Narrow your search
Listing 1 - 10 of 16 << page
of 2
>>
Sort by

Book

Book
Pratiques démocratiques à l'école : construire ensemble des solutions
Authors: ---
ISBN: 9782870034972 2870034970 Year: 2008 Volume: *4 Publisher: Charleroi Couleur livres

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

L'institution scolaire est observée à partir des acteurs qui la composent (élèves, enseignants, direction, administration, parents, pouvoir organisateur, pouvoir public) et de leurs relations hiérarchiques. L'ouvrage démontre que l'école ne pourra pas être démocratique tant qu'elle reproduira les inégalités de la société sans se remettre en question.


Book
Opleiding als sociale scheidslijn : een nieuw perspectief op een oude kloof
Authors: --- ---
ISBN: 9789044133189 9044133187 Year: 2015 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Over opleiding als sociale scheidslijn is al veel gezegd en geschreven. Maar een gedegen analyse waarin systematisch is onderzocht of de kloof tussen hogeren lageropgeleiden werkelijk is toegenomen in de Nederlandse samenleving, ontbrak nog. 00De auteurs laten zien dat er een aanzienlijke kloof is tussen hoger- en lageropgeleiden op het vlak van de arbeidsmarkt, attitudes, politieke participatie en gezondheid. Ook wat betreft vrijwilligerswerk, de huwelijksmarkt en het vermijden van sociale daling is opleidingsniveau een belangrijke factor. Maar in tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, neemt het belang van opleiding voor maatschappelijke kansen niet toe. Opleiding is dus niet als de nieuwe sociale scheidslijn te bestempelen. Ze was dat al en is het nog steeds. Het is bovendien niet waarschijnlijk dat de opleidingskloof alsnog sterk aan belang zal winnen. Daarmee biedt dit boek voor wetenschappers, beleidsmakers en anderen die zich met het onderwijs bezighouden, een nieuw perspectief op een oude kloof.


Book
De geschoolde maatschappij.
Authors: ---
ISBN: 9789462922464 Year: 2015 Volume: *2 Publisher: Leuven Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In drie of vier generaties, dus een eeuw tijd, is ‘verder studeren’ geëvolueerd van een privilege voor enkelingen naar gemeengoed voor grote groepen jongeren. Dit boek kijkt op een nieuwe manier naar die onderwijsrevolutie en gaat na welke impact die heeft op onze samenleving vandaag. Nooit eerder hebben zoveel jonge mensen zoveel tijd, energie en middelen besteed aan onderwijs en opleiding. Met iedere nieuwe generatie lijken de verwachtingen over het aantal jaren schoolbezoek en het te behalen diploma naar boven te worden bijgesteld.De maatschappij organiseert zich ook steeds meer rond de kennis en kunde die in het onderwijs worden omarmd, verspreid en gelegitimeerd. De auteurs analyseren de fundamentele kenmerken van onze nieuwe, geschoolde maatschappij.


Book
Vloeibare waarden : politiek, zorg en onderwijs in de laatmoderne maatschappij
Authors: ---
ISBN: 9789028976870 9789086871391 Year: 2014 Publisher: Kalmthout Kampen Pelckmans Klement

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In 1994 analyseerde Herman De Dijn de postmoderne tijd in zijn bekende boek Hoe overleven we de vrijheid? (vier herdrukken). Twintig jaar later gaat hij na hoe de post- of laatmoderne tijd intussen geëvolueerd is. De mentaliteitsverandering die twintig jaar geleden zichtbaar werd, maar die De Dijn toen niet voor zeker hield, heeft zich intussen helemaal doorgezet. De ideologie die intussen dominant is geworden in politiek en media, is die van de individuele zelfbeschikking, het daarmee samenhangende maatschappelijke ‘pluralisme' en een alomvattende beheersingsmentaliteit. Maar meer en meer worden de neveneffecten hiervan op mens en samenleving duidelijk en groeit het verzet. De Dijn analyseert de ideologie en haar neveneffecten in diverse terreinen, vooral zorg en onderwijs, en streeft daarbij naar objectiviteit, maar niet naar vrijblijvendheid; niet positie kiezen is geen optie. (flaptekst)

Philosophie de l'éducation : questions d'aujourd'hui : l'école et la cité
Author:
ISBN: 2738479243 9782738479242 Year: 1999 Volume: *3 Publisher: Paris Montréal L'Harmattan

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Burgerdeugd [Opvoeding tot ] --- Burgerzin [Opvoeding tot ] --- Civics --- Civics [American ] --- Civisme -- Éducation --- Education and sociology --- Education--Sociologie --- Education--Sociology --- Educational sociology --- Enseignement de la citoyenneté --- Enseignement et sociologie --- Enseignement et société --- Instruction civique --- Maatschappij en onderwijs --- Onderwijs en maatschappij --- Onderwijs en sociologie --- Onderwijs--Sociologie --- Onderwijssociologie --- Opvoeding tot burgerdeugd --- Problèmes sociaux dans l'éducation --- Social problems in education --- Sociale problemen in het onderwijs --- Society and education --- Sociologie [Onderwijs] --- Sociologie de l'éducation --- Sociologie et enseignement --- Sociologie van het onderwijs --- Sociology [Educational ] --- Sociology of education --- Société et enseignement --- Staatsburgerlijke opvoeding --- Staatsburgerlijke rechten en plichten in het onderwijs --- Staatsburgers -- Rechten en plichten -- Onderwijs --- Éducation civique --- Éducation du citoyen --- Éducation à la citoyenneté --- Éducation à la citoyenneté démocratique et aux droits de l'homme --- Education --- Citizenship courts --- Cours de citoyenneté --- Philosophy --- Philosophie --- Community and school --- Citizenship --- Social aspects --- Philosophy. --- Study and teaching --- Cours de citoyenneté --- Education - Social aspects - France - Philosophy. --- Community and school - France. --- Citizenship - Study and teaching - France.

Listing 1 - 10 of 16 << page
of 2
>>
Sort by