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An exploration of the role of altruism in the discipline of economics
Altruism. --- Genetic psychology. --- Reciprocity (Psychology) --- Social groups.
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Success in business --- Reciprocity (Psychology) --- Altruism
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Microeconomics --- Reciprocity (Psychology) --- Reciprocity (Psychology). --- Altruism --- Genetic psychology --- Social groups --- Altruism. --- Genetic psychology. --- Social groups.
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Comment résister à l’aplatissement du réel auquel conduisent la vision utilitariste et néolibérale de l'individu, mais aussi la critique systématique de la domination ? En rendant justice au côté lumineux du social, ce qui n'exige en rien de nier ses côtés obscurs. C’est dans cette ambivalence que Philippe Chanial nous invite à cheminer. Il examine le lien amoureux, la communauté des amants, mais aussi le désir comme violence. Dialoguant avec les théoriciennes du care, il envisage le soin, à la fois sublime et routinier, comme un “pouvoir des faibles” qui n’est pas dépourvu d’aspects sombres. Considérant la relation d’aide ou de secours qui se joue entre le pauvre et son bienfaiteur (individuel ou collectif), il discute ce gouvernement de la misère qui ramène les plus démunis au statut d’“assistés” ou de débiteurs perpétuels. Face à la crise écologique, il plaide pour une “éthique de la Terre”, l’ouverture de nos communautés d’appartenance aux communautés non humaines, et appelle à nouer avec la nature de nouvelles formes de réciprocité. En compagnie de sociologues, philosophes, poètes – et en premier lieu de l’anthropologue Marcel Mauss dont l’Essai sur le don semble plus actuel que jamais –, Philippe Chanial invite à reconnaître toute la puissance de nos généreuses réciprocités sans lesquelles il n’est pas de monde commun. Il fraie ainsi, à la lumière du don, de nouveaux chemins d’émancipation.
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Reciprocity (Psychology) --- Biblical teaching --- Bible. --- Criticism, interpretation, etc.
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De la grâce que Dieu donne gratuitement au don gratuit de l'être humain que requiert la charité, le christianisme ne cesse d'invoquer la gratuité. Comment dire cette réciprocité sans verser dans une logique contractuelle ? Pourquoi cette notion majeure n'est-elle pas évidente à manier et à pratiquer ? Peut-on expliquer comment, déployée, elle accroît la justice et comment, dévoyée, elle aggrave l'abus ? Pourquoi, surtout, n'avait-elle pas encore reçu le traitement théologique qu'elle appelle ? Cet ouvrage lumineux de Jean-Marc Liautaud vient à point nommé pour réparer ce manque. Dans un mouvement de réflexion original et puissant, il met au jour autant les richesses que les ambiguïtés de la parole chrétienne sur la gratuité. Mais il le fait en nous aidant à découvrir de nouvelles manières de penser la donation et l'alliance. Voici une réponse décisive à un enjeu à la fois exégétique et pastoral, doctrinal et missionnaire. À l'impératif que nous présente chaque prochain. Docteur en théologie, Jean-Marc Liautaud a mené ses études au Centre Sèvres de Paris et travaille depuis 1987 pour le mouvement international Fondacio. Soucieux d'annoncer la foi dans la langue d'aujourd'hui, il est l'auteur de deux pièces de théâtre, Retour de Pâque, Désert fertile, et contribue à la revue Prions en Église
Grace (Theology) --- Covenant theology --- Generosity --- Reciprocity (Psychology) --- Salvation --- Biblical teaching --- Religious aspects --- Christianity --- Religious aspects --- Christianity
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"This book will explore events in the Federal campaigns against Charleston and the states of South Carolina, Georgia, and Florida that exemplify how retaliation functioned during the American Civil War .... The Department of the South makes an ideal location for study because three contentious issues between the Union and the Confederacy converged in this theater of operations: the Federal recruitment and deployment of black troops, the Confederate treatment of Union prisoners of war, and the Federal treatment of noncombatants who lived within the zones of active military operations."--Introduction, page xx. "Blending military and cultural history, Lorien Foote's rich and insightful book sheds light on how Americans fought over what it meant to be civilized and who should be extended the protections of a civilized world"--
Lex talionis. --- Reciprocity (Psychology) --- Punishment --- Philosophy. --- United States. --- History. --- United States --- History --- Prisoners and prisons. --- Civilization
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Traditional moral theory usually has either of two emphases: virtuous moral character or principles for distributing duties and goods. Zone Morality introduces a third focus: families and businesses are systems created by the causal reciprocities of their members. These relations embody the duties and permissions of a system's moral code. Core systems satisfy basic interests and needs; we move easily among them hardly noticing that moral demands vary from system to system. Moral conflicts arise because of discord within or among systems but also because morality has three competing sites: self-assertive, self-regarding people; the moral codes of systems; and regulative principles that enhance social cohesion. Each wants authority to control the other two. Their struggles make governance fragile. A strong church or authoritarian government reduces conflict by imposing its rules, but democracy resists that solution. Procedural democracy is a default position. Its laws and equitable procedures defend people or systems having diverse interests when society fails to create a public that would govern for the common interest.
Reciprocity (Psychology) --- Interpersonal relations. --- Values. --- Moral Codes. --- Morality. --- Social Cohesion. --- Zones.
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What motivates human behaviour? Drawing on literatures from anthropology to zoology, Oliver examines how we are motivated to give and take, rather than give or take. This book reviews the evolution of reciprocity as a motivator of behaviour, in terms of its observation in non-human species, in very young humans, and in societies that we can reasonably expect are similar to those in which our distant ancestors lived. The behavioural economic and social psychology literature that aims to discern when and in what circumstances reciprocity is likely to be observed and sustained is also reviewed, followed by a discussion on whether reciprocity is relevant to both the economic and the social domains. The dark sides of reciprocity are considered, before turning again to the light, and how the potentially beneficial effects of reciprocity might best be realised. This culminates in the presentation of a new political economy of behavioural public policy, with reciprocity playing a prominent role.
Policy sciences --- Economics --- Reciprocity (Psychology) --- Interpersonal relations --- Behavioral economics --- Behavioural economics --- Policy-making --- Policymaking --- Public policy management --- Psychological aspects.
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How does a society of diverging status and wealth cohere? The monograph discusses Roman patronage as a way of holding social groups together. By analysing the attitudes and actions of patrons and clients, their developtments between the 1st century B.C. and the 3rd century A.D. are evaluated in order to understand the relevance of personal reciprocity as a fundament for social peace. Patron-Klient-Verhältnisse galten bereits in der Antike als Fundament sozialer Stabilität. Die vorliegende Studie schließt die Lücke einer bislang fehlenden aktuellen Geschichte des römischen Bindungswesens, indem sie die Bedeutung von Patron-Klient-Verhältnissen als Integrationsmittel einer hierarchisch strukturierten Gesellschaft thematisiert. Anhand mehrerer Tiefenstudien zu Haltungen und Handlungen von Patronen und Klienten wird die Relevanz personaler Reziprozität für sozialen Frieden vor dem Hintergrund politisch-gesellschaftlicher Umbrüche zwischen dem 1. Jh. v. Chr. und 3. Jh. n. Chr. untersucht. Im Ergebnis zeigt sich, dass die omnipräsente Kritik am Bindungswesen keine Systemkritik war, sondern dass sich Wertungsfragen an konkreter Performanz entzündeten. Die Geschichte des römischen Bindungswesens ist eine Geschichte sich wandelnder Haltungen auf einer Basis konstanter Grundüberzeugungen. Der politische Systemwechsel zwischen Republik und Principat lässt sich genauso als Verdichtungsperiode des Wandels ausmachen, wie christliche Deutungen des Bindungswesens Verschiebungen in Einzelaspekten bewirkten. Was die römische Welt zusammenhielt? Patron-Klient-Verhältnisse in alltäglicher Praxis und als lebendiges Ideal.
Patron and client --- Social groups --- Social status --- Reciprocity (Psychology) --- History. --- Cicero, Marcus Tullius. --- Cyprian, --- Rome --- Rome (Italy) --- Social life and customs. --- Social conditions. --- History --- Patronage. --- Principate. --- Roman Republic.
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