Narrow your search

Library

UGent (3)

KU Leuven (2)

VUB (2)

ULiège (1)


Resource type

book (2)

dissertation (1)


Language

English (3)


Year
From To Submit

2013 (1)

2009 (2)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Dissertation
To Write or Not to Write: Is That the Question? Effects of Writing and Typing on Receptive and Productive L2 Vocabulary Knowledge
Authors: --- ---
Year: 2013 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstellingen: Wetenschappelijk onderzoek over het effect van schrijven op woordenschatverwerving heeft tot nu toe geen eenduidige resultaten opgeleverd. De vraag dient ook gesteld of typen in het huidige digitale tijdperk de plaats inneemt van schrijven. Deze studie vergelijkt het effect van het produceren van output door middel van schrijven of typen met kijken of het niet produceren van output op woordenschatverwerving in een vreemde taal (Spaans). Het leereffect van deze drie elaboratietechnieken werd gemeten in een receptieve en productieve test op de dag zelf en één week later. De resultaten werden ook gecorreleerd aan de resultaten die de participanten haalden op een cognitieve stijltest. Deze studie werd ontworpen om na te gaan (1) welke elaboratietechniek tot de grootste woordenschatretentie leidt, (2) of dit effect stand houdt op langere termijn en (3) of er een verband is tussen de cognitieve stijl van een participant en zijn/haar prestatie na het oefenen door middel van schrijven, typen of kijken. Middelen of methode: 53 studenten uit het tweede jaar Toegepaste Taalkunde met Spaans in hun talencombinatie namen deel aan een leerexperiment. De participanten leerden elk 24 nieuwe Spaanse woorden op drie verschillende manieren: 8 woorden door ze over te schrijven, 8 woorden door ze over te typen en 8 woorden door er gewoon naar te kijken. De 24 Spaanse woorden werden op een groot scherm geprojecteerd samen met een afbeelding. Meteen na de leermethode, alsook één week later, werden de participanten getest op respectievelijk hun productieve kennis en hun receptieve kennis. Bij het verbeteren van de testen werd rekening gehouden met gedeeltelijk geproduceerde woorden. Het experiment is een gedeeltelijke replicatie van Barcroft (2006, 2007a). Resultaten: De resultaten van het experiment toonden aan dat schrijven voor betere resultaten zorgde op de onmiddellijke productieve test en dat het niet produceren van output voor betere resultaten zorgde op de onmiddellijke receptieve test. Hieruit kunnen we afleiden dat schrijven bijdraagt tot het leren van de woordvorm, maar niet noodzakelijk tot het leren van de betekenis. Beide effecten houden echter geen stand op termijn. Eén week later werd enkel een significant verschil gevonden op de productieve test ten voordele van typen als gedeeltelijk geproduceerde woorden niet meegerekend werden in de score. De resultaten laten echter niet toe om betrouwbare uitspraken te doen over het verschil tussen schrijven en typen als elaboratietechniek. Op basis van de data in deze studie kunnen we evenmin besluiten of cognitieve stijl verband houdt met de elaboratietechnieken. Wel is duidelijk dat de participanten zelf overtuigd zijn van de meerwaarde van schrijven als leerstrategie.


Book
Lexical Processing in Second Language Learners
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 1847699855 1282135821 9786612135828 1847691536 9781847691538 9781847691514 184769151X 9781847691521 1847691528 9781282135826 9781847699855 6612135824 Year: 2009 Publisher: Bristol Blue Ridge Summit

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This book presents studies from authors at the cutting edge of second language vocabulary research, whose output represents much of the current focus and direction of work in this area. The authors address various aspects of L2 lexical processing and explore different models of acquisition, processing and storage. The studies are linked by the fact that the authors have all belonged to the same dynamic and influential vocabulary acquisition research group led by Paul Meara. Alison Wray provides an overview of how Meara has led this group’s research activities in an innovative PhD programme, and John Read and Paul Nation contribute a critical evaluation of Meara’s wide-ranging contributions to the field of vocabulary acquisition research. The research studies presented here are relevant and replicable, offering researchers and teachers many valuable and critical insights into lexical processing in second language learners.


Book
Measuring Second Language Vocabulary Acquisition
Author:
ISBN: 9781847692085 1847692087 9781847692078 1847692079 9781847692092 1847692095 1847693784 1282656961 9786612656965 9781847693785 9781282656963 6612656964 Year: 2009 Publisher: Bristol Blue Ridge Summit

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Measuring Second Language Vocabulary Acquisition provides an examination of the background to testing vocabulary knowledge in a second language and in particular considers the effect that word frequency and lexical coverage have on learning and communication in a foreign language. It examines the tools we have for assessing the various facets of vocabulary knowledge such as aural and written word recognition, the link with word meaning, and vocabulary depth. These are illustrated and the scores they produce are demonstrated to provide normative data. Vocabulary acquisition from course books and in the classroom in examined, as is vocabulary uptake from informal tasks. This book ties scores on tests of vocabulary breadth to performance on standard foreign language examinations and on hierarchies of communicative performance such as the CEFR.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by