Narrow your search
Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Book
Uit de pas : omgaan met sensorische integratieproblemen bij kinderen
Author:
ISBN: 9057122073 Year: 2005 Publisher: Amsterdam Nieuwezijds

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

pr. Engelse titel : The out-of-sync child : recognizing and coping with sensory processing dis


Book
Waarneming en zintuigelijke ervaringen bij mensen met autisme en Aspergersyndroom : verschillende ervaringen, verschillende werelden
Author:
ISBN: 9789044115376 9044115375 Year: 2012 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voor autistische mensen is autisme een manier van leven. Alles is ervan doordrongen, het kleurt iedere ervaring, iedere gewaarwording, gedachte, emotie, kortom elk facet van het bestaan (Sinclair, 1993). Ze reageren niet op een manier die we verwachten, omdat ze een ander systeem van waarneming en communicatie hebben. Natuurlijk is het heel moeilijk om te communiceren met iemand die zich van een andere 'taal' bedient (en autistische mensen zijn in iedere cultuur 'buitenlanders'). Maar het is even verkeerd om niet-autistische methoden te gebruiken om autistische kinderen te onderwijzen en te behandelen. Dat is een garantie voor mislukking en het kan ze soms zelfs voor het leven beschadigen. Door het gehele boek heen worden voorbeelden gegeven om verschillende verschijnselen te illustreren. Uit de inhoud: Zintuiglijke stoornis of andere zintuiglijke beleving? - Waarneming - Mogelijke zintuiglijke ervaringen bij autisme - Stijlen van waarneming - Cognitieve stijlen - Andere zintuiglijke aandoeningen - Behandeling - Profiel zintuiglijke waarneming Over de auteur(s): Olga Bogdashina publiceert regelmatig over autisme en informatieverwerking. Ze treedt in vele landen op als gastspreker. Als ervaringsdeskundige is nauw betrokken bij het onderwerp. Olga Bogdashina vertaal in dit boek die 'andere zintuiglijke wereld' en brengt die daarmee dichter. Onmisbare informatie voor iedereen die persoonlijk of professioneel betrokken is bij mensen met autisme.


Book
Marsmannetje op school : over schoolkinderen met het Aspergersyndroom.
Authors: ---
ISBN: 9052407827 Year: 2004 Publisher: Antwerpen Houtekiet

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voor kinderen met het Aspergersyndroom, een combinatie van autisme en normale intelligentie, is de school een lijdensweg. Ze worden gepast door leeftijdgenoten en krijgen op hun donder van leerkrachten zonder dat ze begrijpen waarom. Clare Sainsbury beschrijft de nachtmerrie die deze jongeren oop school beleven. Ze put daarvoor rijkelijk uit haar eigen ervaringen en die van anderen. Toch is het niet allemaal kommer en kwal. Er zijn ook positieve herinneringen aan leraren die de kern van jongeren met autisme en hun obsessies wel vatten. (Bron: covertekst)


Book
Het aspergersyndroom : autisme in het regulier en speciaal onderwijs: praktische gids voor leraren en begeleiders
Authors: ---
ISBN: 9044112813 9789044112818 Year: 2006 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De inhoud van dit boek sluit nauw aan bij de opleidingsfilosofie van het Opleidingscentrum Autisme en Fontys OSO. Die luidt als volgt: De meeste probleemgedragingen en emotionele problemen moeten worden gezien als symptomen. We moeten proberen om het autistische denken te begrijpen en de wereld waar te nemen en te ervaren zoals mensen met autisme dat doen. Op die manier proberen we inzicht te krijgen in de oorzaken van hun moeilijkheden. De opleidingen die we uitwerken voor professionals en voor ouders, zijn gebaseerd op deze theorie van begrijpen en preventie. Dit wordt meestal de ijsbergtheorie genoemd.Het boek illustreert deze ijsbergtheorie vanuit typische symptomen uit de feitelijke toppen van de ijsberg: sociale interactie, communicatie, gebrek aan flexibiliteit in het denken, sensoriële en motorische moeilijkheden, emotionele moeilijkheden, werkvaardigheden en werkgedrag.Daarom volgen korte oefeningen in autistisch denken als een poging om de oorzaken, en meteen de betekenis van deze symptomen, te begrijpen. Zich verplaatsen in de denk- en belevingswereld van iemand met autisme en `van binnenuit' proberen te handelen kan helpen bij het voorkomen van problemen.Dit klinkt eenvoudig, maar het is dat niet. Het is nu eenmaal niet gemakkelijk om in die `andere wereld' binnen te stappen. Toch hebben kinderen met autisme leerkrachten en begeleiders nodig met een sterk inlevingsvermogen.


Multi
Neurologische aandoeningen : Klinisch onderzoek
Author:
ISBN: 9033459590 9033459582 Year: 2005 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Verpleegkundigen, kinesitherapeuten, ..., worden frequent geconfronteerd met patiënten met neurologische aandoeningen. Het is belangrijk dat iedereen de deficits die ontstaan bij aandoeningen van het centrale en perifere zenuwstelsel begrijpt en op de juiste manier kan interpreteren.


Book
Met plezier uit de pas : activiteiten voor kinderen met sensorische integratiestoornis
Author:
ISBN: 9789057122460 Year: 2007 Publisher: Amsterdam Nieuwezijds

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met plezier uit de pas bevat spelletjes voor kinderen met een sensorische integratiestoornis. Sensorische integratiestoornissen zijn stoornissen waarbij het centraal zenuwstelsel boodschappen van de zintuigen niet goed verwerkt. Kinderen met deze stoornis worden vaak ten onrechte als 'moeilijk' gezien. De spelletjes in dit boek zijn eenvoudig en leerzaam en stimuleren de ontwikkeling van de hersenen en het lichaam. Een aantal activiteiten is speciaal geschikt voor kinderen met een autismespectrumstoornis. Elk hoofdstuk in het boek richt zich op een bepaald sensorisch systeem, zoals evenwicht en beweging, tastzin, proprioceptief zintuig... of op een bijproduct van sensorische informatieverwerking zoals fijne motoriek en oraal-motorische vaardigheden. Elke activiteit bevat uitgebreide informatie met betrekking tot de bedoelde ontwikkelingsleeftijd, de benodigde materialen, welke voorbereiding noodzakelijk is, wat het kind kan doen, wat de begeleider kan doen, waar de activiteit tot bijdraagt en ervaringen van een moeder hiermee.


Book
Prikkels in de groep! : samenwerken aan een sensorisch waardevolle omgeving voor kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking
Authors: --- ---
ISBN: 9789044129397 Year: 2012 Volume: 30 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er zijn kinderen die voortdurend alert zijn op wat er in hun omgeving gebeurt, kinderen die altijd een voorwerp in de hand houden om eraan te voelen, kinderen die bij het horen van harde geluiden uit de groep rennen, kinderen die regelmatig aan hun groepsgenootjes ruiken, kinderen die overal op klimmen en geen gevaar lijken te kennen en kinderen die om de haverklap tegen groepsgenoten opbotsen. Als ouders, leerkrachten en begeleiders ben je je er niet altijd van bewust dat deze gedragingen ontstaan vanuit een voor dit kind bijzondere manier van verwerken van prikkels.Deze bijzonderheden vragen om een op het individuele kind afgestemde begeleidingsstijl, activiteiten en aangepaste omgeving binnen de groep. Een lastige opgave en een dagelijkse uitdaging, maar noodzakelijk om te voorkomen dat bijzonderheden in de sensorische informatieverwerking de ontwikkeling van kinderen met een verstandelijke beperking belemmeren.'Prikkels in de groep!' biedt praktische handvatten. De lezer kan met de uitleg, voorbeelden en de praktische oplossingen goed aansluiten bij de prikkelbehoefte van de kinderen en passende begeleiding bieden aan de groep.Beschreven wordt welke manieren van prikkelverwerking er zijn en hoe de zintuigen informatie verwerken. Aandacht wordt besteed aan de invloed van omgevingsfactoren en diverse aspecten die nodig zijn om kinderen in een groep te begeleiden. Door een beter begrip van gedrag met sensorische oorzaken ontstaat voor ieder kind een sensorisch waardevolle omgeving. Kijk voor meer informatie en voor aanvullende voorbeelden op www.prikkelsindegroep.nl.

Games for people with sensory impairments : strategies for including individuals of all ages
Authors: ---
ISBN: 0873228901 Year: 1996 Publisher: Champaign, IL : Human Kinetics,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This practical new reference provides teachers and recreation specialists with 70 ready-to-use games that people with sensory impairments-both visual and hearing-can play. Games for People with Sensory Impairments makes it easy to select and modify games and activities for players of all ages and ability levels. Fifteen of the country's best practitioners have submitted their most successful group activities for this how-to guide. Using photos from actual physical education classes, the authors show how to evaluate and adapt these games and activities to any group. The book is designed for people who work with students or adults who are visually impaired, deaf, deaf-blind, or visually impaired with other disabilities. But the activities are also appropriate for people without disabilities. (Bron: covertekst)

Keywords

Deafness --- Blindness --- Recreation --- Physical education for the blind. --- Blind --- Deaf --- Physical education for people with disabilities --- Pepole with disabilities --- Games. --- Education physique pour aveugles --- Aveugles --- Sourds --- Education physique pour handicapés --- Handicapés --- Jeux --- Recreation. --- Loisirs --- 796.034 --- -Blind-deaf --- -Deaf --- -People with disabilities --- -Physical education for people with disabilities --- Physical education for the blind --- Motorische stoornissen --- Personen met een handicap --- Sensorische stoornissen --- Spelen --- 040288.jpg --- spelletjes: gehandicapten --- Blind, Physical education for the --- Adapted physical education --- Physical education for handicapped persons --- People with disabilities --- Cripples --- Disabled --- Disabled people --- Disabled persons --- Handicapped --- Handicapped people --- Individuals with disabilities --- People with physical disabilities --- Persons with disabilities --- Physically challenged people --- Physically disabled people --- Physically handicapped --- Persons --- Disabilities --- Sociology of disability --- Deaf-mutes --- Deaf people --- Hearing impaired --- Deafblind people --- Blind-deaf --- Deaf-blind people --- Blind people --- Blind persons --- People with visual disabilities --- Aangepast sporten. Adapted physical activity --- Education --- Patients --- 796.034 Aangepast sporten. Adapted physical activity --- Education physique pour handicapés --- Handicapés --- Games --- Children --- Children's games --- Games, Primitive --- Games for children --- Pastimes --- Primitive games --- Recreations --- Entertaining --- Physical education and training --- Amusements --- Play --- Sports --- Deafness. --- Blindness.

Listing 1 - 8 of 8
Sort by