Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Dit boek biedt zowel studenten als docenten veel informatie over het functioneren van de onderwijsgroep. Aan de orde komen de werkwijze van een onderwijsgroep, de verschillende rollen die groepsleden kunnen vervullen, de wijze waarop problemen in het functioneren van onderwijsgroepen gehanteerd kunnen worden en informatie over allerlei externe zaken, bijvoorbeeld organisatorische aspecten, die van invloed kunnen zijn op het reilen en zeilen van de onderwijsgroep. Concrete richtlijnen, praktische tips en checklijsten ondersteunen student en docent bij het effectief en efficiënt werken in een onderwijsgroep.
onderwijsmethoden --- Didactic strategies --- groepswerk --- Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- Hoger onderwijs ; didactiek --- Onderwijskunde --- Onderwijs --- Hoger onderwijs --- Didactiek --- Groepswerk --- Groeperingsvormen --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Hoger onderwijs --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- 489.4 --- Onderwijspsychologie --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- hoger onderwijs --- onderwijsgroepen --- 371.39 --- Onderwijsgroepen --- Studentgericht onderwijs --- Hoger onderwijs: didactiek --- 370.02
Choose an application
Dit boek wil iedereen inspireren die de uitdaging aangaat om les te geven aan (rand)normaal begaafde leerlingen met autisme. Vertrekkend van de specifiek autistische manier van waarnemen en informatie verwerken, met een ongewone leerstijl als gevolg, schetst dit boek de krijtlijnen voor een autismevriendelijke onderwijsstijl. De sleutelbegrippen worden rijkelijk geïllustreerd met concrete tips. Er is ook aandacht voor de keuze voor gewoon of speciaal onderwijs, het creëren van een autismecultuur op school en hoe je als leerkracht best omgaat met moeilijk gedrag bij de leerling.Dit boek is een compleet herziene uitgave van Voor alle duidelijkheid (Epo) uit 2002. Kobe Vanroy en Annemie Mertens, twee professionals met jaren ervaring in onderwijs aan normaal begaafde leerlingen met autisme, hielpen Peter Vermeulen bij de update. Het boek beperkt zich niet langer tot leerlingen met autisme in het gewoon onderwijs, maar is in deze vernieuwde versie bruikbaar voor iedereen, van beginner tot expert, die werkt met leerlingen met autisme en een (rand) normale begaafdheid, zowel in het gewoon als in het buitengewoon of speciaal onderwijs.
Autistische kinderen --- Onderwijs. --- Orthopedagogics --- autisme --- orthopedagogiek --- Social policy and particular groups --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- #PBIB:+105.65 --- #KVHB:Autisme --- #KVHB:Onderwijs --- contextblindheid --- onderwijs --- 462.4 --- leerstoornissen --- leren --- probleemgedrag --- Autisme --- Onderwijs --- 376.44 --- Communicatie --- Denken --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Autisme --- autistische kinderen --- communicatie --- leeromgeving --- schoolbeleid --- studentenbegeleiding --- studentgericht onderwijs --- studiemethoden --- Autisme ; onderwijs --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Normale begaafdheid --- autismespectrumstoornis (ASS) --- inclusief onderwijs --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Begaafdheid --- Didactics --- Primary education --- Secondary education --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Door zelfkennis zal de leraar zicht krijgen op de a-specifieke factoren van lesgeven en zal hij beter met zichzelf omgaan. Dit is van groot belang in een tijd, waarin het onderwijs maatschappelijk onder druk staat en de manier van lesgeven meer en meer verandert van docentgericht naar leerlinggericht. Een groot deel van het boek bestaat uit uitleg over de opbouw van onze persoonlijkheid. De auteur belicht uitvoerig de biografische en de systemische kant van deze ontwikkeling. De eerste gaat over de aanpassing aan de omgeving. De systemische kant heeft te maken met het feit dat we als mens leven in grotere gehelen (systemen) en dat de dynamieken in een systeem veel invloed hebben op hoe we in het leven staan. Overal worden deze inzichten onderbouwd met voorbeelden uit de praktijk en via onderzoeksvragen wordt de lezer tot reflectie gestimuleerd. (Bron: covertekst)
Teacher education. Teacher's profession --- lerarenberoep --- lerarenopleiding --- Lerarenopleiding --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Onderwijsstijlen --- 450.7 --- bijscholing --- klassenmanagement --- leraren --- onderwijs --- opleidingen --- professionalisering --- zelfontwikkeling --- Professionalisering --- Reflecteren --- opleiding en bijscholing, onderwijsbegeleiding, onderwijswinkels, pedagogisch hoger onderwijs, pedagogische centra, beroep --- klasmanagement --- Opleiding en bijscholing --- Leraren --- Bijscholing. --- Professionalisering. --- (vak)didactiek talen. --- #PBIB:+SLO 220.93 --- lesgeven --- reflectie --- Enneagram --- Lesgeven --- Persoonlijkheidsleer --- Reflecteren (Terugblikken) --- Beginnende leraren --- Onderwijs --- Professionele ontwikkeling --- Reflectie --- Studentgericht onderwijs --- opleiding van onderwijsgevenden --- 081568.jpg --- Leraren ; professionalisering --- Hoger onderwijs en achtergrond secundair onderwijs : Onderwijs : Management --- E-books --- Onderwijsstijl
Choose an application
In dit boek toetsen de auteurs o.a. een van de populairste vormen van studentgericht onderwijs, het probleemgestuurd onderwijs, aan de kenmerken die aan krachtige leeromgevingen worden toegeschreven. Naast een inzicht in de achterliggende visie van alle vormen van studentgericht onderwijs, biedt het een duidelijke achtergrond voor het probleemgestuurd onderwijs in al zijn facetten. Ten slotte geeft dit werk een overzicht van de resultaten van alle actuele studies naar effecten van probleemgestuurd onderwijs in verschillende vakgebieden en in alle regio's van de wereld.
Leeromgeving. --- Onderwijskunde. --- Probleemgestuurd leren. --- Didactic strategies --- PGO (probleemgestuurd onderwijs) --- Research on teaching --- didactiek --- Didactics of higher education --- Probleemgestuurd leren --- Hoger onderwijs ; didactiek --- 371.012 --- #PBIB:2003.3 --- #PBIB:2004.3 --- #PBIB:gift 2004 --- Academic collection --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- krachtige leeromgeving --- onderwijsvernieuwing --- probleemgestuurd onderwijs --- 489.4 --- hoger onderwijs --- onderwijsstrategieën --- probleemgestuurd leren --- studentgecentreerd onderwijs --- 454.2 --- 454.23 --- didactisch proces --- leeromgeving --- leerprocessen --- methodiek --- onderwijs --- studentgericht onderwijs --- 371.395 --- Probleemgestuurd onderwijs --- 454.21 ) Projectonderwijs --- projectonderwijs --- 371.3 --- Competenties --- Hoger onderwijs --- Kenmerken --- Leeromgeving --- Studentgericht onderwijs --- Studeren --- 371.012 Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- Onderwijsstrategieën --- Didactische principes - conflicten - leerlingen - opvoeding --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Didactiek --- Studentgecentreerd onderwijs --- Studenten --- Onderwijsmethoden --- Leermiddelen --- Onderwijs --- Probleemgericht werken --- #KVHB:Didactiek. --- #KVHB:Onderwijspsychologie. --- #PBIB:2003.3. --- #PBIB:2004.3. --- #PBIB:gift 2004. --- Academic collection. --- didactiek. --- didactisch proces. --- hoger onderwijs. --- krachtige leeromgeving. --- leeromgeving. --- leerprocessen. --- methodiek. --- onderwijs. --- onderwijsstrategieën. --- onderwijsvernieuwing. --- probleemgestuurd leren. --- probleemgestuurd onderwijs. --- studentgecentreerd onderwijs. --- studentgericht onderwijs. --- Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs. --- Onderwijsstrategieën. --- Didactische principes - conflicten - leerlingen - opvoeding. --- Didactiek (hoger onderwijs). --- Hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs. --- 370.02 --- Student --- Onderwijsmethode --- Leermiddel --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Dit boek is bedoeld voor docenten, studenten, stagecoördinatoren, opleidingsfunctionarissen, leden van beroepenveldcommissies en voor al diegenen die naar nieuwe wegen zoeken om de gemotiveerde studenten van vandaag op een dynamische toekomst voor te bereiden.
Differentiatie --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Probleemgestuurd leren. --- Hoger onderwijs. --- Didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. --- zelfstudie --- pedagogiek --- HO (hoger onderwijs) --- projectonderwijs --- Didactics of higher education --- zelfgestuurd onderwijs --- higher education --- Didactic strategies --- didactiek --- Differentiatie ; hoger onderwijs --- Hoger onderwijs ; didactiek --- zelfsturend leren --- hoger onderwijs --- 378.147.2 --- onderwijsvernieuwing --- probleemgestuurd onderwijs --- studentgecentreerd onderwijs --- 371.395 --- 454.21 --- 489.4 --- Hoger onderwijs --- Probleemgestuurd onderwijs --- Projectonderwijs --- Zelfstandig leren --- Zelfstudie --- hoger onderwijs : zelfstandig werken (ler) --- Stage --- onderwijs, holt --- onderwijs, organisatie --- onderwijs, universitair en voortgezet --- onderwijsmethoden --- onderwijzend personeel --- school- en onderwijsproblematiek --- studentenproblematiek --- 489.59 --- Studentgericht onderwijs --- Onderwijsvernieuwing: hoger onderwijs --- Pedagogie --- Studenten --- Zelfstudie: hoger onderwijs --- differentiatie: hoger onderwijs --- 378.147.2 Monitoraat. Leren studeren hoger onderwijs. Studiebegeleiding. Studievaardigheidstraining --- Monitoraat. Leren studeren hoger onderwijs. Studiebegeleiding. Studievaardigheidstraining --- 371.3 --- 371.21 --- 378 --- Didactische werkvormen --- Didactiek --- (zie ook: Kwaliteitszorg) --- Onderwijs --- Studiemethoden --- Onderwijsvernieuwing --- Projectwerking --- Probleemgericht werken --- Zelfgestuurd onderwijs --- Studiemethode --- Zelfsturend leren --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
De aandacht van zelfevaluatie groeit, zowel in Vlaanderen alsook in het buitenland. Ook de idee dat leerlingen op verschillende terreinen hun zeg hebben, wordt in toenemende mate aanvaard. Geïnspireerd door deze tendensen, ontwikkelden medewerkers van EduBROn een instrument voor zelfevaluatie en feedback. Het instrument plaatst leerlingen en leerkrachten tegelijkertijd in de kijker.
Teacher education. Teacher's profession --- evaluatie (onderwijs) --- zelfevaluatie --- lerarenberoep --- Teachers --- Training of --- departement Lerarenopleiding 09 --- secundair onderwijs --- kwaliteitsbevordering --- 371.3 --- 371.13 --- basisonderwijs --- 450.7 --- evaluatie --- leraren --- onderwijs --- Basisonderwijs --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Secundair onderwijs --- Zelfevaluatie --- 450.6 --- 454.4 --- Evaluatie (Beoordeling) --- Feedback --- Doceren --- Leraren --- Relatie onderwijsgevende - leerling --- Kwaliteitszorg ; onderwijs ; Vlaanderen --- 371.13 Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- opleiding en bijscholing, onderwijsbegeleiding, onderwijswinkels, pedagogisch hoger onderwijs, pedagogische centra, beroep --- Opleiding en bijscholing --- Resultaten en selectie --- Evaluatie --- (zie ook: Schoolrapporten) --- 3e graad lager onderwijs --- 1e graad secundair onderwijs --- Beroepssecundair onderwijs --- Kwaliteitszorg --- Relatie leraar - leerling --- leerkrachtenbegeleiding --- leerkrachten evaluatie --- studentgericht onderwijs --- Leraar --- Directie
Choose an application
Dit boek is gegroeid uit de didactische trainingen die de Universiteit Leuven beginnende docenten aanbiedt. Vanuit de visie van 'begeleide zelfstudie' stelt het de student centraal die bepaalde leeractiviteiten zal moeten selecteren en uitvoeren, alsook de doelstellingen die dan moeten worden gerealiseerd en de leeromgeving die door het didactisch team wordt uitgebouwd om de studenten daarbij te ondersteunen. Omdat de steekkaarten per thema alfabetisch gerangschikt worden, gaat de interne samenhang verloren zodat dit geen handboek didactiek hoger onderwijs kan genoemd worden. Het is eerder een vraagbaak. De klemtoon ligt vooral op de aan Vlaamse universiteiten gangbare onderwijsvormen, zoals het hoorcollege, waarvoor men activerende werkvormen voorstelt zoals vragen stellen, zoemsessies
Teacher education. Teacher's profession --- Didactic strategies --- HO (hoger onderwijs) --- didactische werkvormen --- lesgeven --- Didactiek --- Hoger onderwijs --- Studentgecentreerd onderwijs --- Doelen --- Didactische werkvormen --- Evaluatie --- #PBIB:+SLO 220.91 --- #SBIB:37H0 --- Academic collection --- 37.02 --- Onderwijs ; didactiek ; theorieën ; modellen --- didactiek --- evaluatie --- hoger onderwijs --- 489.4 --- studentgecentreerd onderwijs --- 371.3 --- Vlaanderen --- begeleid zelfstandig leren --- didactisch proces --- leeractiviteiten --- leerlingenbegeleiding --- onderwijs --- werkvormen --- 456.34 --- Doceren --- Doelstellingen --- Feedback --- Groepswerk --- Hoorcolleges --- Leeractiviteiten --- Leren --- Paper --- Practicum --- Seminarie --- Stage --- Studenten --- Werkcollege --- 378.4 --- 378.6 --- Doceren : hoger onderwijs --- Studentgericht onderwijs --- Studeren : hoger onderwijs --- 120639.jpg --- Hoger onderwijs ; didactiek --- Hoger onderwijs en achtergrond secundair onderwijs : Onderwijs : didactiek --- Pedagogie --- Onderwijs ; algemene vraagstukken van didactiek en methode --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- Onderwijsmethoden en onderwijsprocedures. Onderwijs- en opleidingssystemen --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Wiskunde --- "(zie ook: wiskunde (didactiek; s.o.))" --- (zie ook: interactief leren) --- Doelstelling --- Didactische werkvorm --- Studiebegeleiding --- Hoger onderwijs.
Choose an application
Assesment in onderwijs geeft een overzicht van de nieuwe ontwikkelingen op het vlak van assessment. Ook worden de consequenties voor het huidige onderwijs in kaart gebracht. Er wordt aandacht geschonken aan de kwaliteit van nieuwe assessmentvormen en de criteria die hiervoor wenselijk zijn. De auteurs geven een overzicht van diverse assessmentvormen, geven richtlijnen voor het gebruik en voorbeelden uit binnen- en buitenland. Ten slotte is er aandacht voor concrete uitwerking op opleidingsniveau. Uit verschillende instellingen wordt het proces en de concrete invulling van de curriculuminnovatie gericht op het toepassen van een aangepaste assessment beschreven en met voorbeelden geillustreerd. Inhoud: 1. Nieuwe ontwikkelingen: de assessmentcultuur; 2. Assessment: betekenis en assessmentvormen; 3. Kwaliteit van assessment: de bruikbaarheid van klassieke toetsen binnen student gericht en competentiegericht onderwijs. 4. De actuele kwaliteit van assessment; ontwikkeling in de edumetrie; 5. De OverAll Toets: assessment van competenties; 6. Innovatie en nieuwe toetsvormen in de praktijk; 7. Assessment centers als onderdeel van een competentiegerichte leeromgeving; 8. Studentbetrokkenheid in toetsing door peer-assessment; 9. Portfolio's: een instrument voor toetsing en begeleiding, 10. Toets- en assessmentbeleid op opleidingsniveau en praktische richtlijnen.
Evaluatietechnieken --- Assessment centers --- Onderwijsvernieuwing --- Competentiegericht leren. --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Onderwijs. --- Hoger onderwijs. --- Nederland. --- Handboeken en inleidingen. --- evaluatie (onderwijs) --- HO (hoger onderwijs) --- Didactic evaluation --- onderwijs --- Research on teaching --- assessments (onderwijs) --- Assessment-center-methode --- Onderwijsvernieuwing ; Nederland --- #PBIB:2003.3 --- #PBIB:gift 2003 --- #KVHB:Examineren --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Toetsen --- 371.25 --- assessment --- portfolio's --- toetsen --- 454.4 --- competenties --- evaluatie --- krachtige leeromgevingen --- probleemgestuurd leren --- studentgecentreerd onderwijs --- vaardigheden --- 371.26 --- 378.1 --- 450.46 --- 489.4 --- 489.54 --- competentiegericht onderwijs --- didactiek --- examen --- examens --- hoger onderwijs --- leeromgeving --- leerprocessen --- onderwijsvernieuwing --- pedagogie --- secundair onderwijs --- toetsvormen --- Evaluatie (Beoordeling) --- Hoger onderwijs --- Portfolio's --- Studentgericht onderwijs --- Toetsen --- 489.54 )* Examens --- competenties (gez) --- peer assessment --- studentenbegeleiding (gez) --- Assessment --- Competenties --- Evaluatie ; onderwijs --- Evaluaties --- Kwaliteit --- Onderwijs, evaluatie --- Onderwijsmethoden --- Portfolio --- Competentiegericht onderwijs --- Competenties; onderwijs --- Evaluatie --- Onderwijsevaluatie --- Onderwijsstrategieën --- 042647.jpg --- Assessment: hoger onderwijs --- Evaluatietechnieken ; onderwijs --- evaluatie van leerlingen --- leermethoden --- leerplanontwikkeling --- leerproces --- studentenbegeleiding --- 371.3 --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didactische evaluatie --- organisatie van het hoger onderwijs --- Theoretische onderwijsvernieuwing --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Examens (hoger onderwijs) --- Examens --- (zie ook: Schoolrapporten) --- 371.21 --- 371 --- Onderwijsonderzoek --- Teaching --- Onderwijs --- Studiebegeleiding --- Studiemethoden --- Examineren --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Examen --- Competentie --- Studiemethode --- Kwaliteit (proceskenmerk)
Choose an application
Recente ontwikkelingen in het denken rond leren geven aan dat meer belang moet worden gehecht aan het vermogen van de lerende om het eigen leren te sturen. Dat impliceert een herdenken van de rolverdeling tussendocent en lerende binnen een krachtige leeromgeving die voldoende kansen biedt om te reflecteren, actief kennis en vaardigheden te verwerven, zelfstandigheid op te bouwen en coöperatief te leren.
Studievaardigheden. --- hogescholen --- leren leren --- zelfstudie --- Higher education --- higher education --- Didactic strategies --- onderwijspraktijk --- retoriek --- Zelfstudie --- Studievaardigheden --- Studievaardigheden ; hoger onderwijs --- #A0301A --- 737 Leerprogramma's --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Studeren --- 371.31 --- 378 --- begeleid zelfstandig leren --- hoger onderwijs --- studentgecentreerd onderwijs --- zelfstandig leren --- 489.4 --- KH Mechelen --- OLP --- didactiek --- onderwijsstrategieën --- open leercentra --- zelfgestuurd onderwijs --- 378(05) --- 378.1 --- 450.8 --- 454.2 --- 489.5 --- Begeleiden --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- Hoger onderwijs --- Leeromgeving --- Leren leren --- Open leerpakketten --- Reflecteren (Terugblikken) --- Relatie leraar-student --- Studentgecentreerde werkvormen --- Zelfstandig leren --- didactisch proces --- leermiddelen --- leeromgeving --- leren --- onderwijs --- onderwijsonderzoek --- onderwijsvernieuwing --- open leerpakketten --- studentenbegeleiding --- 371.39 --- Begeleid zelfstandig leren --- Leerzelfstandigheid --- Onderwijsinnovatie --- Race --- Studentgecentreerd onderwijs --- Studentgericht onderwijs --- Zelfstandig werken --- Zelfstudie (zelfstandig leren) --- 454.21 --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- leerzelfstandigheid --- zelfstandig werken (ler) --- D22424.jpg --- Hoger onderwijs: didactiek --- Leerpakketten --- Onderwijsvernieuwing: hoger onderwijs --- Zelfstandig leren: hoger onderwijs --- zelfsturend leren --- 371.3 --- Didactische werkvormen --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- organisatie van het hoger onderwijs --- Methodiek van het studeren --- Onderwijsstrategieën --- Didactiek --- Studie en studieresultaten (hoger onderwijs) --- 371.21 --- 489.52 --- leermethoden (gez) --- zelfstudie (gez) --- Leren --- Studiemethoden --- Opvoeding en onderwijs --- Projectonderwijs --- Leermethoden --- Leerplanontwikkeling --- Onderwijs --- Didactisch proces --- België --- Onderwijsconcepten --- Leeromgevingen --- Relatie leraar - leerling --- Studentenbegeleiding --- Coöperatief leren --- Leermiddelen --- Studeren --- Leerprocessen --- Studiebegeleiding --- Studiemethode --- Opvoeding --- Leermethode --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Didactische werkvorm --- Onderwijsstrategie --- Leermiddel --- Leerproces --- Leerlingbegeleiding
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|