Listing 1 - 10 of 61 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
The nature, speed and scale of contemporary migrations represent a major challenge for human services and for social work practice. The concept of ?superdiversity?, to date largely used in European academic circles, signals a new complexity in the debates about how best to respond to need in migrant-related diversity. This paper draws on this concept to explore the implications for social work practice and for service delivery. It reports on a study undertaken with residents in one ?superdiverse? neighbourhood in Melbourne, Australia. Utilising the superdiversity lens, this paper explores three key propositions of the superdiversity thesis namely: diversification, locality, and the need to shift beyond ethno-focal based approaches in service delivery models. The study finds considerable support for the added value of using a superdiversity lens to inform responses to need in migrant neighbourhoods but signals cautionary notes on the wholesale adoption of the superdiversity perspective, noting the significance of co-ethnic tracks in help-seeking behaviour.
Multiculturalisme --- Superdiversiteit --- Maatschappelijk welzijn
Choose an application
It is an acknowledged if not accepted fact that all European societies are being fundamentally transformed, and indeed perceptively unsettled, by increased migrations across nations and by the asserted presence of established minorities within their borders. Europe is not what it used to be. The scale and speed at which these transformations have taken place have brought in their wake a panoply of national anxieties. Intense debates ? popular, political and academic ? have emerged about the impact of diversity on national solidarity and national identity. At one end of the spectrum disturbing incidents such as the shooting of Theo van Gogh, a film director in the Netherlands in 2004, the riots in the banlieue of Paris and the bombings in central London in 2005 are cited as evidence of ?the problem of minorities?, whilst at the other end, the celebration of multi-culturalism, admixture, inter-marriage, hybridity and the creolization of cultural forms are seen as part and parcel of progressive modernity. Both of these visions loom large in the contemporary scene.
Sociaal werk (beroep) --- Transnationaliteit --- Etniciteit --- Superdiversiteit --- Minderheid
Choose an application
Migratie --- Europa --- Gent --- Diversiteit --- Superdiversiteit --- Buurt --- Wijkbeheer --- Wijkwerk --- Buurtwerk
Choose an application
Beschouwing waarin wordt uitgegaan van universalisme als een noodzakelijk maar gedevalueerd perspectief, en een kritiek van het gebruik en de beperkingen van de dialoog en het discours wanneer het gaat over de diversiteit in de dagelijkse praktijk
cultuurverschillen --- Sociology of culture --- Diversiteit --- Pluralisme --- cultuurfilosofie --- 130.2 --- superdiversiteit --- multiculturalisme --- diversiteit --- Globalisering --- Inclusie --- Maatwerk
Choose an application
Er rust een belangrijke en complexe taak op de schouders van professionals in het onderwijs. Een mengeling van achtergronden, culturen en religies in de klas maken het lastig om eenduidig onderwijs te verzorgen. Ook leerlingen met zorgelijke thuissituaties, psychiatrische diagnoses, fysieke beperkingen, hoogbegaafdheid, verstandelijke beperkingen en identiteitsvragen rondom gender, seksualiteit en adoptie vragen om extra aandacht. Het zijn deze leerlingen die makkelijk buiten de boot vallen: buiten de groep én buiten de leeromgeving. Want wie zich onveilig of ongelukkig voelt, leert niet meer.Aandacht voor verschil op school is aan de orde van de dag. Leraren toerusten op omgaan met diversiteit in de klas is essentieel, niet alleen om leerlingen beter tot hun recht te laten komen, maar ook om als leraar overeind te blijven bij alles wat er speelt. Met de theoretische concepten en praktische tools van het model Beschermjassen kun je hier eenvoudig vorm aan geven in alle facetten van je werk."Aandacht voor verschil op school" besteedt onder andere aandacht aan:- Hoe je als onderwijsprofessional een bijdrage kan leveren aan gelijke kansen voor al je leerlingen.- Wat een leerling die ‘anders’ is nodig heeft om zich senang te voelen in de klas.- Welke rol de leraar speelt in het creëren van een aangenaam, ondersteunend en stimulerend leerklimaat.- Op welke manier krachtbronnen ofwel beschermjassen uit de familie, historie en cultuur van het kind én de docent kunnen bijdragen aan veiligheid op school.Openhartige en herkenbare verhalen van professionals, ouders en kinderen – van basisonderwijs tot hoger beroepsonderwijs – brengen de theorie tot leven. Praktische handvaten helpen om er gelijk mee aan de slag te gaan.
Diversiteit --- Gelijke onderwijskansen --- Superdiversiteit --- Gelijke kansen --- Intercultureel onderwijs --- Psychologische veiligheid --- Empathie --- Schoolcultuur --- Klassfeer --- Veiligheid --- Onderwijs
Choose an application
In Brussel is er een superdiversiteit: 71% van de Brusselaars heeft een migratieachtergrond. Daarnaast zijn er in Brussel heel wat mensen met een handicap. Veel Brusselaars zitten dus op het kruispunt van handicap en migratieachtergrond. Het zorglandschap voor personen met een handicap in Brussel is heuvelachtig, met een bureaucratische wirwar en lange wachtlijsten. Voor mensen met een migratieachtergrond zijn er nog meer drempels, zowel in diagnostiek als in ondersteuning en zorg. Denk maar aan de informatie over handicap die vaak in één taal is, het gebrek aan meertalige ondersteuning, of de moeilijkheid om vertrouwen op te bouwen als je geconfronteerd wordt met discriminatie en racisme. Er is nood aan een structureel diversiteitsbeleid in organisaties dat een diverssensitieve houding bij zorgprofessionals ondersteunt.Dat was het centrale thema van het project ?Cultuursensitieve zorg voor personen met een handicap en een migratieachtergrond (CuSeHa), dat onderzocht hoe we de zorg meer diverssensitief kunnen maken, zowel de zoektocht naar zorg, de diagnostiek als de ondersteuning zelf. CuSeHa was een project van Dienst Ondersteuningsplan Vlaams-Brabant en Brussel (DOP) en Kenniscentrum Welzijn, Wonen, Zorg, gefinancierd door de Vlaamse Overheid en gekaderd in het Vlaams Horizontaal Integratie en Gelijkekansen beleidsplan 2022-2024. In dit cahier bundelen we de belangrijkste resultaten en bevindingen uit het project.Met het cahier hopen we diverssensitieve zorg te stimuleren door diverssensitieve attitudes, kennis en vaardigheden aan te wakkeren bij zorg- en welzijnsprofessionals. Daarvoor delen we ervaringen, getuigenissen en casussen uit het werkveld als denkvoer, in acht thema?s die de bouwstenen zijn voor diverssensitieve zorg. Zo willen we professionals en organisaties bewust maken van hun eigen gewoonten en evidenties binnen hun werking. Daarvoor delen we ervaringen, getuigenissen en casussen uit het werkveld als denkvoer, in acht thema?s die de bouwstenen zijn voor diverssensitieve zorg. Zo willen we professionals en organisaties bewust maken van hun eigen gewoonten en evidenties binnen hun werking, en pleiten we voor een diverssensitieve aanpak in de zorg.https://www.kenniscentrumwwz.be/cahier-ondersteuning-voor-personen-met-een-handicap-een-superdiverse-context
Superdiversiteit --- Brussel --- Persoon met een migratieachtergrond --- Persoon met een handicap --- Diversiteitsbeleid --- Cultuursensitieve zorg
Choose an application
Dit boek stelt een praktijktheorie voor om stedelijke ervaringskennis in kaart te brengen in wijken die meestal worden aangeduid als kansarm. De kennis die in stedelijke ervaringen zit opgeslagen, is niet zonder meer beschikbaar, ook niet voor de betrokkenen zelf. Beschikbaar zijn de narratieven waarmee over deze wijken gesproken wordt: kansarm, armlastig, niet-geïntegreerd. Deze narratieven fnuiken ervaringskennis. Andermans woorden zijn immers sterker; met meer macht bekleed. Ze houden het spreken van de ervaring onzichtbaar, ongezien.De praktijktheorie die Blondeel voorstelt, keert die verhoudingen om. Onderzoekers en praktijkwerkers kunnen de wijsheid in kaart brengen waarmee deze wijkbewoners hun omgeving dagelijks in stand houden. Ze kunnen de zorg en de bijdrage zichtbaar maken die deze mensen al jaar en dag leveren maar die ongezien blijft, ook voor henzelf. De praktijktheorie formuleert enkele nieuwe werkprincipes. Hoe kunnen we beter aansluiten bij de reeds aanwezige zorg, bij deze dagelijkse praktijken en competenties? Hoe worden wijkbewoners volwaardige deelnemers in dergelijk onderzoek? Hoe creëren we publieke fora waarbij deze ervaringskennis (opnieuw) politiek wordt?https://www.copyrightbookshop.be/shop/onbegonnen-werk-hoe-stedelijke-ervaringskennis-onbegonnen-werk-onderzoeken-en-beter-aanwenden-urban-notebooks/
Sociology of environment --- Environmental planning --- Stadssamenleving --- Stad --- Sociale ongelijkheid --- Superdiversiteit --- Verstedelijking --- Diversiteit --- Onderzoek (wetenschap) --- Participatie --- Multiculturalisme
Choose an application
Doelstellingen: De Morgen besliste op 20 september 2012 om het woord allochtoon niet meer te gebruiken, omdat het woord stigmatiserend en uitsluitend zou zijn. Naar aanleiding van deze beslissing wil ik nagaan of allochtone jongeren de mening van De Morgen delen. Middelen of methode: Het onderzoek naar de mening van allochtone jongeren bestond uit een kwantitatieve en een kwalitatieve studie. Enerzijds werd de mening van allochtone jongeren ondervraagd aan de hand van een enquête. Anderzijds waren er ook zes semi-gestructureerde diepte-interviews met allochtone jongeren. Bovendien werd er ook een interview afgenomen met Bart Eeckhout, chef cultuur bij De Morgen. Bart Eeckhout was betrokken bij het beslissingsproces van de krant om het woord allochtoon te schrappen. Resultaten: Het onderzoek heeft aangetoond dat allochtone jongeren gemiddeld het woord allochtoon negatief vinden. Die negatieve connotatie werd door de respondenten vooral toegeschreven aan de media, maar ook aan politiek en de maatschappij. De meeste allochtone jongeren vinden dat De Morgen een goede beslissing heeft genomen door het woord allochtoon te schrappen. Een problematisch gegeven dat bevestigd werd door de interviews is de vage definitie van het woord allochtoon in het dagelijkse gebruik. Los van de definities in woordenboeken, blijkt bovendien dat uiterlijk en gedrag een van de meest cruciale factoren zijn om iemand een allochtoon te noemen. Hoewel er 'officiële' definities zijn voor het woord allochtoon, blijkt dat elk individu een eigen interpretatie heeft van waar het begrip allochtoon precies voor staat.
Allochtoon. --- De Morgen. --- Jongeren. --- Maatschappij. --- Media. --- Representatie. --- Studie van maatschappelijke aspecten. --- Superdiversiteit.
Choose an application
Doelstellingen: De doelstelling van het onderzoek is te weten te komen of er in Kortrijk straattaal gebruikt wordt en hoe jongeren tegenover straattaal staan. Om te weten te komen hoe jongeren tegenover straattaal staan en hoe zij die gebruiken wordt onderzocht hoe zij over straattaal denken en wanneer waar en met wie zij die taal gebruiken. Er wordt ook nagegaan in welke mate de superdiversiteit van onze maatschappij tot uiting komt in het taalgebruik van de Kortrijkse jongeren. Middelen of methode: Als basis werd er een theoretisch kader opgebouwd rond het onderwerp. Vervolgens werd er via een kwalitatief onderzoek een antwoord gezocht op de vragen. Er werden twee semi-gestructureerde focusgroepgesprekken georganiseerd met Kortrijkse jongeren die gefilmd en getranscribeerd werden. Een analyse van deze transcripties zorgde voor de resultaten van dit onderzoek. Resultaten: Uit de focusgroepgesprekken blijkt dat er in Kortrijk wel degelijk een soort straattaal gebruikt wordt. Deze wordt echter niet door alle jongeren in dezelfde mate gebruikt. Zo blijkt bijvoorbeeld dat meertalige jongeren of allochtone jongeren vaker straattaal gebruiken dan eentalige of autochtone jongeren. Straattaal wordt ook slechts in bepaalde contexten gebruikt, in formele situaties kiezen jongeren voor een ander taalgebruik. Redenen waarom straattaal gebruikt wordt zijn voornamelijk om zich beter te kunnen uitdrukken, om erbij te horen en omdat ze het zo gewoon zijn. Er kan tevens geconcludeerd worden dat ook de Kortrijkse jongeren duidelijk deel uitmaken van de superdiverse samenleving en dat weerspiegelt zich onder andere in hun taalgebruik.
Interview. --- Jongerentaal. --- Kortrijk. --- S213-sociale-structuren. --- Straattaal. --- Studie in de meertalige communicatie. --- Superdiversiteit.
Choose an application
Superdiversiteit is een maatschappelijke realiteit. Omwille van die realiteit maakten we met de Touter de voorbije 20 jaar een omslag in onze werking. Ons werk met jongeren en hun context ziet er vandaag een stuk kleurrijker uit dan vroeger.In ons nieuwe werkboek ?Kleurrijke Maatzorg ? Een plan van aanpak? doen we verslag van onze ervaringen, verhalen en inzichten. Wat we al doende geleerd hebben, stellen we graag ter beschikking van anderen.Met deze site willen we extra inspiratie en achtergrondinformatie aanbieden. We hopen hiermee inspiratie te bieden om in je eigen organisatie aan de slag te gaan.De Touter biedt ook vormingen en trajectbegeleiding op maat aan.
Jeugdbescherming --- Jeugdhulpverlening --- Interculturaliteit --- Diversiteit --- Multiculturele samenleving --- Superdiversiteit --- Interculturele hulpverlening --- Cultuurverschil --- Identiteit --- Interculturele communicatie --- Verbindend werken --- Identiteitsontwikkeling
Listing 1 - 10 of 61 | << page >> |
Sort by
|