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Based on Muhammad al-Zawâwî's extraordinary diary of 109 dream conversations with the Prophet Muhammad, this study provides a rare, intimate view of 15th-century North African Muslim life. The study reconstructs Zawâwî's lifestory over a critical ten-year period and examines his career as a sufi in the historical context of North Africa and Mamluk Cairo. Psychological aspects of Zawâwî's religious experience are thoroughly explored. The concluding chapter provides an introduction to the role of dreams and visions in medieval Islam. Particular attention is paid to the way Zawâwî and his successors used their visions to legitimate claims to being awliya' , or living saints.
Sufism --- Soufisme --- History --- Histoire --- Bija'i, Muhammad ibn 'Ali, --- History. --- 297*2 --- 141.336 --- -Sofism --- Mysticism --- Soefisme --- Islam --- Bija'i, Muhammad ibn 'Ali --- 141.336 Soefisme --- 297*2 Soefisme --- -Soefisme --- -141.336 Soefisme --- Sofism --- Bijāʼī, Muḥammad ibn ʻAli, --- Bijāʼī, Muḥammad ibn ʻAlī, --- Biographies --- Life histories --- Memoirs --- Auxiliary sciences of history --- Genealogy --- Sufism - Africa, North - History.
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L'eschatologie éclaire d'une lumière nouvelle l'essor, dans tout le Maghreb à la fin du Moyen Âge, du culte des saints, de la figure du saint visionnaire, inspiré et intercesseur, et le développement des pratiques dévotionnelles au Prophète. Interrogeant une documentation très diverse et peu exploitée jusque-là - recueils hagiographiques, traités de théologie, oraisons et prières, dictionnaires biographiques, littérature des visions, consultations juridiques et responsa - l'auteur a mené une véritable enquête historique sur les croyances des contemporains et leurs angoisses liées à la mort et aux Fins dernières, notamment l'ampleur et les formes de leur thésaurisation pour le futur, à une époque marquée par la peur liée à la propagation massive de la peste. Crainte et espérance se disputent les affects des hommes ; certes, la shafd'a (intercession) du Prophète reste acquise à tous les croyants ; mais désormais, une chaîne d'intercesseurs plaideront la cause de quiconque sera entré dans l'amitié d'un saint. Étrangers ", maîtres spirituels, " ravis " en Dieu et visionnaires, les saints du Maghreb, par leur mode parfois abrupt de sainteté, courtisés et craints par les plus puissants, donnent à réfléchir, ici et maintenant. Héritiers des prophètes, ils perpétuent l'histoire du salut et sont les garants de la présence divine dans le monde. Vecteurs d'une espérance ici-bas, ils sont aussi, à part entière, des messagers de l'espérance dans l'au-delà.
Muslim saints --- Sufism --- Islamic eschatology. --- Saints musulmans --- Soufisme --- Eschatologie islamique --- History. --- Histoire --- Islamic eschatology --- History --- Islam --- History of Africa --- anno 1300-1399 --- anno 1400-1499 --- Maghreb --- Muslim saints - Africa, North --- Sufism - Africa, North - History --- Eschatologie --- Culte --- Afrique du Nord --- 14e siècle --- 15e siècle
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Dans l’Ouest saharien ; l’islam confrérique a constitué dès la fin du XVIIe siècle un phénomène qui a dépassé par son impact la dimension strictement religieuse. La mise en perspective de la confrérie Fâdiliyya, dont il est question ici, permet de connaître le fonctionnement et le rôle d’un islam très socialement incarné et actif, ainsi que les formes, les représentations, les pratiques et les stratégies d’un ordre mystique. Le modèle de la sainteté, la production du social et du politique par le religieux, les rapports entre les leaders confrériques et les autorités politiques, la gestion du pouvoir et de l’espace et les processus de succession sont les questions centrales traitées dans ce livre. Au-delà de l’espace ouest-saharien, ce travail apporte, par son approche théorique, une contribution à l’histoire et à la fonction du soufisme et de la sainteté.
Sufism --- Religious life --- Islam and politics --- Islamic monasticism and religious orders --- Islam --- Social aspects --- Wuld Māmīn, Muḥammad Fāḍil, --- Influence --- Religion --- Philosophy & Religion --- Sufism - Africa, North --- Religious life - Islam --- Islam and politics - Africa, North --- Islamic monasticism and religious orders - Sahara --- Sufism - Sahara --- Islam - Social aspects - Sahara --- Wuld Māmīn, Muḥammad Fāḍil, - approximately 1795-1868 - Influence --- saints --- Sahara occidental --- Mauritanie --- religiosité musulmane --- colonialisme --- ordre colonial --- Fâdiliyya --- Wuld Māmīn, Muḥammad Fāḍil, - approximately 1795-1868
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"The Tijaniyya is the largest Sufi order in West and North Africa. In this unprecedented analysis of the Tijaniyya's origins and development in the late eighteenth century, Zachary Valentine Wright situates the order within the broader intellectual history of Islam in the early modern period. While introducing the group's founder, Ahmad al-Tijani (1735-1815), Wright's focus is on the wider network in which the order developed-a veritable global Islamic revival whose scholars commanded large followings, shared key ideas, and produced literature read widely throughout the Muslim world. They were linked, Wright shows, through chains of knowledge transmission in the face of widespread Muslim prejudice against Sufism"--
Islam --- Sufism --- Tijānīyah --- History --- Tijānī, Abū al-ʻAbbās Aḥmad ibn Muḥammad, --- Tijani Sufi Order --- Tijaniyya --- Sofism --- Mysticism --- Mohammedanism --- Muhammadanism --- Muslimism --- Mussulmanism --- Religions --- Muslims --- Abū al-ʻAbbās Aḥmad ibn Muḥammad al-Tijānī, --- Abū al-ʻAbbās Aḥmad ibn Muḥammad al-Tijjānī, --- Ahmad al-Tijani, --- Aḥmad al-Tijjānī, --- Aḥmad ibn Muḥammad al-Tijānī, --- Tidiane, Ahmadou, --- Tijānī, Aḥmad ibn Muḥammad, --- Tijjānī, Abū al-ʻAbbās Aḥmad ibn Muḥammad, --- Tidjani, Ahmad, --- Tidjani, Ahmed, --- تجاني، أبو العباس أحمد بن محمد --- تيجاني, أبي العباس أحمد بن محمد --- تيجاني, ابي العباس احمد بن محمد --- Tidjāniya --- Tijaniyyah --- Tijānīyah - Africa, North --- Sufism - Africa, North --- Islam - History - 18th century --- Tijānī, Abū al-ʻAbbās Aḥmad ibn Muḥammad, - 1737 or 1738-1815 --- Tijāniyya; Aḥmad al-Tijānī; Ṭarīqa Muḥammadiyya; Neo-Sufism; Sufism; Islamic mysticism; Islamic sainthood; saintly hierarchy; seal of saints; Mawlay Sulayman; Ḥamdūn Ibn al-Ḥājj; Scholars of Fez (Fes); Muslim scholars of Algeria; Muslim scholars of Morocco; Muslim scholars and the state in precolonial North Africa; Sufism in Africa; Islam in Africa; Islamic scholarship in Africa; Eighteenth-Century Intellectual History; Islamic Intellectual History; Islamic Scholarly Renewal; Islamic Revivalism; Islamic Renaissance; Waḥdat al-wujūd; Sufi gnosis; ʿilm al-asrār; Islamic esotericism; Islamic occult; Sufism and Islamic law; dreams and visions in Islam; vision of the Prophet Muḥammad; Islamic Humanism; Islamic Actualization; Ibrāhim al-Kūrānī; Muḥammad Ḥayāt al-Sindī; Kūrānī School; ʿAbd al-Ghanī al-Nābulusī; Muṣṭafā al-Bakrī; Muḥammad al-Ḥifnī (Ḥifnāwī); Maḥmūd al-Kurdī; Khalwatiyya Sufi Order; Muḥammad al-Sammān; Sammāniyya Sufi Order; Al-Jawāhir al-maʿānī; al-Jawāhir al-khams; Salwat al-anfās. --- Tijānīyah
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