Listing 1 - 10 of 20 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Heel wat leerkrachten en directies zijn er van overtuigd dat zittenblijven een doeltreffende maatregel is om leerachterstand aan te pakken. Onderzoek naar de effecten van zittenblijven bevestigt deze overtuiging echter niet. Zittenblijvers blijken onder meer een sterk verhoogd risico te hebben om het onderwijs zonder diploma te verlaten. Samen tot aan de meet wil daarom de praktijk van zittenblijven ter discussie stellen en gaat met scholen een traject aan om zittenblijven te vervangen door alternatieven die het individuele leerproces versnellen en verrijken.
Secondary education --- onderwijsbeleid --- zittenblijven --- Primary education --- onderwijsvernieuwing --- School management --- Research on teaching --- Zittenblijven --- Education --- Aims and objectives --- Experimental methods --- Grade repetition --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- 450.6 --- Schoolmanagement --- Zittenblijvers --- secundair onderwijs --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- 464 --- Resultaten en selectie --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen). --- Schoolmanagement. --- Zittenblijvers. --- secundair onderwijs. --- Resultaten en selectie.
Choose an application
40
School management --- #gsdbP --- 741 Schoolorganisatie --- Kwaliteitszorg ; onderwijs --- KHM --- zelfevaluatie --- onderwijs --- kwaliteitszorg --- 450.6 --- resultaten en selectie, schoolvorderingentests, examens, zittenblijven --- Schoolmanagement --- Zelfevaluatie --- Kwaliteitszorg --- Effectieve scholen --- Provincie West-Vlaanderen --- Effectieve school
Choose an application
Dit boek staat vol praktische tips, is wetenschappelijk onderbouwd, en is bedoeld om het leren op de basis- en middelbare school te verbeteren. Leraren leren betere vragen te stellen, goede feedback te geven en heldere leerdoelen te stellen; hij toont aan hoe leerlingen beter gaan presteren als ze zelf doelen leren stellen en ook moeite gaan doen om die te bereiken.
450.6 --- Evaluatie --- Feedback --- Toetsen --- punten --- Evaluatietechnieken ; onderwijs --- Evaluatiemethodes --- feedbacksystemen --- 454.2 --- Resultaten en selectie --- Onderwijsstrategieën --- Didactic evaluation --- evaluatie (onderwijs) --- evaluatietechnieken (ler) --- toetsen --- Lager onderwijs --- Leerprocessen --- Evaluatietechnieken --- feedback --- 371.26 --- Leerproces
Choose an application
Zijn gestandaardiseerde toetsen voor het opvolgen van leerresultaten van leerlingen en scholen wel zinvol? Er woedt daarover in ons onderwijssysteem een aanhoudende discussie. Er waren en zijn goede redenen voor terughoudendheid. Maar ondertussen onderneemt een groeiend aantal landen wél stappen in die richting. In sommige landen is het gestandaardiseerd in kaart brengen van leerresultaten en leerwinst van leerlingen al gemeengoed.De aanhoudende discussie kan begrepen worden vanuit twee ogenschijnlijk tegengestelde visies op onderwijs(kwaliteit). Aan de ene kant staat een visie die pleit voor competitie en beloning van verdiensten en prestaties. Aan de andere kant staat een visie die competitie ontmoedigt, die inzet en goede processen beloont en die aan collectieve verantwoordelijkheid de voorkeur geeft boven individuele verantwoordelijkheid. Enerzijds wordt gepleit voor een transparante meting van de prestatie van openbare diensten zoals onderwijs, terwijl anderzijds een lans gebroken wordt voor vertrouwen in onderwijsprofessionals.Dit boek wil de genoemde tegenstellingen overstijgen, voorbij de karikaturen in het denken over gestandaardiseerd toetsen. Het boek maakt duidelijk dat het loont om een (meer) systematisch zicht te krijgen op leerresultaten, leerwinst en toegevoegde waarde in het leerplichtonderwijs. Daartegenover staat dat we sommige monitoringssystemen inderdaad kritisch moeten bekijken en dat ongewenste effecten zich kunnen voordoen. De auteurs beschrijven bestaande ? buitenlandse ? monitoringssystemen met hun positieve en negatieve effecten. Zo komen ze tot concrete scenario?s om leerwinst in kaart te brengen. De wenselijkheid ervan toetsten zij bij betrokkenen in scholen, bij beleidsverantwoordelijken en bij specialisten. Daaruit blijkt dat het draagvlak voor monitoring groter is dan vermoed.
Evaluatietechnieken ; onderwijs. --- Didactic evaluation --- Education --- Research --- toetsen --- assessment --- Evaluatie --- Toetsen --- 454.4 --- 450.6 --- Resultaten en selectie --- Evaluatietechnieken --- Onderwijs --- Leerwinsten --- Leerlingvolgsystemen --- Evaluatietechniek --- Toets --- Leerwinst --- Leerlingvolgsysteem --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Ringmap 1 : Begrippen en opvattingen - Beleid en visies Ringmap 2 : Processen Ringmap 3 : Instrumenten
450.7 --- 458.1 --- Kwaliteitszorg --- kwaliteitszorg --- onderwijs --- 450.6 --- Losbladig werk --- Onderwijs --- 450 --- 458.1 ) * INTERNE EN EXTERNE ORGANISATIE VAN DE SCHOOLSAMENLEVING --- onderwijsorganisatie --- school --- Opleiding en bijscholing --- Organisatie - management --- Resultaten en selectie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Argumentatie voor een schoolbeleid dat zittenblijven in het basis- en voortgezet onderwijs in met name Vlaanderen moet tegengaan, voorzien van werk- en discussiemateriaal voor schoolteams.
Zittenblijven --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Zittenblijvers --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Secondary education --- zittenblijven --- Research on teaching --- aansluiting lager en secundair onderwijs --- Primary education --- 450.6 --- Schoolmanagement --- Leermoeilijkheden --- 464 --- Resultaten en selectie --- PXL-Education 2016 --- onderwijs --- onderwijsleerprocessen --- zittenblijvers
Choose an application
Praten over de kwaliteit van het onderwijs is in. Maar een grondige uitdieping van het begrip blijft uit. De auteur poogtin deze leemte te voorzien door zijn benadering, die in de volgende stelling kan worden samengevat : een hoge graad van kwaliteit van onderwijs kan omschreven worden als een geslaagde integratie van vier grondbegrippen, te weten ontwikkeling, leren, opvoeding en zelfvorming, tevens vier aanspraken van kinderen en jongeren op goed onderwijs. In vier hoofdstukken behandelt hij respectievelijk ontwikkeling en ontwikkelend onderwijs, leren en lerend onderwijs, opvoeding en opvoedend onderwijs en zelfvorming en zelfvormend onderwijs.
Kwaliteitszorg --- Lerarenopleiding --- Onderwijsvisie. --- Onderwijs en opvoeding. --- Hoger onderwijs. --- Algemeen. --- kwaliteitsbewaking --- Didactics --- kwaliteitsverbetering --- IKZ (integrale kwaliteitszorg) --- onderwijsdeskundigheid --- onderwijskwaliteit --- 371 --- 371.012 --- #gsdbP --- 450.6 --- Onderwijs --- 451.9 --- onderwijs : kwaliteit (ler) --- Onderwijs: evolutie --- Onderwijskunde --- 371.012 Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- 371 Onderwijs. Schoolwezen --- Onderwijs. Schoolwezen --- Resultaten en selectie --- Kwaliteitsbewaking --- Onderwijsmethoden --- Onderwijsmethode --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Educational psychology --- Didactic strategies --- groepsdynamica --- klasgroepen --- interactie --- #PEDA *1.212.3 --- #PEDA *1.212.7 --- #PEDA *1.3 --- 450.6 --- leerling-leerlinginteractie --- leraar-leerlinginteractie --- 454.9 --- leerprestaties : groepseffecten (ler) --- groepen --- studieresultaten --- leerlinggedrag --- Nederland --- groepsonderwijs --- Resultaten en selectie --- 371.21 --- 492 --- 371.3 --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Didactische theorieën. --- Onderwijssociologie --- Didactiek
Choose an application
Wat zijn cruciale vuistregels bij het formuleren van eenduidige en efficiënte meerkeuzevragen? Hoe kan je meerkeuzevragen opstellen die peilen naar zowel kennis, inzicht als toepassingen? Hoe kan je voorkomen dat meerkeuzevragen hints bevatten naar het juiste antwoord? Is giscorrectie altijd de beste methode om gokken bij studenten te ontmoedigen?Meer en meer lesgevers, zowel in het hoger onderwijs als in de derde graad van het secundair onderwijs, maken gebruik van meerkeuze-examens. Deze handleiding biedt mogelijkheden aan om de kwaliteit van meerkeuzevragen te controleren. Ook worden verschillende methodes om het gokken van studenten tegen te gaan, besproken. Daarnaast staat dit boek boordevol praktische tips m.b.t. inhoudelijke en vormelijke aspecten van meerkeuzevragen, met een handige checklist als toemaatje.De synergie tussen onderzoek, onderwijsbeleid en praktijk maakt van deze handleiding een interessant hulpmiddel voor alle lesgevers die aan de slag willen gaan met meerkeuzevragen in hun onderwijspraktijk, voor verantwoordelijken toetsbeleid of voor iedereen die docenten ondersteunt in hun onderwijs- of evaluatiepraktijk.
Multiple choice. --- Evaluatietechnieken --- Multiple-choice. --- Onderwijs. --- Didactic evaluation --- multiple-choice vragen --- Didactics --- evaluatie (onderwijs) --- Multiple-choice examinations --- Design and construction --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Examen --- assessment --- examens --- meerkeuzevragen --- multiple choice --- 450.6 --- multiple-choice* --- Meerkeuzevragen --- Evaluatietechnieken ; onderwijs --- Multiple choice --- didactiek --- 371.275 --- Examen --- evaluatietechnieken --- Resultaten en selectie --- 371.3 --- Onderwijs --- Hoger onderwijs --- 3e graad secundair onderwijs --- Toetsen --- Evaluatietechniek --- Toets --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Leerlingen op een kwaliteitsvolle manier evalueren is een permanent aandachtspunt in de klaspraktijk van leerkrachten en in het beleid van scholen. Daarom heeft het GO! aan studenten in de onderwijs- en opleidingswetenschappen (UAntwerpen) de opdracht gegeven om een ‘gids voor kwaliteitsvolle leerlingenevaluatie’ te ontwikkelen.Dit interdisciplinair project is uitgegroeid tot een richtinggevende en inspirerende leidraad voor de evaluatiepraktijk van leraren, die wij via deze publicatie op ruimere schaal willen verspreiden.De auteurs brengen tien kwaliteitseisen (pijlers) naar voren waaraan een goede evaluatie moet beantwoorden. Het gaat om: geïntegreerde evaluatie, transparantie, authenticiteit, cognitieve complexiteit, reproduceerbaarheid, representativiteit, eerlijkheid, betrokkenheid, verantwoording en impact. Deze tien pijlers gelden voor om het even welk vak of onderwijsniveau en voor elke evaluatievorm (mondeling, schriftelijk, portfolio, stage, project, praktijkopdracht, presentatie enz.).Aan elke pijler is een hoofdstuk gewijd. In een eerste deel leggen de auteurs telkens kort het wat en hoe van de pijler uit. Waaraan moet je als leerkracht aandacht besteden?In het tweede deel krijg je tien stellingen (over jouw evaluatiegedrag) te beantwoorden met ‘nooit’, ‘soms’, ‘meestal’, ‘altijd’ of ‘niet van toepassing’. Op die manier wordt het voor jezelf duidelijk of jouw wijze van evalueren meer of minder aan de betrokken pijler (kwaliteitseis) beantwoordt. Dit deel eindigt met een aantal tips die je kunnen helpen om dit aspect van je evaluatie te verbeteren.Het derde deel van elk hoofdstuk bevat een samenvattende wetenschappelijke uiteenzetting over het belang van de betrokken pijler.
Evaluatie (Beoordeling) --- 450.6 --- Evaluatie --- 454.4 --- evaluatiepraktijk --- evalueren --- (zie ook: Schoolrapporten) --- Resultaten en selectie --- Evaluatietechnieken --- Onderwijs. --- leerlingvolgsystemen --- Didactic evaluation --- evaluatie (onderwijs) --- Pupil counseling. Pupil guidance --- didactische werkvormen --- Education --- Evaluation --- Educational evaluation --- Belgium --- Handbooks, manuals, etc. --- PXL-Education 2014 --- basisonderwijs --- evaluatie --- Onderwijspraktijk --- Evaluatietechnieken ; onderwijs --- Evaluatietechniek --- #SBIB:37H0 --- #SBIB:316.334.1O400 --- Pedagogie --- Leer- en onderwijsgedrag: algemeen
Listing 1 - 10 of 20 | << page >> |
Sort by
|