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La Sainte-Chapelle est l'un des édifices médiévaux les plus célèbres : aucun visiteur ne résiste à l'éblouissement que procurent les vitraux de la chapelle haute. Fondée par Saint Louis au cœur du palais royal, en l'île de la Cité, pour abriter des reliques majeures de la Passion du Christ, la mémoire collective y reconnaît à la fois un haut lieu de la dynastie royale capétienne et l'apogée de l'art gothique. L'ouvrage s'appuie sur une iconographie belle et rare pour conter l'histoire du monument, sa place en son temps, et le décrire dans sa globalité. Abordée dans une première partie, l'histoire de sa fondation permet de saisir la portée politique et religieuse d'un édifice qui traversa ensuite de nombreuses vicissitudes. Dans un second temps, l'ouvrage s'intéresse précisément aux verrières de la chapelle haute, mettant en relief le programme minutieusement agencé de théologie politique qu'elles affichent.
Sainte-Chapelle (Paris, France) --- Paris --- Sainte-Chapelle --- Paris (france ) --- Sainte-chapelle du palais --- Vitraux
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How music and liturgy naturalized the notion of sacral kingship at the Sainte-Chapelle in 13th-century Paris.00The book revolves around some of the most important relics of Christendom - chief among them the Crown of Thorns - and the ways in which they became, effectively, personal objects of devotion, notwithstanding their ostensibly universal appeal. It was France that laid claim to the Passion and other relics in the middle of the thirteenth century in a campaign that involved the construction of a new magnificent chapel - the Sainte-Chapelle - designed specifically to display the relics, and the composition of new liturgies to celebrate and focus attention on them. As inert objects, relics could not accomplish much without being ?activated? one way or the other, whether in prose, poetry, paintings, statues, or in music. It is these modes of activation that endowed the substance of relics with identity and meaning that made them so powerful and effective. The liturgies studied in this book were some of the most critical mechanisms of activation; they enabled the power of the Sainte-Chapelle relics, articulated the nature of that power, and proclaimed it far and wide. Nowhere is this more evident than in the sequences memorializing these relics, which were chiefly cultivated and championed at the Sainte-Chapelle. This book examines these sequences, and the ways in which they give prominence to the underlying agenda of the French monarchy by promoting and naturalizing the notion of sacral kingship, rooted in biblical kingship
Reliques --- Liturgie et musique --- Droit divin des rois --- Église catholique --- Paris (France) --- Sainte-Chapelle du Palais. --- Church music --- Sequences (Liturgy) --- Monarchy --- Divine right of kings. --- History --- Catholic Church --- Sainte-Chapelle (Paris, France) --- Liturgy --- History. --- Paris --- Sainte-Chapelle --- Liturgie
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La vie musicale à la Sainte-Chapelle de Paris aux XVIe et XVIIe siècles n'a pas été réévaluée après Michel Brenet (1910). La découverte de sources et les avancées de la recherche historique et musicologique permettent de renouveler la connaissance de cette église et de sa musique. Cet ouvrage, fondé principalement sur l'étude systématique des archives, porte sur le personnel ecclésiastique et sur la vie musicale de la Sainte-Chapelle de Paris aux XVIe et XVIIe siècles. Un fait propre à la Sainte-Chapelle est ainsi mis en avant : l'interdépendance du statut ecclésiastique et de la compétence de chantre.
Musiciens d'église --- Paris (France) --- Sainte-Chapelle du Palais --- Music --- anno 1500-1599 --- anno 1600-1699 --- Paris --- Church musicians --- Church music --- Job descriptions --- Economic conditions. --- Sainte-Chapelle (Paris, France) --- Musique chrétienne --- Musiciens d'église --- Église catholique --- Musiciens d'église -- Paris (France) --- Sources
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Geschiedenis van het boek --- Handschriften --- Histoire du livre --- Manuscrits --- Renaissance (art) --- Renaissance (kunst) --- Glass painting and staining, Gothic --- Illumination of books and manuscripts, Gothic --- Illustrated books --- History --- Sainte-Chapelle (Paris, France) --- 748 <44> --- 093.1 <44 PARIS> --- 091 <44 PARIS> --- 093:76 --- 76 <44> "15" --- 748 <44 PARIS> --- Glaskunst. Glazenierskunst. Kristalwerk--Frankrijk --- Incunabelen: bibliografie--Frankrijk--PARIS --- Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi--Frankrijk--PARIS --- Incunabelen. Incunabelkunde-:-Grafische kunsten. Grafiek. Prentkunst --- Grafische kunsten. Grafiek. Prentkunst--Frankrijk--16e eeuw. Periode 1500-1599 --- Glaskunst. Glazenierskunst. Kristalwerk--Frankrijk--PARIS --- 76 <44> "15" Grafische kunsten. Grafiek. Prentkunst--Frankrijk--16e eeuw. Periode 1500-1599 --- 093:76 Incunabelen. Incunabelkunde-:-Grafische kunsten. Grafiek. Prentkunst --- 091 <44 PARIS> Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi--Frankrijk--PARIS --- 093.1 <44 PARIS> Incunabelen: bibliografie--Frankrijk--PARIS --- 748 <44> Glaskunst. Glazenierskunst. Kristalwerk--Frankrijk --- Illumination of books and manuscripts, French --- Gothic illumination of books and manuscripts --- French illumination of books and manuscripts --- Gothic glass painting and staining --- Paris. --- Sainte Chapelle royal de Paris --- Glass painting and staining, Gothic - France - Paris --- Illumination of books and manuscripts, Gothic - France - Paris --- Illustrated books - History - 15th and 16th centuries --- Book history --- Master of the Rose Apocalypse of Sainte-Chapelle --- Fin du monde --- Paris (france) --- Art chretien --- Dans l'art --- Sainte-chapelle du palais --- France --- 15e siecle
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