Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Henri Pierre Roché, s'il n'est pas complètement méconnu, c'est parce que, souvent, il est associé au nom d'un autre. Albert Roussel (Poèmes chinois), François Truffaut (Jules et Jim, Deux Anglaises et le Continent) ou Marcel Duchamp, Constantin Brancusi, Gertrude Stein, Marie Laurencin? Or ce silence autour d'Henri Pierre Roché est inqualifiable parce qu'il ne rend pas justice à son oeuvre et sa personnalité. Et aussi, parce que au coeur de la création artistique de la première moitié du xxe siècle, il éclaire d'une manière très particulière l'histoire culturelle de cette époque. Son oeuvre écrite : François Truffaut a sauvé une partie de cette oeuvre de l'oubli. Mais paradoxalement, ses films ont aussi étouffé l'oeuvre de Roché, qu'il est temps de reconnaître à sa juste valeur. Jules et Jim et Deux Anglaises et le Continent sont d'une modernité étonnante non seulement par les thèmes abordés mais surtout par la manière dont ils le sont : un style extrêmement tendu, où la parataxe l'emporte sur le développement complaisant, une pointe acérée pour faire vivre des personnages, le sens du détail concret qui évacue le long discours, la confrontation de points de vue, sans parler de l'utilisation d'une abondante matière autobiographique (on placerait aisément aujourd'hui Roché dans les auteurs d'autofiction par exemple). Mais à côté de ces oeuvres connues, existent également plusieurs textes édités et ensuite oubliés. Les raisons ne manquent pas de rendre à Henri Pierre Roché la place qui est la sienne. Le travail que nous présentons cherche donc à rendre compte des multiples facettes de ce personnage hors-norme, dont l'oeuvre doit connaître la lumière. Et que lorsqu'est mentionné le nom de Roché, on ne soit plus obligé de dire : Roché ? L'ami de? (éditeur)
Roché, Henri-Pierre --- Authors, French --- Ecrivains français --- Biography --- Biographies --- Roché, Henri Pierre, --- Roché, Henri Pierre, --- Roché, H. P. --- Roc, Jean, --- Criticism and interpretation. --- Knowledge --- Art. --- Friends and associates. --- Ecrivains français
Choose an application
Novelists, French --- Diaries. --- Romanciers français --- Journaux intimes --- Roché, Henri Pierre, --- Romanciers français --- Roché, Henri Pierre, --- Novelists, French - 20th century - Diaries.
Choose an application
En décembre 1916, Marcel Duchamp fait la rencontre de Henri-Pierre Roché, attaché à une mission diplomatique française aux États-Unis, collectionneur et homme de lettres. La séduction est immédiate, réciproque. Marcel sera « Victor », et plus familièrement « Totor », pour Henri-Pierre qui est le premier des fidèles de Duchamp, et qui garde dès leur rencontre les Neuf Moules Mâlic, appelés entre eux Le Petit Verre, matrice de La Mariée mise à nu par ses célibataires, même, l'opus magnum de l'artiste. Après 1919, l'amitié se renforce à Paris, les Carnets de Roché, quelques billets, des affaires artistiques et commerciales (en particulier l'acquisition en commun des Brancusi de la collection Quinn, l'aventure des Rotoreliefs) en témoignent. Cette relation, fidèle, exemplaire, est transcrite dans une Correspondance que les circonstances de guerre après 1940, et le choix de Marcel Duchamp de vivre aux États-Unis, rendent abondante, précise, familière. L'attention extrême que Roché porte à l'œuvre de Duchamp, et l'ironie affectueuse de ce dernier, constituent un témoignage très éclairant des relations de l'artiste à « ses choses », comme il appelle ses œuvres, et de leur lente réception, aux États-Unis et en France, après 1945. La publication de cette Correspondance est un apport nouveau à la connaissance de ces deux personnalités comme à l'histoire d'une amitié sans faille de plus de quarante ans. Elle contribue à la compréhension de tout un pan de l'art du XXe siècle.
Choose an application
One of Francois Truffaut's most poignantly memorable films, Jules and Jim, adapted a novel by the French writer and art collector Henri-Pierre Roche. The characters and events of the 1960s film were based on a real-life romantic triangle, begun in the summer of 1920, which involved Roche himself, the German-Jewish writer Franz Hessel, and his wife, the journalist Helen Grund. Drawing on this film and others by Truffaut, Robert Stam provides the first in-depth examination of the multifaceted relationship between Truffaut and Roche. In the process, he provides a unique lens through which to understand how adaptation works - from history to novel, and ultimately to film - and how each form of expression is inflected by the period in which it is created. Truffaut's adaptation of Roche's work, Stam suggests, demonstrates how reworkings can be much more than simply copies of their originals; rather, they can become an immensely creative enterprise - a form of writing in itself. The book also moves beyond Truffaut's film and the menage-a-trois involving Roche, Hessel, and Grund to explore the intertwined lives and works of other famous artists and intellectuals, including Marcel Duchamp, Walter Benjamin, and Charlotte Wolff. Tracing the tangled webs that linked these individuals' lives, Stam opens the door to an erotic/writerly territory where the complex interplay of various artistic sensibilities - all revolving around the same nucleus of feelings and events - vividly comes alive.
Jules et Jim (Motion picture). --- Roche, Henri Pierre, -- 1879-1959. -- Jules et Jim. --- Truffaut, Francois -- History and criticism. --- Music, Dance, Drama & Film --- Film --- Roché, Henri Pierre, --- Truffaut, François --- History and criticism. --- Deux Anglaises et le continent (Motion picture). --- History and criticism --- Jules et Jim (Motion picture) --- Deux Anglaises et le continent (Motion picture) --- Truffaut, François - History and criticism --- Roché, Henri Pierre, - 1879-1959. - Jules et Jim --- Roché, Henri Pierre, - 1879-1959. - Deux Anglaises et le continent
Choose an application
Authors, German --- Authors, French --- Ecrivains allemands --- Ecrivains français --- Biographies --- Hessel, Helen, --- Roché, Henri Pierre, --- Hessel, Franz, --- Friends and associates. --- Biography --- Exile --- Jules et Jim (Motion picture)
Choose an application
Authors, French --- Authors, German --- Ecrivains français --- Ecrivains allemands --- Biographies --- Roché, Henri Pierre, --- Hessel, Franz, --- Hessel, Helen, --- Friends and associates. --- Exile --- Jules et Jim (Motion picture)
Choose an application
Brancusi & Duchamp: The Art of Dialogue' explores the aesthetic dialogue between Constantin Brancusi (1876-1957) and Marcel Duchamp (1887-1968), two of the most inimitable artists of the 20th century. Brancusi and Duchamp struck up a friendship in the 1910s that endured for decades. This fully illustrated catalog by Paul B. Franklin presents a selection of 80 sculptures, objects, photographs, films and drawings from an international array of public and private collections, as well as a selection of rare archival documents. Highlights include one original Brancusi sculpture and four posthumous casts in polished bronze; numerous vintage photographic prints by the sculptor of some of his most iconic creations; several of Duchamp's readymades; and other works including his chess treatise 'Opposition and Sister Squares Are Reconciled' (1932), the cover of which he designed in collaboration with Brancusi. Exhibition: Paul Kasmin Gallery, New York, USA (20.09.-22.12.2018).
Sculpture --- sculpture [visual works] --- Kinetic [style] --- Brancusi, Constantin --- Duchamp, Marcel --- 7.037 --- 73.07 --- udc --- 7.07 --- 77.037 --- Gender Studies --- trefwoord --- Beeldende kunst ; 1ste helft 20e eeuw ; Brancusi en Duchamp --- Brancusi, Constantin 1876-1957 (°Hobitza, Roemenië) --- Duchamp, Marcel 1887-1968 (°Blainville, Seine-Maritime, Frankrijk) --- Man Ray (Emmanuel Radnitsky) 1890-1976 (°Philadelphia, Verenigde Staten) --- Kinetische kunst --- Readymade --- Kunstgeschiedenis ; 1900 - 1950 --- Beeldhouwkunst ; beeldhouwers A - Z --- Kunstenaars met verschillende disciplines, niet traditioneel klasseerbare, conceptuele kunstenaars A - Z --- Fotografie ; 1900 - 1950 --- Brancusi, Constantin, --- Duchamp, Marcel, --- Sélavy, Rrose, --- Duchamp-Villon, Marcel, --- Villon, Marcel Duchamp-, --- Duchamp, Henri Robert Marcel, --- Dushan, Marsel, --- דושאן, מרסל --- デユシヤンマルセル, --- Duxiang, --- Sélavy, Rose, --- Brîncuși, Constantin, --- Brynkush, Konstantin, --- Art, French --- Sculpture, French --- France --- Intellectual life --- Roché, Henri-Pierre --- Beeldhouwkunst--beeldhouwers A - Z --- Sélavy, Rrose --- Villon, Marcel Duchamp --- -Duchamp, Henri Robert Marcel --- Dushan, Marsel --- Duxiang --- Sélavy, Rose --- Brancusi, Constantin. --- Duchamp, Marcel. --- Roché, Henri-Pierre. --- Kinetic Art --- Staatliche Kunsthalle Karlsruhe-Kupferstichkabinett. --- etsen (prenten). --- Hollar, Wenzel.
Choose an application
Since its birth in the first half of the 19th century, photography has offered extraordinary possibilities of isolating works of art for study and pleasure. Through cropping, focus, angle of view, distance and lighting as well as the ex post facto techniques of dark room manipulation, collage, montage and assemblage, photographers not only interpret the artworks they record but create stunning reinventions. The Original Copy: Photography of Sculpture, 1939 to Today presents a critical examination of the intersections between photography and sculpture. Through a selection of nearly 300 outstanding pictures by more than 100 artists from the 19th century to the present, The Original Copy explores how one medium has become implicated in the understanding of the other. Photographs reproduced in this richly illustrated volume range in subject from inanimate objects to performing bodies, and include major works by mediums most influential artists, from early modernism to the present.
Iconography --- Art --- Sculpture --- Photography --- outdoor sculpture --- art [discipline] --- photography [process] --- public art --- monuments --- studios [work spaces] --- sculpting --- fotografie --- Brancusi, Constantin --- Wurm, Erwin --- Broodthaers, Marcel --- Stieglitz, Alfred --- Druet, Eugène --- Álvarez Bravo, Manuel --- Oppenheim, Dennis --- Cocteau, Jean --- Ernst, Max --- Oldenburg, Claes --- Bellmer, Hans --- Antin, Eleanor --- Wilke, Hannah --- Duchamp, Marcel --- Umbo --- Bach, Friedrich Teja --- Béothy, Etienne --- Morris, Robert --- Christo --- Smithson, Robert --- Polke, Sigmar --- Fulton, Hamish --- Beuys, Joseph --- Moukhine, Igor --- Steichen, Edward --- Roché, Henri-Pierre --- Tabard, Maurice --- Long, Richard --- Boltanski, Christian --- Tillim, Guy --- Goldblatt, David --- Whitman, Robert --- Winogrand, Garry --- Zhang Dali --- Rhode, Robin --- Rosso, Medardo --- Cartier-Bresson, Henri --- Weston, Edward --- Atget, Eugène --- Abbott, Berenice --- Klein, Yves --- Sherman, Cindy --- Dalí, Salvador --- Rodin, Auguste --- Export, Valie --- Brassaï --- Kiefer, Anselm --- Ray, Charles --- Meunier, Constantin --- Smith, David --- Mapplethorpe, Robert --- Graham, Dan --- Kusama, Yayoi --- Anselmo, Giovanni --- Artschwager, Richard --- Dine, Jim --- Fischli, Peter --- Gilbert and George --- Hirst, Damien --- Kruger, Barbara --- Lawler, Louise --- Nauman, Bruce --- Oppenheim, Meret --- Weiss, David --- Gober, Robert --- Brown, Trisha --- Orozco, Gabriel --- Cock, de, Jan --- Baargeld, Johannes Theodor --- Baldessari, John --- Blossfeldt, Karl --- Brus, Günther --- Höch, Hannah --- Mendieta, Ana --- Negre, Charles --- Taeuber-Arp, Sophie Henriette Gertrud --- Talbot, William Henri Fox --- Whiteread, Rachel --- Wool, Christopher --- Friedlander, Lee --- Ai Weiwei --- Ader, Bas Jan --- Man Ray --- Zadkine, Ossip --- Giacometti, Alberto --- Kertész, André --- Matta-Clark, Gordon --- Cock, De, Jan
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|