Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Sociale vaardigheidstrainingen --- Sociale vaardigheden --- Interculturele communicatie --- Communicatie --- Allochtonen --- 316.8 ) Agogie --- managementvaardigheden --- agogische vaardigheden --- time management --- counselen --- groepsdynamica --- samenwerken --- trainertraining --- 371.39 --- Vaardigheidstraining --- Teams --- Groepsdynamica --- Management --- Sociale vaardigheidstraining --- Allochtoon --- Autochtoon --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
Dit boek geeft ouders stap-voor-stap richtlijnen om sociaalcommunicatieve vaardigheden aan te leren aan jonge kinderen met autisme (tot zes jaar). De technieken worden in eenvoudige maar effectieve stappen uitgelegd, zodat ouders ze gemakkelijk kunnen toepassen. De auteurs illustreren zeer helder hoe de technieken thuis kunnen worden gebruikt en geïntegreerd in de dagdagelijkse familieroutines en -activiteiten. Alle technieken in het boek zijn gestoeld op de ontwikkelings- en gedragswetenschap en zijn toegankelijk, empirisch onderbouwd en zeer gebruiksvriendelijk.
Autisme. --- gezinspedagogiek --- autisme --- communicatievaardigheden --- Orthopedagogics --- sociale vaardigheden --- Social policy and particular groups --- #KVHB:Autisme --- #KVHB:Sociale vaardigheden --- 462.4 --- 376.44 --- Autisme --- Communicatie --- Sociale vaardigheden --- Training --- Autistische kinderen --- Ouders --- communicatie --- Autisme ; kinderen --- Children with autism spectrum disorders --- Language --- Autistic children --- Social skills in children --- Study and teaching --- Kinderen --- Sociale vaardigheidstrainingen --- Communicatieve vaardigheden --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Kind --- Sociale vaardigheidstraining --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Educational sciences --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
stoma heeft een grote impact op het leven van de patiënt. De doelstelling van de bachelorproef is via een ontwikkelde tool de educatie aan de stomapatiënt te optimaliseren. Deelvragen die hierbij geanalyseerd worden, zijn: -Op welke manier kunnen de zorgverleners steun geven aan de patiënt bij de psychologische verwerking? -Hoe gebeurt de educatie optimaal rond de verzorging van een colo-en ileostoma? -Welke alternatieven, met het oog op het ontslag, kunnen aangeboden worden bij de patiënt om hen beter te informeren? Dit alles wordt uitgediept in een literatuurstudie over stoma en wordt daarna via het model van bij de Vaate in een infobrochure gegoten. Naast deze infobrochure zal AZ Maria Middelares gebruik kunnen maken van een instructiekaart en kunststoma. Uit de bachelorproef is gebleken dat zowel pre- als postoperatieve educatie aan een stomapatiënt zeer belangrijk zijn, opdat deze patiënt het volledige proces beter kan verwerken. Ook wordt duidelijk dat schriftelijke voorlichting vele voordelen heeft en daarom hier ook verkozen wordt. Het is van belang dat de infobrochure nog verder geëvalueerd wordt.
Verpleegkunde --- sociale vaardigheden --- Educational sciences --- opvoeding --- pedagogiek --- Social psychology --- #PEDA *6.018.326 --- #PEDA *6.58 --- interactionele theorie --- opvoeding en onderwijs --- 419.3 --- 467 --- 474.22 --- Gedragsproblemen --- Interactief onderwijs --- Kinderen --- Opvoeding --- Opvoedingsstijlen --- Relatie leraar - leerling --- Sociaal-agogische vaardigheden --- Sociale vaardigheidstrainingen --- Gedrag --- Interactie --- Leary --- Lichaamstaal --- Taal --- Pedagogische psychologie - Onderwijspsychologie --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Onderwijsstijlen
Choose an application
De twee verhalen over Luuk en Roos bieden aanknopingspunten om situaties te herkennen waarin kinderen 'nee' mogen zeggen. Dit vergroot hun kennis en vaardigheden om eigen grenzen aan te geven.
genre-thema"">
Choose an application
Feedback geven is een van de moeilijkste dingen die er is, vinden veel mensen. Ze zijn bang een ander te kwetsen en draaien daarom maar wat om de hete brij heen. Heel jammer, want zo verandert er niets.Er is een relatief eenvoudige maar heel effectieve manier om een ander te beïnvloeden: begin een zin met 'Ik' als je bij een ander iets wilt bereiken. Een zin als 'Ik vind het vervelend dat je voortdurend uit het raam kijkt als ik je iets vertel' komt nu eenmaal een stuk prettiger over dan 'Jij luistert ook helemaal nooit als ik tegen je praat!'.Met Het IK-spel als handig hulpmiddel leer je je zinnen te formuleren vanuit de ik-boodschap. Dit spel is vooral gericht op kinderen en jongeren, maar in feite is de ik-boodschap voor iedereen een eye-opener. Bron: https://www.bol.com/nl/p/het-ik-spel/1001004007494147/?country=BE
communicatie --- ik-boodschappen --- 499.4 --- Mondelinge communicatie --- Games --- Verbale communicatie --- Communicatieve vaardigheden --- Assertiviteit --- Assertiviteitstraining --- Jeugd --- Zelfbewustzijn --- Kinderen --- Emoties --- Spreken --- Sociale vaardigheden --- Sociale vaardigheidstrainingen --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Leermiddelen --- Kind --- Emotie --- Sociale vaardigheidstraining --- Leermiddel --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Didactics of social education --- Secondary education --- Jongere
Choose an application
Deze communicatiekoffer en de bijhorende hulpmiddelen en -bladen zijn een welkome ondersteuning voor de leerkracht, logopedist, remedial teacher, ambulant begeleider, LGF-begeleider en ieder ander die betrokken is bij kinderen met autisme.Bron: http://www.cegopublishers.be/Pub/decommunicatiekoffer/decommunicatiekoffer_new-Wat.html
#PBIB:+105.65 --- #PBIB:+108.41 --- autisme --- communicatie --- lager onderwijs --- sociale vaardigheden --- 305.8 --- communicatiemiddelen --- communicatievaardigheden --- educatieve spellen --- spelmaterialen --- 462.4 --- Autisme --- Communicatie --- Communicatiemiddelen --- Sociale vaardigheden --- spelletjes --- 316.77 --- Autistische kinderen --- Spelen --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Autisme --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Secundair onderwijs : Algemeen --- Communicatie ; algemeen --- Schoolbooks - Didactic material --- logopedie --- Orthopedagogics --- kinderen --- Orthopedagogiek --- Sociale vaardigheidstrainingen --- Lager onderwijs --- Logopedie --- Kinderen --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Communicatiemiddel --- Sociale vaardigheidstraining --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Autismespectrumstoornis --- therapiematerialen
Choose an application
Trainen van sociaalcommunicatieve vaardigheden aan kinderen met een autismespectrumstoornis. Handleiding voor hulpverleners biedt een oudertraining aan die toegankelijk en wetenschappelijk onderbouwd is. Het boek bevat stap-voor-stap richtlijnen om oudertraining te geven, individueel of in groep. De effectieve technieken om de sociaalcommunicatieve vaardigheden van jonge kinderen met autisme (tot zes jaar) te verbeteren worden in eenvoudige stappen uitgelegd zodat ouders zich de technieken snel eigen kunnen maken. De handleiding omvat ook 30 herbruikbare handouts en formulieren.
#KVHB:Autisme --- #KVHB:Sociale vaardigheden --- 376.44 --- Autisme --- Sociale vaardigheden --- Communicatie --- Training --- Autismespectrumstoornissen ; kinderen --- autisme --- Autisme ; kinderen --- 462.4 --- communicatie --- Autistische kinderen --- 616.2 --- Children with autism spectrum disorders --- Language --- Autistic children --- Social skills in children --- Study and teaching --- Kinderen --- Ouders --- Communicatieve vaardigheden --- Kleuters --- Peuters --- Baby's --- Sociale vaardigheidstrainingen --- Autistische kinderen ; onderwijs --- Kind --- Kleuter --- Peuter --- Baby --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Gesprek --- Sociale vaardigheidstraining --- Educational sciences --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Dit boek biedt begeleiders in en buiten het onderwijs handvatten om faalangst, examenvrees en sociaal onhandig gedrag bij jongeren te signaleren en hen te begeleiden. Het is een zeer praktisch handboek boordevol tips en adviezen voor het opzetten van een training. De thematische kaarten van de oefening 'Dobbelen voor het leven' zijn in een handig katern achterin het boek opgenomen, waardoor de trainer hier direct mee aan de slag kan. Gebrek aan sociale vaardigheden en zelfvertrouwen bij jongeren kan leiden tot negatief gedrag. Aan de hand van dit boek kunnen trainers, begeleiders en mentoren deze jongeren ondersteunen in het ontwikkelen van (sociale) vaardigheden die hun zelfvertrouwen vergroten. Hierdoor kunnen zij opgroeien tot sociaal vaardige en zelfzekere volwassenen. Speciaal voor dit boek is de oefening 'Dobbelen voor het leven' ontwikkeld. De basis van deze oefening zijn kaarten waarop diverse situaties binnen de thema's van dit boek zijn beschreven. Deze kaarten kan de trainer Gebruiken om alle deelnemende jongeren uitdagende situaties te laten oefenen om zo hun zelfvertrouwen en hun sociale vaardigheden op te bouwen. Achter onaangepast gedrag van pubers zit vaak een vorm van onzekerheid. In dit boek focust de auteur, een onderwijsbegeleider, op de problematiek van faalangst, examenstress en het ontbreken van sociale vaardigheden. In het eerste deel schetst hij het kader. Hij wijst op het belang van training. De grote verschillen tussen jongens en meisjes worden aangestipt. Heel boeiend is het stuk dat gaat over het signaleren en diagnosticeren en de rol van de begeleider daarbij. Het laatste onderdeel van dit theoretische gedeelte is gewijd aan de rol van de trainer tijdens de begeleiding en de plek binnen de school. Het tweede deel, de praktijk, biedt tientallen oefeningen die tijdens trainingen gebruikt kunnen worden. Ten slotte zijn er nog de bijlagen met tips, voorbeeldbrieven, werkbladen en kernbegrippen, en een lijst met aanbevolen websites en literatuur. Als toemaatje zijn er nog extra oefeningen in spelvorm. Een evenwichtig, duidelijk leesbaar praktijkboek. Het enige nadeel is wel dat de meeste oefeningen gericht zijn op groepstrainingen en niet op individuele begeleiding Inhoudsopgave : DEEL A: DE THEORIE 1. Algemene inleiding 2. Faalangst, examenvrees en sociale vaardigheden 3.Signaleren en diagnosticeren 4. Ouders 5. Rol en systematiek van de trainer of begeleider tijdens de training of begeleiding 6. Plek binnen de school of instelling DEEL B: DE PRAKTIJK 7. Algemene inleiding 8. Overzicht van de in de training te gebruiken oefeningen
Examenvrees. --- Faalangst. --- Sociale vaardigheden --- Onderwijs. --- Sociale vaardigheden. --- Studeren. --- Adolescenten. --- faalangst --- examenvrees --- sociale vaardigheden --- Personality development --- #KVHB:Faalangst --- #KVHB:Examenangst --- #KVHB:Sociale vaardigheden --- stress --- 433.4 --- sociale opvoeding --- zelfvertrouwen --- 450.8 --- 489.54 --- examen --- sociale, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Methodiek van het studeren --- Examens (hoger onderwijs) --- Fear of failure --- Treatment --- Handbooks, manuals, etc. --- leerproblemen --- Kinderen --- Faalangst --- Examenangst --- Sociale vaardigheidstrainingen --- Leerlingbegeleiding --- Jeugd --- Kind --- Sociale vaardigheidstraining --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere
Choose an application
Dit werkboek is gericht op 'taakgerichte leergroepen' in onderwijs en andere situaties. Hoe de samenwerking binnen de groep zich ontwikkelt wordt bepaald door sociale vaardigheden: hoe verloopt de discussie, hoe waarderen we ieders inbreng, hoe komen besluiten tot stand, hoe wordt het doel vastgesteld? Het boek biedt oefeningen waardoor een groep de sociale vaardigheden in het samen leren en werken kan ontwikkelen, analyseren en verbeteren. Komen aan bod: Observeren - Kommuniceren - Feedback - Evalueren - Beginsituaties in groepen - Kommuniceren in de groep - Leiderschap - Plannen maken en besluiten nemen - Normen en waarden in de groep - Ontwikkeling van de groep - Werken met oefeningen - Observatietechnieken - Logboek
Experimentele psychologie --- Leren en intelligentie. --- Groepswerk. --- Sociale vaardigheden. --- groepen --- Didactics of social education --- Social psychology --- sociale vaardigheden --- communicatie --- Social policy --- sociale psychologie --- groepswerk --- 361.13 --- 007 --- Sociale vaardigheidstraining --- evaluatie --- feedback --- groepsdynamica --- leiding geven --- observeren --- Sociale vaardigheidstrainingen --- Observaties --- Communicatie --- Feedback --- Evaluatie --- Groepsdynamiek --- Groepswerk --- Sociaal-agogische vaardigheden --- Sociale vaardigheden --- Praktijk --- Oefeningen --- Sociale psychologie --- #gsdbP --- agogische vaardigheden --- maatschappijleer --- Communicatie in de hulpverlening --- Groepswerk (groepsdynamica) --- Observatie --- Rol, roltheorie, rollenspel --- #GGSB: Pastoraal --- sociologie --- S2006747.JPG --- 361.53 --- Sociaal-agogische vaardigheid --- Spel --- Sociaal leren --- Oefening --- Pastoraal
Choose an application
De werkbundel 'Over (het) leven' bevat een verzameling sociale leerverhalen die vanuit de praktijk tot stand gekomen is. Sociale leerverhalen vormen een onmisbare hulp bij sociale competentietrainingen van kinderen met autismespectrumstoornissen en een normale tot randnormale begaafdheid. Ze geven hen inzicht in het sociale verkeer. De sociale leerverhalen in deze bundel (bedoeld voor kinderen van ongeveer zes tot twaalf jaar) gaan over communicatie, sociale interactie, een aantal maatschappelijke thema's en gedrag in specifieke context (nl. de klas). Verder zijn een aantal quizzen en ganzenbordspelen opgenomen. Beide methodes blijken een uitstekend middel te zijn om de aangeleerde kennis en vaardigheden te toetsen en in te oefenen. De verhalen zijn uitgewerkt in twee versies: één met tekeningen (voor jonge kinderen) en één zonder (voor oudere kinderen met een hoger taalniveau). De bijhorende digitale versie van het pakket op cd-rom maakt het mogelijk de verhalen aan te passen aan de individuele noden. Deze druk van 2009 werd herzien en aangevuld met 29 sociale leerverhalen. Bij de aanvulling is meer ruimte gelaten voor de eigen inbreng van de kinderen. Heel vaak wordt gevraagd of verwezen naar de eigen belevingen en persoonlijke invullingen. Dit zorgt er enerzijds voor dat de leerverhalen nog meer worden geïndividualiseerd. Anderzijds benadrukt het de interindividuele verschillen. Door hun antwoorden naast die van de anderen te leggen, zien de kinderen dat iedereen anders denkt, beleeft of aanvoelt.
Autisme --- Normaal begaafde kinderen --- Sociale vaardigheden --- Sociale vaardigheidstrainingen --- Levenskwaliteit --- Intelligentie --- Gedragstherapie --- Training --- Licht mentaal gehandicapte kinderen --- Sociaal-agogische vaardigheden --- Kinderen --- Sociale psychologie --- 462.4 --- autisme --- kinderen --- orthopedagogiek --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- SIG --- Personen met autisme (autisme) --- 376.44 --- Communicatie --- Omgangskunde --- Onderwijs --- Samenleving --- autistische kinderen --- Autistische kinderen --- Contains audio-visual material --- Didactics of social education --- Orthopedagogics --- autismespectrumstoornis (ASS) --- sociale vaardigheden --- Kind met een verstandelijke handicap --- Begaafdheid --- Sociale vaardigheidstraining --- Sociaal-agogische vaardigheid --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Primary education --- Autismespectrumstoornis --- Training (sport)
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|