Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Over leraren bestaan nogal wat stereotiepe beelden en vooroordelen. Beroemde schrijvers hebben enkele prototypen heel bekend gemaakt en cabaretiers hebben gemakkelijke successen geoogst met het uitbeelden van typetjes uit het onderwijs. Wie staat er voor de klas ? rekent af met een groot aantal van die stereotypen en karikaturen en schetst een evenwichtig -toch boeiend -beeld van deze beroepsgroep. Allerlei facetten van het leven en werk van docenten worden belicht. Het boek bespreekt eerst de arbeidssatisfactie, demotivatie en taakbelasting. Het onderwijs stond immers onder grote druk en werd getroffen door ingrijpende beleidswijzigingen. Dan wordt ingegaan op het normenen waardenpatroon van docenten, de religiositeit van docenten, hun ideeën over de zin van het leven en hun politieke houding. Op het vlak van de politieke voorkeuren en opinies bij voorbeeld is er sprake van een belangrijke evolutie. Ook is onderzocht hoe actief docenten deelnemen aan culturele activiteiten. Op dit gebied blijken ze veel actiever dan de rest van de bevolking. Anderzijds verschillen docenten op dit punt onderling sterk. Dit boek is uiteraard van belang voor allen die betrokken zijn bij het docentschap: de docent zelf, de opleider en begeleider van docenten, onderzoeker, beleidsmedewerker, ouder van schoolgaande kinderen. (Bron: www.maklu.be)
Continuing education --- Sociology of education --- Netherlands --- 450.7 --- Arbeidsverhoudingen --- Burn-out --- Klassenmanagement --- Leraren --- Onderwijs --- Relatie onderwijs - maatschappij --- Cultuurparticipatie --- Taakbelasting --- Waarden --- 032162.jpg --- Lerarenberoep --- 750 Onderwijspersoneel --- #A0107A --- Opleiding en bijscholing --- Leerkrachten
Choose an application
De auteur leidt (aankomende) docenten langs mogelijkheden en instrumenten voor de permanente ontwikkeling van beroepscompetenties in het onderwijs. Lezers krijgen als het ware een praktische routekaart uitgereikt voor blijvend leren. Hoe het onderwijzen het best kan worden aangeleerd staat centraal in het hoofdstuk ëopleidingsconcepten´. Overige hoofdstukken zijn: van onderwijzen naar begeleiden; werken in het onderwijs; reflectie, de motor van het leerproces; begeleidingsinstrumenten, begeleidingsmethodiek; begeleiding van leraren in functie; loopbaanontwikkeling & begeleiding en een kijkje in de toekomst.
Lerarenopleiding. --- Onderwijskunde. --- Teacher education. Teacher's profession --- professionaliteit --- onderwijs --- beroepsvervolmaking --- Leraren ; opleidingen --- Lerarenbegeleiding --- 373 --- John Tressel --- begeleiding --- didactiek --- lerarenopleiding --- nascholing --- pedagogie --- 481.7 --- assessment --- coaching --- competenties --- doceren --- functioneringsgesprekken --- lerarenbegeleiding --- onderwijskunde --- onderwijsvernieuwing --- pedagogiek --- personeelsbeleid --- portfolio's --- professionalisering --- supervisie --- taakbelasting --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- leraren --- onderwijsleerprocessen --- 371.3 --- Onderwijsleerprocessen --- onderwijspsychologie --- 450.4 --- Lerarenopleiding --- 377.8 --- Begeleiding --- Competenties --- Leraren --- Methodiek --- competentieontwikkeling --- leerkrachten --- leerkrachten, bijscholing --- Onderwijsmethoden en onderwijsprocedures. Onderwijs- en opleidingssystemen --- Onderwijskunde --- 658.37 --- 371.22 --- Opleidingen --- Leerlingbegeleiding --- Leraar --- Opleiding --- Directie --- Arbeidsmarkt
Choose an application
1. Opvoeding en ontwikkeling: historisch-maatschappelijk perspectief en meta-theoretisch kader 2. Opzet van het empirisch onderzoek en van het boek 3. Computergestuurd interviewen bij kinderen en adolescenten: een inleiding 4. Kinderen, jongeren en ouders over hun gezin 5. Tijd, arbeid en communicatie in het gezin: de visie van moeders, vaders en tieners vergeleken 6. Kinderen en echtscheiding: verschillen in perceptie van de opvoedingscontext tussen kinderen in éénoudergezinnen en kinderen in andere gezinnen 7. Communicatie, opvoeding en zelfwaardering 8. Depressiesymptomen bij kinderen en jongeren 9. School en schoolbeleving: leerlingen bevraagd 10. Beleving en opinies van leerkrachten: taakbelasting, leerlingen met problemen en opvoedingswaarden 11. De zorgwekkendheid van de maatschappelijke context en actoren die kunnen ingrijpen: de mening van ouders en leerkrachten in 1995 en 2000 12. Kinderen in hun gezinnen: een socio-demografische schets 13. Opvoeding en communicatie in gezinnen: moderne kunde, postmoderne kunst?
Adolescenten --- Jeugd --- Opvoeding --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek. --- Sociologie. --- Educational sciences --- Age group sociology --- Teaching --- Psychiatry --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Mass communications --- Belgium --- International economic relations --- Firms and enterprises --- Poland --- opvoeding --- puberteit --- Sociology of education --- Educational psychology --- Personality development --- welzijn --- gezin --- 181 Kindbeeld en positie van kinderen in de samenleving --- gezinsopvoeding --- jeugd --- communicatie --- adolescentie --- 37 --- #SBIB:033.AANKOOP --- #SBIB:041.GIFT --- #SBIB:314H330 --- #SBIB:316.334.1O286 --- #SBIB:316.356.2H2221 --- 663 Jeugd --- 664.1 Gezin --- 700 Pedagogie --- Opvoedingsondersteuning --- #KVHB:Adolescentie --- #KVHB:Gezinspsychologie --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- #KVHB:Opvoeding --- #KVHB:Pedagogie --- Gezin 314.6 --- Maatschappelijke ontwikkeling 304 --- Onderwijs 37 --- 308.4 --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- adolescenten --- sociologie --- sociologisch onderzoek --- 416.1 --- tienertijd (ler) --- 304.3 --- Adolescentie --- Arbeid --- Communicatie --- Depressies --- Echtscheiding --- Gezin --- Onderwijs --- Onderzoek --- Relaties --- demografie --- gezinnen --- onderwijs --- 37 Opvoeding en onderwijs --(algemeen) --- Opvoeding en onderwijs --(algemeen) --- 392.5 --- 37.018 --- 362.8 --- 007 --- 159.987 --- Bevolkingsstudies: leeftijdsgroepen: jeugd: algemeen --- Onderwijs: personeel: relatie leraar-leerlingen --- Gezinssociologie: ouders-kind relaties --- Sociologie van de jeugd --- 040292.jpg --- Ontwikkelingspsychologie --- Sociologie van de leeftijdsgroepen --- Sociologie van het gezin. Sociologie van de seksualiteit --- Sociologie van het onderwijs --- Pedagogische psychologie --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Onderwijskunde --- Pedagogiek --- Psychiatrie --- Massacommunicatie --- België --- Kinderen en jeugd --- Statistische gegevens --- Sociologie --- Sociaalwetenschappelijk onderzoek --- Sociale welzijnszorg --- Kinderen --- Depressie --- Tieners --- Opvoeding en onderwijs --- Maatschappelijk welzijn --- Ouders --- Leraren --- Gezinnen --- #SBIB:328H274 --- Demografie --- Gezinstypes --- Leerkrachten --- School --- Taakbelasting --- Werken --- Instellingen en beleid: Polen --- Jeugdsociologie --- Kind en echtscheiding --- Depressie bij kinderen/jongeren --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- Onderwijssociologie --- 37 Education --- Education --- Jongeren : leefwereld --- Jongeren : communicatie --- Schoolbeleving --- Gezin en samenleving --- Jongeren en maatschappij --- 443 --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Sport --- Verpleegkunde --- Adolescent --- ouder --- Jongere --- Leraar --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Gesprek --- Directie --- Ouderenzorg --- Onderzoek (wetenschap) --- Opvoedkunde
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|