Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Doelstelling: Sinds september 2003 biedt het 'Collège du Christ-Roi', een middelbare school in Ottignies (Wallonië), immersieonderwijs aan. Daarbij volgen de leerlingen ongeveer één derde van hun vakken in het Nederlands. In deze scriptie hebben we onderzocht in welke mate de leerlingen van het eerste middelbaar het Nederlands beheersen. We hebben nagegaan of hun niveau van het Nederlands afhankelijk is van de duur van de immersie. Bij de groep die vorig jaar in het zesde leerjaar van de 'Ecole du Centre' werd getest, hebben we onderzocht in welke mate hun resultaten geëvolueerd zijn. Daarnaast hebben we aan de hand van een vragenlijst onderzocht hoe de leerlingen de vakken in immersie ervaren, wat hun houding is tegenover vreemde talen en hoe ze de overgang van het lager naar het secundair onderwijs ervaren hebben. Middelen of methode: Het niveau van het Nederlands van de leerlingen uit het eerste middelbaar werd onderzocht aan de hand van twee genormeerde taaltesten, namelijk de TAS (een leestoets en een luistertoets) van het Centrum voor Taal en Onderwijs en de Spellingtoets midden zesde leerjaar van het VCLB vzw. Op die manier konden we onderzoeken in welke mate het kennisniveau van de beginners (de leerlingen die vanaf het eerste middelbaar gestart zijn met immersie) verschilt van dat van de gevorderden (de leerlingen die vanaf de kleuter- of lagere school gestart zijn met immersie) en in welke mate de gevorderde leerlingen uit de 'Ecole du Centre' geëvolueerd zijn in vergelijking met vorig jaar. Aangezien beide testen oorspronkelijk bedoeld zijn voor Vlaamse leerlingen was het ook mogelijk om te onderzoeken in welke mate het niveau van de Waalse leerlingen verschilt van dat van de Vlaamse leerlingen. Naast de testen hebben de leerlingen ook een vragenlijst ingevuld. Deze vragenlijst vormde een belangrijk hulpmiddel om de resultaten van de testen te analyseren. Resultaten: We hebben vastgesteld dat het grootste deel van de gevorderde leerlingen uit de 'Ecole du Centre' op alle testen beter gescoord heeft dan vorig jaar. Daarnaast lag het gemiddelde van de gevorderden hoger dan het gemiddelde van de beginners bij alle testen. Dit verschil was echter niet significant voor de Spellingtoets midden zesde leerjaar. In vergelijking met de Vlaamse leerlingen heeft het grootste deel van de onderzochte leerlingen een achterstand op het vlak van spelling. De leerlingen hebben over het algemeen goede resultaten behaald op de luistertoets. We kunnen besluiten dat zowel de beginners als de gevorderden het Nederlands al redelijk goed beheersen op het einde van het eerste middelbaar.
CLIL/EMILE. --- Immersieonderwijs. --- Meertalig onderwijs. --- Nederlands als tweede taal. --- Onderdompelingsonderwijs. --- Taalbadmethode. --- Taalverwerving. --- Tweedetaalverwerving. --- Tweetalig onderwijs. --- Vreemdetalenonderwijs.
Choose an application
Doelstelling: Het doel van deze scriptie bestaat erin om een globale evaluatie te brengen van de impact van een immersieprogramma. Hiervoor werd een onderzoek gevoerd aan de ‘Ecole Communale Fondamentale du Centre' in Court-Saint-Etienne. Wij gingen na in welke mate de leerlingen van deze school het Nederlands beheersen aan het einde van het zesde leerjaar en hoe ze zelf tegenover het immersieonderwijs staan. Middelen of methode: In het theoretische deel van deze scriptie werd daarvoor een status quaestionis opgesteld om zo een overzicht te geven van de meest recente evoluties met betrekking tot het immersieonderwijs in België. In een volgend stadium werd het immersieprogramma van de school onder de loep genomen. Het kennisniveau van het Nederlands van de leerlingen van het zesde leerjaar werd getest door middel van enkele genormeerde taaltesten die ons toelieten om een vergelijking te maken met het kennisniveau van het Nederlands van Nederlandstalige kinderen van dezelfde leeftijd. Om een globaal overzicht te bieden van het didactisch programma van de school werd dit in een laatste fase geëvalueerd vanuit de persoonlijke beleving van de leerlingen van het zesde leerjaar door middel van een enquête. Resultaten: Uit de resultaten van ons onderzoek bleek dat de leerlingen van het zesde leerjaar een voldoende kennisniveau hebben van het Nederlands. Toch hebben ze nog een achterstand in vergelijking met Nederlandstalige kinderen, vooral wat spelling betreft. Desondanks heeft dit geen gevolgen voor het behalen van hun diploma aan het einde van het zesde leerjaar. Bovendien is de overgrote meerderheid van de kinderen zeer enthousiast over het programma en gemotiveerd om verder te doen met immersie in het Nederlands tijdens hun middelbare studies.
CLIL/EMILE. --- Immersieonderwijs. --- Meertalig onderwijs. --- Nederlands als tweede taal. --- Studie in de (vreemde)taalverwerving. --- Taalbadmethode. --- Tweedetaalverwerving. --- Vreemdetalenonderwijs.
Choose an application
Doelstelling: Achterhalen hoe de taalvaardigheid in het Nederlands van Franstalige kleuters kan geobserveerd worden in de context van het immersieonderwijs. Een observatie-instrument uitwerken en de resultaten ervan bij de kleuters van de school uit Wisterzée bespreken. Middelen of methode: Analyse van de wetenschappelijke literatuur en onderzoek op het terrein (in de Ecole Fondamentale du Centre in Wisterzée). Resultaten: De luistervaardigheden kunnen geobserveerd worden tijdens een georganiseerd observatiemoment op basis van een door ons opgestelde specifieke test. Uit de resultaten van ons onderzoek hieromtrent, uitgevoerd in maart 2006, blijkt dat de test een goed observatie-instrument is en dat de Franstalige kleuters uit de twee derde kleuterklassen van de Ecole Communale Fondamentale du Centre uit Wisterzée al behoorlijk goed Nederlands begrijpen en de belangrijkste begrippen kennen die ze vooral nodig zullen hebben tijdens het lees-en schrijfonderwijs in het eerste leerjaar.
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|