Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Doelstelling: Nagaan of een tweetalige opvoeding het taalniveau van een kind (3,5 jaar) positief of negatief beïnvloedt. Middelen of methode: Interviews - Spontane taal-analyse (TOAST) - Specifiekgerichte testen: fonologie, syntaxis en semantiek (telkens receptief en productief) (Taaltest voor Kinderen, ECOSSE, ELOLA, Antwerps Articulatie- onderzoek) De resultaten worden eerst met een eentalige normgroep vergeleken. Daarna worden de verschillen tussen het Nederlands en het Frans belicht. Resultaten: Een tweetalige opvoeding heeft geen negatieve invloed op het taalniveau van onze proefpersoon. Ze haalt telkens de norm en er zijn geen merkwaardige verschillen vast te stellen tussen het Nederlands en het Frans.
Fonologisch. --- Interview. --- Nadelen. --- Semantisch. --- Spontane taal. --- Syntactisch. --- Theoretisch onderzoek - taalverwerving. --- Tweetaligheid bij kinderen. --- Voordelen.
Choose an application
Doelstelling: De doelstellingen zijn tweeledig: enerzijds is het de bedoeling om na te gaan hoe gelijkaardig het corpus van authentieke zakelijke brieven en de gespecialiseerde literatuur over zakelijke communicatie zijn; anderzijds wordt onderzocht hoe syntactisch complex de brieven uit het corpus zijn. Middelen of methode: Het basismateriaal bestaat uit een corpus van 32 authentieke Engelstalige zakelijke brieven. Voor de analyse van de brieven werd een Excel-werkblad gebruikt waarin de gegevens opgeslagen werden en later werden hier grafieken uit gemaakt. Het theoretische gedeelte van de scriptie is gebaseerd op diverse boeken over zakelijke communicatie die in de bibliografie kunnen geraadpleegd worden. Resultaten: Na een grondige analyse van het corpus en de literatuur blijkt dat er, naast enkele uitzonderingen, grote gelijkenissen zijn tussen de theorie in de literatuur en de praktijk in het corpus. Inzake syntactische complexiteit blijkt dat de brieven in het algemeen niet heel complex zijn en eenvoudig te begrijpen.
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|