Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Educational technology --- Evaluation --- Education [Secondary ] --- Belgium --- Scholengemeenschappen --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Evaluatie --- Scholengemeenschap (Vlaanderen)
Choose an application
Biografie van christen-pacifist en onderwijspionier Kees Boeke (1884-1966), stichter van De Werkplaats in Bilthoven.
Choose an application
Les régulations intermédiaires désignent, dans le système scolaire, les dispositifs qui tendent à orienter les pratiques des établissements, des enseignants ou des familles au sein d'un territoire local. En Communauté française de Belgique, cette réalité renvoie de longue date aux pouvoirs organisateurs et aux réseaux d'enseignement mais, plus récemment, à des dispositifs territoriaux comme les conseils de zone. Dans un contexte où les politiques scolaires visent à renforcer la cohérence du système dans son ensemble pour faire face aux problèmes récurrents d'une forte inégalité et d'une faible efficacité, l'importance des régulations intermédiaires du système est croissante. De nouvelles fonctions de régulation du travail des enseignants se développent au sein des réseaux d'enseignement et sont portées par des professionnels divers (conseillers pédagogiques, formateurs, inspecteurs). Par ailleurs, les conseils de zone (et bientôt des bassins scolaires ?) cherchent à réguler l'offre scolaire et les relations entre les établissements dans une même région. La visée de ce livre est de mieux faire connaître les acteurs, les modes de fonctionnement, les tensions ou contradictions de ces régulations intermédiaires. Il s'agit aussi d'en montrer les enjeux et les dilemmes. Comment promouvoir des balises pédagogiques communes tout en respectant la liberté pédagogique des réseaux ? Comment articuler de nouveaux modes de régulation basés sur la concertation territoriale avec les régulations institutionnelles opérées par les pouvoirs organisateurs et les réseaux ? Comment une régulation territoriale peut-elle contrebalancer la tendance à la ségrégation entre les différents établissements d'une même zone ?
Instructional systems --- Education and state --- Teaching --- Systèmes d'enseignement --- Education --- Enseignement --- Politique gouvernementale --- 371.21 --- 37.014.5 --- 371.212 --- 371.12 --- onderwijsorganisatie - schoolorganisatie - scholengemeenschappen - schoolbeleid --- onderwijspolitiek - schoolpact --- leerlingen --- leraars - leraars, statuut --- Systèmes d'enseignement
Choose an application
In het scholenlandschap van vandaag spelen schoolleiders meer dan ooit een sleutelrol. Deze wordt steeds meer divers en veeleisend. De overheid verwacht immers dat scholen meer en meer een eigen lokaal beleid voeren. Tegelijkertijd vinden er allerlei processen van schaalvergroting plaats, denk maar aan de invoering van scholengemeenschappen. Ook in het onderzoek en de theorievorming over schoolleiderschap deed er zich een verschuiving voor. Deze evoluties worden in dit boek in kaart gebracht. Het boek biedt een overzicht van omschrijvingen, conceptualiseringen en onderzoek over schoolleiderschap. De onderzoekers wijzen op een patstelling tussen enerzijds benaderingen die de formele schoolleider centraal stellen en anderzijds benaderingen die leiderschap zien als een organisatorische functie die feitelijk gestalte krijgt door het handelen van meerdere organisatieleden. Verder stellen zij vast dat het merendeel van de literatuur de instrumentele of taakdimensie van schoolleiderschap beklemtoont, terwijl het ook een relationele en emotionele aangelegenheid is. In recent onderzoek krijgt deze belevingsdimensie steeds meer aandacht. Ten slotte wordt het (beperkte) onderzoek over schoolleiderschap en schaalvergroting in kaart gebracht. De auteurs presenteren een omvattend en integrerend conceptueel kader van schoolleiderschap. Dat kader is relevant voor onderzoekers, maar ook voor professionals die te maken hebben met het 'leiden' van scholen en scholengemeenschappen: het biedt hen een 'kaart' om op een meer systematische manier om te gaan met de complexe realiteit van schoolleiderschap. (Bron: covertekst)
371.05 --- 371 --- 371.21 --- schoolleiding --- 458.1 --- Schoolleiders (schooldirecties) --- 450.4 --- Onderwijsonderzoek --- Schoolleiders --- Schoolleiding --- 100962.jpg --- Lerarenopleiding : CVO --- 371.1 --- management --- 371.05 Bestuur en beheer van het onderwijs --- Bestuur en beheer van het onderwijs --- onderwijs - school --- onderwijsorganisatie - schoolorganisatie - scholengemeenschappen - schoolbeleid --- Organisatie - Management --- Onderwijskunde --- onderwijsonderzoek --- School management --- onderwijsmanagement --- Research on teaching --- schoolleiders --- Schoolmanagement --- onderwijs --- schoolbeleid --- Schooldirectie --- Schoolleider
Choose an application
De overheid hecht een groot belang aan de autonomie van de plaatselijke school. Maken scholen wel gebruik van deze uniekekans om zelf te bepalen 'wat we met ons onderwijs willen?' Leveren ze ook het bewijs over een degelijk concept te beschikken? Kunnen scholen ook verantwoorden waarom bepaalde zelfgekozen vernieuwingen prioritair zijn? Worden deze vernieuwingen tot een goed einde gebracht? Tien deskundigen komen aan bod in dit boek : vier auteurs beschrijven het vernieuwingswerk van hun school, vier spreken vanuit het zogenaamde middenkader (begeleiding, koepel en inspectie). De visie van een beleidsverantwoordelijke mag ook hier niet ontbreken. En ten slotte wordt een kritisch-wetenschappelijke visie ontwikkeld op het geheel van de innoverende krachten binnen een school.
onderwijsvernieuwing --- School management --- Educational innovations --- Belgium --- #A0104A --- 741 Schoolorganisatie --- 450.44 --- schoolwerkplanontwikkeling (ler) --- Onderwijsvernieuwing ; vlaanderen --- 030668.jpg --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- Onderwijsvernieuwing --- Doorlichting --- Kwaliteitszorg: lagere school --- Onderwijs: inspectie --- Onderwijsbeleid --- Pedagogische begeleiding --- Scholengemeenschappen --- Schooldoorlichting --- Steinerpedagogiek --- VVKBaO --- Kwaliteitszorg --- Lager onderwijs --- Antroposofisch onderwijs --- Methodescholen --- Steinerscholen --- Steineronderwijs --- Methodeschool --- Nederland --- Kust
Choose an application
Onderwijsinnovatie houdt ook in dat docenten zélf vorm moeten geven aan vernieuwing, en niet enkel het imiteren van good practices. Wat dat betreft verschilt het leren van docenten absoluut niet van het leren van leerlingen. Aan beide liggen precies dezelfde constructivistische principes ten grondslag. Scholennetwerken kunnen scholen helpen om onderwijsinnovaties vorm te geven. In deze uitgave wordt de achterliggende theorie van de constructivistische leerprincipes uitgelegd en wordt bewust meer nadruk gelegd op de principes en de doelen van netwerken in plaats van op beschrijvingen van good practices. Goede praktijkvoorbeelden zijn in ruime mate aanwezig. (Bron: www.garant.be)
741 Schoolorganisatie --- 339.5 --- 657.9 --- internationale handel --- Handelsdocumenten (factuur) --- Onderwijsvernieuwing --- Secundair onderwijs --- Nederland --- Constructivisme --- Leren --- Scholenbouw --- Netwerken --- Scholengemeenschappen --- Schoolontwikkeling --- Buitenlandse handel : technieken --- Binnenlandse handel : technieken --- 339 --- Handel --- Export --- Transport --- Verzekeringen --- Internationale handel --- 339.3 --- #A0405A --- 460 Economie --- 339.1 --- binnenlandse handel --- buitenlandse handel (internationale handel) --- handelsdocumenten --- 336.77 --- Kredieten --- 339.5 Buitenlandse handel. Internationale handel. Ruilvoet --- Buitenlandse handel. Internationale handel. Ruilvoet --- 339.3 Binnenlandse handel. Binnenlandse markt --(z.o {658.81} distributie) --- Binnenlandse handel. Binnenlandse markt --(z.o {658.81} distributie) --- algemene handelsvraagstukken --- Domestic trade --- Foreign trade. International trade --- Commercial law. Economic law (general) --- Belgium --- Netwerk (ict) --- Scholengemeenschap (Vlaanderen) --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur --- Verzekering --- Logistiek --- Netwerk (relationeel)
Choose an application
L'originalite de cet ouvrage est qu'il analyse la gestion publique sous l'angle nouveau de l'efficacite et des incitations et qu'il propose des outils de gestion specifiques aux services publics. Ce que le citoyen entend de la bonne gestion des affaires publiques, c'est la creation de nouvelles opportunites et non de nouvelles rigidites. Ce qu'il attend, c'est davantage de resultats, de meilleures reponses a des questions concretes.Trois raisons essentielles ont conduit les pays europeens a s'engager, plus ou moins resolument, dans des reformes de modernisation de la gestion publique : la contrainte budgetaire, le souci d'une utilisation plus efficace de l'argent public, l'imperatif de transparence de l'action administrative. L'enjeu devient clair : les techniques de gestion a mettre en oeuvre doivent integrer desormais ces parametres qui conditionnent le developpement de la gestion publique.L'originalite de ce manuel est qu'il analyse la gestion publique sous l'angle nouveau de l'efficacite et des incitations. Le secteur public represente plus de la moitie de notre economie, et, pourtant, aucun manuel ne cherche a mesurer son efficacite et les principes de gestion qui le gouvernent. Cela amene souvent a importer des principes de gestion privee avec des consequences parfois desastreuses. Le secteur public a besoin de ses propres outils de gestion qui respectent les aspects essentiels du service public que sont le besoin de coordination, l'egalite de traitement, la production jointe et la vocation du service public. L'objectif de cet ouvrage est de proposer de tels outils, specifiques aux services publics.Cet ouvrage est destine a un large public : non seulement les etudiants en gestion, economie, sciences politiques et administratives de niveau licence ou master (universitaire ou non universitaire), mais aussi les responsables de la gestion administrative et des ressources humaines dans des services publics et des organisation publiques, notamment dans les ministeres et organismes gouvernementaux, dans les administrations regionales, communautaires, provinciales et locales, dans les entreprises publiques autonomes, dans les associations syndicales, dans les etablissements scolaires et d'enseignement superieur, ainsi que dans le secteur des soins de sante et le non-marchand en general.
Public administration --- Gestion publique --- Overheidsbeleid --- Public policy --- Administration publique (Science) --- Handbooks, manuals, etc. --- Guides, manuels, etc. --- Administrative law --- Government executives --- Finance, Public --- Training of --- Administration publique --- Éducation --- Retraite --- Concurrence --- Services publics --- Belgique --- AA / International- internationaal --- 351.0 --- 350.0 --- 650 --- #SBIB:35H200 --- 35.08 --- 336.001 --- 336.532 --- 371.21 --- 352 --- 368.43.02 --- Gestion publique Overheidsbeheer --- Activiteiten van het openbaar bestuur: algemeenheden. --- Organisatie van het openbaar bestuur: algemeenheden. --- Theorieën en grondbeginselen. Management. --- Overheidsmanagement: algemene werken --- openbaar ambt - overheidspersoneel - rijkspersoneel - ambtenaren --- financieel overheidsbeheer - financiële politiek - overheidsfinanciering --- staatsinvesteringen - investeringsuitgaven --- onderwijsorganisatie - schoolorganisatie - scholengemeenschappen - schoolbeleid --- gemeenten - gemeenteraden - plaatselijk bestuur --- pensioenproblemen --- Management --- Administration publique. --- Éducation. --- Retraite. --- Concurrence. --- Services publics. --- Belgique. --- Management (niet-HRM) : Algemeen beheer --- Management (non GRH) : Gestion générale --- E-books --- Activiteiten van het openbaar bestuur: algemeenheden --- Organisatie van het openbaar bestuur: algemeenheden --- Theorieën en grondbeginselen. Management --- Government executives - Training of --- Entreprises publiques --- Administration locale --- Finances publiques --- Économie publique --- Gestion --- Contrôle --- Éducation. --- Économie publique --- Contrôle
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|