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Spengler aurait-il eu raison ? Tandis que les symptômes de crise se multiplient dans le monde, on assiste à un regain d'intérêt pour l'auteur du Déclin de l'Occident (1918-1922). Cependant, si ce titre est fréquemment cité, l'œuvre elle-même reste largement méconnue, notamment en France. Comment Spengler se représentait-il ce déclin ? Il fait preuve d'un pessimisme culturel profond : à terme, l'Occident et ses valeurs cesseront de jouer un rôle historique. Sa critique de la rationalisation du monde, du passage d'une « culture » créatrice à une « civilisation » tournée vers des tâches quantitatives et matérielles, celle des mœurs qui s'installent dans les métropoles cosmopolites, du système technicien, du libéralisme politique et économique, doit nous alerter sur l'évolution de l'Occident au sein d'une mondialisation dont la maîtrise lui échappe. À charge pour nous de lui donner tort en ne succombant pas à son relativisme anti-humaniste, à son fatalisme historique, et à l'esthétisme d'un « réalisme héroïque » justifiant une brutale politique de puissance.
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Adam One, the kindly leader of the God's Gardeners - a religion devoted to the melding of science and religion, the preservation of all species, the tending of the Earth, and the cultivation of bees and organic crops on flat rooftops - has long predicted the Waterless Flood. Now it has occurred, obliterating most human life. Two women have avoided it: the young trapeze-dancer, Ren, locked into the high-end sex club, Scales and Tails; and former SecretBurgers meat-slinger turned Gardener, Toby, barricaded into the luxurious AnooYoo Spa, where many of the treatments are edible. Have others survived? Ren's bioartist friend Amanda, or the MaddAddam eco-fighters? Ren's one-time teenage lover, Jimmy? Or the murderous Painballers, survivors of the mutual-elimination Painball prison? Not to mention the CorpSeCorps, the shadowy and corrupt policing force of the ruling powers... Meanwhile, in the natural world, gene-spliced life forms are proliferating: the lion/lamb blends, the Mo'hair sheep with human hair, the pigs with human brain tissue. As Adam One and his intrepid hemp-clad band make their way through a ruined world, singing their devotional hymns and faithful to their creed and to their Saints - Saint Francis Assisi, Saint Rachel Carson, and Saint Al Gore among them - what odds for Ren and Toby, and for the human race? By turns dark, tender, violent, thoughtful and uneasily hilarious, The Year of the Flood is Atwood at her most effective.
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