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Superstition --- Superstitions --- Early works to 1800 --- Religious aspects --- Christianity --- Ouvrages avant 1800 --- Aspect religieux --- Christianisme --- Superstition - Religious aspects - Christianity --- Superstition - Early works to 1800
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Rome --- Religion --- Church history --- Religion and sociology --- Free thought --- Deviant behavior --- Superstition --- Religious aspects --- Individualism --- Sociological aspects --- Religion and sociology - Rome --- Free thought - Rome --- Deviant behavior - Rome --- Superstition - Religious aspects --- Superstition - Rome --- Individualism - Religious aspects --- Social norms --- Rome - Religion
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Comment repenser aujourd'hui l'histoire de l'Occident chrétien en considérant côte à côte le discours apologétique de la vera religio et le discours anthropologique des sciences humaines ? Autrement dit, comment penser la possibilité d'une anthropologie religieuse du christianisme ? À vrai dire, cette question est double. D'un côté, quel est le statut du religieux dans nos sociétés contemporaines ? De l'autre, quel est le destin du christianisme en modernité ? En somme, il s'agirait de questionner le rôle du christianisme dans la définition moderne du phénomène religieux, donc dans le discours des sciences humaines. Dans quelle mesure, en se retirant progressivement de la société, le christianisme a-t-il pu en même temps révéler les fondements politiques du phénomène religieux et permettre l'accomplissement d'une autonomie politique, une démocratie d'État, libre de toute autorité religieuse ? L'hypothèse générale serait la suivante : d'une part, l'institution chrétienne, en modernité, se retire de la société de la même manière que le christianisme naissant s'est démarqué des autres religions, juive et païenne. C'est une seule et même logique institutionnelle qui se joue ici. Une logique de la séparation, qui à la fois distingue le religieux du politique, et analyse, critique, voire déconstruit les déterminations " subjectives ", individuelles et collectives, de toute institution sociale. Et, d'autre part, cette logique se fonde sur une opposition radicale entre religion et superstition, entre un culte intérieur, " en esprit ", une relation à Dieu instaurée par Dieu lui-même, et un faux culte offert aux démons, une idolâtrie. Toute institution sociale et humaine devenant par là même une forme de superstition, une falsification, un péril, un danger, qui menace les fondements de toute autorité. L'histoire de l'Occident chrétien pourrait alors se penser comme une longue histoire de la superstition. C'est non seulement en termes de superstition que toute religion aura défini la " religion de l'autre ", mais c'est surtout en ces termes que le discours apologétique du christianisme (où la religion s'oppose à la superstition, comme une institution divine s'oppose aux institutions sociales) s'est déplacé en discours anthropologique des sciences humaines (où la religion et la superstition proviennent des mêmes sources subjectives). Décrire ce déplacement du discours, des premiers Pères de l'Église aux représentants majeurs de la modernité, c'est non seulement définir une nouvelle configuration entre politique et religion, dans nos sociétés contemporaines, mais c'est encore et surtout s'interroger sur les nouveaux phénomènes religieux que produisent ces sociétés. Phénomènes plus du tout religieux et plus religieux que jamais, au seuil des frontières entre la religion et la superstition.
Religious studies --- Superstition --- Christianity and other religions --- Man (Christian theology) --- Superstitions --- Christianisme --- Homme (Théologie chrétienne) --- Religious aspects --- Christianity --- Aspect religieux --- Relations --- 21*01 --- Godsdienstfilosofie: christelijke religie: filosofisch en rationeel --- 21*01 Godsdienstfilosofie: christelijke religie: filosofisch en rationeel --- Theological anthropology --- Homme (Théologie chrétienne) --- Christianity. --- Folk beliefs --- Traditions --- Folklore --- Religion --- Religious aspects&delete& --- Superstition - Religious aspects - Christianity
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Folklore --- History of civilization --- anno 500-1499 --- Superstition --- Religious aspects --- History --- 398.3 --- Volksgeloof. Volksgebruiken. Kalenderfeesten --- Christianity and superstition. --- Superstition. --- Civilization, Medieval. --- Superstitions. --- Bijgeloof. --- Middeleeuwen. --- Theologie. --- Aberglaube. --- Literatur. --- Substantiv. --- superstitio. --- Mittelalter. --- Geschichte 400-1270. --- Geschichte 400-1200. --- Geschichte 500-1500. --- Latein. --- 398.3 Volksgeloof. Volksgebruiken. Kalenderfeesten --- Superstitio. --- Superstition - Religious aspects - History - To 1500.
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History of civilization --- Esoteric sciences --- Superstition --- History --- Religious aspects --- Christianity --- Religion --- Christianity. --- History. --- 398.4 --- Bovennatuurlijke verschijnselen. Geesten spoken. Bovenzinnelijke wereld. Bijgeloof --- 398.4 Bovennatuurlijke verschijnselen. Geesten spoken. Bovenzinnelijke wereld. Bijgeloof --- Religion. --- Folk beliefs --- Traditions --- Folklore --- Religious aspects&delete& --- Superstition - History --- Superstition - Religious aspects - Christianity --- Superstitions --- Aspect religieux --- Église catholique
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4e de couv.: La sorcellerie a pris dans l'Afrique contemporaine des formes inédites: enfants sorciers, crimes rituels, vols de sexe, possessions diaboliques. Elle ne renvoie plus à un système organisé de croyances et de pratiques mais plutôt à des imaginaires polymorphes suscités par l'insécurité et l'injustice vécues au quotidien. Les faits de violence associés aux affaires de sorcellerie témoignent d'une profonde dérégulation normative et exigent des enquêtes situées qui interrogent les chaînes du soupçon et de l'accusation. Cet ouvrage fait le choix d'une approche ethnographique et comparative des diagnostics sanitaires ou religieux et des qualifications judiciaires de la sorcellerie. Les chercheurs sont interpellés comme les juges et les médecins par les processus de pénalisation, sinon de politisation des affaires de sorcellerie. Comment, dans un tel contexte, entrer et se faire accepter en tant que chercheur dans les tribunaux, les églises, les familles, les entreprises? Comment éviter les biais liés à une entrée par le point de vue des victimes? Comment travailler sur des affaires qualifiées par les médias de "crimes rituels"? Les affaires, les rumeurs, les procès appellent à penser par cas, en interrogeant les stratégies d'acteurs et le positionnement des institutions face à la sorcellerie.
Witchcraft --- Superstition --- Sorcellerie --- Superstitions --- Social aspects --- Political aspects --- Religious aspects --- Christianity --- Aspect social --- Aspect politique --- Aspect religieux --- Christianisme --- Violence rituelle --- Anthropologie --- Christianity. --- #SBIB:39A10 --- #SBIB:39A73 --- Antropologie: religie, riten, magie, hekserij --- Etnografie: Afrika --- Witchcraft - Africa --- Witchcraft - Social aspects - Africa --- Witchcraft - Political aspects - Africa --- Superstition - Religious aspects - Christianity
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How do sacraments differ from superstition? For Enlightenment philosophers such as Kant, both are merely natural actions claiming a supernatural effect, an accusation that has long been ignored in Catholic theology. In Maurice Blondel on the Supernatural in Human Action: Sacrament and Superstition , however, Cathal Doherty SJ reverses this accusation through a theological appropriation of Blondel's philosophy of action, arguing not only that sacraments have no truck with superstition but that the 'Enlightened' are themselves guilty of that which they most abhor, superstitious action. Doherty then uses Blondel's philosophical insights as a heuristic and corrective to putative sacramental theologies that would reduce the spiritual or supernatural efficacy of sacraments to the mere human effort of perception or symbolic interpretation.
Philosophical theology. --- Sacraments --- Superstition --- Act (Philosophy) --- Theology, Philosophical --- Philosophy and religion --- Theology, Doctrinal --- Action (Philosophy) --- Agent (Philosophy) --- Philosophy --- Catholic Church. --- Religious aspects. --- Blondel, Maurice, --- Blondel, M. --- Philosophical theology --- Act Philosophy --- Catholic Church --- Religious aspects --- 1 BLONDEL, MAURICE --- #GBIB: jesuitica --- 1 BLONDEL, MAURICE Filosofie. Psychologie--BLONDEL, MAURICE --- Filosofie. Psychologie--BLONDEL, MAURICE --- Blondel, Maurizio --- Sacraments - Catholic Church --- Superstition - Religious aspects --- Blondel, Maurice, - 1861-1949
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Superstitions are commonplace in the modern world. Mostly, however, they evoke innocuous images of people reading their horoscopes or avoiding black cats. Certain religious practices might also come to mind-praying to St. Christopher or lighting candles for the dead. Benign as they might seem today, such practices were not always perceived that way. In medieval Europe superstitions were considered serious offenses, violations of essential precepts of Christian doctrine or immutable natural laws. But how and why did this come to be? In Fearful Spirits, Reasoned Follies, Michael D. Bailey explores the thorny concept of superstition as it was understood and debated in the Middle Ages.Bailey begins by tracing Christian thinking about superstition from the patristic period through the early and high Middle Ages. He then turns to the later Middle Ages, a period that witnessed an outpouring of writings devoted to superstition-tracts and treatises with titles such as De superstitionibus and Contra vitia superstitionum. Most were written by theologians and other academics based in Europe's universities and courts, men who were increasingly anxious about the proliferation of suspect beliefs and practices, from elite ritual magic to common healing charms, from astrological divination to the observance of signs and omens. As Bailey shows, however, authorities were far more sophisticated in their reasoning than one might suspect, using accusations of superstition in a calculated way to control the boundaries of legitimate religion and acceptable science. This in turn would lay the conceptual groundwork for future discussions of religion, science, and magic in the early modern world. Indeed, by revealing the extent to which early modern thinkers took up old questions about the operation of natural properties and forces using the vocabulary of science rather than of belief, Bailey exposes the powerful but in many ways false dichotomy between the "superstitious" Middle Ages and "rational" European modernity.
Civilization, Medieval. --- Superstition --- Civilization, Medieval --- Medieval civilization --- Middle Ages --- Civilization --- Chivalry --- Renaissance --- Folk beliefs --- Traditions --- Folklore --- Religion --- Religious aspects --- Catholic Church --- History. --- History --- Religious aspects&delete& --- Catholic Church&delete& --- Superstitions --- Civilisation médiévale --- Histoire --- Aspect religieux --- Eglise catholique --- Superstition - Europe - History. --- Superstition - Religious aspects - Catholic Church - History.
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Superstition --- Magic --- Canon law --- Superstitions --- Magie --- Droit canonique --- History --- Histoire --- Heresy (Canon law) --- History of doctrines --- Religious aspects --- Catholic Church --- 398.4 --- Bovennatuurlijke verschijnselen. Geesten spoken. Bovenzinnelijke wereld. Bijgeloof --- 398.4 Bovennatuurlijke verschijnselen. Geesten spoken. Bovenzinnelijke wereld. Bijgeloof --- Folk beliefs --- Traditions --- Folklore --- Religion --- Magick --- Necromancy --- Sorcery --- Spells --- Occultism --- Superstition - History of doctrines - Middle Ages, 600-1500 --- Superstition - Religious aspects - Catholic Church - History of doctrines - Middle Ages, 600-1500 --- Magic - Religious aspects - Catholic Church - History of doctrines - Middle Ages, 600-1500 --- Canon law - History
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Ancient philosophy --- Antieke filosofie --- Filosofie [Antieke ] --- Filosofie [Griekse ] --- Filosofie [Romeinse ] --- Filosofie van de Oudheid --- Greek philosophy --- Griekse filosofie --- Philosophie ancienne --- Philosophie antique --- Philosophie de l'Antiquité --- Philosophie grecque --- Philosophie romaine --- Philosophy [Ancient ] --- Philosophy [Greek ] --- Philosophy [Roman ] --- Roman philosophy --- Romeinse filosofie --- Philosophy, Ancient --- Philosophy and religion --- Superstition --- Religious aspects --- History --- 398.41 --- Social sciences Folk beliefs and Superstitions --- Philosophy, Ancient. --- Folk beliefs --- Traditions --- Folklore --- Religion --- Christianity and philosophy --- Religion and philosophy --- Philosophy, Greek --- Philosophy, Roman --- Greece --- Rome --- To 1500 --- Philosophy and religion - Greece --- Philosophy and religion - Rome --- Superstition - Religious aspects - History - To 1500
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