikkelingsproblemen --- Leerproblemen --- Spraakproblemen --- Taalproblemen --- PDD --- Gedragsproblemen --- Stemmingsproblemen --- Psychiatrische stoornissen --- Tics --- Somatoforme stoornissen --- Kinderen --- Jeugd --- Angst --- Diagnose --- Ontwikkelingsprobleem --- Leerprobleem --- Spraakprobleem --- Taalprobleem --- Pervasieve ontwikkelingsstoornis --- Gedragsprobleem --- Stemmingsstoornis --- Eetstoornis --- Psychiatrische stoornis --- Ticstoornis --- Somatoforme stoornis --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Gedragsstoornis --- Jongere --- Autismespectrumstoornis

Listing 1 - 9 of 9
Sort by