Listing 1 - 10 of 37 << page
of 4
>>
Sort by

Dissertation
So you think you can be a dreamteam? : bevragen van medestudenten en mentoren a.d.h.v. een enquête
Author:
Year: 2013 Publisher: Sint-Amandsberg Arteveldehogeschool Campus Sint-Amandsberg

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Schoolteam --- Teamwerk


Book
De mooiste weg : leiders met lerende teams op weg naar duurzame kwaliteit
Authors: ---
ISBN: 9789080898936 Year: 2012 Publisher: Amsterdam Centrum voor Nascholing

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Professionele leergemeenschappen in het basisonderwijs : school je samen
Authors: --- ---
ISBN: 9789401428545 Year: 2024 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe maak je van een verzameling leraren een hecht team? Waarom zorgen professionele leergemeenschappen voor meer energie en werkplezier? Welke randvoorwaarden zijn er nodig in de school? EGO praktijkboek Ervaringsgericht onderwijs (EGO) leert je kijken vanuit het perspectief van het kind Hoe meer de leraar leert, hoe meer de leerlingen leren. Nochtans staat in het onderwijs vooral het leren van leerlingen centraal, terwijl het leren van leraren beperkt blijft tot enkele nascholingen en studiedagen. Het vormen van teams in professionele leergemeenschappen (PLG's) is een handige manier om tot kwaliteitsvoller onderwijs en betere samenwerking te komen. Dankzij de duidelijke structuur, het vaste ritme en de kracht van gedeelde expertise biedt een leergemeenschap perspectieven voor professionele groei, dialoog en verbinding. Professionele leergemeenschappen in het basisonderwijs toont hoe je een PLG vlot opstart en laat floreren. Hoe bepaal je de focus van de leergemeenschap? Hoe ga je om met je bezorgdheden als schoolleider? Alle stappen en valkuilen in het ontwikkelen van een leergemeenschap komen aan bod. -Mieke Clement | opleidingshoofd educatieve bachelor kleuteronderwijs, Karel de Grote Hogeschool


Multi
Dead wood or untapped expertise? : intergenerational knowledge flows in school teams
Authors: ---
ISBN: 9789057285950 Year: 2018 Publisher: Antwerpen Universiteit Antwerpen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Digital
Werk oplossingsgericht met je team : 11 aanraders
Author:
ISBN: 9789463172998 Year: 2022 Publisher: Dordrecht Instondo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze TIBtool leer je hoe je samen met het team het perspectief van de oplossingen kunt kiezen. Leren denken in mogelijkheden lijkt gemakkelijk, maar vraagt om een systematische en consequente alerte aanpak met de focus op wat er nodig is om samen een positief lerend team te worden. Wat is het fundament onder deze aanpak? Hoe ontwikkel je deze houding? Wat zijn stimulerende acties? Hoe zorg je met elkaar voor een blik op het goede en waardering voor wat werkt? Wat is oplossingsgerichte taal en hoe zet je die tijdens gesprekken in? Welk vragen stel je? Welke woorden gebruik je? Wat doe je niet en wat ‘mag’ je wel? Peter Laros beschrijft in ‘Werk oplossingsgericht met je team’ praktijksituaties en dompelt die onder in een badje van theorie. De Aanraders en Tools zijn praktisch en direct uitvoerbaar in je school.


Book
Evalueren om te optimaliseren : over het belang van interne communicatie bij zelfevaluatie
Author:

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Kwaliteit door gespreid leiderschap : met 10 portretten uit het primair onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789023256656 9023256654 9023256751 Year: 2019 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De vraagstukken waar scholen voor staan worden steeds complexer. Het is daarom belangrijk dat alle expertise in de school optimaal wordt benut en versterkt. Daarbij verandert het leiderschap in de school en daarmee ook de rol van de schoolleider. Dit boek laat zien hoe schoolleiders met vertrouwen kunnen loslaten, als ze investeren in een cultuur en ondersteunende processen die leiden tot kwaliteit. Het leren van leerlingen én professionals staat centraal.Kwaliteit door gespreid leiderschap geeft praktische handvatten, modellen en checklists, reflectievragen en tips. Praktijkvoorbeelden van schoolleiders die de omslag hebben gemaakt naar gespreid leiderschap wisselen af met verdiepende hoofdstukken.Een speciaal hoofdstuk is gewijd aan besturen; hoe zij schoolleiders kunnen ondersteunen bij hun veranderende rol en hoe zij op bestuursniveau expertise benutten en versterken. Het boek laat zien dat het werken aan kwaliteit door gespreid leiderschap het werk van bestuurders, schoolleiders en leraren betekenisvoller en aantrekkelijker maakt.Dr. Anje Ros is lector Leren en Innoveren van Fontys Hogeschool Kind en Educatie en academic director van de master Leadership in Education. Zij doet onderzoek naar toekomstgericht onderwijs en leiderschap in het onderwijs en heeft diverse boeken voor het onderwijsveld geschreven. Zij begeleidde scholen bij het ontwikkelen en implementeren van innovatieve onderwijsconcepten.Brigit van Rossum MSc is directeur van Dair Academy, een academie voor de lerende organisatie. Zij heeft uitgebreide ervaring in de onderwijspraktijk opgedaan vanuit functies als toezichthouder, schoolleider, senior-beleidsmedewerker onderwijsontwikkeling en kwaliteitszorg. Daarnaast is Brigit docent leiderschap en begeleidt zij schoolleiders in diverse nascholingstrajecten op dat gebied.Bron: https://www.vangorcum.nl/product/100-304_Kwaliteit-door-gespreid-leiderschap


Book
PLG : leraren leren samen : werken aan beter onderwijs in een professionele leergemeenschap
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789461182241 9461182244 Year: 2021 Publisher: Bazalt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De kwaliteit van het onderwijs is sterk afhankelijk van de kwaliteit van de leraren. Hun professionaliteit, gedeelde verantwoordelijkheid voor het leerproces van leerlingen en onderlinge samenwerking bepalen in hoge mate de leeropbrengsten.Als je wilt dat alle leerlingen in de school op het hoogst mogelijke niveau leren, dan kun je de verantwoordelijkheid daarvoor niet bij een individuele leraar leggen. Dan is het van belang dat leraren met elkaar antwoorden zoeken op vragen als: Wat zijn de beste onderwijspraktijken? Wat bevordert het leerproces? Hoe laten we alle leerlingen beter leren, ongeacht hun capaciteiten? In een professionele leergemeenschap (PLG) onderzoeken ze dit samen.Hoe zo'n PLG functioneert, beschrijft Richard DuFour in dit handboek voor professionele leergemeenschappen. Met duidelijke voorbeelden en een theoretische onderbouwing geeft hij aan hoe je PLG's vormt en wat ze concreet kunnen doen. Want alleen door te doen, kun je dit leren, zegt DuFour. Laat leraren dus samen leren en zorg daarbij voor de juiste focus, cultuur en resultaatgerichtheid. De werkbladen en teamopdrachten uit dit boek helpen daarbij.De ontwikkeling van de school tot een professionele leergemeenschap is geen nieuw project of de zoveelste vernieuwing. Het is een verandering die de cultuur en de structuur van de school fundamenteel raakt. Samen leren in een PLG is een complex, maar uitdagend proces dat zeker zijn vruchten zal afwerpen!https://shop.bazalt.nl/plg-leraren-leren-samen


Book
Teamkracht : samen leren als schoolteam : een leidraad voor de praktijk
Authors: --- --- ---
Year: 2022 Publisher: Gent Arteveldehogeschool

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze leidraad is het resultaat van het PWO-project Teamkracht, uitgevoerd aan Arteveldehogeschool in de periode 2019-2022. Deze staat boordevol praktisch materiaal waar je als schoolteam mee aan de slag kan om je teamleren en je professionalisering een boost te geven.https://www.arteveldehogeschool.be/nl/teamkracht


Digital
De leraar is een team : samenwerkingsvormen als hefboom tot leren
Authors: ---
ISBN: 9782509038517 Year: 2020 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onze huidige maatschappij zit vol uitdagingen. Uitdagingen die vanzelfsprekend ook ons onderwijs raken: veranderende verwachtingen vanuit de samenleving, veranderende noden rond vaardigheden, attitudes en competenties, een gewijzigde kijk op kennis en kennisverwerving, een toenemende diversiteit en de evolutie van de onderwijstechnologie. &#13;&#13;Naast inhoudelijke en didactische expertise wordt van schoolteams in die veranderende context ook steeds meer verwacht. Dat je het als individuele leraar niet meer alleen kan bemeesteren, wordt steeds duidelijker. Samen een school vormgeven, elke dag opnieuw, vergt samenwerking en goed teamwerk. De leraar blijft daarbij zijn cruciale rol opnemen in de leerprocessen van lerenden. Er is niets mis met zelfstandigheid, maar samenwerken blijkt steeds meer een hefboom voor het leren. Zowel voor de leraren als voor de lerenden. &#13;&#13;In deze publicatie bekijken we hoe je als schoolleider samenwerking kan inzetten in het streven naar een zo hoog mogelijke leerwinst en hoe je teamwerk werkbaar en duurzaam kan maken.

Listing 1 - 10 of 37 << page
of 4
>>
Sort by