Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
De laatste decennia wordt steeds meer onderkend dat deze relaties onmisbaar zijn voor hun sociale en emotionele ontwikkeling. Waar voorheen werd gedacht dat alleen de relaties met volwassenen zoals ouders en leerkrachten van belang waren, komen tegenwoordig de contacten met leeftijdgenoten veelvuldig aan de orde in wetenschappelijk onderzoek. Ook als andere thema's zoals agressie of angst worden onderzocht, spelen de achterliggende sociale relaties mee. Zonder kennis daarvan zijn veel verschijnselen niet te begrijpen. In dit boek wordt aandacht besteed aan verschillende typen relaties. Eerst wordt de betekenis van vriendschappen voor de ontwikkeling van kinderen behandeld. Daarna komen andere relaties en posities aan bod, zoals die van het populaire kind. Vervolgens wordt uiteengezet waarom kinderen elkaar aantrekken of elkaar ontwijken. Niet alle kinderen hebben positieve relaties: er zijn ook afgewezen, eenzame en gepeste kinderen. Aan die negatieve betrekkingen besteedt het boek eveneens aandacht. Hoe kan worden verklaard dat sommige kinderen verstoken blijven van vriendschappen en geen aansluiting vinden bij hun leeftijdgenoten? Aan het einde van het boek wordt een beeld geschetst van de vaardigheden en competenties die kinderen nodig hebben om positieve relaties met hun leeftijdgenoten te kunnen opbouwen.
Kinderen ; sociale psychologie. --- vrienden --- vriendschap --- kinderen --- pesten --- 416.5 --- Kinderen --- Pesten --- Relaties tussen kinderen --- Vriendschap --- Zondebok --- Kinderpsychologie --- Zondebokken op school --- Relaties --- Overige onderwerpen uit de kinder- en jeugdpsychologie --- Sociale psychologie --- Gedragsproblemen --- Eenzaamheid --- Kind --- Gedragsprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Broers en zussen, kortweg 'siblings', dat zijn relaties voor het leven. Soms zijn ze de beste vrienden, soms komt er afstand in hun relatie, toch blijven ze voor altijd met elkaar verbonden. Vreemd genoeg krijgt deze unieke gezinsrelatie maar weinig aandacht in beleid, hulpverlening of onderzoek. De siblingrelatie mag meer in beeld komen, vinden wij. Siblings inspireren elkaar, zorgen voor elkaar en delen vaak zorgtaken. Fairness is daarbij het sleutelwoord. Zowel ouders als siblings streven naar een faire relatie en zoeken steeds weer naar een evenwicht dat ze als fair aanvoelen.In dit boek tonen we hoe beleid en hulpverlening de siblingrelatie beter kunnen ondersteunen, zeker als het wat moeilijker gaat. Als siblings uit huis geplaatst worden, bijvoorbeeld, waarom kan dat niet vaker samen? Als je broer of zus aan suïcide denkt, wie zorgt er dan voor jou? Wat als je een erfelijke ziekte hebt en je alleen gered kan worden met de hulp van een sibling? En hoe zit dat precies met de ongelijke behandeling van siblings door hun ouders, nog steeds een groot taboe. Is ongelijk altijd hetzelfde als unfair?Het zijn maar enkele voorbeelden van thema's die siblings raken. Telkens vertrekken we van het perspectief van broers en zussen zelf, verwikkeld in de match van hun leven.
Sociology of the family. Sociology of sexuality --- #SBIB:316.356.2H2223 --- Gezinssociologie: relaties tussen kinderen onderling --- 664.1 Gezin --- Gezinssociologie --- gezinssociologie --- broers en zussen --- gezinsleven --- Broers en zussen --- Brus --- Gezinslid --- Familie --- Relatie ouder - kind --- Vriendschap --- Eerlijkheid --- Family --- Theory --- Book
Choose an application
Agressie bij kinderen is een acuut probleem. Al te vaak wordt agressie gelijkgesteld met vechten of schelden. Er bestaan echter ook subtielere vormen van agressie, die diepe wonden kunnen slaan: roddelen, kinderen uitsluiten of negeren, manipuleren... Deze vorm van agressie wordt in wetenschappelijke literatuur samengevat onder de noemer 'relationele agressie'. Hoe herken je relationele agressie? Waarom is preventie zo belangrijk? Hoe kun je slachtoffers helpen? En hoe kun je daders begeleiden? Wat als relationele agressie uitmondt in echt pestgedrag? De auteurs van dit boek volgden drie jaar lang 600 kinderen uit de basisschool. Dit boek is het resultaat van de inzichten die uit hun onderzoek zijn gegroeid. (Bron: www.lannoo.be)
Pesten. --- agressie --- Educational sciences --- pesten --- conflicten --- gedragsproblemen --- weerbaarheid --- 467 --- Agressie --- Conflicten --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Relationele opvoeding --- Verbale communicatie --- Agressie (geweld, woede) --- Gedragsproblemen --- Pesten --- 415.3 ) Emoties --- kinderen --- 177.8 --- Kinderen --- Relaties --- 103997.jpg --- Agressie ; kinderen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Relaties tussen kinderen --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Interpersonal relations in adolescence --- Brothers and sisters --- Relations humaines chez l'adolescent --- Frères et soeurs --- #SBIB:316.356.2H2223 --- Adolescent psychology. --- Social interaction in adolescence. --- Adolescent psychology --- Adolescence --- Teenagers --- Psychology --- Gezinssociologie: relaties tussen kinderen onderling --- Frères et soeurs --- Social interaction in adolescence --- Siblings.
Choose an application
MEESTAL vindt Natalie het prima dat Alfons er is, maar als ze hem betrapt terwijl hij haar LIEVELINGSBOEK OPEET... Nou... DAT is NIET oké!Meestal kan Natalie het heel goed met haar kleine broertje vinden. Soms doet hij echter dingen waar zij heel boos van wordt. Maar zodra zij haar lastige broertje niet meer hoort, wordt zij erg ongerust. Vrolijk prentenboek waarin een fikse ruzie tussen twee kleuters centraal staat. Bij de paginagrote tekeningen, die afwisselend op een zachtgekleurde of witte achtergrond staan, ontvouwt zich het verhaal, waarbij de zachte kleuren geel, rood en blauw dominant zijn. Alleen de voorleesstoel en de voor het verhaal belangrijke erwtjes zijn groen. De grappige, wat onbestemde hoofdpersonen lijken het meest op een soort kikkerachtige figuren met gekke oren. Natalie is rood en broertje Alfons blauw. Ter ondersteuning van de tekeningen is er een beperkte tekst, soms versterkt door enkele tekstballonnetjes. Tekst en tekeningen zijn beperkt tot het meest noodzakelijke en laten daardoor voldoende ruimte voor de eigen fantasie. Een verrassend slot met een algehele verzoening sluit het verhaal goed af. Warm aanbevolen voor kinderen vanaf ca. 4 jaar.Bron: https://www.bol.com/nl/p/alfons-nee-dat-is-niet-oke/9200000051759670/
English literature --- ondeugendheid (themawoord fictie) --- kleuteronderwijs vierjarigen (doelgroep) --- kleuteronderwijs vijfjarigen (doelgroep) --- prentenboeken (genre) --- broers en zussen --- Stout --- Broers en zussen --- Familie --- Ruzie --- Liefde --- Gezinnen --- Relaties tussen kinderen --- Broer-zus-relatie --- Teamwerk --- Prentenboeken --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Stout zijn --- Gezin --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Ouderenzorg
Choose an application
Brothers and sisters in literature --- Families in literature --- Frères et soeurs dans la littérature --- Familles dans la littérature --- 316.356.2*11 --- #SBIB:316.356.2H2223 --- Gezinssociologie: kerngezin --- Gezinssociologie: relaties tussen kinderen onderling --- 316.356.2*11 Gezinssociologie: kerngezin --- Frères et soeurs dans la littérature --- Familles dans la littérature --- Frères et sœurs dans la littérature --- Famille dans la littérature --- Siblings in literature.
Choose an application
Kijken, kijken, kijken geeft een levendig beeld van het sociale leven van jonge kinderen in kindercentra. Hoe maken zij vrienden, en hoe ontwikkelen ze een gevoel van samenzijn? De botsingen en wrijvingen tussen peuters onthullen de sociale kwesties die hen bezighouden. Vaak lijken deze verrassend veel op die van volwassenen. Bijvoorbeeld de kwestie van de nieuweling in een groep, die door de negatieve reacties van andere kinderen razendsnel de ongeschreven regels leert. Ook zijn er de speeldingen die in de handen van andere kinderen zoveel aantrekkelijker lijken dan wat ze zelf hebben. Of de wil om even ongestoord te spelen, zonder andere kinderen die zich met hen bemoeien. In de bespreking van deze sociale kwesties is er steeds aandacht voor de leidster of opvoeder. Hoe kunnen zij kinderen helpen om spelenderwijs basale sociale waarden, regels en vaardigheden te leren? Het boek bevat talrijke beschrijvingen van wat kinderen meemaken, rijk geïllustreerd met foto's en geanalyseerd met behulp van nieuwe psychologische inzichten. De auteurs baseren zich op jarenlange ervaring met wetenschappelijk onderzoek en het ontwikkelen van trainingen voor leidsters in de kinderopvang. (Bron: covertekst)
kinderopvang --- socio-emotionele ontwikkeling --- ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- sociale pedagogiek --- Educational psychology --- spelbegeleiding --- Sociale vaardigheden ; kinderen --- Kinderopvang ; pedagogie --- kleuters --- sociale vaardigheden --- 307.4 --- 471.44 --- Conflicten --- Kinderopvang --- Kleuters --- Omgaan met verschillen --- Peuters --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Sociale ontwikkeling --- Sociale vaardigheden --- 441 --- Diversiteit --- Emoties (Gevoelens) --- Relaties tussen kinderen --- Ruzie tussen kleuters --- Samenspel --- Spelen --- Taalontwikkeling --- 093064.jpg --- Sociaal conflict --- Sociale en emotionele opvoeding --- Zuigelingen, peuters en kleuters --- (zie ook: Ruzie) --- Sociale opvoeding --- Peuter --- Kleuter
Choose an application
Kijk, Kies, Doe is vooral een praktisch boek. Het gaat niet alleen over wat u in het omgaan met kinderen in de eerste levensjaren kunt doen. U vindt er ook aanwijzingen hoe u de ontwikkeling van jonge kinderen gericht en met resultaat kunt stimuleren. Wat zijn nu goede ontwikkelingsstimulerende activiteiten? Hoe bied ik die aan? Wat is mijn rol daarbij? Welke materialen zijn geschikt ? Allemaal vragen over het hoe, waar in Kijk, Kies, Doe rekening mee is gehouden. De activiteiten kunt u zonder veel extra inspanning en voorbereiding organiseren. Op een speelse wijze en met plezier! Want plezier voor u en het jonge kind is de belangrijkste voorwaarde voor verdere ontwikkeling. (Bron: www.educatieshop.nl)
Schoolbooks - Didactic material --- 471.4 --- Leerlingvolgsystemen(Kindvolgsystemen, Kleutervolgsystemen) --- Ontwikkeling --- Peuters --- kleuters --- Ontwikkelingsmaterialen (Speelleermiddelen) --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- Didactiek; algemeen --- Ontwikkelingslijnen --- Kleuteronderwijs --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- Didactiek --- Cognitieve opvoeding --- Wiskundige initiatie --- Logisch denken --- Motoriek --- Bewegingsopvoeding --- Tekenen --- Beeldopvoeding --- Taalopvoeding --- Spreken --- Mondelinge taalvaardigheid --- Ontluikende geletterdheid --- Oriëntatie --- Ruimtelijke oriëntatie --- Lichaamsschema --- Waarneming --- Auditieve discriminatie --- Visuele discriminatie --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Zelfbeeld --- Relaties tussen kinderen --- Spelontwikkeling --- Zelfstandigheid --- Handelingsplannen --- Speelleerkansen --- Didactics of Kindergarten --- ontwikkeling --- ontwikkeling van het kind --- psychomotorische ontwikkeling --- sensomotorische ontwikkeling --- emotionele ontwikkeling --- kleuterdidactiek --- sociale ontwikkeling --- cognitieve ontwikkeling --- motorische ontwikkeling --- socio-emotionele ontwikkeling --- Ontwikkelingslijn --- Handelingsplan --- Beeldeducatie --- Auditieve ontwikkeling --- Speelleerkans --- Woordenschat --- Didactics of social education --- Handelingsgericht werken
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|