Listing 1 - 10 of 32 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Schoolteam --- Teamwerk
Choose an application
Kwaliteitszorg --- Schoolmanagement --- Leren --- Schoolteam
Choose an application
Teacher education. Teacher's profession --- lerarenopleiding --- schoolteam
Choose an application
In deze TIBtool leer je hoe je samen met het team het perspectief van de oplossingen kunt kiezen. Leren denken in mogelijkheden lijkt gemakkelijk, maar vraagt om een systematische en consequente alerte aanpak met de focus op wat er nodig is om samen een positief lerend team te worden. Wat is het fundament onder deze aanpak? Hoe ontwikkel je deze houding? Wat zijn stimulerende acties? Hoe zorg je met elkaar voor een blik op het goede en waardering voor wat werkt? Wat is oplossingsgerichte taal en hoe zet je die tijdens gesprekken in? Welk vragen stel je? Welke woorden gebruik je? Wat doe je niet en wat ‘mag’ je wel? Peter Laros beschrijft in ‘Werk oplossingsgericht met je team’ praktijksituaties en dompelt die onder in een badje van theorie. De Aanraders en Tools zijn praktisch en direct uitvoerbaar in je school.
Organization theory --- samenwerkend leren --- teamwork --- bedrijfsleer --- schoolteam
Choose an application
Kwaliteitszorg --- Onderwijs --- Zelfevaluatie --- Evaluatie --- Schoolteam --- Personeelsmanagement
Choose an application
De vraagstukken waar scholen voor staan worden steeds complexer. Het is daarom belangrijk dat alle expertise in de school optimaal wordt benut en versterkt. Daarbij verandert het leiderschap in de school en daarmee ook de rol van de schoolleider. Dit boek laat zien hoe schoolleiders met vertrouwen kunnen loslaten, als ze investeren in een cultuur en ondersteunende processen die leiden tot kwaliteit. Het leren van leerlingen én professionals staat centraal.Kwaliteit door gespreid leiderschap geeft praktische handvatten, modellen en checklists, reflectievragen en tips. Praktijkvoorbeelden van schoolleiders die de omslag hebben gemaakt naar gespreid leiderschap wisselen af met verdiepende hoofdstukken.Een speciaal hoofdstuk is gewijd aan besturen; hoe zij schoolleiders kunnen ondersteunen bij hun veranderende rol en hoe zij op bestuursniveau expertise benutten en versterken. Het boek laat zien dat het werken aan kwaliteit door gespreid leiderschap het werk van bestuurders, schoolleiders en leraren betekenisvoller en aantrekkelijker maakt.Dr. Anje Ros is lector Leren en Innoveren van Fontys Hogeschool Kind en Educatie en academic director van de master Leadership in Education. Zij doet onderzoek naar toekomstgericht onderwijs en leiderschap in het onderwijs en heeft diverse boeken voor het onderwijsveld geschreven. Zij begeleidde scholen bij het ontwikkelen en implementeren van innovatieve onderwijsconcepten.Brigit van Rossum MSc is directeur van Dair Academy, een academie voor de lerende organisatie. Zij heeft uitgebreide ervaring in de onderwijspraktijk opgedaan vanuit functies als toezichthouder, schoolleider, senior-beleidsmedewerker onderwijsontwikkeling en kwaliteitszorg. Daarnaast is Brigit docent leiderschap en begeleidt zij schoolleiders in diverse nascholingstrajecten op dat gebied.Bron: https://www.vangorcum.nl/product/100-304_Kwaliteit-door-gespreid-leiderschap
Schoolleiders --- Schoolmanagement --- Schoolteams --- Schoolontwikkeling --- schoolleiderschap --- Schooldirectie --- Schoolleider --- Schoolteam
Choose an application
De kwaliteit van het onderwijs is sterk afhankelijk van de kwaliteit van de leraren. Hun professionaliteit, gedeelde verantwoordelijkheid voor het leerproces van leerlingen en onderlinge samenwerking bepalen in hoge mate de leeropbrengsten.Als je wilt dat alle leerlingen in de school op het hoogst mogelijke niveau leren, dan kun je de verantwoordelijkheid daarvoor niet bij een individuele leraar leggen. Dan is het van belang dat leraren met elkaar antwoorden zoeken op vragen als: Wat zijn de beste onderwijspraktijken? Wat bevordert het leerproces? Hoe laten we alle leerlingen beter leren, ongeacht hun capaciteiten? In een professionele leergemeenschap (PLG) onderzoeken ze dit samen.Hoe zo'n PLG functioneert, beschrijft Richard DuFour in dit handboek voor professionele leergemeenschappen. Met duidelijke voorbeelden en een theoretische onderbouwing geeft hij aan hoe je PLG's vormt en wat ze concreet kunnen doen. Want alleen door te doen, kun je dit leren, zegt DuFour. Laat leraren dus samen leren en zorg daarbij voor de juiste focus, cultuur en resultaatgerichtheid. De werkbladen en teamopdrachten uit dit boek helpen daarbij.De ontwikkeling van de school tot een professionele leergemeenschap is geen nieuw project of de zoveelste vernieuwing. Het is een verandering die de cultuur en de structuur van de school fundamenteel raakt. Samen leren in een PLG is een complex, maar uitdagend proces dat zeker zijn vruchten zal afwerpen!https://shop.bazalt.nl/plg-leraren-leren-samen
Professionele leergemeenschap --- Onderwijs --- Schoolontwikkeling --- Leraar --- Professionalisering --- Schoolteam --- Lerende organisatie
Choose an application
Deze leidraad is het resultaat van het PWO-project Teamkracht, uitgevoerd aan Arteveldehogeschool in de periode 2019-2022. Deze staat boordevol praktisch materiaal waar je als schoolteam mee aan de slag kan om je teamleren en je professionalisering een boost te geven.https://www.arteveldehogeschool.be/nl/teamkracht
Schoolteam --- Kwaliteitszorg --- Onderwijs --- Schoolontwikkeling --- Professionalisering --- Lerende organisatie --- Professionele leergemeenschap --- Basisonderwijs
Choose an application
Onze huidige maatschappij zit vol uitdagingen. Uitdagingen die vanzelfsprekend ook ons onderwijs raken: veranderende verwachtingen vanuit de samenleving, veranderende noden rond vaardigheden, attitudes en competenties, een gewijzigde kijk op kennis en kennisverwerving, een toenemende diversiteit en de evolutie van de onderwijstechnologie. Naast inhoudelijke en didactische expertise wordt van schoolteams in die veranderende context ook steeds meer verwacht. Dat je het als individuele leraar niet meer alleen kan bemeesteren, wordt steeds duidelijker. Samen een school vormgeven, elke dag opnieuw, vergt samenwerking en goed teamwerk. De leraar blijft daarbij zijn cruciale rol opnemen in de leerprocessen van lerenden. Er is niets mis met zelfstandigheid, maar samenwerken blijkt steeds meer een hefboom voor het leren. Zowel voor de leraren als voor de lerenden. In deze publicatie bekijken we hoe je als schoolleider samenwerking kan inzetten in het streven naar een zo hoog mogelijke leerwinst en hoe je teamwerk werkbaar en duurzaam kan maken.
Teacher education. Teacher's profession --- School management --- onderwijzers --- samenwerkingsverbanden --- schoolbeleid --- onderwijskwaliteit --- teamwork --- samenwerking --- schoolteam
Choose an application
Scholen zoeken nog steeds naar de ideale positie van de intern begeleider. Dat denken over de beste plek voor de IB?er moet namelijk samen op gaan met het denken over de ontwikkeling van de school. Doordat het onderwijs zich blijft ontwikkelen, zal ook de intern begeleider blijven meebewegen. Het is een mooi fenomeen: zonder dat er wet of regelgeving aan te pas komt. Geen reuzenstappen, geen kanteling, maar geleidelijk en aanhoudend. Het zijn vaak aantrekkelijke ontwikkelingen, die mogelijk zijn geworden door een aantal condities: - de intern begeleider staat als zodanig op de scholen niet meer ter discussie - de afstemming tussen IB?er en schoolleider is verbeterd, de strijd geluwd over wie wat te doen staat: ze zijn meer een tandem geworden - het algemeen kwaliteitsbesef in de scholen is gegroeid alsook de notie dat daar een permanente opgave aan verbonden is, want de school is nooit af. Volop redenen om De toekomst van de intern begeleider uit 2017 te herpakken. Er wordt vooral voortgebouwd op de ontwikkeling van de intern begeleider in de afgelopen 5 jaar en vandaaruit verder gekeken. Centraal staat een tiental principes die het handelen van de IB?er kunnen schragen en sturen.https://www.instondoboeken.nl/product/350/De-10-principes-van-de-intern-begeleiderhttps://www.instondoboeken.nl/product/350/De-10-principes-van-de-intern-begeleider
Onderwijsbeleid --- Onderwijsbegeleiding --- Schoolleider --- Schoolmanagement --- Samenwerkingsverband --- Schoolteam --- Groepsdynamiek --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Professionalisering --- Schoolontwikkeling --- Lerende organisatie --- Kwaliteitszorg
Listing 1 - 10 of 32 | << page >> |
Sort by
|