Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Doelstellingen: In dit onderzoek gaan we na of Engelse collocaties die assonantie vertonen beter worden onthouden dan collocaties die geen assonatie bevatten. Eerder werd al aangetoond dat alliteratie een bevorderend effect heeft op de retentie van woordcombinaties (Lindstromberg & Boers 2008a). Inzake assonantie werd in een studie met een beperkt aantal participanten aangetoond dat dit minder saillante klankpatroon eveneens tot een grotere retentie van woordcombinaties kan leiden (Lindstromberg & Boers 2008b). In dit onderzoek werd de aandacht van de participanten gevestigd op de assonerende collocaties waardoor het effect dat werd gevonden, zou kunnen worden toegeschreven aan de sorteertaak. Het onderzoek in mijn masterproef is een gedeeltelijke replicatie hiervan met een groter aantal participanten en met een sorteertaak die de assonerende collocaties niet bevoordeelt.Lindstromberg, S. & F. Boers (2008a) The mnemonic effect of noticing alliteration in lexical chunks. Applied Linguistics 29(2): 200-222.Lindstromberg, S. & F. Boers (2008b) Phonemic repetition and the learning of lexical chunks: The mnemonic power of assonance. System 36(3): 423-36. Middelen of methode: Net zoals in het oorspronkelijke onderzoeksopzet werd er een lijst van collocaties gedicteerd aan de participanten. Daarna werd hen uitgelegd aan de hand van voorbeelden dat een relatief groot aantal van Engelse woordcombinaties assonantie bevat. De participanten ontvingen een lijst van de gedicteerde collocaties en er werd hen gevraagd de collocaties aan te duiden die geen klankpatroon bevatten. Na deze procedure werden de deelnemers gevraagd alle woordcombinaties op te schrijven die ze zich herinnerden ("immediate post test"). Een week later vond hetzelfde proces plaats ("delayed post test") en werd de deelnemers een lijst gedicteerd waarbij één woord van de collocaties werd gegeven en zij het tweede deel van de collocaties dienden aan te vullen ("cued recall test"). Resultaten: De analyse van data van de "immediate post test" toonde aan dat de collocaties met assonantie niet beter onthouden. Zoals verwacht konden de deelnemers zich een week later veel minder collocaties herinneren en ook hier werden er niet meer assonerende collocaties onthouden dan collocaties zonder klankpatroon. De scores op de "cued recall test" waren hoger aangezien het eerste deel van de collocaties hielp om het tweede deel op te roepen, maar opnieuw werd er geen verschil gevonden tussen assonerende en niet-assonerende collocaties.
Choose an application
De denkende klas stimuleert leraren en pedagogen het denken een plaats te geven in onderwijs en opvoeding en hun klassen te veranderen in 'denkende klassen'. Ons onderwijs is vooral ingericht op het reproduceren van kennis. Echter, die kennis gaat pas werkelijk iets voor onze leerlingen en studenten betekenen wanneer ze erover kunnen nadenken. Diep denken vraagt dat ze zelf vragen stellen en over die vragen doordenken, om zo actief kennis te maken. Diepe kennis heeft meer betekenis, en bevordert creativiteit. Het boek geeft tal van praktijkvoorbeelden van motiverende denkoefeningen.https://www.lannoo.be/nl/de-denkende-klas
Pedagogie --- motiveren --- Stimuleren --- 370.02 --- Educational psychology --- Didactic strategies --- kritisch denken --- creativiteit --- onderwijspsychologie --- motiverend onderwijs --- lesgeven --- Werkvormen --- Vragen stellen --- Intellectuele ontwikkeling ; kinderen ; onderwijs --- Intellectuele ontwikkeling ; jeugd ; onderwijs --- Onderwijs --- Onderwijsstrategie --- Intellectuele ontwikkeling --- Onderzoekend leren --- Filosoferen met kinderen --- Denken --- motivatie --- verwondering --- waarnemen
Choose an application
Kun je kinderen opvoeden en grenzen stellen zonder hen te straffen of belonen? Ja, dat kan.Belonen en straffen zijn vormen van manipulatie. Dat is het uitgangspunt van dit boek. Door een kind te belonen met een snoepje, hoop je dat het kind zich een volgende keer weer 'goed' gedraagt. Het resultaat is echter dat kinderen bepaald gedrag vertonen om snoepjes te verdienen, niet vanuit een innerlijke motivatie.Als we belonen vervangen door waarderen, belangstelling tonen en stimuleren, kan die innerlijke motivatie weer terugkomen.Kinderen die opgroeien zonder straffen en belonen, leven in het nu, durven fouten te maken, blijven nieuwsgierig en open, hebben zelfvertrouwen en als iets mislukt gaan ze rustig ontdekken hoe het anders kan.Dit boek is geschreven ter inspiratie van ouders, leerkrachten, groepsleiders, verplegers en eigenlijk iedereen die te maken heeft met kinderen. Het geeft uitleg en voorbeelden en gaat uitgebreid in op alternatieven voor belonen en straffen. Ieder hoofdstuk eindigt met oefeningen. Dit maakt het boek ook zeer geschikt voor studenten.Justine Mol (1949) is internationaal gecertificeerd trainer Nonviolent Communication (trainer Ontwapenend Communiceren) volgens Marshall Rosenberg.Opgroeien in vertrouwen is inmiddels in meerdere talen vertaald en verscheen onder de titel Growing up in Trust bij O Books in Engeland; als Aufwachsen in Vertrauen bij Junfermann Verlag in Duitsland; als Communicere med tillit bij Optimal Förlag in Zweden; als Crescere nella fiducia bij Gruppo Editoriale Uno in Italië; als Crecer con confianza bij uitgeverij Urano in Spanje en onder de titel Dorastanie w Zaufaniu bij Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej in Polen.(Bron: www.swpbook.com)
Educational sciences --- opvoeding --- straffen en belonen --- belonen --- 454.22 --- straffen --- 37 --- PXL-Central Office 2019 --- opvoedkunde --- 433 --- opvoeding in de praktijk --- Pedagogiek --- Gedragspsychologie --- Gedragstherapie --- Opvoeding --- Straffen --- Belonen --- Opvoedingsstijlen --- Opgroeien : basisonderwijs --- 370.040 --- Stimuleren --- Straffen en belonen --- motivatie --- 370 --- ouders-kind relatie --- Straf --- Beloning --- Opvoedingsstijl --- Onderwijs --- Sociology of education --- Primary education --- Straffen (sanctioneren)
Choose an application
Hoe bouw je een goede band op met je leerlingen?Hoe ga je om met storend gedrag in de klas?Hoe kun je ontspannen lesgeven?Het is niet gemakkelijk om als leerkracht het hoofd altijd koel te houden en in elke situatie de juiste beslissing te nemen. Soms neemt de spanning en chaos in de klas toe en raak je als leerkracht geïrriteerd of overweldigd.Relaxed voor de klas reikt een vijfdelig model aan waarmee je moeilijke situaties kunt aanpakken. De vijf bouwstenen - vertrouwen, observeren, installeren, stimuleren en corrigeren - leren je spanning detecteren, vermijden of verminderen. Zo breng je een positieve dynamiek tot stand in de klas.Aan de hand van anekdotes, opdrachten en speelse illustraties reikt dit boek handvatten aan voor herkenbare problemen. Of je nu pas in het vak staat of een doorwinterde leerkracht bent: met deze handige tips en een flinke scheut passie kun je de leerkracht zijn die je leerlingen verdienen.(Bron: www.lannoo.be)
Leerling-leraarrelatie - Conflicthantering ; onderwijs - Gedragsstoornissen ; onderwijs - Onderwijskunde. --- Leerling-leraarrelatie --- Conflicthantering ; onderwijs --- Gedragsstoornissen ; onderwijs --- Onderwijskunde --- 454.22 --- onderwijsstijlen --- lesgeven --- klasmanagement (ler) --- klaspraktijk --- Lesgeven --- 691 --- Onderwijsstijlen --- Pedagogie en didactiek --- gezag --- Conflicthantering --- Gedragsstoornissen --- Relatie leraar - leerling --- Klasmanagement --- Onderwijsstijl --- onderwijs --- Onderwijsorganisatie --- lerarenberoep --- didactiek --- stress --- onderwijsvernieuwing --- School management --- PXL-Central Office 2018 --- onderwijskunde --- leren en onderwijzen --- Klassenmanagement --- Gedragsproblemen --- Stimuleren --- Pedagogiek --- observeren --- vertrouwen --- 371.3 --- Teacher education. Teacher's profession --- 371.213 --- 371.39 --- Gedragsprobleem --- klasmanagement --- pedagogiek --- KHM --- klasdynamiek
Choose an application
Heel wat kinderen kampen met een motorische achterstand, zo blijkt uit recent wetenschappelijk onderzoek. Liefst één op de drie kleuters blijkt bijzonder zwak te presteren. Geen wonder: stoepen en straten zijn te druk of onveilig geworden om er te spelen. Hoepels, springtouwen, ballen en ander 'beweeglijk' speelgoed zijn ingeruild voor computerspelletjes en het internet. Nochtans is het erg belangrijk dat kinderen vanaf de geboorte voldoende bewegingskansen krijgen. Een motorische achterstand kan immers gevolgen hebben voor de volledige ontwikkeling van je kind. Zo kan een kind moeite hebben met schrijven, waardoor hij of zij op school een ernstige achterstand dreigt op te lopen. Bewegingstherapeute Liesbeth Verhoeven legt in dit boek uit waarom een goede motoriek zo belangrijk is en geeft tips en oefeningen mee om de ontwikkeling van je kind zo goed mogelijk te stimuleren. Stap voor stap is dan ook een ideale handleiding om je kind op een aangename en speelse manier groot te brengen.
613.95 --- Motoriek --- Motorische ontwikkeling --- Bewegen --- Kinderen --- Stimulering --- 416.23 --- Beweging --- Leerachterstand --- Opvoeden --- Stimuleren --- Ontwikkelingspsychologie --- Motoriek ; kinderen --- ontwikkelingspsychologie --- 159.98 --- Bewegingsopvoeding. --- Neurologische ontwikkeling --- Zintuigen. --- Kinderen. --- motoriek --- psychomotorische ontwikkeling --- kinesitherapie --- bewegingsopvoeding --- motorische ontwikkeling --- Physiology: movement organs, voice and skin --- kinderen --- Affective and dynamic functions --- Children --- Growth and development --- Handbooks, manuals, etc. --- Psychische functies --- Fysiologie: bewegingsorganen, stem en huid --- beweging --- opvoeding --- afzonderlijke leeftijdsgroepen in de jeugdpsychologie - tot c. 13 jaar --- PXL-Education 2016 --- bewegingsexpressie --- Ontwikkeling van kinderen --- Schoolrijpheid --- Peuters --- Kleuters --- schoolrijpheid --- kleuters --- (zie ook: Aansluiting kleuteronderwijs - lager onderwijs) --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen tot ca. 13 jaar --- Bewegingsopvoeding --- Zintuigen --- Ontwikkelingsspelen --- Kind --- Zintuig --- Ontwikkelingsspel --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Educational sciences
Choose an application
Alternatieve curricula in de LO op maat van een geïntegreerd vakconcept (Lieven Vergauwen)Een toepassing van het Sport Opvoedings Model van Siedentop op basketbal in het secundair onderwijs (Pow Rowe en Mieke Bogaert)Bewegen en inzichtelijk leren. Integratie van kennis in de les LO (Daniël Behets)Ontwikkelen van een positief en realistisch zelfbeeld tijdens de les lichamelijke opvoeding: een visie vanuit de praktijk (Hilde Vits)Samenwerken als aanzet voor sociaal en motorisch leren (Reginald Leper)Piramides bouwen met invalshoek 'motorisch en sociaal leren (Reginald Leper)Samen met jezelf en anderen op de latten: een voorbeeld van een geintegreerd skiproject (Kristl Puylaert, Mark Wouters en Jimi Gantois)Handbal: ruimtelijke en materiële aanpassingen voor de school (Eddy Thomassen)Judo op school: een leerlinggeoriënteerd leerladdermodel (Wim Roels)Het geintegreerd handelen van de leraar (Maïté Schiepers)Toestelturnen: naar een geintegreerd curriculum (Jimi Gantois en Danielle Van lperen)Sociale vaardigheden en ultimate frisbee (Hans Mennes)FOOT-ROBICS, meer dan voetbalcoördinatie? (Michel Bruyninckx)Onderzoek naar het beleefde vakconcept van de leraar Lichamelijke Opvoeding (Daniël Behets)CHESS: Checklist Effectieve Sportstimulering. In 7 stappen naar betere jeugdsportplannen (Berend Brouwer, Chris Mooij, Dic Houthoff en Ger van Mossel)
Didactics of secundary education --- Didactics of sports and games --- bewegingsopvoeding --- 372.879.6 --- #SMV:000001 --- #SMV:België --- #SMV:agogiek --- #SMV:sport --- Academic collection --- 477.8 --- 486.880 --- 616 --- Bewegingsopvoeding --- Onderwijs --- 616.6 --- Basketbal --- Bewegen --- Curriculum --- Frisbee --- Handbal --- Jeugdsport --- Judo --- Leren --- Lichamelijke opvoeding --- Motorisch leren --- Secundair onderwijs --- Siedentop --- Skiën --- Sociaal leren --- Sociale vaardigheden --- Sport --- Toestelturnen --- Turnen --- Voetbal --- Zelfbeeld --- 796 --- Bewegingsonderwijs --- Didactiek --- Theorieën --- 456.78 --- Bewegingsopvoeding; s.o. --- 050732.jpg --- Lichamelijke opvoeding: didactiek --- Basketbal: didactiek secundair onderwijs --- Frisbee: didactiek --- Handbal: didactiek --- Judo: didactiek --- Sport Opvoedings Model --- Toestelturnen: didactiek --- Voetbal: didactiek --- 372.879.6 Lichamelijke opvoeding. Didactiek van de lichamelijke opvoeding --(niet-universitair onderwijs) --- Lichamelijke opvoeding. Didactiek van de lichamelijke opvoeding --(niet-universitair onderwijs) --- Lichamelijke opvoeding - vakdidactiek --- Lichaamsoefening en sport; algemeen --- Soorten gymnastiek - Gymnastiekoefeningen --- (zie ook: rolstoelbasketbal) --- (zie ook: interactief leren) --- Curriculumontwikkeling --- Sportopvoedingsmodel --- Samenwerken --- Gymnastiek --- Sport stimuleren --- Bewegingsopvoeding; s.o --- Samenwerking --- Ultimate frisbee --- Voetbal (sport)
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|