Listing 1 - 10 of 30 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Research on teaching --- schoolverzuim --- onderwijsonderzoek
Choose an application
Wanneer een kind thuis komt te zitten van school, start voor het kind en zijn ouders soms een jarenlange zoektocht naar oorzaak en oplossing. Er is vaak hulp op de weg die afgelegd wordt, maar op sommige momenten kan het ook voelen alsof je wordt tegengewerkt. Diagnoses en de daarbij behorende ?etiketjes? openen deuren die anders gesloten blijven.Aan de andere kant worstelen scholen met de problematiek rondom leerlingen die om uiteenlopende redenen thuisblijven. Docenten en zorgcoördinatoren lopen soms hard tegen de grenzen aan van wat hun school kan inzetten om een leerling op school te houden en goede ondersteuning te bieden.In De achterkant van het onderwijs wordt de thuiszittersproblematiek in kaart gebracht en vervolgens van verschillende kanten belicht. Zorgcoördinatoren en onderwijsinspectie komen aan het woord, en vooral ook jongeren die zelf deze moeilijke route hebben afgelegd, met vaak een positieve uitkomst. Hoe hebben zíj het thuiszitten en de hulpverlening daaromheen ervaren? Uit deze interviews wordt duidelijk wat werkt en wat niet.De lessen en tips voor jongeren, hun ouders, scholen, hulpverleners en gemeentes kunnen handvatten bieden voor de discussie rond en verdere aanpak van dit onderwerp. De auteurs wijzen geen vinger naar waar het fout gaat, maar doen aanbevelingen voor de verschillende doelgroepen. Het geeft ons allemaal stof tot nadenken.https://www.swpbook.com/boeken/21/onderwijs/2246/de-achterkant-van-het-onderwijs
leerlingen --- 371.21 --- Pupil counseling. Pupil guidance --- School management --- schoolmoeheid --- absenteïsme --- schoolverlaters --- zorgbeleid --- schoolverzuim --- Vroegtijdige schoolverlater --- Leerstoornis --- Gedragsprobleem --- Probleemgedrag --- Spijbelen --- Ontwikkelingspsychologie --- Nederland --- Schoolverzuim --- Thuisblijven --- 733 Onderwijsbegeleiding, onderwijsinspectie --- books
Choose an application
Age group sociology --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Personality development --- schoolmoeheid --- schoolverzuim
Choose an application
School attendance --- Schoolverzuim: Amsterdam --- Spijbelen --- Absence from school --- Attendance, School --- Student attendance --- Truancy (Schools) --- School management and organization
Choose an application
Voor sommige kinderen en jongeren is het moeilijk om naar school te gaan. Niet omdat ze niet willen, maar omdat ze het niet durven of kunnen. Hoe werkt angst? Welke invloed heeft dat op anderen in hun omgeving? Maar vooral ook: hoe kunnen we deze leerlingen helpen om de stap terug naar school te durven zetten? Dit boek beschrijft hoe scholen in het po en vo preventief kunnen signaleren en begeleiden, maar ook wat helpend is wanneer al sprake is van schoolangst of -weigering. Als leidende methodiek wordt hierin het gedachtegoed van geweldloos verzet gekozen, waarin het accent niet zozeer op de jongere zelf ligt, maar juist op de volwassenen rond de jongere. School en ouders vormen samen een netwerk, waardoor de jongere ervaart dat hij er niet alleen voor staat. De angst zal er misschien altijd zijn, maar is te verdragen dankzij de steun van de mensen om hem heen: ‘We laten je niet los en geven je niet op!’
School management --- schoolbeleid --- angst --- schoolverzuim --- Sociology of education --- Pupil counseling. Pupil guidance --- schoolpsychologie --- leerlingenbegeleiding --- ontwikkelingspsychologie --- Spijbelen --- Schoolangst --- Schoolweigering
Choose an application
Ik kreeg telefoon van de school dat mijn dochter er niet was. Ze bleek in een bushokje te zitten, huilend en kon alleen zeggen: 'Ik kan niet naar school, het gaat niet.'Voor sommige kinderen en jongeren brengt naar school gaan grote emotionele ontreddering teweeg. Schoolweigering is een complexe problematiek die de jongere, het gezin, de school en de hulpverlening uitdaagt. In dit boek belichten de auteurs het fenomeen vanuit deze verschillende perspectieven. Ze vertrekken hierbij vanuit het werkveld en de vakliteratuur.Dit boek biedt concrete handvatten en een ruimer werkmodel voor de aanpak van schoolweigering. Iedereen die met schoolweigering geconfronteerd wordt, zal zich geïnspireerd weten om meteen aan de slag te gaan.Nele Van Driessche, master in de klinische psychologie, werkt op De Kaap, dienst kinder- en jeugdpsychiatrie van Karus. Ze is teamcoördinator van de dagbehandelingsgroep die zich richt op jongeren met schoolweigering.Gino Ameye is master in de klinische psychologie en zorgmanager in Karus. Hij heeft ruime ervaring in het werken met jongeren met schoolweigering. Hij werkte mee aan het onderzoek Angst voor de schoolpoort van HOGENT.Griet De Nys is master in de pedagogische wetenschappen. Ze is lector en studiebegeleider aan de lerarenopleiding van HOGENT en werkte mee aan het onderzoek Angst voor de schoolpoort van HOGENT.https://gompel-svacina.eu/product/schoolweigering/?utm_medium=email&utm_campaign=Kees+Vernooy%3A+Begrijpend+lezen+op+de+...&utm_source=YMLP
Schoolweigering --- emotionele problemen --- hulpverlening --- kinderen --- Psychosociaal probleem --- Jongere --- Hulpverlening --- Relatie leerling - school --- Multisysteemtherapie --- Schoolmoeilijkheden --- Geestelijke gezondheidszorg --- Spijbelen --- Voortijdige schoolverlaters ; preventie --- schoolverzuim --- Developmental psychology --- Educational psychology
Choose an application
Dit boek vormt het eindverslag van het Amsterdamse interventieproject Bij de Les Blijven, een innovatief programma van de gemeente Amsterdam gericht op een directe, preventieve aanpak van beginnend (problematisch) schoolverzuim onder leerlingen van 10 tot 15 jaar. Het project, dat gefinancierd werd door het ministerie van VWS, beoogt het beginnend schoolverzuim in Amstdam in vier jaar met 35 percent terug te dirngen en een sluitend systeem van onderkenning en interventie in en om scholen te ontwikkelen. Dit boek doet verslag van de ontwikkelingsgeschiedenis van het project, behandelt de resultaten van de metingen van schoolverzuim die in de periode 1996-1999 zijn verricht op Amsterdamse scholen voor primair en secundair onderwijs, en gaat in het bijzonder in op de methodische bevindingen.
Absentéisme scolaire --- Schoolverzuim --- Spijbelen --- Opvoeding --- #PBIB:+107.23 --- #SBIB:316.334.1O215 --- #SBIB:316.334.1O400 --- 742 Scholieren en studenten --- spijbelen --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Spijbelen --- 450.9 --- 464 --- gedragsproblemen --- jeugdbeleid --- jeugdigen --- jeugdzorg --- onderwijsbeleid --- preventie --- probleemgedrag --- schoolverzuim --- 371.52 --- Leerlingen --- Methodiek --- Preventie --- Scholen --- D081335.jpg --- Spijbelen ; Nederland --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Spijbelen --- Onderwijsbeleid: beleidsdoelen --- Leer- en onderwijsgedrag: algemeen --- Overige onderwerpen onderwijs --- Kinderen met leerproblemen
Choose an application
Youth --- 371.5 --- 37.013 --- #SBIB:314H330 --- Young people --- Young persons --- Youngsters --- Youths --- Age groups --- Life cycle, Human --- Ordehandhaving. Discipline. Schoolreglement. Schoolstraffen. Prijzen. Schoolverzuim. Rechtspositie van scholieren. Gezagsuitoefening in het onderwijs --- Pedagogiek --(algemeen) --- Bevolkingsstudies: leeftijdsgroepen: jeugd: algemeen --- 37.013 Pedagogiek --(algemeen) --- 371.5 Ordehandhaving. Discipline. Schoolreglement. Schoolstraffen. Prijzen. Schoolverzuim. Rechtspositie van scholieren. Gezagsuitoefening in het onderwijs --- 37.013 Pedagogy --- Pedagogy
Listing 1 - 10 of 30 | << page >> |
Sort by
|