Narrow your search

Library

KU Leuven (3)

Thomas More Kempen (3)

AP (2)

Arteveldehogeschool (2)

KDG (2)

Odisee (2)

DB (1)

EhB (1)

Hogeschool West-Vlaanderen (1)

KBR (1)

More...

Resource type

book (3)


Language

Dutch (3)


Year
From To Submit

2020 (1)

2013 (1)

2012 (1)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
Zingeving in zorg en welzijn
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789024429080 9024429080 9789024429288 9024429285 Year: 2020 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zingeving gaat over de betekenis die mensen geven aan (situaties in) hun leven. Het omvat alledaagse zaken die voor iemand belangrijk zijn, maar ook fundamentele, existentiële levensvragen. Bij een crisis of (ernstige) ziekte speelt zingeving vaak expliciet een rol. Mensen zoeken dan steun bij wat voor hen echt belangrijk is, ze gaan op zoek naar een nieuwe richting in hun leven of hebben aandacht voor wat nog echt belangrijk is als hun leven ten einde loopt. Hoe ga je als professional met dergelijke situaties om? Het boek Zingeving in zorg en welzijn wil aankomend hbo-professionals binnen gezondheidszorg of sociaal werk ondersteunen bij het ontwikkelen van zingevingscompetenties en is opgebouwd rond drie competentiegebieden: persoon & zingeving, praktijk & zingeving en perspectief & zingeving. Hierbinnen leert de student onder meer reflecteren op de eigen zingeving in relatie tot die van cliënten en patiënten. Ook leert zij of hij wat zingevende communicatie inhoudt. In het boek is verder aandacht voor zingeving in het methodische zorg- en hulpverleningsproces (onder meer intake, gezamenlijke besluitvorming, interventies en verwijzing), zingeving binnen instellingsbeleid en kwaliteitszorg en de invloed van maatschappelijke trends. Elk hoofdstuk begint met een voor het werkveld typerende praktijksituatie, daarna werkt de student aan de ontwikkeling van kennis, vaardigheden en attitude. Zingeving in zorg en welzijn sluit aan bij de concrete beroepspraktijk van verpleegkundigen en sociaal werkers. Het boek gaat gepaard met een website, zingevinginzorgenwelzijn.nl, met oefenmateriaal voor de student en verdiepende literatuur. Deze herziene tweede druk is inhoudelijk geactualiseerd en verrijkt met foto's en andere illustraties. De website is vernieuwd en sterk uitgebreid en de link tussen boek en website is verbeterd, waardoor beide meer een geheel vormen.


Book
Intervisie : hefboom voor kwaliteit
Author:
ISBN: 9782509013521 Year: 2012 Volume: *57 *27 Publisher: Brussel Brussel Politeia Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Steeds meer organisaties en lokale besturen omarmen intervisie als belangrijke leer- en werkvorm voor professionele werkers. Leden van het managementteam, andere leidinggevenden, mw'ers, verpleegkundigen, kwaliteitscoördinatoren, stafmedewerkers en anderen nemen geregeld de tijd voor reflectie op hun eigen professioneel handelen. Ook wordt de methode vaker toegepast als onderdeel binnen een traject voor management- en leiderschapsontwikkeling.Intervisie is een vorm van deskundigheidsbevordering waarbij medewerkers een beroep doen op collegas om mee te denken over persoons- en functiegebonden vraagstukken en knelpunten uit de eigen werksituatie. Er wordt met andere woorden geleerd van ervaringen. Veel diensten en teams beschikken immers over een reservoir van niet gearchiveerde en dus ook niet gebruikte ervaringskennis, of 'knowhow'. Intervisie maakt het precies mogelijk die onaangeboorde ervaringswijsheid te ontsluiten en vruchtbaar te maken.De auteur zoomt eerst in op de relatie tussen leren en reflecteren en de intervisie als reflectieve leervorm. Vervolgens besteedt hij aandacht aan aanverwante werk- en leervormen, zoals coaching, supervisie, werkoverleg, e.a. Daarna biedt hij een basisconcept en grondstructuur aan voor het intervisieleren en leest u welke stappen deel uitmaken van een begeleid traject. In het laatste hoofdstuk gaat de auteur in op de thema's vervolmaking en meesterschap: wat verstaan we onder deskundigheid, vakmanschap, adequaat professioneel gedrag, professionaliteit. Hij sluit af met enkele aanbevelingen hoe u op weg kunt gaan naar het bereiken van 'meesterschap'


Book
De reflectieve leraar : bouwen aan excellentie
Author:
ISBN: 9789461181954 9461181957 9789461181725 Year: 2013 Publisher: Rotterdam Bazalt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Reflectieve Leraar bevat een grote hoeveelheid breed bruikbare kennis waarbij theorieën en research over reflectie en ontwikkeling van professionals gekoppeld worden aan effectieve manieren van lesgeven. Voor iedere leraar die wil dat leerlingen zo goed mogelijk leren, biedt dit boek steun en inspiratie. Onderwijzen is een vaardigheid. En zoals geldt voor elke vaardigheid: oefening baart kunst. Dit boek behandelt hoe leraren steeds beter kunnen worden door het stellen van persoonlijke doelen, gerichte oefening en feedback, en met observaties en discussies over het lesgeven. Daarbij wordt uitgegaan van Marzano’s model voor goed onderwijs. Het stimuleren van leraren om te werken aan hun professionaliteit is het belangrijkste wat we kunnen doen om de onderwijspraktijk te verbeteren.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by