Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Dit werk is het resultaat van het eerste vergelijkende onderzoek van het onderwijs Frans en Engels als vreemde taal in secundaire scholen in Vlaanderen. Het onderzoek richtte zich op drie groepen van factoren en hun wisselwerking: de curriculaire factoren (aantal contacturen, leerplan-inhouden, eindtermen, pedagogische principes, methodes en strategieën- didactisch materiaal), de sociaal-psychologische factoren (attitudes, motivaties, percepties van de doeltalen en hun respectieve culturen), het niveau van de taalvaardigheid aan het einde van de secundaire cyclus. Het doel van het onderzoek is tweevoudig: enerzijds een stand van zaken bieden van het huidige vreemdetalenonderwijs in Vlaanderen, anderzijds een theoretisch onderbouwd referentiekader ontwikkelen voor de evaluatie van dit vreemdetalenonderwijs. De bevindingen van dit onderzoek zijn relevant zowel voor beleidsvoerders en taalonderwijskundigen als voor vreemdetalenleerkrachten. (Bron: covertekst)
Engels als vreemde taal --- Frans als vreemde taal --- Vreemdetalenonderwijs --- Vlaanderen. --- Didactics of English --- talenonderwijs --- Frans --- Didactics of French --- Engels --- Sociolinguistics --- Research on teaching --- Flanders --- Franse taal ; secundair onderwijs ; Vlaanderen --- Engelse taal ; secundair onderwijs ; Vlaanderen --- Vreemdetalenonderwijs ; didactiek --- 800.7 --- #A0108A --- 737 Leerprogramma's --- 081149.jpg --- Vreemdetalenonderwijs ; Vlaanderen --- 800.7 Taalonderwijs. Taalverwerving --- Taalonderwijs. Taalverwerving --- Engelse taal --- Secundair onderwijs --- Vlaanderen --- Emigratie --- Taalonderwijs
Choose an application
In 2000 werd voor de onderwijsinspectie van de Vlaamse Gemeenschap een betrouwbaar en geijkt instrument ontwikkeld voor het meten van het welbevinden van leerlingen uit het secundair onderwijs. Het welbevinden van leerlingen wordt in Vlaanderen beschouwd als een van de outputindicatoren op basis waarvan uitspraak wordt gedaan over de onderwijskwaliteit. Intussen werd de vragenlijst vrijgegeven voor gebruik als zelfevaluatie-instrument door scholen. In het boek Graag naar school vindt de lezer de resultaten van een onderzoek naar het welbevinden van leerlingen uit het secundair onderwijs, uitgevoerd bij een representatieve steekproef van de leerlingenpopulatie in het secundair onderwijs, een handleiding voor het gebruik van de vragenlijst en een cd-rom met een geautomatiseerde versie van het meetinstrument. (Bron: covertekst)
Lerarenopleiding --- algemeen. --- Secondary education --- School management --- Research on teaching --- Flanders --- Kwaliteitszorg ; secundair onderwijs ; Vlaanderen --- Evaluatie ; secundair onderwijs ; Vlaanderen --- #A0406A --- 750 Onderwijspersoneel --- 081146.jpg --- Kwaliteitszorg --- Welbevinden --- Vlaanderen --- Secundair onderwijs --- Evaluatie --- Wetenschappelijk onderzoek --- Leerlingen --- Welbevinden Inventaris Secundair Onderwijs --- Algemeen. --- Leerling --- Natuurwetenschappen --- Jongere --- Emigratie --- Patiënt --- Onderzoek (wetenschap) --- Middelbaar onderwijs --- Evaluatie in het onderwijs
Choose an application
Met de modernisering van het secundair onderwijs in Vlaanderen werden nieuwe eindtermen vastgelegd. Om de communicatie tussen overheid, onderwijsnetten, leerkrachten en leerlingen optimaal af te stemmen, werd ervoor gekozen om de eindtermen en leerplannen uit te schrijven op basis van de herziene taxonomie van Bloom, door Krathwohl & Anderson.De herziene taxonomie van Bloom analyseert in zes delen hoe je als leerkracht lessen kan ontwerpen zodat je leerlingen eindtermen en leerplandoelen kunnen bereiken. De originele editie van De taxonomie van Bloom in de klas werd in deze nieuwe versie aangevuld met twee domeinen: het affectieve en het psychomotorische domein.Deel 1 De herziene taxonomie van Bloom, wat betekent dat? Op basis van de herziene taxonomie zijn eindtermen en leerplandoelen operationeel en evalueerbaar geformuleerd. Het is belangrijk de verschillende onderdelen van de taxonomie te leren kennen en de samenhang ertussen te begrijpen.Deel 2 Het cognitieve domein. Zowel de cognitieve processen als de soorten kennis van het cognitieve domein komen grondig aan bod.Deel 3 Het affectieve domein. In dit deel wordt duidelijk waarom affectieve doelen niet te evalueren maar na te streven zijn.Deel 4 Het psychomotorische domein. Het psychomotorische domein is gebaseerd op de coördinatie en ontwikkeling die nodig zijn bij de uitvoering van vaardigheden, handelingen en bewegingen.Deel 5 Het lesontwerp met de taxonomie. In deel 5 vind je praktische voorbeelden en didactische tips om op een kwaliteitsvolle manier lessen te kunnen ontwerpen in functie van de leer- , instructie-, evaluatie- en afstemmingsvraag.Deel 6 Eindtermen en leerplannen: waarom dit kader gebruiken? Wat houdt de onderwijshervorming in? Hoe en waarom kwam ze tot stand?Dit boek is een onmisbare inspiratiegids, een aanrader voor iedereen die met de nieuwe eindtermen en leerplannen aan de slag gaat.(https://www.pelckmansuitgevers.be/de-herziene-taxonomie-van-bloom-in-de-klas.html#gref)
Eindtermen --- Secundair onderwijs --- Vlaanderen --- Leerdoelen --- Objectives of teaching --- Didactics of secundary education --- eindtermen --- 450.45 --- leerplannen --- secundair onderwijs --- leerplanontwikkeling --- onderwijsvernieuwing --- didactische principes --- PXL-Education 2020 --- Onderwijshervorming --- Taxonomie van Bloom --- Didactiek --- didactiek --- Secundair onderwijs . Vlaanderen --- onderwijshervormingen --- 370.02 --- Doelstellingen --- Onderwijsontwikkeling --- leerdoelen --- onderwijshervorming --- Eindterm --- Leerdoel --- Emigratie --- leraarschap --- Primary education --- Secondary education --- Flanders --- Eindtermen ; secundair onderwijs ; Vlaanderen
Choose an application
Leerlingenbegeleiding omvat vele aspecten en er bestaan tal van interessante boeken rond specifieke topics. Tot op heden bestaat er geen boek dat leraren informeert over belangrijke kaders die in Vlaamse scholen gebruikt worden. Uit recent onderzoek blijkt dat de recente evolutie naar meer inclusief onderwijs scholen voor uitdagingen stelt. Scholen zijn op zoek naar efficiënte manieren om de begeleiding en ondersteuning voor leerlingen met (complexe) specifieke onderwijsbehoeften vorm te geven. Daarbij kunnen ze zich laten inspireren door diverse kaders.Het eerste deel van dit boek bundelt enkele van deze kaders, zoals het model van geïntegreerde leerlingenbegeleiding, het zorgcontinuüm, handelingsgericht werken, de preventiepiramide, UDL, herstelgericht en oplossingsgericht werken en verbindend communiceren.Het tweede deel bundelt twaalf authentieke leerlingencasussen waarop de kaders worden toegepast. Deze casussen kunnen gebruikt worden in de lerarenopleiding of in professionaliseringsactiviteiten voor schoolteams. Samen sterk in geïntegreerde leerlingenbegeleiding richt zich in de eerste plaats tot onderwijsprofessionals die werkzaam zijn (of zullen werken) in het secundair onderwijs, of die lerarenteams uit dat onderwijsniveau ondersteunen.https://www.pelckmansuitgevers.be/samen-sterk-in-geintegreerde-leerlingenbegeleiding.html
Pupil counseling. Pupil guidance --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactic strategies --- inclusief onderwijs --- leerlingenbegeleiding --- leraren-leerling relatie --- Leerlingenbegeleiding ; secundair onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs --- School management --- Secundair onderwijs . Vlaanderen --- 370 --- Leerlingbegeleiding --- Inclusief onderwijs --- Specifieke onderwijsbehoeften --- Zorgbeleid --- Onderwijs --- Secundair onderwijs
Choose an application
Met de modernisering van het secundair onderwijs in Vlaanderen werden nieuwe eindtermen vastgelegd. Om de communicatie tussen overheid, onderwijsnetten, leerkrachten en leerlingen optimaal af te stemmen, worden de eindtermen en leerplannen uitgeschreven op basis van de herziene taxonomie van Bloom, door Krathwohl & Anderson.De taxonomie van Bloom in de klas analyseert in drie delen hoe je als leerkracht lessen kan ontwerpen zodat je leerlingen de eindtermen kunnen bereiken.Deel 1 Eindtermen bereiken, wat betekent dit?Op basis van de herziene taxonomie zijn de eindtermen en leerplandoelen operationeel en evalueerbaar geformuleerd. Het is dus belangrijk de verschillende onderdelen van de taxonomie te leren kennen en de samenhang ertussen te begrijpen.Deel 2 Eindtermen bereiken, hoe doe je dat?In het tweede deel worden praktische voorbeelden en didactische tips aangereikt om op een kwaliteitsvolle en doordachte manier lessen te kunnen ontwerpen.Deel 3 Eindtermen bereiken, waarom zou je?In het derde deel wordt dieper ingegaan op de uitdagingen voor het onderwijs. Wat is de inhoud van de onderwijshervorming? Hoe en waarom kwam ze tot stand?(Bron: https://www.pelckmanspro.be/de-taxonomie-van-bloom-in-de-klas.html)
Didactics of secundary education --- Objectives of teaching --- 484 --- Eindtermen --- Secundair onderwijs --- Lesvoorbereidingen --- Onderwijshervormingen (onderwijsvernieuwing) --- Didactiek --- Lesgeven --- Vraagstelling --- #SBIB:37H0 --- #SBIB:316.334.1O323 --- #SBIB:316.334.1O324 --- Pedagogie --- Doelen en functies van algemeen middelbaar onderwijs --- Doelen en functies van technisch onderwijs --- Onderwijsdoelstellingen --- Didactiek van het secundair onderwijs --- eindtermen --- eindtermen ; secundair onderwijs ; Vlaanderen --- Leerdoelen --- secundair onderwijs --- leerplannen --- onderwijshervorming --- 450.45 --- PXL-Education 2019 --- onderwijsvernieuwing --- Vlaanderen --- didactische principes --- leerplanontwikkeling --- Onderwijshervorming --- Taxonomie van Bloom --- Secundair onderwijs . Vlaanderen --- Lesvoorbereiding --- onderwijshervormingen --- 371 --- 370.02 --- Leerdoel --- Eindterm --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Als er schilden gemaakt moeten worden om kinderen naar school te laten gaan, is er iets mis. Als scholen op het einde van het schooljaar met een berg openstaande rekeningen achterblijven, is er iets mis. Zowel in het basis- als secundair onderwijs zijn er mogelijkheden om op een andere manier met de kostenproblematiek om te gaan. Dit boek wil bijdragen tot een bewust kostenbeleid op scholen. Het komt daarmee tegemoet aan de vragen van scholen, CLB's, de lokale overlegplatforms en allerlei andere instanties die bekommerd zijn om de gelijke onderwijskansen. Als er schulden gemaakt moeten worden om kinderen naar school te laten gaan, is er iets mis. Als scholen op het einde van het schooljaar met een berg openstaande rekeningen achterblijven, is er iets mis. Zowel in het basis- als secundair onderwijs zijn er mogelijkheden om op een andere manier met de kostenproblematiek om te gaan. Dit boek wil bijdragen tot een bewust kostenbeleid op scholen. Het komt daarmee tegemoet aan de vragen van scholen, ouders en allerlei andere instanties die bekommerd zijn om de gelijke onderwijskansen. Dit boek geeft aan hoe het kostenplaatje voor de gezinnen zoveel mogelijk te beperken is. Als praktijkboek gaat het vooral in op de stappen die scholen zelf kunnen zetten. Vanuit een Vlaams proefproject voor goed maar ook goedkoop onderwijs kwamen heel wat nuttige ervaringen voort. De stapstenen maken duidelijk dat het kostenprobleem niet geïsoleerd mag worden van de bredere context. Het gaat dan wel om euro's, maar het gaat vooral ook om mensen. Deze publicatie is een werkboek om in de school stappen vooruit te zetten in de richting van goed én goedkoop onderwijs voor elk kind. (Bron: covertekst)
ouders-school relatie --- School management --- onderwijsorganisatie --- schulden --- Flanders --- armoede --- kansarmoede --- scholen --- kostprijs --- 450.43 --- 450.42 --- Armoede --- Basisonderwijs --- Kansarmoede --- Onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Relatie ouder - school --- 450.42 ) Onderwijssociologie --- kansarmen --- onderwijs --- onderwijsbeleid --- relatie ouders-kinderen --- 371.217 --- Communicatie --- Participatie --- Scholen --- Solidariteit --- Zorgverbreding ; basisonderwijs ; Vlaanderen --- Zorgverbreding ; secundair onderwijs ; Vlaanderen --- 090866.jpg --- Onderwijssociologie --- Onderwijseconomie --- Gelijke onderwijskansen --- Schoolmanagement --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Kosten --- Armoedebeleid
Choose an application
Dit onderzoek vertrekt van de vraag hoe jongeren tussen 10 en 15 jaar in een pluralistische maatschappelijke context omgaan met levensbeschouwing. Hier is weinig grootschalig empirisch onderzoek naar gebeurd terwijl er wel nood aan is omdat de samenleving ingrijpend is veranderd, ook op levensbeschouwelijk vlak. Uit de resultaten blijkt dat bij kinderen vanaf tien jaar verschillende levensbeschouwelijke profielen voorkomen: de diversiteit is even groot als bij volwassenen. Er is ook een samenhang te constateren tussen levensbeschouwelijke profielen en andere persoonlijkheidskenmerken zoals het welbevinden, de houding tegenover etnocentrisme en de houding tegenover morele thema's. En tot slot is gebleken dat het levensbeschouwelijk profiel en de houding en aanpak van de leerkracht levensbeschouwing er wel degelijk toe doet: uit de resultaten valt af te leiden dat de kinderen/jongeren anders scoren naargelang van het profiel, de houding en de aanpak van de leerkracht. Uit deze resultaten kunnen relevante praktijkgeoriënteerde conclusies getrokken worden voor lessen rooms-katholiek onderwijs in het lager en secundair onderwijs en voor de lerarenopleidingen. (Bron: www.peeters-leuven.be)
Didactics of secundary education --- Didactics of religion --- Didactics of primary education --- levensbeschouwing --- geloof --- catechese --- kinderen --- Levensbeschouwelijke opvoeding --- 244.5 --- Academic collection --- 268.922 --- Levensbeschouwelijke opvoeding ; onderwijs --- 111946.jpg --- Catechese ; basisonderwijs ; Vlaanderen --- Catechese ; secundair onderwijs ; Vlaanderen --- Catechese - Godsdienstonderwijs --- Godsdienstsociologie en catechese van de jeugd --- 268.922 Godsdienstsociologie en catechese van de jeugd
Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|