Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Wanneer je je als kind onveilig hebt gevoeld, omdat je er nooit op kon vertrouwen dat je de liefde zou ontvangen die je nodig had, is de kans groot dat je een angstige gehechtheidsstijl hebt ontwikkeld. Je voelt je als volwassene vaak onzeker en afhankelijk en bent snel jaloers. Door je oude wonden verwacht je dat je opnieuw in de steek gelaten zult worden. Duurzame liefde vinden en behouden in een relatie is moeilijk.Jessica Baum is een door de wol geverfde psycho- en relatietherapeut. In de loop van ruim tien jaar ontwikkelde ze een methode om uit de destructieve achtbaan van gehechtheidsproblematiek te stappen. In 'Angstig gehecht' neemt ze je mee op een helende reis en helpt ze je inzicht te krijgen in je gehechtheidsstijl. Op liefdevolle wijze begeleidt ze je op je weg van 'zelfleegheid' naar 'zelfvolheid', waarbij je leert hoe je van jezelf en anderen kunt houden. Je innerlijke kracht en zelfliefde zullen langzaam maar zeker sterker worden, zodat er een voedingsbodem ontstaat voor een stabielere en meer bevredigende liefdesrelatie.Jessica Baum, erkend therapeut in de geestelijke gezondheidszorg, is oprichter van het Relationship Institute of Palm Beach in het zuiden van Florida, dat relatietherapie, gezinsbegeleiding en hulp bij verslavingsproblematiek aanbiedt. Jessica heeft al duizenden cliënten geholpen met haar unieke aanpak: de Self-full® Method, een methode om 'zelfvol' te worden. Online begeleidt Jessica individuen en stellen van over de hele wereld die streven naar gezonde, duurzame relaties.https://www.standaardboekhandel.be/p/angstig-gehecht-9789463160896
Hechting (psychologie) --- Hechtingsprobleem --- Relationele ontwikkeling --- Relatietherapie --- Eigenwaarde
Choose an application
Affectregulerende Vaktherapie is een ervaringsgerichte behandelwijze van affectregulatieproblemen die ontstaan in de vroege jeugd. Dit basisboek laat de lezer kennismaken met alle facetten van de interventie en de onderliggende theorieën over vaktherapie, affectregulatie, mentaliseren bevorderenen gehechtheid. Voor vaktherapeuten die al affectregulerend zijn opgeleid, is het een waardevol naslagwerk.De interventie beschrijft zowel de inzet van het vaktherapeutisch middel, als de mentaliseren-bevorderende therapeuthouding. Samen vormen zij de basis voor de interactieve regulatie, waarmee het gestagneerde affectregulatieproces opnieuw in ontwikkeling komt. Waar enerzijds de theorie verduidelijkt wordt, biedt anderzijds de gefaseerde uitwerking van de interventietechnieken en aanpak in sessies een praktisch kader. Ook is een concrete benadering uitgewerkt voor het betrekkenvan de context rond de cliënt.Casuïstiek van alle vaktherapeutische disciplines (beeldend, dans, drama, muziek, pm(k)t en spel) illustreert de behandelwijze.Het boek kan een bijdrage zijn aan het vinden van een gezamenlijke taal in het behandelen van cliënten met affectregulatieproblematiek, en sluit aan bij de transdiagnostische visie op affectregulatie.https://www.standaardboekhandel.be/p/affectregulerende-vaktherapie-basisboek-9789044137842
Creatieve therapie --- Kind --- Affectief-Relationele Ontwikkeling --- Affectregulerende vaktherapie
Choose an application
Affectregulerende Vaktherapie (ArVT) is een ervaringsgerichte behandelwijze van affectregulatieproblemen die ontstaan in de vroege jeugd. De interventie en de onderliggende theorieën over vaktherapie, affectregulatie, mentaliseren bevorderen en gehechtheid worden toegelicht in het Basisboek Affectregulerende Vaktherapie.Dit boek is hierop een praktische aanvulling voor beeldend therapeuten (in opleiding), die werken volgens de interventie Affectregulerende Vaktherapie. In het eerste deel van dit Praktijkboek is de theorie te lezen. Geen uitgebreide onderbouwing van de interventie, maar dat wat je nodig hebt om in de praktijk met ArVT aan de slag te gaan. In het tweede deel staan alle werkvormen met verschillende materialen en technieken, ingedeeld per fase. Dit boek is een uitgangspunt om nauwkeuriger te leren omgaan met de inzet van het vaktherapeutisch middelbeeldend in de ArVT-fasering. Gaandeweg ga je begrijpen hoe de verschillende ingrediënten van de interventie onderling samenhangen en kun je dit uitbreiden naar de werkvormen die je zelf graag aanbiedt.De auteurs leggen met dit praktijkboek een belangrijke verbinding tussen theorie en praktijk. De rijke mogelijkheden van beeldend-therapeutische interventies worden in de context van de ArVT helder omschreven, waarbij de bewuste inzet van de interventietechnieken per fase voorop staat. Hierdoor vormt dit boek een inspirerend vervolg op de basistraining voor de toepassing van deze behandeling in de praktijk. https://www.standaardboekhandel.be/p/affectregulerende-vaktherapie-9789044138924
Affectregulerende vaktherapie --- Beeldende therapie --- Creatieve therapie --- Affectief-Relationele Ontwikkeling --- Werkvorm
Choose an application
Voor velen voelt ouderschap niet meer als vanzelfsprekend aan. Kinderen lijken ook minder aan te nemen van volwassenen en hebben minder ontzag voor ouders en andere opvoeders. Vaak nemen leeftijdgenoten de belangrijkste plaats in hun leven in. Zij zijn de nieuwe referentie van onze kinderen bij het vormen van hun gedrag, identiteit, normen en waarden. Dit alles wordt nog versterkt door de alomtegenwoordige sociale media. Kinderen raken daardoor in de war en de hechtheid van het gezin wordt ondergraven.In Laat je kind niet los legt dr. Neufeld uit hoe deze oriëntatie op leeftijdgenoten de natuurlijke leiderschapsrol van de opvoeders, die kinderen nodig hebben om zich ten volle te ontplooien en van hen te leren, ondermijnt. Een hechte band is de sleutel. Hij legt uit hoe je moeilijke situaties aanpakt en hoe je de relatie met je kinderen kunt versterken of herstellen. Zij ontwikkelen zich het best tot onafhankelijkheid en veerkracht vanuit die veilige relatie. Een kind moet zijn ouders vertrouwen en op hen kunnen leunen totdat het zelf een eigen persoon is geworden. Ouders moeten daarom weten hoe ze dat vertrouwen krijgen.https://www.standaardboekhandel.be/p/laat-je-kind-niet-los-9789022338650
Hechting --- Hechtingsstoornissen --- Opvoedingsproblemen --- Opvoedingspsychologie --- Ouderschap --- Relatie ouder - kind --- Hechting (psychologie) --- Relationele ontwikkeling --- Opvoeding --- Vertrouwen
Choose an application
Deze bundel is in de eerste plaats bedoeld ter ondersteuning van basisscholen die het lessenpakket Leefvormen willen inzetten, maar kan ook zelfstandig worden gebruikt als achtergrondinformatie door al wie aandacht wil besteden aan homoseksualiteit binnen een diversiteitsperspectief. In het eerste hoofdstuk ("Hoe legitimeren wij ons?") vinden leraren de fundamenten waarop de school het beleid rond diversiteit en discriminatie kan baseren. In hoofdstukken 2 ("Wanneer zijn we effectief?") en 3 ("Hoe geven we les?") wordt het duidelijk waarom de gekozen methoden werkelijk bijdragen tot een afname van discriminatie. In hoofdstuk 4 worden suggesties gegeven over het implementeren van de methodiek kringgesprekken. In hoofdstukken 5 en 6 leest u hoe er voor deze gevoelige onderwerpen een draagvlak kan gecreëerd worden binnen de school en onder de ouders.
Diversiteit --- Kringgesprek --- Leefvormen --- Relationele ontwikkeling --- Seksuele ontwikkeling --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Didactics of social education
Choose an application
Hoe krijg je zicht op de hulpvraag van een psychisch ontregeld kind? Peter van der Doef laat in Psychisch ontregelde kinderen zien dat hiervoor vier elementaire processen belangrijk zijn: cognitieve, relationele, emotionele en adaptieve processen. Deze processen spelen een rol in de ontwikkeling van ieder mens en krijgen bij psychische ontregelingen een specifieke invulling. Samen vormen zij het CREA-model dat de auteur heeft ontwikkeld op basis van de orthopedagogische theorie van J.F.W. Kok (CREA staat voor Cognitie, Relatie, Emotie en Adaptatie). Adaptatie vormt een nieuw element ten opzichte van de theorie van Kok. Psychisch ontregelde kinderen proberen zich op een vaak wanhopige manier aan te passen aan de werkelijkheid zonder dat dit streven door hun omgeving ook als zodanig erkend wordt. De interpretatie van psychische ontregelingen in termen van adaptatie helpt constructieve jeugdhulp te vinden. In de jeugdhulp is het belangrijk dat kinderen eerst kunnen herstellen van negatieve ervaringen uit het verleden alvorens tot een groei te komen. Die groei stelt ze uiteindelijk in voldoende mate in staat te functioneren zonder de bemoeienissen van jeugdhulp.Aan de hand van een aantal thema?s geeft Van der Doef uitvoerige voorbeelden uit de praktijk, die hij analyseert in termen van het CREA-model. Ook maakt hij duidelijk hoe met het model kan worden gewerkt aan de hand van toepassingen van het model door anderen in hun eigen praktijk.https://www.swpbook.com/boeken/55/orthopedagogiek/2489/psychisch-ontregelde-kinderen
Developmental psychology --- Age group sociology --- Orthopedagogics --- Psychiatry --- kinderpsychiatrie --- orthopedagogiek --- jeugdhulpverlening --- psychotrauma's --- Hulpvraag --- Jeugdhulpverlening --- Jeugdzorg --- Psychosociaal probleem --- Psychische stoornis --- Orthopedagogiek --- Autismespectrumstoornis --- Angststoornis --- Stemmingsstoornis --- Gedragsstoornis --- Herstel (mentaal) --- ADHD --- Cognitieve ontwikkeling --- Relationele ontwikkeling --- Emotionele ontwikkeling --- Behandelingsplan --- Persoonlijke ontwikkeling
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|