Narrow your search

Library

KBR (2)

KU Leuven (2)

UCLouvain (2)

UGent (2)

UHasselt (1)

ULB (1)

ULiège (1)


Resource type

book (2)

dissertation (1)


Language

French (2)

English (1)


Year
From To Submit

2011 (2)

1990 (1)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Dissertation
Etude relative à l'implémentation de l'Enseignement d'une Matière par Intégration d'une Langue Etrangère à l'école hôtelière de Hasselt: observations d'une classe et interview de groupe
Authors: --- ---
Year: 2011 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Door de toenemende globalisering en internationalisering vormt meertalig onderwijs een prominent thema in de politieke debatten inzake Onderwijs van de 20ste en de 21ste eeuw. Hoewel de Europese Unie het meertalig schoolprogramma CLIL sterk promoot, blijft Vlaanderen weigerachtig. Sinds 2007 mogen echter negen Vlaamse scholen gedurende drie jaar met CLIL experimenteren. Deze studie onderzoekt de implementatie van CLIL in de Hotelschool in Hasselt, ten eerste door de leerstrategieën van de leerkracht te achterhalen en te analyseren hoe de leerlingen hierop reageren, ten tweede door de representaties van de leerlingen ten opzichte van vreemde talen leren en betreffende het CLIL-programma te onderzoeken. Middelen of methode: Deze studie is gebaseerd op twee observaties en een focusgroepgesprek in een klas uit het eerste jaar, waarvan de audiovisuele opnames getranscribeerd werden. De relevante fragmenten voor dit onderzoek werden geanalyseerd met behulp van theorieën uit de vakliteratuur. Resultaten: De analyse van het taalgedrag toont aan dat de leerkracht sterk de nadruk legt op woordenschat. Zijn leerstrategie evolueert echter van een receptiegerichte aanpak in het eerste semester naar een meer productiegerichte benadering in het tweede semester. De leerlingen reageren verschillend op deze strategieën.Het focusgroepgesprek toont dat, ondanks hun geloof in de effectiviteit van CLIL, de leerlingen niet bewust gekozen hebben voor een meertalig schoolprogramma. Door hun beperkte kennis van CLIL, plaatsen de leerlingen de instructietaal in functie van de leerstof, hoewel het concept van CLIL die link niet legt. De leerlingen beschouwen de vreemde taalbeheersing vooral als een handig instrument voor hun professionele toekomst, waarbij de keuze voor een bepaalde taal afhangt van de geambieerde job.


Book
Blocks of tame representation type and related algebras
Author:
ISBN: 3540527095 0387527095 3540471154 9783540527091 Year: 1990 Volume: 1428 Publisher: Berlin Springer


Book
Carte mentale et science politique : regards et perspectives critiques sur l’emploi d’un outil prometteur.
Authors: --- ---
ISSN: 20337906 ISBN: 9789052016948 9052016941 Year: 2011 Volume: 1 Publisher: Bruxelles Lang

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Peut-on substituer l'image au discours et conserver une démarche scientifique ? Dans ce livre, une équipe interdisciplinaire, réunissant des chercheurs belges et québécois, explore cette question à travers l'outil « carte mentale ». Rarement utilisé en science politique, cet instrument de collecte de l'information permet d'accéder à des données originales, spontanées et libres à propos d'une multitude d'objets, allant du cyberespace au fédéralisme, en passant par des politiques publiques et des sujets sensibles tels que les génocides. En mettant en évidence les différentes acceptions et les diverses formes de la carte mentale et en soulignant les forces mais également les limites de cet outil, l'objectif de cet ouvrage est d'identifier les potentialités que recouvre cet instrument de collecte de l'information pour la science politique et les sciences sociales en général.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by