Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
pr. Engelse titel : The out-of-sync child : recognizing and coping with sensory processing dis
Sensomotoriek --- Sensorische integratieproblemen --- Zintuiglijke ontwikkeling --- Zintuigen --- 376 --- Coma --- Dagelijks leven --- Diagnostiek --- Emoties --- Kinderen --- Sensorische integratie --- Sensorische stoornissen --- 159.922 --- Gedragsstoornissen : kinderen --- Kinderen : stoornissen --- Sensorisch integratieprobleem --- Zintuig --- Ontwikkeling
Choose an application
Voor autistische mensen is autisme een manier van leven. Alles is ervan doordrongen, het kleurt iedere ervaring, iedere gewaarwording, gedachte, emotie, kortom elk facet van het bestaan (Sinclair, 1993). Ze reageren niet op een manier die we verwachten, omdat ze een ander systeem van waarneming en communicatie hebben. Natuurlijk is het heel moeilijk om te communiceren met iemand die zich van een andere 'taal' bedient (en autistische mensen zijn in iedere cultuur 'buitenlanders'). Maar het is even verkeerd om niet-autistische methoden te gebruiken om autistische kinderen te onderwijzen en te behandelen. Dat is een garantie voor mislukking en het kan ze soms zelfs voor het leven beschadigen. Door het gehele boek heen worden voorbeelden gegeven om verschillende verschijnselen te illustreren. Uit de inhoud: Zintuiglijke stoornis of andere zintuiglijke beleving? - Waarneming - Mogelijke zintuiglijke ervaringen bij autisme - Stijlen van waarneming - Cognitieve stijlen - Andere zintuiglijke aandoeningen - Behandeling - Profiel zintuiglijke waarneming Over de auteur(s): Olga Bogdashina publiceert regelmatig over autisme en informatieverwerking. Ze treedt in vele landen op als gastspreker. Als ervaringsdeskundige is nauw betrokken bij het onderwerp. Olga Bogdashina vertaal in dit boek die 'andere zintuiglijke wereld' en brengt die daarmee dichter. Onmisbare informatie voor iedereen die persoonlijk of professioneel betrokken is bij mensen met autisme.
Autisme. --- autisme --- waarneming --- Psychiatry --- zintuigelijke indrukken --- Aspergersyndroom --- Orthopedagogics --- Neuropathology --- #KVHB:Aspergersyndroom --- #KVHB:Autisme --- 462.4 --- orthopedagogiek --- waarnemen --- zintuigen --- 376.44 --- Autisme --- Behandelingen --- Sensorische stoornissen --- Waarneming --- Zintuigen --- Zintuigstoornissen --- 616.2 --- Autistische kinderen --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Syndroom van Asperger --- Zintuig --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Voor kinderen met het Aspergersyndroom, een combinatie van autisme en normale intelligentie, is de school een lijdensweg. Ze worden gepast door leeftijdgenoten en krijgen op hun donder van leerkrachten zonder dat ze begrijpen waarom. Clare Sainsbury beschrijft de nachtmerrie die deze jongeren oop school beleven. Ze put daarvoor rijkelijk uit haar eigen ervaringen en die van anderen. Toch is het niet allemaal kommer en kwal. Er zijn ook positieve herinneringen aan leraren die de kern van jongeren met autisme en hun obsessies wel vatten. (Bron: covertekst)
Aspergersyndroom --- schoolkinderen --- Motorische stoornissen --- Sensorische stoornissen --- 041904.jpg --- Orthopedagogics --- personen met een mentale beperking --- Psychiatry --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- Asperger's syndrome --- Students --- Health and hygiene --- Autisme --- 462.4 --- autisme --- schoolproblemen --- 376.44 --- Gedragsstoornissen --- Onderwijs --- Pesten --- Sociale vaardigheden --- Autistische kinderen --- inclusief onderwijs
Choose an application
De inhoud van dit boek sluit nauw aan bij de opleidingsfilosofie van het Opleidingscentrum Autisme en Fontys OSO. Die luidt als volgt: De meeste probleemgedragingen en emotionele problemen moeten worden gezien als symptomen. We moeten proberen om het autistische denken te begrijpen en de wereld waar te nemen en te ervaren zoals mensen met autisme dat doen. Op die manier proberen we inzicht te krijgen in de oorzaken van hun moeilijkheden. De opleidingen die we uitwerken voor professionals en voor ouders, zijn gebaseerd op deze theorie van begrijpen en preventie. Dit wordt meestal de ijsbergtheorie genoemd.Het boek illustreert deze ijsbergtheorie vanuit typische symptomen uit de feitelijke toppen van de ijsberg: sociale interactie, communicatie, gebrek aan flexibiliteit in het denken, sensoriële en motorische moeilijkheden, emotionele moeilijkheden, werkvaardigheden en werkgedrag.Daarom volgen korte oefeningen in autistisch denken als een poging om de oorzaken, en meteen de betekenis van deze symptomen, te begrijpen. Zich verplaatsen in de denk- en belevingswereld van iemand met autisme en `van binnenuit' proberen te handelen kan helpen bij het voorkomen van problemen.Dit klinkt eenvoudig, maar het is dat niet. Het is nu eenmaal niet gemakkelijk om in die `andere wereld' binnen te stappen. Toch hebben kinderen met autisme leerkrachten en begeleiders nodig met een sterk inlevingsvermogen.
Aspergersyndroom. --- Autisme. --- Orthopedagogics --- Aspergersyndroom --- speciaal onderwijs --- Autisme --- Academic collection --- 667.2 Gehandicapten. Geestelijk --- 735 Buitengewoon onderwijs --- #KVHB:Aspergersyndroom --- #KVHB:Autisme --- #KVHB:Orthopedagogie --- 462.4 --- autisme --- aspergersyndroom (ler) --- autisme (ler) --- 376.44 --- Communicatie --- Denken --- Emotionele stoornissen --- Motorische stoornissen --- Onderwijs --- Sensorische stoornissen --- Sociale vaardigheden --- Werkhouding --- 080984.jpg --- Autistische kinderen --- Asperger's syndrome in children --- Patients --- Education --- Handbooks, manuals, etc.
Choose an application
Verpleegkundigen, kinesitherapeuten, ..., worden frequent geconfronteerd met patiënten met neurologische aandoeningen. Het is belangrijk dat iedereen de deficits die ontstaan bij aandoeningen van het centrale en perifere zenuwstelsel begrijpt en op de juiste manier kan interpreteren.
Neurologie --- 615.8 --- 616.8 --- Academic collection --- 606.1 --- craniale zenuwen --- functiestoornissen --- geneeskunde --- klinisch onderzoek --- lichaamsschemastoornissen --- motorische stoornissen --- neurologie --- sensorische stoornissen --- spraakstoornissen --- Anamnese (ziektegeschiedenis) --- Klinisch onderzoek --- Motoriek --- Neurologie (syndroom van Horner) --- Sensibiliteit --- Spraakstoornissen (aprosodie) --- Zenuwstelsel (neurofysiologie) --- neurologie (gez) --- neuroverpleegkunde (gez) --- spraakstoornissen (gez) --- apraxie --- bewegingsstoornissen --- neurologie (zenuwziekten) --- spierziekten (myopathieën, neuromusculaire ziekten) --- Fysiotherapie. Fysische therapie. Radiotherapie. Andere niet-medicinale therapeutische behandelingen --- Neurologie. Neuropathologie. Zenuwstelsel. Neurologische aandoeningen --- (zie ook: neurochirurgie) --- Hersenen --- Klinische psychologie --- Neurologische aandoeningen --- Psycho-motoriek --- Hersenen. --- Klinische psychologie. --- Neurologie. --- Neurologische aandoeningen. --- Psycho-motoriek.
Choose an application
Met plezier uit de pas bevat spelletjes voor kinderen met een sensorische integratiestoornis. Sensorische integratiestoornissen zijn stoornissen waarbij het centraal zenuwstelsel boodschappen van de zintuigen niet goed verwerkt. Kinderen met deze stoornis worden vaak ten onrechte als 'moeilijk' gezien. De spelletjes in dit boek zijn eenvoudig en leerzaam en stimuleren de ontwikkeling van de hersenen en het lichaam. Een aantal activiteiten is speciaal geschikt voor kinderen met een autismespectrumstoornis. Elk hoofdstuk in het boek richt zich op een bepaald sensorisch systeem, zoals evenwicht en beweging, tastzin, proprioceptief zintuig... of op een bijproduct van sensorische informatieverwerking zoals fijne motoriek en oraal-motorische vaardigheden. Elke activiteit bevat uitgebreide informatie met betrekking tot de bedoelde ontwikkelingsleeftijd, de benodigde materialen, welke voorbereiding noodzakelijk is, wat het kind kan doen, wat de begeleider kan doen, waar de activiteit tot bijdraagt en ervaringen van een moeder hiermee.
Leer- en gedragsproblemen. --- spellen --- autisme --- psychosociale hulpverlening --- bewegingsspelen --- motorische ontwikkeling --- leerstoornissen --- Orthopedagogics --- socio-emotionele stoornissen --- kinderen --- orthopedagogiek --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- Aandacht / aandachtsstoornissen (concentratiestoornissen) --- Spel/sport bij personen met een handicap (vrijetijdsbesteding bij personen met een handicap) --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Sensomotoriek --- sensomotoriek --- 464 --- Kinderen --- Sensorische integratiestoornis --- Spelen --- Zintuiglijk spel --- 376 --- Bewegen --- Bewegingsactiviteiten --- Sensorische integratie --- Sensorische stoornissen --- Kinderen met leerproblemen --- ADHD --- Psychomotorische therapie --- Sensomotoriek --- Activiteitenbegeleiding --- Ergotherapie --- Speltherapie --- Autisme --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Spel --- Ontwikkeling --- Autismespectrumstoornis --- Autisme.
Choose an application
Er zijn kinderen die voortdurend alert zijn op wat er in hun omgeving gebeurt, kinderen die altijd een voorwerp in de hand houden om eraan te voelen, kinderen die bij het horen van harde geluiden uit de groep rennen, kinderen die regelmatig aan hun groepsgenootjes ruiken, kinderen die overal op klimmen en geen gevaar lijken te kennen en kinderen die om de haverklap tegen groepsgenoten opbotsen. Als ouders, leerkrachten en begeleiders ben je je er niet altijd van bewust dat deze gedragingen ontstaan vanuit een voor dit kind bijzondere manier van verwerken van prikkels.Deze bijzonderheden vragen om een op het individuele kind afgestemde begeleidingsstijl, activiteiten en aangepaste omgeving binnen de groep. Een lastige opgave en een dagelijkse uitdaging, maar noodzakelijk om te voorkomen dat bijzonderheden in de sensorische informatieverwerking de ontwikkeling van kinderen met een verstandelijke beperking belemmeren.'Prikkels in de groep!' biedt praktische handvatten. De lezer kan met de uitleg, voorbeelden en de praktische oplossingen goed aansluiten bij de prikkelbehoefte van de kinderen en passende begeleiding bieden aan de groep.Beschreven wordt welke manieren van prikkelverwerking er zijn en hoe de zintuigen informatie verwerken. Aandacht wordt besteed aan de invloed van omgevingsfactoren en diverse aspecten die nodig zijn om kinderen in een groep te begeleiden. Door een beter begrip van gedrag met sensorische oorzaken ontstaat voor ieder kind een sensorisch waardevolle omgeving. Kijk voor meer informatie en voor aanvullende voorbeelden op www.prikkelsindegroep.nl.
Mentaal gehandicapte kinderen. --- personen met een mentale beperking --- Orthopedagogics --- kinderen met een beperking --- orthopedagogiek --- jeugd --- Social policy and particular groups --- impuls --- kinderen met een mentale handicap --- prikkelverwerking --- sensomotoriek --- 462.2 --- sensorische stoornissen --- Mentaal gehandicapten --- Sensomotoriek --- 376.3 --- Opvoeding --- Personen met een mentale handicap --- Prikkels --- Mentaal gehandicapte kinderen --- verstandelijk gehandicapte kinderen --- Licht mentaal gehandicapte kinderen --- 362.31 --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Kinderen --- Jeugd --- Kind met een verstandelijke handicap --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Jongere
Choose an application
This practical new reference provides teachers and recreation specialists with 70 ready-to-use games that people with sensory impairments-both visual and hearing-can play. Games for People with Sensory Impairments makes it easy to select and modify games and activities for players of all ages and ability levels. Fifteen of the country's best practitioners have submitted their most successful group activities for this how-to guide. Using photos from actual physical education classes, the authors show how to evaluate and adapt these games and activities to any group. The book is designed for people who work with students or adults who are visually impaired, deaf, deaf-blind, or visually impaired with other disabilities. But the activities are also appropriate for people without disabilities. (Bron: covertekst)
Deafness --- Blindness --- Recreation --- Physical education for the blind. --- Blind --- Deaf --- Physical education for people with disabilities --- Pepole with disabilities --- Games. --- Education physique pour aveugles --- Aveugles --- Sourds --- Education physique pour handicapés --- Handicapés --- Jeux --- Recreation. --- Loisirs --- 796.034 --- -Blind-deaf --- -Deaf --- -People with disabilities --- -Physical education for people with disabilities --- Physical education for the blind --- Motorische stoornissen --- Personen met een handicap --- Sensorische stoornissen --- Spelen --- 040288.jpg --- spelletjes: gehandicapten --- Blind, Physical education for the --- Adapted physical education --- Physical education for handicapped persons --- People with disabilities --- Cripples --- Disabled --- Disabled people --- Disabled persons --- Handicapped --- Handicapped people --- Individuals with disabilities --- People with physical disabilities --- Persons with disabilities --- Physically challenged people --- Physically disabled people --- Physically handicapped --- Persons --- Disabilities --- Sociology of disability --- Deaf-mutes --- Deaf people --- Hearing impaired --- Deafblind people --- Blind-deaf --- Deaf-blind people --- Blind people --- Blind persons --- People with visual disabilities --- Aangepast sporten. Adapted physical activity --- Education --- Patients --- 796.034 Aangepast sporten. Adapted physical activity --- Education physique pour handicapés --- Handicapés --- Games --- Children --- Children's games --- Games, Primitive --- Games for children --- Pastimes --- Primitive games --- Recreations --- Entertaining --- Physical education and training --- Amusements --- Play --- Sports --- Deafness. --- Blindness.
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|