Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Doelstellingen: Wetenschappelijk onderzoek over het effect van schrijven op woordenschatverwerving heeft tot nu toe geen eenduidige resultaten opgeleverd. De vraag dient ook gesteld of typen in het huidige digitale tijdperk de plaats inneemt van schrijven. Deze studie vergelijkt het effect van het produceren van output door middel van schrijven of typen met kijken of het niet produceren van output op woordenschatverwerving in een vreemde taal (Spaans). Het leereffect van deze drie elaboratietechnieken werd gemeten in een receptieve en productieve test op de dag zelf en één week later. De resultaten werden ook gecorreleerd aan de resultaten die de participanten haalden op een cognitieve stijltest. Deze studie werd ontworpen om na te gaan (1) welke elaboratietechniek tot de grootste woordenschatretentie leidt, (2) of dit effect stand houdt op langere termijn en (3) of er een verband is tussen de cognitieve stijl van een participant en zijn/haar prestatie na het oefenen door middel van schrijven, typen of kijken. Middelen of methode: 53 studenten uit het tweede jaar Toegepaste Taalkunde met Spaans in hun talencombinatie namen deel aan een leerexperiment. De participanten leerden elk 24 nieuwe Spaanse woorden op drie verschillende manieren: 8 woorden door ze over te schrijven, 8 woorden door ze over te typen en 8 woorden door er gewoon naar te kijken. De 24 Spaanse woorden werden op een groot scherm geprojecteerd samen met een afbeelding. Meteen na de leermethode, alsook één week later, werden de participanten getest op respectievelijk hun productieve kennis en hun receptieve kennis. Bij het verbeteren van de testen werd rekening gehouden met gedeeltelijk geproduceerde woorden. Het experiment is een gedeeltelijke replicatie van Barcroft (2006, 2007a). Resultaten: De resultaten van het experiment toonden aan dat schrijven voor betere resultaten zorgde op de onmiddellijke productieve test en dat het niet produceren van output voor betere resultaten zorgde op de onmiddellijke receptieve test. Hieruit kunnen we afleiden dat schrijven bijdraagt tot het leren van de woordvorm, maar niet noodzakelijk tot het leren van de betekenis. Beide effecten houden echter geen stand op termijn. Eén week later werd enkel een significant verschil gevonden op de productieve test ten voordele van typen als gedeeltelijk geproduceerde woorden niet meegerekend werden in de score. De resultaten laten echter niet toe om betrouwbare uitspraken te doen over het verschil tussen schrijven en typen als elaboratietechniek. Op basis van de data in deze studie kunnen we evenmin besluiten of cognitieve stijl verband houdt met de elaboratietechnieken. Wel is duidelijk dat de participanten zelf overtuigd zijn van de meerwaarde van schrijven als leerstrategie.
Choose an application
This book presents studies from authors at the cutting edge of second language vocabulary research, whose output represents much of the current focus and direction of work in this area. The authors address various aspects of L2 lexical processing and explore different models of acquisition, processing and storage. The studies are linked by the fact that the authors have all belonged to the same dynamic and influential vocabulary acquisition research group led by Paul Meara. Alison Wray provides an overview of how Meara has led this group’s research activities in an innovative PhD programme, and John Read and Paul Nation contribute a critical evaluation of Meara’s wide-ranging contributions to the field of vocabulary acquisition research. The research studies presented here are relevant and replicable, offering researchers and teachers many valuable and critical insights into lexical processing in second language learners.
Second language acquisition. --- Psycholinguistics. --- Language, Psychology of --- Language and languages --- Psychology of language --- Speech --- Linguistics --- Psychology --- Thought and thinking --- Second language learning --- Language acquisition --- Psychological aspects --- Second language acquisition --- Festschrift - Libri Amicorum --- L2 lexical processing. --- L2 vocab. --- Lexical Processing. --- Paul Meara. --- SLA. --- Second Language Acquisition. --- Second Language Learners. --- second language vocabulary research.
Choose an application
Measuring Second Language Vocabulary Acquisition provides an examination of the background to testing vocabulary knowledge in a second language and in particular considers the effect that word frequency and lexical coverage have on learning and communication in a foreign language. It examines the tools we have for assessing the various facets of vocabulary knowledge such as aural and written word recognition, the link with word meaning, and vocabulary depth. These are illustrated and the scores they produce are demonstrated to provide normative data. Vocabulary acquisition from course books and in the classroom in examined, as is vocabulary uptake from informal tasks. This book ties scores on tests of vocabulary breadth to performance on standard foreign language examinations and on hierarchies of communicative performance such as the CEFR.
Language and languages --- Vocabulary --- Second language acquisition. --- Study and teaching. --- 800.7 --- Taalonderwijs. Taalverwerving --- Language and languages - Study and teaching. --- Language and languages -- Study and teaching. --- Vocabulary - Study and teaching. --- Vocabulary -- Study and teaching. --- Second language acquisition --- Languages & Literatures --- Philology & Linguistics --- Study and teaching --- 800.7 Taalonderwijs. Taalverwerving --- Second language learning --- Foreign language study --- Language acquisition --- Language and education --- Language schools --- Diction --- Lexicology --- Language and languages Study and teaching --- L2 assessment. --- L2 vocab. --- SLA. --- Second Language Acquisition. --- Second Language Vocabulary. --- testing vocab knowledge. --- vocab knowledge. --- vocabulary aquisition. --- vocabulary.
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|