Listing 1 - 10 of 40 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Buurtwerk. --- Jeugdwerk. --- Sociale veiligheid. --- Rotterdam (stad).
Choose an application
Sociale veiligheid --- Gemeentebeleid ; Nederland --- Criminaliteit ; preventie
Choose an application
Hoe voorkom je pesten op school? Hoe neem je de ouders daarin mee? Hoe zorg je dat alle neuzen in het team dezelfde kant op staan?Bij sociale veiligheid gaat het om meer dan handhaving van gedragsregels. Het gaat om het inspireren en begeleiden van het team naar een levend veiligheidsbeleid om daarmee het team, leerlingen en ouders een positieve en veilige leeromgeving te bieden. Een leeromgeving waarin leerlingen leren vertrouwen in zichzelf en anderen te hebben en respectvol om te gaan met verschillen.Veiligheid in de school is een randvoorwaarde om te kunnen leren en verdient daarom prioritering, ook bij schoolleiders.In dit boek wordt stilgestaan bij sociaal-emotioneel leren als basis voor sociale veiligheid. Daarnaast wordt aandacht besteed aan een relatief nieuw verschijnsel: cyberpesten. Een drietal schoolportretten laat zien hoe ver scholen kunnen zijn in de uitvoering van sociale veiligheid. Tot slot wordt een stappenplan voor implementatie van sociale veiligheid besproken en een overzicht geboden van voorlopig goedgekeurde programma?s.(Bron: https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/sociale-veiligheid-in-school-pica)
Sociale veiligheid ; onderwijs. --- School management --- Sociale veiligheid ; onderwijs --- 455.1 --- Pesten --- cyberpesten --- Basisonderwijs --- Cyberpesten --- Sociale veiligheid --- Onderwijs --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Met haar boek Grensgevallen doorbreekt Maureen Bastiaansen het taboe rond pesten. Ze maakt van daders en slachtoffers weer gewoon leerlingen die gezien willen worden en zich veilig willen voelen. Niet de schuldvraag staat centraal, maar het nemen van verantwoordelijkheid en herstellen van de gelijkwaardigheid. De methode voorziet in een grote behoefte van docenten. Zij staan vaak onder druk wanneer ouders en leerlingen bij pest- en conflictsituaties een beroep op hen doen.Maureen heeft een stappenplan ontwikkeld waarmee leerkrachten en docenten direct uit de voeten kunnen als er sprake is van pest- of conflictsituatie. Dit model is in de praktijk ontstaan en steeds verder verfijnd. Het is een aanpak die werkt!Grensgevallen richt zich op leerlingen in de (pre-)puberteit. Zij worden steeds geconfronteerd met grenzen van zichzelf en de ander. Hoor ik erbij, durf ik te zijn wie ik ben, wanneer doe ik het goed? Grenzen onderscheiden je van de ander. Op het grensgebied gebeuren de spannendste dingen, en soms gaat het mis. Grensgevallen helpt leerlingen hun grenzen te bewaken, verleggen en wanneer gewenst relaties te herstellen of versterken. https://www.maakjeeigenonderwijsboek.nl/site/?r=userwebsite/bookdetails&id=285125
Pesten --- Jongere --- Onderwijs --- Conflicthantering --- Grensoverschrijdend gedrag --- Sociale veiligheid --- Assertiviteit
Choose an application
Het thema van het laatste jaar is wel ?veilig voelen?. De onveiligheidskaart wordt te pas en te onpas getrokken: ?Ik voel mij onveilig en dat komt door jou.?Hoe kun je de dialoog starten over een onveilig werkklimaat zonder in de verdediging of de aanval te schieten? In dit boek geven we je een hanteerbaar theoretisch kader, zodat je weet hoe een veilig werkklimaat werkt. Maar we gaan vooral in op de praktijk en hoe jij die theorie werkend kunt krijgen.Elf personen delen uit de dagelijkse werkomgeving hun ervaringen, inzichten, overpeinzingen en leermomenten over hun werkklimaat. Hoe zij dit onbewust veiliger maakten én wat ze bewust deden om de theorie werkend te krijgen. Zo krijgt ?Veilig voelen en veilig zijn? een concrete lading en kunnen jij en je team ermee aan de slag. Het thema ?een open en veilig werkklimaat bereiken? wordt zo laagdrempelig. Of, zoals Joriene zegt: ?van een drempel wordt een glijbaan gemaakt?.In dit boek vind je ook reflectievragen over het werkklimaat. Zo word je uitgenodigd om zelf en - nog mooier - samen met je team stil te staan bij dit belangrijke thema en te leren. Kies het verhaal dat jou aanspreekt en deel het. Laat een collega een ander verhaal kiezen en bespreek het.Oftewel: ga samen spelen met het thema veilig werkklimaat. Neem het boek onder je arm en ga op reis.https://www.managementboek.nl/boek/9789462158351/veilig-voelen-veilig-zijn-orly-polak
Veiligheid --- Arbeidsomstandigheden --- Bedrijfscultuur --- Werkomgeving --- Psychologische veiligheid --- Sociale veiligheid
Choose an application
Choose an application
Speakup is een kaartspel om samen tot een veiligere werkcultuur te komen. Met dit interactieve spel oefen je met fictieve en bestaande dilemma's. Het Speakup spel bestaat uit verschillende soorten speelkaarten. Je hebt dilemmakaarten, rollenspelkaarten en personakaarten. Bespreek en speel deze kaarten met de groep.Bedenk samen oplossingen voor de dilemma- en personakaarten. Deel eigen ervaringen en inzichten en bekijk hoe jullie hier samen van kunnen leren. Kruip in de huid van fictieve collega's en kom samen tot een oplossing met de rollenspelkaarten. Bespreek bij elke kaart of jullie soortgelijke ervaringen of situaties hebben meegemaakt. Samen creëren we een sociaal veilige omgeving.https://www.hubcreations.nl/producten
Veiligheid --- Arbeidsomstandigheden --- Psychologische veiligheid --- Teamwerk --- Groepsdynamiek --- Vertrouwen --- Welbevinden --- Rollenspel --- Organisatiecultuur --- Probleemoplossend denken --- Sociale veiligheid
Choose an application
Het Kwartetspel-Zien! hoort bij de leerlingvragenlijsten voor groep 5-8. Doel is het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Dit kleurrijke spel biedt mooie kansen om als leerlingen van elkaar te leren en om als leerkracht in gesprek te gaan over het (gewenste) gedrag.In totaal zijn er 14 kwartetten. Bij elke kaart hoort een opdracht, waarmee de kinderen inzicht krijgen in hun eigen sociale vaardigheden. Er zijn enkele spelvarianten opgenomen die bruikbaar zijn voor klassikaal gebruik, toepassing in groepjes en tijdens gesprekken met individuele leerlingen. Er wordt geadviseerd om minimaal vier spellen aan te schaffen als school, zodat klassikaal het spel gespeeld kan worden. Dit kwartetspel is daardoor veelzijdig in te zetten tijdens de basisschoolperiode van kinderen vanaf 8 jaar.(https://webwinkel.driestar-educatief.nl/productlijst/zien-kwartetspel#:~:text=Het%20Kwartetspel%2DZien!,over%20het%20(gewenste)%20gedrag.)
Sociaal-emotionele opvoeding --- Sociale vaardigheden --- Gedrag --- Basisonderwijs --- Empathie --- Betrokkenheid --- Welbevinden --- Sociale veiligheid
Listing 1 - 10 of 40 | << page >> |
Sort by
|