Narrow your search
Listing 1 - 10 of 84 << page
of 9
>>
Sort by

Book
Een baard maakt nog geen filosoof : vijf bouwstenen voor effectief schoolleiderschap
Author:
ISBN: 9789065086310 Year: 2010 Publisher: Amersfoort CPS

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

ill.


Book
Passend leiderschap : elke school de beste baas
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789490314057 Year: 2011 Publisher: Utrecht Berenschot

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Informatiegebruik door schoolleiders en leerkrachten
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044132540 Year: 2015 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek biedt wetenschappelijk gefundeerde inzichten in hoe en waarom Vlaamse schoolleiders en leerkrachten verschillende soorten informatie aanwenden. Het beschrijft bestaande initiatieven en geeft inzicht in de randvoorwaarden die tot succesvol informatiegebruik kunnen bijdragen. Het boek formuleert aan de hand van richtinggevende principes concrete aanbevelingen om het informatiegebruik in scholen verder te ondersteunen.


Book
Leidinggeven aan onderwijsinnovatie met ICT : sturen op beweging
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789492525604 Year: 2019 Publisher: Huizen Pica Onderwijsmanagement

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De uitdaging is om met nieuwe technologieën het onderwijs te verbeteren en te vernieuwen. Maar als we blijven doen wat we altijd al deden, verandert er - ook met de inzet van die technologie - niets. Het is een complexe innovatie die vraagt om transformatief leiderschap.ICT-ontwikkelingen gaan razendsnel. Hoe zorg je dat je onderwijsorganisatie meebeweegt? Hoe ziet het onderwijs er dan uit? Wat vraagt het van leerlingen, leraren en de organisatie? Dit is een gezamenlijke zoektocht zonder pasklare antwoorden, waarin de leidinggevende van grote betekenis is, omdat deze een sleutelrol speelt bij het creëren van een lerende cultuur op school.ICT kan alleen succesvol worden geïntegreerd als de leraren voldoende ICT-geletterd zijn en vaardig zijn in het leren en lesgeven met ICT. Dit boek geeft handvatten om leraren mee te nemen, te inspireren en ondersteunen in dit proces.https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/leidinggeven-aan-onderwijsinnovatie-met-ict-pica


Book
Minder veranderen, meer verbeteren : leiders met impact
Author:
ISBN: 9789461182760 9461182767 Year: 2019 Publisher: Rotterdam Bazalt educatieve uitgaven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Veranderingen in scholen leiden niet automatisch tot verbeteringen. In dit boek stelt Viviane Robinson een ambitieus doel: het onderwijs en de leerresultaten verbeteren door minder te veranderen.Veel schoolleiders geven leiding aan een verandering door een probleem waar te nemen, een oplossing te kiezen, en vervolgens een verandertraject te (laten) implementeren. De bypass-methode noemt Robinson dat. Zij kiest liever voor de engagement-methode. Daarbij zijn de waarden en overtuigingen van de leraren het vertrekpunt. Schoolleiders ontwikkelen inzicht in de mogelijke weerstand tegen voorgestelde veranderingen en praten daar met leraren over. Samen beoordelen ze dan of het veranderplan tot verbetering kan leiden. Het draait dus niet om de invoering van veranderplannen, maar om de integratie ervan in de bestaande (complexe) werkpraktijk.Dit boek beantwoordt een aantal herkenbare vragen: Hoe maak je duidelijk dat je niet tevreden bent met de huidige gang van zaken zonder mensen te ontmoedigen?Hoe leid je de zoektocht naar een betere aanpak als anderen een heel ander beeld hebben van wat ?beter? is?Hoe kom je er samen met je team achter of de voorgestelde alternatieven daadwerkelijk zullen leiden tot de gewenste verbetering? De vier fasen van de engagement-methode die Robinson beschrijft, bieden een heldere structuur om leiding te geven aan verbetering.Bron: https://shop.bazalt.nl/minder-veranderen-meer-verbeteren


Book
Kwaliteit door gespreid leiderschap : met 10 portretten uit het primair onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789023256656 9023256654 9023256751 Year: 2019 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De vraagstukken waar scholen voor staan worden steeds complexer. Het is daarom belangrijk dat alle expertise in de school optimaal wordt benut en versterkt. Daarbij verandert het leiderschap in de school en daarmee ook de rol van de schoolleider. Dit boek laat zien hoe schoolleiders met vertrouwen kunnen loslaten, als ze investeren in een cultuur en ondersteunende processen die leiden tot kwaliteit. Het leren van leerlingen én professionals staat centraal.Kwaliteit door gespreid leiderschap geeft praktische handvatten, modellen en checklists, reflectievragen en tips. Praktijkvoorbeelden van schoolleiders die de omslag hebben gemaakt naar gespreid leiderschap wisselen af met verdiepende hoofdstukken.Een speciaal hoofdstuk is gewijd aan besturen; hoe zij schoolleiders kunnen ondersteunen bij hun veranderende rol en hoe zij op bestuursniveau expertise benutten en versterken. Het boek laat zien dat het werken aan kwaliteit door gespreid leiderschap het werk van bestuurders, schoolleiders en leraren betekenisvoller en aantrekkelijker maakt.Dr. Anje Ros is lector Leren en Innoveren van Fontys Hogeschool Kind en Educatie en academic director van de master Leadership in Education. Zij doet onderzoek naar toekomstgericht onderwijs en leiderschap in het onderwijs en heeft diverse boeken voor het onderwijsveld geschreven. Zij begeleidde scholen bij het ontwikkelen en implementeren van innovatieve onderwijsconcepten.Brigit van Rossum MSc is directeur van Dair Academy, een academie voor de lerende organisatie. Zij heeft uitgebreide ervaring in de onderwijspraktijk opgedaan vanuit functies als toezichthouder, schoolleider, senior-beleidsmedewerker onderwijsontwikkeling en kwaliteitszorg. Daarnaast is Brigit docent leiderschap en begeleidt zij schoolleiders in diverse nascholingstrajecten op dat gebied.Bron: https://www.vangorcum.nl/product/100-304_Kwaliteit-door-gespreid-leiderschap


Book
Denkinstrumenten voor leidinggevenden in het onderwijs : onderwijsbegeerte in de praktijk
Authors: ---
ISBN: 9789044137613 9044137611 Year: 2021 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek helpt je als leidinggevende in het onderwijs om op basis van vijf thema's uit de filosofie denkinstrumenten in te zetten, waarmee je medewerkers kunt aansturen. Deze instrumenten ondersteunen je bovendien in het reflecteren op jouw werkwijze in het leidinggeven aan een team. In Denkinstrumenten voor leidinggevenden in het onderwijs. Onderwijsbegeerte in de praktijk worden tweeëntwintig denkinstrumenten beschreven die helpen bij het leidinggeven op school. Voorbeelden zijn het werkoverleg (socratisch gesprek), de multitool (creatief denken), de passer (omtrekkende beweging) en het beeldgesprek (leiding geven op afstand). Alle instrumenten zijn ontleend aan de filosofie. Filosofen beschikken immers over een rijk denkrepertoire, waar leidinggevenden uitstekend gebruik van kunnen maken. De gereedschappen zijn gerelateerd aan vijf thema's: zijn, denken, doen (ethiek), taal en de mens. Deze wijsgerige thema's sluiten aan bij onderwerpen waar leidinggevenden veel mee te maken he bben. De instrumenten zijn praktisch toepasbaar en kunnen worden benut bij onderwerpen als moreel leiderschap, het denken over vrijheid van handelen, het voeren van complexe gesprekken, de maakbaarheid van een team, diversiteit aan denkpatronen en zelfreflectie. Dit boek beschrijft bovendien vijf typen denkers (leiders): de analytische denker, de creatieve denker, de humane denker, de wezensdenker en de holistische denker. Welk type denker past het meeste bij jou? En hoe kun je hier gebruik van maken? Dit boek biedt handreikingen aan jou als leider om te ontdekken welk type denkgereedschap het beste bij jou past. Welk instrument heeft jouw voorkeur in een specifieke situatie? De gereedschappen zijn gekoppeld aan (combinaties van) de typeringen. In dit boek zijn interviews verwerkt die gehouden werden met tweeëntwintig prominente leiders in het onderwijs en van organisaties die functioneren in een educatieve setting. Er staan in dit boek tips van onder andere Hugo de Jonge, Henk Oosterling en Erik van 't Zelfde; stuk voor stuk experts in het leidinggeven in het onderwijsveld. Hun good practices met bepaalde gereedschappen worden beschreven. Dat zorgt ervoor dat dit boek een praktisch karakter heeft; je kunt meteen met de teksten in de praktijk aan de slag. Denkinstrumenten voor leidinggevenden in het onderwijs. Onderwijsbegeerte in de praktijk levert een bijdrage aan het professioneel reflecteren en handelen van leidinggevenden, van basisscholen tot universiteiten. Om Stephan Covey aan te halen: dit boek kan ervoor zorgen dat je je zaag scherp houdt.


Book
Stap voor stap naar stevig leiderschap : een praktische handreiking voor leidinggevenden in het onderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789085602224 908560222X Year: 2022 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leidinggeven in het onderwijs voelt soms aan als lopen door mul zand. Leidinggevenden hebben te maken met complexe situaties en moeten het hoofd bieden aan lastige omstandigheden. Meer dan eens hebben ze daar niet of nauwelijks invloed op. Hoe meer aandacht ze geven aan het zand dat op hun pad ligt, hoe minder oog ze hebben voor de omgeving en hoe meer negatieve energie er vrijkomt. Misschien is dat een van de belangrijkste oorzaken van het landelijk tekort aan schoolleiders dat op dit moment zelfs hoger is dan het lerarentekort.Waar leidinggevenden wél invloed op hebben, is hoe ze omgaan met het zand waar ze doorheen moeten. Actief en praktisch aan de slag gaan met wat ze op hun pad tegenkomen zorgt voor positieve energie. De stapstenen in dit boek helpen daarbij. De stapstenen zijn gegroepeerd rond een aantal belangrijke thema?s die antwoord geven op de waarom- en waartoe-vraag (collectieve ambitie), de hoe-vraag (met moed) en de wat-vraag (aan de slag met je mensen en aan de slag met jezelf).De stapstenen leggen steeds een link met de volgende acht aspecten, die in deel 2 van het boek aan de hand van een visual worden uitgewerkt: Collectieve ambitie - Inspireren - Communiceren - Duidelijk zijn over resultaat en feedback geven - Assertief optreden - Hitteschild zijn - Een gezaghebbende, maar dienende en bescheiden attitude - Sturen op flow.De thema's en de bijbehorende stapstenen geven de leidinggevende vaste grond en daarmee stevigheid onder de voeten. Daardoor kan hij meer oog hebben voor de omgeving en van beslissende betekenis zijn voor mensen die daar werken! De auteurs van dit boek hebben allemaal ruime ervaring vanuit verschillende rollen in het onderwijs. Ze houden van onderwijs en van de mensen die in het onderwijs werken. Als trainers en coaches zijn ze dagelijks aan het werk met leidinggevenden in het onderwijs. https://www.swpbook.com/boeken/4/communicatie-management-en-organisatie/2483/stap-voor-stap-naar-stevig-leiderschap


Book
Ways to professionalise school leadership in times of turbulence and complexity
Author:
ISBN: 9789044126808 Year: 2010 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Parallelle processen : over het leren van leerlingen, leraren en schoolleiding.
Author:
ISBN: 9044117831 Year: 2005 Volume: 15 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze uitgave is een verslag van het vmbo-netwerk Parallelle Processen. Het netwerk heeft de parallellie bestudeerd tussen de voorwaarden voor leren tussen docenten en leerlingen. In de loop van dat proces werd een tweede parallellie zichtbaar: die tussen schoolleiding en docenten. Het leren van leraren bleek de hefboom tot het leren van leerlingen. In deze uitgave komen vier thema's aan de orde: de competenties op het niveau van de schoolleiding, de docenten en de leerlingen, de problematiek van het leren van leraren, de parallellie tussen docenten en schoolleiding en de opbrengsten in de praktijk van het onderwijs. (Bron: covertekst)

Listing 1 - 10 of 84 << page
of 9
>>
Sort by