Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Assistance sociale --- Jeugd --- Jeunesse --- Maatschappelijk werk --- jeugdzorg --- hulpverleningsproces --- residentiële jeugdzorg --- Academic collection --- jeugdwerk --- jeugdgezondheidszorg --- Psychosociale jeugdhulpverlening --- Residentiële jeugdhulpverlening (gemeenschapsinstelling) --- 362.7 --- 361.2 --- 362.74
Choose an application
Assistance sociale --- Jeugd --- Jeunesse --- Maatschappelijk werk --- Psychiatrie --- residentiële jeugdzorg --- intake --- Academic collection --- #GSDBP --- 362.74 --- 361.2 --- Intake --- Opname in instelling --- Residentiële jeugdhulpverlening (gemeenschapsinstelling)
Choose an application
Samen werken aan perspectief beschrijft een praktisch bruikbare methode voor het werken met jeugdigen die opgenomen zijn in een behandelgroep en hun ouders. De methode is gebaseerd op de meest recente theoretische inzichten en op de inzichten van evidence-based werken in de jeugdzorg. Er zijn drie pijlers voor de hulpverlening: het werken aan perspectief, doelgericht werken en samen werken met en ten behoeve van ouders en jeugdigen. De behandeling wordt in fasen aangeboden. Per fase worden doelen gesteld. De auteurs beschrijven vele behandelingsmiddelen en hoe het gewenste groepsklimaat en de begeleiding van de ouders vorm krijgen. Zij geven advies over aanvullende trainingsmodules, de inrichting van de ruimte, de samenwerking met ketenpartners en de houding en competenties van de medewerkers.
Social welfare methods --- Social policy and particular groups --- jeugdinstellingen --- jeugdzorg --- residentiële hulp --- PXL-Social Work 2015 --- PXL-Ebooks --- Residentiële jeugdhulpverlening (gemeenschapsinstelling) --- Jeugdzorg --- Bijzondere jeugdbijstand --- 364.046 --- Residentiële zorg --- Methodiek --- Jeugdzorg ; methodiek --- residentiële jeugdzorg --- Hulpverlening --- 362.74 --- Age group sociology
Choose an application
De auteur is emeritus-hoogleraar in de orthopedagogiek. Vanuit zijn onderzoeks- en praktijkervaring constateert en analyseert hij diverse actuele knelpunten in de jeugdzorg. Zorgvuldig beschrijft hij fenomenen zoals zwerven, delinquentie en pesten. Op diverse terreinen is de laatste jaren onderzoek gedaan; echter, de resultaten ervan zijn nooit of onvoldoende in de praktijk toegepast. De auteur pleit voor een multidisciplinaire toepassing ervan en voor ingrijpende aanpassingen en verbeteringen van de huidige aanpak. Tevens komen de rol van de werker en methodiekontwikkeling ruim aan bod. Qua vorm en taalgebruik een gedegen, 'klassiek' studie- en praktijkboek. Goed inzetbaar in jeugdzorg, onderwijs en orthopedagogiek. Bevat in ruime mate literatuuradviezen. © NBD Biblion
323 --- agressiviteit --- burn-out --- delinquentie --- diagnose --- gedragsproblemen --- gezinsvoogd --- inrichtingsopvoeding --- jeugdhulpverlening --- jeugdzorg --- leefgroepen --- methodiek --- orthopedagogiek --- pesten --- scholen --- therapie --- zwervers --- Bijzondere jeugdbijstand --- Residentiële jeugdhulpverlening (gemeenschapsinstelling) --- 186.2 Kinderopvang --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- Jeugdzorg --- Misdaad --- Pesten --- Agressieve jongeren --- Agressie --- Jeugd --- Jongeren --- Jongere --- Media --- Maatschappij --- Politiek --- Film
Choose an application
Residentiële hulpverlening wordt vaak ten onrechte gezien als tweede keus en geen wezenlijk onderdeel van professionele therapie. Toch houdt men zich in de residentiële behandeling van jonge mensen net zo goed bezig met verandering in gezinnen. Met dit boek wil de Australische psycholoog Michael Durrant de residentiële behandeling van ernstige probleemjongeren van haar negatieve stigma af helpen. Hij laat zich daarvoor inspireren door de Oplossinggerichte Korte Therapie. De kerngedachte is dat een residentiële plaatsing er vooral voor moet zorgen dat je anders naar jezelf gaat kijken. Falen en experimenteren mag daarbij en de auteur breekt dan ook met de strengere gedragstheoretische benaderingen. Eerst wordt de theorie van de Oplossingsgerichte Korte Therapie behandeld om daarna een aantal fases uit de therapie toe te lichten, van het intakegesprek tot de afronding. Elk hoofdstuk bevat zeer goed beschreven cases en gespreksfragmenten die het geheel concreter maken. In een apart hoofdstuk wordt ten slotte aandacht besteed aan de rol van de ouders in de residentiële behandeling, maar het boek zal vooral voor therapeuten en andere begeleiders erg inspirerend werken. De lay-out is sober en het boek sluit af met een literatuuropgave, een lijst van de besproken casussen en een index van trefwoorden
Gezinsbegeleiding. --- Residentiële jeugdzorg. --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Residentiele hulpverlening --- 468 --- gezinsbegeleiding --- jeugdzorg --- residentiële hulp --- Gezinsbegeleiding (ouderbegeleiding) --- Residentiële jeugdhulpverlening (gemeenschapsinstelling) --- 364.046 --- Gedragsstoornissen --- Gezinsproblemen --- Instellingen --- Ouders --- Residentiële hulpverlening --- Residentiële therapie --- Gemeenschaps- en Inrichtingsopvoeding --- 362.7 --- Residentiele hulpverlening --- Teamwerk --- Evidence based handelen --- Gezinsbegeleiding --- Jeugd --- Residentiële zorg --- Evidence-based practice --- Jongere
Choose an application
Er zijn in Nederland circa 7000 jongeren die niet thuis kunnen of mogen wonen. Bij velen is sprake van gedragsproblematiek en verstoring van hun ontwikkeling zoals gewelddadig en/of crimineel gedrag, verslaving, prostitutie en van problemen binnen het gezin, op school en in de buurt. Om de ontwikkeling van de jongeren met de meest ernstige problemen te verbeteren en de maatschappij te beschermen worden ze behandeld in gesloten instellingen (Justitiële Jeugdinrichtingen en Jeugdzorgplus). Jongeren in deze verschillende instellingen worden behandeld op leefgroepen. Deze vorm van samenleven heeft een grote impact op jongeren in gesloten instellingen, omdat ze de leefgroep niet kunnen verlaten. Het leven op de groep en de ontwikkeling van de jongeren wordt in grote mate bepaald door de kwaliteit van het leefklimaat. Pedagogisch medewerkers geven samen met gedragsdeskundigen aan dit leefklimaat vorm.Dit boek bevat ervaringen van jongeren die aangeven hoe zij het leefklimaat en hun verblijf hebben ervaren alsmede resultaten van onderzoek naar leefklimaat met praktische handvatten voor verbetering
jeugdhulpverlening --- Orthopedagogics --- jeugdbescherming --- jeugdinstellingen --- orthopedagogiek --- Criminal law. Criminal procedure --- jongerencriminaliteit --- Social policy and particular groups --- Netherlands --- RESIDENTIELE HULPVERLENING -- 343.915 --- GESLOTEN INSTELLINGEN -- 343.915 --- JEUGDZORG -- 343.95 --- RESIDENTIELE HULPVERLENING -- 343.95 --- GESLOTEN INSTELLINGEN -- 343.95 --- JEUGDZORG -- 343.915 --- 663.2 Bijzondere jeugdzorg --- jeugdgezondheidszorg --- instellingen --- gedragsproblemen --- Residentiële jeugdhulpverlening (gemeenschapsinstelling) --- 364.046 --- Residentiële hulpverlening --- Jeugdzorg --- Instellingen --- Gedragsproblemen --- Jeugdzorg ; Nederland --- S20110608.JPG --- Residentiële zorg --- Gesloten afdeling --- Leefgroep --- Nederland --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
Hoe beleven jongeren de Bijzondere Jeugdzorg? Dit is een vraag die veel mensen bezighoudt. OSBJ en Mooss lanceerden het project "'t Is hier veel ça va?". In dit project staat het beeld van jongeren centraal. Dat deden we door workshops fotografie aan te bieden en daarna een reizende tentoonstelling over de Bijzondere Jeugdzorg te maken. Het boek ??t Is hier veel ça va ? Een blik op de leefwereld van jongeren in de Bijzondere Jeugdzorg? zorgt ervoor dat de ervaring van de jongeren in de Bijzondere Jeugdzorg een blijvende neerslag krijgt. Hun getuigenissen worden er aangevuld met het verhaal van de begeleiders. De door de jongeren gemaakte foto?s en een korte toelichting over elk type voorziening maken het plaatje compleet. Dit boek gunt u een blik in de wereld van de jongeren en zorgt voor een realistisch en tegelijk genuanceerd beeld
Secondary education --- Sociology of education --- Koninklijk Lyceum [Gent] --- anno 1900-1999 --- anno 2000-2009 --- socio-emotionele ontwikkeling --- sociaal beleid --- Orthopedagogics --- jeugdbescherming --- orthopedagogiek --- jeugdzorg --- Social policy and particular groups --- Flanders --- Leefwereld --- Jeugdbescherming --- Residentiële zorg --- Begeleiding --- Jeugd --- Jeugdzorg --- beeldvorming --- 323 --- bijzondere jeugdzorg --- 186.2 Kinderopvang --- Bijzondere jeugdbijstand --- Residentiële jeugdhulpverlening (gemeenschapsinstelling) --- 364.65 --- Dagelijks leven --- Hulpverlening --- Instellingen --- Ervaringsdeskundigen --- S20080573.JPG --- bijzondere jeugdbijstand --- moeilijk opvoedbare jongeren --- probleemjongeren --- uithuisplaatsing --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- 362.74 --- 362.7 --- 376 --- Jeugdzorg. --- beeldvorming. --- Beeldvorming. --- Education --- Belgium --- History --- Kleuter --- Jongere --- 186.2 Kinderopvang. --- 362.74. --- 362.7. --- 376.
Choose an application
Instellingen voor kinderen of adolescenten worden de laatste jaren ernstig gevraagd. Ze evolueren duidelijk in therapeutische richting. Naast de ambulante hulpverlening biedt de residentiële voor moeilijk opvoedbare jongeren een mogelijke herstelkans. De realisatie hiervan is nochtans niet vanzelfsprekend. Om als therapeutisch instrument te fungeren moet binnen de instelling zelf een intern denk- en zoekproces op gang worden gebracht. Dit dient zowel aan te sluiten bij de onmiddellijke praktijkervaring als bij de inzichten die de menswetenschappen ons heden aanreiken. In dit boek worden de resultaten van een dergelijk zoeken naar voren gebracht. Dit zijn geen dogmatische stellingen maar thema's of centrale vragen die in elke instelling leven. De band met de onderliggende praktijk is overal aanwezig en wordt voelbaar gemaakt aan de hand van talloze klinische voorbeelden. Ook worden enkele duidelijke lijnen getrokken. Het uitgangspunt van deze studie is de overtuiging dat de therapeutische mogelijkheden van een instelling vooral bepaald worden door de kwaliteit van de dagelijkse ervaringen, het zogenaamd residentieel klimaat. Wat kan, van hieruit gezien, de basisoriëntatie van de behandeling zijn. Smis gaat uit van de opvatting dat het kind de kans moet krijgen zich voluit te tonen zoals het is. Geleidelijk aan zal het zijn problematiek in relatie tot de hulpverlener brengen. Hoe deze laatste hierop reageert is van centraal belang. In deze zin kent de behandeling een procesmatig verloop. Het is onmogelijk van buitenuit te bepalen welke weg de behandeling zal volgen. Toch zien we vaak momenten van afsluiting, anonimiteit en groeiend verweer vooraleer eerste stappen worden gezet in de richting van opening en ontmoeting. Deze basisopvatting werkt Smis verder uit. Hij situeert enkele valkuilen en die het behandelingsproces kunnen verstoren. Hij gaat in op de methodische uitwerking via groeps- en individuele benadering.
Medische psychologie --- Kinderpsychiatrie. --- Educational sciences --- residentiële hulp --- Psychiatry --- kinderpsychiatrie --- Educational psychology --- Personality development --- orthopedagogiek --- LOM (leer- en opvoedingsmoeilijkheden) --- groepsbegeleiding --- moeilijk opvoedbare jongeren --- residentiële jeugdzorg --- opvoeders in de inrichting --- gedragsstoornissen --- gedragstherapie --- psychotherapie --- 468 --- pedagogiek --- 362.741 --- Kinderpsychiatrie (psychiatrie (kinder)) --- Moeilijk opvoedbare jongeren (zeer moeilijk opvoedbaar) --- Opvoeding --- Psychotherapie --- Residentiële jeugdhulpverlening (gemeenschapsinstelling) --- Sociaal verwaarloosde adolescenten --- 460 --- gedragsstoornissen (gez) --- kinderpsychiatrie (gez) --- kinderpsychologie (gez) --- moeilijke patiënt (gez) --- ontwikkelingspsychologie (gez) --- 364.046 --- Begeleiding --- Kinderen --- Residentiële therapie --- Gedragsstoornissen: kinderen --- Moeilijk opvoedbare kinderen --- Randgroepjongeren --- Residentiële jeugdzorg --- bijzonder onderwijs --- 376 --- 362.74 --- Gemeenschaps- en Inrichtingsopvoeding --- Opvoedingsproblemen --- Residentiële zorg --- Methodiek --- Opvoeding en onderwijs --- Uithuisplaatsing --- Jeugd --- Kind --- Opvoedingsprobleem --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Onderwijs --- Jongere
Choose an application
1. Jeugdcriminologie: op zoek naar een omschrijving 2. Cijfers met betrekking tot jeugddelinquentie 3. Maatschappelijke kwetsbaarheid: een theorie over systematische delinquentie door jongeren 4. Jeugd en stad: een jeugdcriminologicshe benadering 5. Criminologische preventie 6. Herstelrecht voor jongeren 7. Plaatsing van jongeren in gesloten voorzieningen
Juvenile delinquency --- Alternatieve straffen --- Criminaliteit --- Herstelrecht --- Jeugdcriminaliteit. --- Preventie. --- Steden. --- Jeugd. --- Criminology. Victimology --- urbanisatie --- jongerenvoorzieningen --- geweld --- criminologie --- jeugd --- jongerencriminaliteit --- preventiewerking (mensen) --- Social policy and particular groups --- 159.922.863 --- 343.946 <493> --- Jeugdmisdadigheid (delinquente jeugd, jeugdcriminaliteit, jeugddelinquentie) --- Misdaad (criminaliteit) --- Opname in instelling --- Preventie --- Residentiële jeugdhulpverlening (gemeenschapsinstelling) --- Straathoekwerk (streetcornerwork) --- gesloten gemeenschapsinstellingen --- jeugdmisdadigheid --- preventie --- veiligheid --- Academic collection --- 122 Criminaliteit --- 186.3 Jeugdhulp --- Jeugdcriminaliteit --- 159.922.863 Criminaliteit bij jongeren. Jeugdcriminaliteit --- Criminaliteit bij jongeren. Jeugdcriminaliteit --- 343.946 <493> Jeugddelinkwentie--België --- Jeugddelinkwentie--België --- 343 --- 362.74 --- 343.3 --- 361.01 --- 35 --- Criminologie --- Instellingen --- Verstedelijking --- Gemeenschapsdienst --- Residentiële jeugdzorg --- Jeugd --- Welzijnszorg --- Overheidsinstelling --- Zorg- en welzijnssector --- Zorginstelling --- Jongere
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|