Listing 1 - 10 of 44 << page
of 5
>>
Sort by

Book
Intercultureel onderwijs in antiracistisch perspectief : een stap vooruit of een brug te ver ?
Authors: --- ---
Year: 1999 Publisher: Brussel : School Zonder Racisme,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Les 40.000 heures
Author:
Year: 1972 Publisher: Paris : Denoel/Gonthier,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Arbeid, school, huisvesting en haar omgeving : uitdrukking en lokalisering van gediversifieerde sociale aspiraties
Authors: --- ---
Year: 1978 Publisher: Brussel,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Fêtes jubilaires du 3 mai 1905 : 1830-1905 séminaire archiepiscopal de Malines, première section : souvenir publié par le Comité organisateur
Authors: ---
Year: 1905 Publisher: Malines : Imprimerie Paul Ryckmans,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
The adolescent society : the social life of the teenager and its impact on education
Authors: --- ---
Year: 1961 Publisher: New York : Free Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Schools and socialization
Authors: ---
ISBN: 0140801227 Year: 1971 Publisher: Harmondsworth Penguin

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
The conflict of generations: the character and significance of student movements
Author:
ISBN: 0435823000 9780435823009 Year: 1969 Publisher: London Heinemann


Book
School te koop : onderwijshervormingen in de Vlaamse en Franse Gemeenschap
Author:
ISBN: 9002205899 9789002205897 Year: 1997 Volume: *31 Publisher: Antwerpen Standaard


Book
Taal in de klas
Authors: ---
ISBN: 9025495656 Year: 1999 Publisher: Amsterdam Contact

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dat meisjes en jongens verschillend worden benaderd door hun docenten, vrouwen en mannen, is een recent ontdekt feit met verstrekkende gevolgen. Taal in de klas laat zien wat er op school over het algemeen van jongens en meisjes wordt verwacht, hoe dat tot uiting komt in het soort en het aantal keren dat jongens en meisjes aan het woord komen in de klas. Het toont ook aan welke uitwerking dat heeft op de persoonlijke ontwikkeling van de leerlingen en op hun schoolprestaties. Docenten, hoe geëmancipeerd ook, blijken onbewust meisjes minder uit te dagen en meer in bescherming te nemen. Jongens krijgen meer op hun kop, maar ze krijgen ook meer en vooral interessantere beurten. Op basis van experimenteel onderzoek met een feedbacksysteem dat inzicht verschaft in de communicatiepatronen op school, geven de auteurs suggesties waarmee leerkrachten, ouders en jongeren stereotiepe verwachtingspatronen kunnen doorbreken. De laatste jaren is er nationaal en internationaal onderzoek gedaan naar de vraag of leerkrachten met hun taalgedrag onderscheid maken tussen meisjes en jongens. Hieruit blijkt dat jongens en meisjes wel degelijk verschillend worden benaderd door hun docenten, zowel mannen als vrouwen. Dit heeft verstrekkende gevolgen. Taal in de klas laat zien wat er op school over het algemeen van jongens en meisjes wordt verwacht, hoe dat tot uitdrukking komt in het soort en aantal beurten dat jongens en meisjes in de klas krijgen en wat hiervan de gevolgen zijn voor de persoonlijke ontwikkeling van de leerlingen en hun schoolprestaties. Op basis van experimenteel onderzoek doen Dora Dolle-Willemsen en Agnes Verbiest in dit boek suggesties aan leerkrachten, ouders en jongeren om het stereotiepe, aan sekse gerelateerde verwachtingspatroon te doorbreken.


Book
Sekseverschillen in het onderwijs : curriculum, didactiek en organisatie
Authors: --- --- ---
ISBN: 9001199550 Year: 1991 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Over sekseongelijkheid in het onderwijs is de afgelopen jaren veel nagedacht in onderzoek, beleid en in de onderwijspraktijk zelf. In dit boek worden inzichten uit vrouwenstudies en emancipatieonderzoek gepresenteerd voor opleidingen in het hoger en wetenschappelijk onderwijs. 'Sekseverschillen in het onderwijs is dus in de eerste plaats een leerboek. De verschillende onderwerpen die aan bod komen zijn verbonden door een centrale vraag 'wat doet het onderwijs met verschillen'. Het eerste deel heeft een oriënterend karakter. Het biedt een introductie in de belangrijkste begrippen. Deel twee geeft een antwoord op de vraag 'hoe maakt onderwijs verschil en hoe maakt onderwijs gelijk'. Aan bod komen de geschiedenis van het meisjesonderwijs, de onderlinge verwevenheid van sekse- en etnische verschillen, interactieprocessen in de klas en het onderwijsemancipatiebeleid. In deel drie ligt het accent op de manier waarop men in het onderwijs kan omgaan met verschillen tussen leerlingen. Er komen vragen aan de orde als, wat hebben successen en tegenslagen te maken met de structuur en de organisatie van het onderwijs, de lesinhoud, de didactische vormgeving en attitudes van docenten'.

Listing 1 - 10 of 44 << page
of 5
>>
Sort by