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Sex --- Sexualité --- Philosophy --- Philosophie --- Philosophy. --- Sexualité --- Sex - Philosophy.
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Consider sublimation -- conventionally understood as a substitute satisfaction for missing sexual satisfaction. But what if, as Lacan claims, we can get exactly the same satisfaction that we get from sex from talking (or writing, painting, praying, or other activities)? The point is not to explain the satisfaction from talking by pointing to its sexual origin, but that the satisfaction from talking is itself sexual. The satisfaction from talking contains a key to sexual satisfaction (and not the other way around) -- even a key to sexuality itself and its inherent contradictions. The Lacanian perspective would make the answer to the simple-seeming question, "What is sex?" rather more complex. In this volume in the 'Short Circuits' series, Alenka Zupancic approaches the question from just this perspective, considering sexuality a properly philosophical problem for psychoanalysis; and by psychoanalysis, she means that of Freud and Lacan, not that of the kind of clinician practitioners called by Lacan "orthopedists of the unconscious." 00Zupancic argues that sexuality is at the point of a "short circuit" between ontology and epistemology. Sexuality and knowledge are structured around a fundamental negativity, which unites them at the point of the unconscious. The unconscious (as linked to sexuality) is the concept of an inherent link between being and knowledge in their very negativity.
Sex (Psychology) --- Psychoanalysis --- Sex --- Philosophy --- Psychoanalysis - Philosophy --- Sex - Philosophy
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Ontologies of Sex: Philosophy in Sexual Politics considers the ontological presuppositions of feminist theories of sexual difference and brings them into conversation with phenomenological, ontological accounts of erotic experience. Erotic relation is a corporeal, intimate, and affective encounter with the other in which the subjects have the possibility of being revealed to themselves and to each other in who they are. In eroticism, law paradoxes, death, abjection, subjectivity, sovereignty, commitment, engagement, freedom are at stake. By inquiring into various types of analyzes of sexual oppression and different accounts of ethics of Eros, this book invites the reader to deepen their existential reflection on the significance of Eros for human life in general, and for political subjectivity in particular.
Sex --- Feminist theory --- Philosophy --- Political aspects --- Sex - Philosophy --- Feminist theory - Political aspects
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Feminist theory. --- Sex --- Sex role --- Philosophy. --- Political aspects. --- Philosophie politique --- sexisme --- Violence --- Sex - Philosophy. --- Sex role - Political aspects.
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Economie --- Economie politique --- Philosophie --- Philosophy --- Sex --- Economics --- Philosophy. --- Political philosophy. Social philosophy --- Methodology of economics --- Depth psychology --- Sexualité --- Sex - Philosophy --- Economics - Philosophy
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"Michel Foucault avait engagé le projet d'une histoire de la sexualité dès les années 1960, et lui avait notamment consacré deux cours, jusqu'ici inédits. Le premier, donné à Clermont-Ferrand en 1964, s'interroge sur les conditions d'apparition, en Occident, d'une conscience problématique et d'une expérience tragique de la sexualité, ainsi que de savoirs qui la prennent pour objet. Partant d'une réflexion sur l'évolution du statut des femmes et du droit du mariage, ce cours aborde l'ensemble des savoirs sur la sexualité, de la biologie ou l'éthologie à la psychanalyse. Le second, donné à Vincennes en 1969, prolonge en même temps qu'il déplace ces interrogations. Foucault s'y intéresse plus en détail à l'émergence d'un savoir biologique sur la sexualité et à la manière dont celle-ci a été investie dans un ensemble d'utopies au long des XIXe et XXe siècles : utopies transgressives de Sade à Histoire d'O., utopies intégratives, visant à réconcilier la société et la nature sexuelle de l'Homme, de Fourier à Marcuse. C'est l'occasion pour Foucault d'approfondir sa généalogie critique du double thème de la sexualité naturelle et de la libération sexuelle, engagée dès 1964 mais qui prend d'autant plus de sens après Mai 1968. Ces cours sont deux jalons essentiels pour une archéologie de la sexualité comme expérience moderne. On y découvre un Foucault qui n'hésite pas à faire jouer les données biologiques sur la sexualité contre une certaine conception étriquée du sujet humain; un Foucault attentif à maintenir le potentiel transgressif contenu dans l'expérience sexuelle et à analyser les conditions économiques, sociales et épistémologiques de sa constitution récente en objet de savoir et en enjeu politique."--Page 4 of cover.
Sex --- Sex (Psychology) --- Social aspects --- Philosophy --- Sexualité --- Sexualité (psychologie) --- Histoire --- Philosophie --- Histoire. --- Philosophie. --- Sexualité (psychologie). --- Vie sexuelle --- Sex customs --- Social aspects. --- History. --- Philosophy. --- Sex - Social aspects --- Sex - Philosophy
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In Foucault's Futures, Penelope Deutscher reconsiders the role of procreation in Foucault's thought, especially its proximity to risk, mortality, and death. She brings together his work on sexuality and biopolitics to challenge our understanding of the politicization of reproduction. By analyzing Foucault's contribution to the politics of maternity and its influence on the work of thinkers such as Roberto Esposito, Giorgio Agamben, and Judith Butler, Deutscher provides new insights into the conflicted political status of reproductive conduct and what it means for feminism and critical theory.
Sex --- Feminist ethics --- Human reproduction --- Influence (Literary, artistic, etc.) --- Philosophy --- Foucault, Michel, --- Sex - Philosophy --- Human reproduction - Philosophy --- Foucault, Michel, - 1926-1984
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Love - Philosophy --- Erotica - Philosophy --- Desire (Philosophy) --- Sex - Philosophy --- Love in literature --- Eroticism in literature --- Desire in literature --- Sex in literature --- Love --- Erotica --- Sex
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La 4e de couverture indique : "Le sexe, libéré ou déchaîné ? Consommé ou consumé ? Excitant ou existant ? Pornographique ou philosophique ? Peut-être inclassable et indiscernable ? La pulsion propulse et menace. La vie éclôt et épuise. Le désir se lève, s'emporte et s'égare ou bien s'éteint. La civilisation s'épanouit et se déchire ; elle renonce à l'obscénité et mobilise la violence. Le sexe est à la croisée des chemins, là où le désir se trouble en amour, là où le renoncement peut se renoncer lui-même et ouvrir à un jeu supérieur. Kant voit dans le sexe un rapport entre la puissance naturelle et l'art de recevoir cette puissance - masculin et féminin en tant que nature et culture. Freud ne pense pas que l'amour puisse apaiser la rage destructrice mais le parallèle qu'il trace entre le sexe et l'art préserve la possibilité que la pulsion trouve une forme. C'est-à-dire une façon de faire sens."
Sex customs. --- Sex --- Erotica --- Desire (Philosophy). --- Vie sexuelle --- Sexualité --- Erotisme --- Désir (Philosophie) --- Philosophy. --- Philosophie --- Man-woman relationships --- Philosophy --- Sexual intercourse --- Sexualité --- Désir (Philosophie) --- Sex - Philosophy --- Sexual intercourse - Philosophy --- Erotica - Philosophy
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Philosophical anthropology --- Affective and dynamic functions --- Love --- Erotica --- Desire (Philosophy) --- Sex --- Love in literature --- Eroticism in literature --- Desire in literature --- Sex in literature --- Philosophy --- Love - Philosophy --- Erotica - Philosophy --- Sex - Philosophy
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