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French (1)


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2010 (1)

2004 (1)

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Book
Delie : object de plus haulte vertu
Authors: ---
ISSN: 02574063 ISBN: 2600009434 9782600009430 Year: 2004 Volume: 563 Publisher: Genève: Droz,

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Abstract

Non de Venus les ardentz estincelles, Et moins les traictz, desquelz Cupido tire : Mais bien les mortz, qu'en moy tu renovelles Je t'ay voulu en cest Oeuvre descrire. D'entrée, Scève définit la singularité de son canzoniere. Comme la traduction de La Deplourable fin de Flamete, sa Délie est d'abord leçon, avertissement, salutaire mise en garde. Elle se veut exemplaire et commune. Nourrie d'Hésiode et de Virgile, de Dante, de Pétrarque et de Marot, de Platon, de Ficin et de Léon l'Hébreu, mais également - aussi étrange que cela puisse nous paraître -, de la poésie mariale du Puy de Rouen, elle propose d'illustrer pour le plus grand bénéfice du lecteur les dangers guettant tous ceux qui, imprudents mariniers, osent s'aventurer dans les " gouffres amers " de " la naufrageuse mer d'amour ". Elle est surtout, par-delà le " travail ", les " angoisses ", les " souffrances " et les " morts ", le plus bel hymne jamais composé par un poète de notre Renaissance à la gloire de l'amour humain, cette " flamme si saincte " qu'elle peut vaincre à la fois la Mort et le Temps. Le texte reproduit est celui de l'édition publiée à Lyon en 1544 par Antoine Constantin. Etablies à partir de l'édition parisienne de 1564, les variantes figurent en tête de chacune des Notices regroupées dans le second volume


Book
The art of meditation and the French Renaissance love lyric : the poetics of introspection in Maurice Scève's Délie, object de plus haulte vertu (1544)
Author:
ISBN: 1442697563 9781442697560 9780802099464 0802099467 Year: 2010 Publisher: Toronto, Ontario ; Buffalo, New York ; London, England : University of Toronto Press,

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Abstract

At their core, most amatory lyrics involve a triple relation among lover, beloved, and the meaning of love. Whether the poet-lover is a man or woman, poetic discourse generally takes the form of an interior monologue frequently intermingled with direct and indirect address to the beloved. Though the dominant quality of this lyric is personal introspection, Michael Giordano finds Delie to be consistent with traditions of Christian meditation. He argues that the amatory lyric served as a vehicle for contests of value and paradigm change not only because it was conditioned both by sacred and profane sources, but also because it occurred at a time of religious upheaval and scientific revolution."--Jacket. "The Art of Meditation and the French Renaissance Love Lyric examines the poetics of meditation in the French love lyric at the height of the Lyonnais Renaissance as illustrated by one of the country's most prominent writers. Maurice Sceve's Delie is the first French sequence of poems devoted to a single woman in the manner of Petrarch's Rime. It is also the first Renaissance work to use emblems in a sustained work on love.

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