Narrow your search

Library

UGent (1)


Resource type

dissertation (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2013 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Dissertation
Apps for mobile language learning: A market research into English language learning apps
Authors: --- ---
Year: 2013 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstellingen: Deze masterproef gaat dieper in op "mobile applications", afgekort apps, als hulpmiddel tot het verwerven van Engels als vreemde taal. Het doel is enerzijds om te achterhalen wat er reeds geschreven is over mobile learning (m-learning) en apps in de academische context en anderzijds om de pedagogische kwaliteit te meten van beschikbare Engelse taalapps op de hedendaagse markt. Op basis daarvan wordt een app design voorgesteld dat voldoet aan zowel pedagogische als technische vereisten voor de ontwikkeling van een educatieve taalapp. Middelen of methode: Aan de hand van een status quaestionis werd achterhaald welke mobiele toestellen en besturingssystemen het meest geschikt zijn voor de ontwikkeling van educatieve taalapps. Verder werd een marktonderzoek gevoerd naar taalapps die gericht zijn op het verwerven van Engels als vreemde taal. Door het overweldigende aanbod aan zulke taalapps werd het onderzoek beperkt tot "irregular verb apps", waarvan er in totaal 71 gevonden werden in de drie bekendste app stores. De pedagogische en technische kwaliteit van deze apps werd getoetst aan Sweeney et al.'s (2012) vereisten voor pedagogisch verantwoorde taalapps. Alle apps, vereisten en belangrijkste kenmerken werden in een kruistabel samengevat om zo na te gaan welke apps aan alle vereisten voldoen. Op basis van de literatuurstudie, vondsten uit het marktonderzoek en leervoorkeuren van eerstejaarsstudenten, werd uiteindelijk een irregular app design voorgesteld. Resultaten: In de literatuur wordt mobile learning (m-learning) gezien als een sub domein in blended learning dat studenten toestaat om op een persoonlijke, collaboratieve, creatieve en gemotiveerde manier leerstof te verwerken. Uit de status quaestionis bleek dat smartphones en tablets de meest geschikte toestellen voor mobiele taalverwerving zijn. Een aantal hogescholen en universiteiten hebben deze toestellen met bijhorende apps reeds succesvol in hun curricula ingevoerd. Evoluties op de mobiele besturingssystemenmarkt (OS-market) voorspellen bovendien een snelle groei in de verkoop van Android en iOS smartphones en tablets enerzijds en dalende prijzen anderzijds waardoor mobiele toestellen nog toegankelijker worden voor jonge studenten. Om m-learning toepassingen succesvol te introduceren in het hoger taalonderwijs, zijn echter pedagogisch waardevolle en technisch geschikte taalapps nodig. Van alle onderzochte irregular verb apps in het marktonderzoek voldeed echter geen enkel aan Sweeney et al.'s (2012) vereisten voor pedagogisch verantwoorde taalapps. Hieruit werd afgeleid dat er behoefte is voor app ontwikkelaars, linguïsten en pedagogen om samen de kwaliteit van taalapps te verbeteren zodat ze hun potentiële meerwaarde aan het onderwijs kunnen waarmaken. Tot slot, stel ik een app design voor dat wel voldoet aan alle vereisten voor pedagogisch verantwoordde en technisch geschikte taalapps. De app beschikt over de volgende kenmerken: zoek balk, definitie, voorbeeldzinnen, vertaalmodus, opties voor personalisatie van de leerervaring, een sociaal aspect, vooruitgangsindicatoren, relevante lijst van onregelmatige werkwoorden, gemengde oefeningen met regelmatige werkwoorden, en een Ruzzle game modus. Verder onderzoek moet echter nog uitwijzen of het design, dat zeker geschikt is voor native app ontwikkeling, ook in een web of hybrid app format kan uitgevoerd worden.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by