Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
Binnen het domein van de Sociale Studies kan dit boek worden gebruikt tijdens groepsbijeenkomsten van leerproces/studiebegeleiding en voor het uitwerken van de casuïstiek die de studenten inbrengen.InhoudInleiding1 Onze vermogens1.1 Aanpassen1.2 Denken1.3 Doen1.4 Inleven1.5 Leren1.6 Vaardigheden1.7 Samenvatting1.8 Opdracht 2 De beperkende overtuigingen2.1 De vijf basisovertuigingen2.2 De effecten van macht2.3 De persoonlijke beperkende overtuigingen2.4 Samenvatting2.5 Opdracht3 Egoïstisch gedrag3.1 Zichzelf willen bewijzen3.2 Zichzelf willen beschermen3.3 Het voorkomen van egoïstisch gedrag3.3.1 Voorkomen zichzelf te willen bewijzen3.3.2 Voorkomen zichzelf te willen beschermen3.4 Samenvatting 3.5 Opdracht 4 Inzicht gevend gedrag4.1 Gedrag dat leidt tot inzicht geven4.2 De basisvaardigheid 'anderen in hun waarde kunnen laten'4.3 De basisvaardigheid 'oprecht ten opzichte van zichzelf kunnen zijn'4.4 De vaardigheid 'structuur kunnen aanbrengen'4.5 De vaardigheid 'doelgericht kunnen^ kind6.2.2 Het bazige kind6.2.3 Het pestende kind6.2.4 Het gepeste kind6.2.5 Het angstige kind 6.3 Het gedrag van volwassenen6.3.1 De baas6.3.2 De ongrijpbare 6.3.3 De meeloper6.3.4 De angsthaas6.4 De bereidheid om inzicht te krijgen6.5 Opdracht Met de inzichten die in dit boek beschreven zijn, kan een beginnende hulpverlener of begeleider leren zijn eigen gedrag te sturen. Gevorderde hulpverleners kunnen hun eigen inzichten aanvullen. Het biedt een goede basis om tijdens methodische werkbegeleiding, intervisie en supervisie de praktische leerervaringen van de student te toetsen en te verbinden aan hun kennis en zelfinzicht.^ zijn'4.6 De vaardigheid 'je mening kunnen bijstellen'4.7 De vaardigheid 'zich kunnen richten op zelfontwikkeling'4.8 De vaardigheid 'autonoom kunnen zijn'4.9 De vaardigheid 'inzicht kunnen geven'4.10 Samenvatting4.11 Opdracht5 De gevoelens5.1 De versterkende gevoelens5.1.1 Angst5.1.2 Wanhoop5.1.3 Boosheid5.1.4 Haat5.2 De gevoelens en de vaardigheden5.2.1 Gelijkwaardigheid versus minderwaardigheid5.2.2 Vrij versus beklemd5.2.3 Rustig versus onrustig5.2.4 Hoopvol versus moedeloos5.2.5 Tevreden versus ontevreden5.2.6 Enthousiasme versus verveling5.2.7 Zelfvertrouwen versus machteloosheid5.2.8 Zelfrespect versus machteloosheid5.3 Het omgaan met gevoelens5.3.1 Het samenspel van gedachten en gevoelens5.3.2 Het leren omgaan met gevoelens5.3.3 Het zich bewust worden van gevoelens5.4 Samenvatting5.5 Opdracht6 Inzicht in het gedrag van hulpverlener en hulpvrager6.1 Zelfsturing6.1.1 De zelfwaarneming 6.1.2 De zelfanalyse6.1.3 De zelfaanvaarding6.2 Het gedrag van kinderen6.2.1 Het zelfstandige^ Zelfkennis en mensenkennis zijn onontbeerlijk voor een hulpverlener of begeleider die een hulpvrager wil helpen inzicht te verkrijgen in zijn gedrag. Gedrag wordt bepaald door de gedachten, gevoelens en wensen. In het boek wordt veel aandacht besteed aan onderliggende gedachten waarvan je je meestal niet zo bewust bent, omdat ze zo vanzelfsprekend zijn. Het effect van deze gedachten op het gedrag is echter groot. Dit effect wordt uitvoerig beschreven. Ook de invloed van de gevoelens op het gedrag komt uitgebreid aan bod. De toegevoegde opdrachten zijn gericht op zelfonderzoek. Dit maakt het voor de lezer mogelijk meer zelfinzicht te krijgen. Met behulp daarvan is het mogelijk het eigen gedrag te evalueren en, zo nodig, bij te stellen. De systematische opbouw van het boek en de opdrachten maken het voor de lezer mogelijk deze kennis te integreren en direct in de praktijk toe te passen.^
Agogie ; methodiek --- Hulpverlening ; methodiek --- S2006260.JPG --- agologie --- persoonlijkheidsleer --- welzijnswerk, methoden --- 37.013 --- 159.93 --- 361.1 --- 304 --- 414.9 --- emoties --- gedrag --- groepsdynamica --- hulpverlener --- intervisie --- psychologie --- sociale vaardigheden --- studentenbegeleiding --- supervisie --- agogiek --- cliënt-hulpverlener relatie --- maatschappelijke hulpverlening --- zelfkennis --- Social welfare methods --- graduaat orthopedagogie --- zelfsturing
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|