Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Inhoud: Algemeen - Gevoelsleven - Communicatie - Mindset - Leren leren - School - Praktische vaardigheden - Meer weten - Websites.
Hoogbegaafdheid --- Hoogbegaafde kinderen --- Opvoeding en onderwijs --- 462.1 --- Opvoeden --- Leerstrategieën (Studiewijzers) --- Opvoeding --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Onderwijs
Choose an application
Hoofdstuk 1: Bouwen aan alternatieve leeromgevingenHoofdstuk 2: Een studiewijzer voor Begeleid Zelfstandig Leren1. Het begrip `studiewijzer'2. Studiewijzers in het continuüm naar begeleid zelfstandig leren3. Structuur van een studiewijzer4. De studiewijzer ontwikkeldHoofdstuk 3: Studiewijzers in de praktijkDeel 1: Begeleid zelfstandig geschiedenis leren: een praktijkvoorbeeld van het vak geschiedenisDeel 2: Studiewijzers voor het vak NederlandsHoofdstuk 4: Begeleid zelfstandig leren: een meervoudig innovatieproces1. Een meervoudig innovatieproces2. De hefboom `leren leren'3. De school als professionele leergemeenschapHoofdstuk 5: Zelf aan de slag met studiewijzers1.Reflecteren over een eigen studiewijzer2.Een elektronische studiewijzer
Studiebegeleiding --- Studievaardigheden --- Secundair onderwijs. --- Leeromgeving. --- Lerarenopleiding. --- Studievaardigheden. --- begeleidingsmethodieken --- studiemethode-begeleiding --- Didactic strategies --- zelfstudie --- Primary education --- begeleid zelfstandig leren --- onderwijsvernieuwing --- studievaardigheden --- zelfstandig leren --- 454.23 --- leerlingenbegeleiding --- 454.21 --- 484 --- Begeleid zelfstandig leren --- Leeromgeving --- Leerstrategieën (Studiewijzers) --- Studiemethodes (Studievaardigheden) --- leeromgeving --- studiewijzers --- 454.2 --- Leerlingbegeleiding --- Zelfstandig leren --- 371.385 --- Begeleiding --- Studiewijzers --- studentenbegeleiding --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- Didactische werkvormen --- Didactische principes --- Didactiek --- Onderwijsstrategieën --- Studiemethoden --- Studie- en beroepsoriëntering --- Zelfstudie --- Studiemethode
Choose an application
In deze uitgave staat stap voor stap beschreven hoe je kunt mindmappen met leerlingen in je klas. Of je nu les geeft aan kleuters of leerlingen van het zesde leerjaar, of je nu bij taal of wereldoriëntatie aan de slag wilt met mindmaps, het is allemaal mogelijk. Mindmappen kan je in principe toepassen binnen alle vakken en op alle niveaus. Ook kun je het mindmappen inzetten als instrument ter ondersteuning van je werk, bijvoorbeeld bij de voorbereiding van een les of activiteit op school.
Cognitive psychology --- mindmapping --- lager onderwijs --- geheugen (mensen) --- geheugenbeheer --- #PBIB:+110.51 --- #KVHB:Mindmappen --- #KVHB:Didactiek --- didactische werkvormen --- leerstrategieën --- 474.21 --- Mindmapping --- Leerstrategieën (Studiewijzers) --- Didactiek --- Leerstrategieën --- cooperative learning --- Didactiek : basisonderwijs --- basisonderwijs --- Onderwijs : Didactiek : Lager onderwijs : Algemeen --- Didactische werkvormen --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- Lager onderwijs --- Mindmaps --- Studiemethoden --- Kleuteronderwijs --- Vakoverschrijdend werken --- Mindmap --- Studiemethode --- leerstrategieën --- Leerstrategieën (Studiewijzers) --- Leerstrategieën
Choose an application
De uitgave Krachtig Onderwijzen biedt u een compleet nieuwe kijk op leren. Het boek beschrijft een intelligente en zeer effectieve manier van werken met leerlingen. De aanpak is zo scherp als een laserstraal. Het boek richt zich op zeven elementaire principes van leren die er echt toe doen binnen het onderwijs. Elk principe maakt het verschil tussen leren en niet leren, en tussen middelmatig en goed onderwijs. Als u deze principes toepast binnen uw onderwijs, doet u een nieuwe ervaring op: u geeft 'Krachtig Onderwijs'. Het unieke van 'Krachtig Onderwijs' is dat het de wetenschap van het leren combineert met daadwerkelijk handelen. Het biedt doelgerichtheid, discipline en daadkracht om goed les te geven. De werking van het brein is steeds uitgangspunt voor zeven heel praktische en makkelijk uit te voeren werkwijzen. Met Krachtig Onderwijzen richt u zich op dat wat er echt toe doet en u werkt met een voldaan gevoel. Duizenden leraren doen het al. U kunt het ook en dit boek is uw leidraad.
onderwijsstrategieën --- Teaching --- didactiek --- onderwijspraktijk --- Leraren --- Didactiek --- Kwaliteitszorg ; onderwijs --- brein --- krachtige leeromgeving --- leren --- lesgeven --- 454.2 --- Leerstrategieën (Studiewijzers) --- Leren --- Lesgeven --- Didactische principes --- Geheugen --- Hersenen --- Leerstrategieën --- Leervoorwaarden --- #PBIB:+110.10 --- Onderwijsstrategieën --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- PXL-Education 2015 --- leerstrategieën --- Pedagogiek --- Onderwijsstrategie
Choose an application
Het 'Handboek hoogbegaafdheid' biedt een compleet overzicht van ontwikkelingen op het gebied van hoogbegaafdheid en geeft daarbij een beeld van de verscheidenheid aan visies. Elf deskundigen op het gebied van begaafdheid en onderwijs schreven elk vanuit hun eigen invalshoek en expertise een of meerdere hoofdstukken voor dit handboek. Zo ontstonden vijftien hoofdstukken die onderverdeeld zijn in drie delen. In deel een staat het herkennen van begaafdheid en een oplossingsgerichte benadering van eventuele problemen centraal. Het tweede deel is gericht op de begeleiding van de begaafde leerling. Onderwerpen als compacten, verrijken, slimme kleuters en verrijkingsklassen komen aan de orde. De hoofdstukken zijn erop gericht om zo snel mogelijk in de eigen groep of in de eigen school aan de slag te kunnen. Het derde en laatste deel van dit handboek heeft als thema ?begaafd en bijzonder? meegekregen. In dit deel is ruim aandacht voor problematiek als dyslexie, onderpresteren, werkhouding- en aandachtproblemen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Het 'Handboek hoogbegaafdheid' is bedoeld voor iedereen die werkzaam is in het onderwijs of in een daaraan gelieerde instelling en vanuit professioneel oogpunt meer kennis over hoogbegaafdheid wil verwerven.
Hoogbegaafdheid. --- basisonderwijs --- opvoeders --- hoogbegaafdheid --- Educational psychology --- 462.1 --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Autismespectrumstoornissen --- Differentiatie --- Dyslexie (Woordblindheid) --- Hoogbegaafde kinderen --- Kleuters --- Leerstrategieën (Studiewijzers) --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Hoogbegaafdheid --- Oplossingsgericht werken --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- Leerproblemen --- Leerprobleem --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Als goede leerkracht stimuleer je leerlingen om ván en mét elkaar te leren leren. Je bevordert daarmee hun zelfstandigheid. Gemotiveerd leren toont je de relatie tussen je eigen leerstijl en je voorkeurstijl van begeleiden. Je leert o.m.: - Leerstijlen te herkennen - Bewust keuzes te maken voor verschillende begeleidingstijlen - Leermotivatie te beïnvloeden Deel 1 van Gemotiveerd leren beschrijft aan de hand van praktijkvoorbeelden de leerstijlen van Kolb en van Vermunt. Deel 2 bepleit het combineren van deze leerstijlen, toegelicht met een helder model. De auteur beschrijft met praktijkvoorbeelden welk studentgedrag iedere leerstijl kenmerkt en hoe een leerkracht daar rekening mee kan houden. In deel 3 komen de eigen ervaringen van de auteur aan bod. Gemotiveerd leren is een studie- en werkboek ineen.
begeleidingsmethodieken --- PABO (Pedagogische Academie Basisonderwijs) --- Didactics --- leerstijlen --- motiverend onderwijs --- didactiek --- Didactiek --- competenties --- leren leren --- 450.8 --- Begeleiding(Coaching) --- Competenties --- Kolb, David --- Leerstrategieën (Studiewijzers) --- Leren leren --- Motivatie (Studiemotivatie) --- Studiemethodes (Studievaardigheden) --- Begeleiding (Coaching) --- Leermethodes --- Leerstijlen --- Leren --- Motivatie --- Begeleiding van kinderen --- Coaching --- 454.22 --- Methodiek van het studeren --- Onderwijsstijlen --- Leermotivatie --- Lerarenopleiding --- Leraren basisonderwijs --- Leerstijl --- Onderwijsstijl --- Leraar basisonderwijs --- Leerlingbegeleiding --- Onderwijsleerprocessen
Choose an application
Het centrale thema in Leren is denken is dat leerlingen goede denkers worden die op een goede, actieve manier alle informatie die op hen afkomt met strategieën kunnen verwerken. In het boek Leren is denken wordt op een praktische manier ingegaan op de inhoud en de betekenis van die begrippen voor de onderwijspraktijk. Ze worden vooral geplaatst binnen de context van een grotere zelfstandigheid en verantwoordelijkheid van de leerling voor zijn eigen leerproces.
leren leren --- studeren --- 415.4 --- Basisschool --- Denken --- Geheugen --- Leerprocessen --- Leerstrategieën (Studiewijzers) --- Leren --- Leren leren --- Metacognitie --- Motivatie (Studiemotivatie) --- 450.8 --- 450.9 --- Allochtone leerlingen (Anderstalige leerlingen) --- Basisonderwijs --- Informatieverwerking --- Islam --- Leerstrategieën --- Leren denken --- Marokko --- Motivatie (leerling) --- Motivatie --- Onderwijsstrategieën --- Oudercontacten --- Slecht-nieuwsgesprekken --- Turkije --- Zelfstandig leren --- Studievaardigheden ; basisonderwijs --- Studievaardigheden --- Leerpsychologie --- Studeren --- Hogere geestelijke functies --- Methodiek van het studeren --- Overige onderwerpen --- (zie ook: Studiemethoden)
Choose an application
leren --- evaluatie (onderwijs) --- Teaching --- onderwijsmethoden --- didactiek --- assessments (onderwijs) --- 371.01 --- 450.4 --- onderwijs --- onderwijskunde --- Constructivisme --- Curricula --- Didactisch principe --- Evaluatie --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs(Historische pedagogie) --- Leerpsychologie --- Leerstrategieën (Studiewijzers) --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Leren --- Metacognitie --- Motivatie (Studiemotivatie) --- Onderwijsfilosofie (Onderwijsvisie) --- Onderwijskunde --- Onderwijsleerprocessen --- Onderwijsstrategieën --- constructivisme --- didactische principes --- evaluatie --- leerpsychologie --- 371.3 --- Behaviorisme --- Curriculumontwikkeling --- Onderwijs; algemeen --- Onderwijskundig ontwerpen --- Onderwijskunde:theorie --(algemeen) --- onderwijskunde, onderwijsonderzoek --- (zie ook: Pedagogiek) --- 371.01 Onderwijskunde:theorie --(algemeen) --- departement Algemeen 09 --- 370.02
Choose an application
Kinderen met ADHD en/of leerproblemen hebben op school vaak problemen met het werkgeheugen, plannen en controleren: dat worden ook wel 'executieve functies' genoemd, de regelfuncties van het brein. Deze functies spelen een cruciale rol bij het leren en zijn dan ook voorspellend voor leerprestaties. Met de training van Beter bij de les krijgen kinderen op school meer inzicht in hun leergedrag. Het kind wordt getraind om naar het eigen functioneren te kijken, zodat het zichzelf uiteindelijk zo veel mogelijk zelfstandig kan bijsturen. Naast het aanleren van leerstrategieën ten aanzien van aandacht, planning, werkgeheugen, doel- en taakgericht gedrag en metacognitie, wordt ook het werkgeheugen getraind met de oefeningen. Beter bij de les is bedoeld voor kinderen op de basisschool vanaf 8 jaar en bestaat uit een: - Werkboek - Handleiding en - Trainingsmateriaal en luisterbestanden. De leerkracht wordt actief betrokken bij de training en krijgt hierdoor meer inzicht in het leergedrag van de leerling dat ontstaat door executieve functieproblemen. Hierdoor kan de leerkracht eerder doelgericht ingrijpen en de juiste ondersteuning bieden. Kinderen werken onder begeleiding van een Beter bij de les-coach. Het materiaal is ontwikkeld door een projectteam van de Bascule, academisch centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie in samenwerking met het Academisch Medisch Centrum (AMC) en is bewezen effectief. LET OP: een deel van het materiaal moet je zelf downloaden en uitprinten.
leerproblemen --- concentratieproblemen --- 464 --- leerstoornissen --- Concentratie (Aandacht) --- 464.3 --- 467 --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Autisme --- Werkhoudingsproblemen --- Leerstrategieën (Studiewijzers) --- geheugen --- Leerproblemen --- ADHD --- Psycho-educatie --- Werkgeheugen --- Executieve functies --- 464.9 --- Geheugen --- Werkhouding --- Kinderen met concentratieproblemen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Training --- Geheugentraining --- Concentratieproblemen --- Aandachttraining --- Basisonderwijs --- Geheugen (psychologie) --- Concentratieprobleem --- Aandachtstraining --- Leerprobleem --- Executieve functies. --- Uitvoerende functies kinderen. --- Didactic strategies --- Primary education --- leerstoornissen; kinderen. --- leren. --- studievaardigheden. --- Executieve functie --- Educatieve spellen. --- Gezelschapsspellen. --- Training (sport)
Choose an application
Wie in het onderwijs begint, krijgt het van bij de start hard te verduren. Het is geen werkterrein waarop je langzaam mag groeien. Om zijn toekomstkansen in de nieuwe school veilig te stellen, moet de beginnende leerkracht zich in de veeleisende werkomgeving staande houden en van bij de start een goede indruk maken op de vele betrokkenen. Gelukkig beschikt de startende leerkracht hiervoor over een aantal krachtige instrumenten. Dit boek biedt hem inzichten en strategieën om van die instrumenten efficiënte middelen te maken om zijn doel te bereiken. De auteur schrijft vanuit de situatie van het secundair onderwijs, maar de algemene principes zijn op elk onderwijsniveau van toepassing.Starten als lesgever is als beginnen aan een jungletocht. Iemand die zich daar aan waagt, is sterk gebaat met concrete tips die voortspruiten uit terreinkennis en ervaring. Dit boek is een praktisch overlevingspakket dat focust op veel meer factoren dan de klassieke startbrochure. Het staat aan de zijde van de starter en kijkt met hem naar de vele elementen die hem kunnen maken of kraken.In dit 'overlevingspakket' zitten 11 gereedschappen, elk met een bijhorende gebruiksaanwijzing. De survival kit toont de gebruiker hoe hij krediet kan verwerven en behouden op zijn nieuwe school. Het wil hem vervullen met zelfvertrouwen en zin om er in zijn boeiende onderwijsopdracht tegenaan te blijven gaan
Leraren. --- leraren --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenbegeleiding --- nieuwe medewerkers --- Leraren ; secundair onderwijs --- 450.7 --- lerarenopleidingen --- competenties --- coaching --- onderwijsstijlen --- opleiding en bijscholing, onderwijsbegeleiding, onderwijswinkels, pedagogisch hoger onderwijs, pedagogische centra, beroep --- beroepscompetenties --- #PBIB:+107.10 --- lerarenopleiding --- Beginnende leraren --- Conflicthantering --- Klasmanagement --- Leerstrategieën (Studiewijzers) --- Lerarenopleiding --- Lesvoorbereidingen --- Professionalisering --- Klassenmanagement --- Lesvoorbereiding --- Leraren --- Leerstrategieën --- beginnende leraren --- conflicthantering --- klasmanagement --- lesvoorbereidingen --- leerstrategieën --- Lerarenbegeleiding --- 371 --- Onderwijs --- Lesgeven --- Secundair onderwijs --- Leraren : beroepsloopbaan --- Competenties --- beginassessment --- Coachen --- Onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Opleiding en bijscholing --- Teacher training --- Methodology --- Opleidingen --- Bijscholing --- didactisch proces --- leerkracht --- leerkrachtenbegeleiding --- onderwijs --- Leraar --- Beginnende leraar --- Directie --- Opleiding --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Arbeidsmarkt --- Sport
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|