Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Doelstelling: Door de toenemende globalisering en internationalisering vormt meertalig onderwijs een prominent thema in de politieke debatten inzake Onderwijs van de 20ste en de 21ste eeuw. Hoewel de Europese Unie het meertalig schoolprogramma CLIL sterk promoot, blijft Vlaanderen weigerachtig. Sinds 2007 mogen echter negen Vlaamse scholen gedurende drie jaar met CLIL experimenteren. Deze studie onderzoekt de implementatie van CLIL in de Hotelschool in Hasselt, ten eerste door de leerstrategieën van de leerkracht te achterhalen en te analyseren hoe de leerlingen hierop reageren, ten tweede door de representaties van de leerlingen ten opzichte van vreemde talen leren en betreffende het CLIL-programma te onderzoeken. Middelen of methode: Deze studie is gebaseerd op twee observaties en een focusgroepgesprek in een klas uit het eerste jaar, waarvan de audiovisuele opnames getranscribeerd werden. De relevante fragmenten voor dit onderzoek werden geanalyseerd met behulp van theorieën uit de vakliteratuur. Resultaten: De analyse van het taalgedrag toont aan dat de leerkracht sterk de nadruk legt op woordenschat. Zijn leerstrategie evolueert echter van een receptiegerichte aanpak in het eerste semester naar een meer productiegerichte benadering in het tweede semester. De leerlingen reageren verschillend op deze strategieën.Het focusgroepgesprek toont dat, ondanks hun geloof in de effectiviteit van CLIL, de leerlingen niet bewust gekozen hebben voor een meertalig schoolprogramma. Door hun beperkte kennis van CLIL, plaatsen de leerlingen de instructietaal in functie van de leerstof, hoewel het concept van CLIL die link niet legt. De leerlingen beschouwen de vreemde taalbeheersing vooral als een handig instrument voor hun professionele toekomst, waarbij de keuze voor een bepaalde taal afhangt van de geambieerde job.
CLIL. --- Hotelschool Hasselt. --- Leerstrategieën. --- Meertalig onderwijs. --- Proeftuinen. --- Representaties. --- Studie in de meertalige communicatie. --- Taalgedrag. --- Talennota Vandenbroucke. --- Vlaams taalbeleid.
Choose an application
Ordered algebraic structures --- Algebres regulieres --- Anneaux de groupes --- Groepsringen --- Group rings --- Modulaire representaties van groepen --- Modular representations of groups --- Reguliere algebra's --- Representations modulaires de groupes --- Tame algebras --- Modular representations of groups. --- Group rings. --- Tame algebras. --- 51 --- Algebras, Tame --- Associative algebras --- Representations of groups --- Group theory --- Rings (Algebra) --- Mathematics --- 51 Mathematics
Choose an application
Peut-on substituer l'image au discours et conserver une démarche scientifique ? Dans ce livre, une équipe interdisciplinaire, réunissant des chercheurs belges et québécois, explore cette question à travers l'outil « carte mentale ». Rarement utilisé en science politique, cet instrument de collecte de l'information permet d'accéder à des données originales, spontanées et libres à propos d'une multitude d'objets, allant du cyberespace au fédéralisme, en passant par des politiques publiques et des sujets sensibles tels que les génocides. En mettant en évidence les différentes acceptions et les diverses formes de la carte mentale et en soulignant les forces mais également les limites de cet outil, l'objectif de cet ouvrage est d'identifier les potentialités que recouvre cet instrument de collecte de l'information pour la science politique et les sciences sociales en général.
Carte cognitive (Psychologie) --- Carte heuristique --- Cartes cognitives (Psychologie) --- Cognitive kaarten (Psychologie) --- Cognitive maps (Psychology) --- Imaginaire social --- Maps [Cognitive ] (Psychology) --- Mind map --- Mind mapping --- Representations [Social ] --- Représentation (Sociologie) --- Représentation sociale --- Représentations sociales --- Social representations --- Sociale representaties --- carte mentale --- Political science --- Cartes cognitives --- Science politique --- Research --- Recherche --- #SBIB:32H3 --- #SBIB:324H20 --- Politieke wetenschappen: inleidende werken, handboeken, methoden --- Politologie: theorieën (democratie, comparatieve studieën….) --- Représentations sociales --- Science politique - Recherche --- Political science - Research --- Représentation mentale --- Information sociale --- Méthodologie
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|