Listing 1 - 10 of 44 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Onderwijskunde. --- Sociologie van de minderheden. --- Sociologie van het onderwijs.
Choose an application
Beschaving. --- Sociologie van de arbeid. --- Sociologie van het onderwijs.
Choose an application
Sociologie van het beroep. --- Sociologie van het leefmilieu. --- Sociologie van het onderwijs. --- België.
Choose an application
Sociologie van het onderwijs. --- anno 1800-1899. --- anno 1900-1909. --- Mechelen.
Choose an application
Choose an application
sociale psychologie --- Sociological theories --- scholen --- Sociology of education --- Social psychology. --- Educational sociology. --- Sociologie van het onderwijs --- Sociologische theorieën --- Education --- Socialization --- Book
Choose an application
Sociology of education --- Political sociology --- 378.189 --- #SBIB:314H333 --- #SBIB:314H338 --- Studentenstakingen --- Bevolkingsstudies: leeftijdsgroepen: studerende jongeren --- Bevolkingsstudies: leeftijdsgroepen: jeugd: generatieconflict --- 378.189 Studentenstakingen --- Sociologie van de politiek. --- Sociologie van het onderwijs.
Choose an application
onderwijs --- Sociology of education --- onderwijsvernieuwing --- School management --- Flanders --- Wallonia --- Enseignement --- Onderwijs --- #SBIB:316.334.1O213 --- #SBIB:316.334.1O230 --- #SBIB:HIVA --- #A9711A --- Onderwijs 37 --- 371.2 --- 301.188.8 --- Wallonië --- Vlaanderen --- Onderwijsbeleid: regionaal --- Geplande onderwijsverandering --- Onderwijsorganisatie --- Sociologie van het onderwijs --- C6 --- België
Choose an application
Dat meisjes en jongens verschillend worden benaderd door hun docenten, vrouwen en mannen, is een recent ontdekt feit met verstrekkende gevolgen. Taal in de klas laat zien wat er op school over het algemeen van jongens en meisjes wordt verwacht, hoe dat tot uiting komt in het soort en het aantal keren dat jongens en meisjes aan het woord komen in de klas. Het toont ook aan welke uitwerking dat heeft op de persoonlijke ontwikkeling van de leerlingen en op hun schoolprestaties. Docenten, hoe geëmancipeerd ook, blijken onbewust meisjes minder uit te dagen en meer in bescherming te nemen. Jongens krijgen meer op hun kop, maar ze krijgen ook meer en vooral interessantere beurten. Op basis van experimenteel onderzoek met een feedbacksysteem dat inzicht verschaft in de communicatiepatronen op school, geven de auteurs suggesties waarmee leerkrachten, ouders en jongeren stereotiepe verwachtingspatronen kunnen doorbreken. De laatste jaren is er nationaal en internationaal onderzoek gedaan naar de vraag of leerkrachten met hun taalgedrag onderscheid maken tussen meisjes en jongens. Hieruit blijkt dat jongens en meisjes wel degelijk verschillend worden benaderd door hun docenten, zowel mannen als vrouwen. Dit heeft verstrekkende gevolgen. Taal in de klas laat zien wat er op school over het algemeen van jongens en meisjes wordt verwacht, hoe dat tot uitdrukking komt in het soort en aantal beurten dat jongens en meisjes in de klas krijgen en wat hiervan de gevolgen zijn voor de persoonlijke ontwikkeling van de leerlingen en hun schoolprestaties. Op basis van experimenteel onderzoek doen Dora Dolle-Willemsen en Agnes Verbiest in dit boek suggesties aan leerkrachten, ouders en jongeren om het stereotiepe, aan sekse gerelateerde verwachtingspatroon te doorbreken.
Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Sociology of education --- Sociolinguistics --- 800.7 --- Taalonderwijs. Taalverwerving --- 800.7 Taalonderwijs. Taalverwerving --- Sociologie van het gezin. Sociologie van de seksualiteit --- Sociologie van het onderwijs --- Sociolinguïstiek --- NEDERLANDSE TAAL --- VAKTAAL --- ONDERWIJS --- Gender --- Academic performance --- Education --- Language use --- Book
Choose an application
Over sekseongelijkheid in het onderwijs is de afgelopen jaren veel nagedacht in onderzoek, beleid en in de onderwijspraktijk zelf. In dit boek worden inzichten uit vrouwenstudies en emancipatieonderzoek gepresenteerd voor opleidingen in het hoger en wetenschappelijk onderwijs. 'Sekseverschillen in het onderwijs is dus in de eerste plaats een leerboek. De verschillende onderwerpen die aan bod komen zijn verbonden door een centrale vraag 'wat doet het onderwijs met verschillen'. Het eerste deel heeft een oriënterend karakter. Het biedt een introductie in de belangrijkste begrippen. Deel twee geeft een antwoord op de vraag 'hoe maakt onderwijs verschil en hoe maakt onderwijs gelijk'. Aan bod komen de geschiedenis van het meisjesonderwijs, de onderlinge verwevenheid van sekse- en etnische verschillen, interactieprocessen in de klas en het onderwijsemancipatiebeleid. In deel drie ligt het accent op de manier waarop men in het onderwijs kan omgaan met verschillen tussen leerlingen. Er komen vragen aan de orde als, wat hebben successen en tegenslagen te maken met de structuur en de organisatie van het onderwijs, de lesinhoud, de didactische vormgeving en attitudes van docenten'.
Sociology of education --- Netherlands --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.346H23 --- #SBIB:HIVA --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Positie van de vrouw in de samenleving: studie en onderwijs --- Sociologie van het onderwijs --- Nederland --- Race --- Computer science --- Boys --- Academic performance --- Girls --- Education --- Curriculum --- Secondary education --- Adult education --- Exact sciences --- Book --- Sex differences --- Educational sciences --- Equal opportunity policies
Listing 1 - 10 of 44 | << page >> |
Sort by
|