Narrow your search

Library

LUCA School of Arts (3)

ULB (3)

ULiège (3)

KU Leuven (2)

UCLouvain (2)

UGent (2)

VUB (2)

Odisee (1)

Thomas More Kempen (1)

Thomas More Mechelen (1)

More...

Resource type

book (5)


Language

French (3)

English (2)


Year
From To Submit

2007 (2)

2000 (1)

1984 (1)

1979 (1)

Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Book
Encyclopédie illustrée de l'image et du son
Authors: ---
ISBN: 2700002555 9782700002553 Year: 1979 Publisher: Paris: Gründ,

Le rôle du son dans le récit cinématographique / Antoni Gryzik ; préface de Pierre Schaeffer
Authors: ---
ISBN: 2256908313 9782256908316 Year: 1984 Volume: 47 Publisher: Paris: Lettres modernes Minard,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Comment le parlant a sauvé le cinéma français : une histoire économique 1928-1939
Authors: ---
ISBN: 2913787592 9782913787599 Year: 2007 Publisher: Paris: AFRHC,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

À la fin des années vingt, le marché français est largement dominé par le cinéma américain. Le succès des films parlants, fondé sur la popularité des acteurs français, relance l’industrie du cinéma. Le parlant constitue une nouvelle chance pour le cinéma français. Après le départ de leurs fondateurs, les sociétés Pathé et Gaumont tentent d’adapter en France le modèle hollywoodien de la compagnie intégrée de cinéma. Mais l’amortissement des investissements effectués pour l’adaptation au parlant et la rénovation des salles s’avère difficile au moment de la baisse des recettes de 1933-1934 : la Gaumont-Franco-Film-Aubert est mise en liquidation judiciaire en 1934 et Pathé-Cinéma en faillite en 1936.L’échec de l’aventure de ces grandes compagnies provoque la première grande réflexion politique sur le statut du cinéma en France avec les rapports Petsche et de Carmoy. entre 1934 et 1939 s’élabore peu à peu un “modèle français” de cinématographie qui accorde à l’État un rôle d’encadrement et de soutien aux petites entreprises. Malgré les polémiques, les mesures protectionniste restent modestes. En 1939, le rôle nouveau de l’État s’affirme avec le décret sur le contrôle des recettes. La comptabilité de nombreuses salles, l’étude du fonctionnement des studios, des devis, des budgets de films et des contrats de distribution permettent de décrire l’évolution des différents stades de la filière cinématographique – production, distribution et exploitation – à partir de documents d’archives publiques et privées. Cette analyse confirme le caractère limité, tant en ampleur qu’en durée, de la crise en France. Pourtant, celle-ci a suffi à déséquilibrer les grandes compagnies.

Sound technology and the American cinema : perception, representation, modernity
Author:
ISBN: 0231115172 0231115164 0231505469 Year: 2000 Publisher: New York, NY : Columbia University Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Representational technologies including photography, phonography, and the cinema have helped define modernity itself. Since the nineteenth century, these technologies have challenged our trust of sensory perception, given the ephemeral unprecedented parity with the eternal, and created profound temporal and spatial displacements. But current approaches to representational and cultural history often neglect to examine these technologies. James Lastra seeks to remedy this neglect.Lastra argues that we are nowhere better able to track the relations between capital, science, and cultural practice than in photography, phonography, and the cinema. In particular, he maps the development of sound recording from its emergence to its confrontation with and integration into the Hollywood film.Reaching back into the late eighteenth century, to natural philosophy, stenography, automata, and human physiology, Lastra follows the shifting relationships between our senses, technology, and representation.

Uncanny bodies : the coming of sound film and the origins of the horror genre
Author:
ISBN: 9780520251229 9780520251212 0520251210 0520251229 128138562X 0520940709 9786611385620 1435653653 9780520940703 6611385622 9781435653658 9781281385628 Year: 2007 Publisher: Berkeley : University of California Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In 1931 Universal Pictures released Dracula and Frankenstein, two films that inaugurated the horror genre in Hollywood cinema. These films appeared directly on the heels of Hollywood's transition to sound film. Uncanny Bodies argues that the coming of sound inspired more in these massively influential horror movies than screams, creaking doors, and howling wolves. A close examination of the historical reception of films of the transition period reveals that sound films could seem to their earliest viewers unreal and ghostly. By comparing this audience impression to the first sound horror films, Robert Spadoni makes a case for understanding film viewing as a force that can powerfully shape both the minutest aspects of individual films and the broadest sweep of film production trends, and for seeing aftereffects of the temporary weirdness of sound film deeply etched in the basic character of one of our most enduring film genres.

Listing 1 - 5 of 5
Sort by