Narrow your search
Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Dissertation
L'énonciation cinématographique : analyse de quelques figures

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Post-classical cinema : an international poetics of film narration
Author:
ISBN: 9781906660093 9781906660109 1906660093 Year: 2009 Publisher: London ; New York : Wallflower Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Does the term 'post-classical' have any relevance in current debates on contemporary cinema? This book offers a positive answer with the help of historical poetics and a number of contemporary popular films from across the globe. Chungking Express (1994), Trainspotting (1996), Run Lola Run (1998), Fight Club (1999), Magnolia (1999), Requiem for a Dream (2000), Amelie (2001), Moulin Rouge (2001), City of God (2002) and Oldboy (2003) are some of the examples analysed here in depth in order to map the formal principles of post-classical cinema. With a strong foothold in the United States, Europe, Asia and Latin America the post-classical mode of narration offers contemporary filmmakers a fresh set of creative options for staging, framing and editing their stories. With meticulous emphasis on formal distinctions this volume differentiates the post-classical paradigm from the powerful classical Hollywood tradition and opens up the territory for new formal frameworks and concepts."--Publisher.


Book
Littérature et cinéma : aimantations réciproques

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Les rapports entre littérature et cinéma sont ici compris en termes d’aimantations réciproques. Comment se joue la réception de la littérature par le cinéma, et du cinéma par la littérature, au sein des scénarios, des adaptations, mais aussi dans les échanges de procédés et dans les œuvres d’écrivains-cinéastes ou de cinéastes-écrivains ? Que se passe-t-il quand un tiers s’interpose : musique, chant, ballet, sculpture ou magie ? Quelle mémoire de la littérature hante le cinéma et quelle mémoire du cinéma hante l’écrivain ? Quelles strates de chacun des deux ont dû être oubliées pour que puisse travailler l’imagination de l’écrivain et du cinéaste ? L’ouvrage explore ainsi le cercle par lequel le cinéma se met à l’épreuve de la littérature, et la littérature à l’épreuve du cinéma. Travaillant à partir du roman mais aussi de la poésie, il montre que le cinéma aimanté par la littérature, l’aimante à son tour, la repense, l’interprète, lui donne un sens nouveau et en fait apparaître des aspects que les mots seuls avaient du mal à dégager.


Book
Le cinéma et l'imaginaire : propositions pour une théorie du cinéma narratif
Author:
ISBN: 9782871302704 2871302707 Year: 2009 Publisher: Liège : Céfal,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

M. Serceau démontre que l'image cinématographique rencontre l'imaginaire parce qu'en plus de l'identification du sujet à son regard, il y a une identification à des éléments de l'image dont il convient de mesurer les parts de l'indice, du signe et du symbole, l'articulation des fonctions de l'imaginaire, du réel et du symbolique, ainsi que la part des psychés individuelle et collective.


Book
Le mélodrame filmique revisité = : revisiting film melodrama
Authors: --- ---
ISBN: 9782875741363 2875741365 Year: 2014 Volume: 5 Publisher: Berne : Peter Lang,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dans une confrontation inédite des approches francophones et anglo-saxonnes signées par des experts internationalement reconnus aussi bien que par de jeunes chercheurs, Le mélodrame filmique revisité propose d?ouvrir le champ d?études vers de nouvelles perspectives historiques et esthétiques. En effet, le mélodrame souffre, depuis ses débuts cinématographiques, d?une exploitation péjorative qui restreint le ± mode mélodramatique à la manipulation des émotions du public et à une representation excessive sur le plan esthétique. Minimisé, expédié, ce genre mérite pourtant d?être enfin l?objet d?une revalorisation à travers des approaches innovantes et un corpus élargi à la télévision, l?animation et l?internet.

The memory of Tiresias : intertextuality and film
Author:
ISBN: 0520085299 0520085302 0520914724 0585228442 9780520914728 9780585228440 9780520085299 9780520085305 Year: 1998 Publisher: Berkeley : University of California Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The concept of intertextuality has proven of inestimable value in recent attempts to understand the nature of literature and its relation to other systems of cultural meaning. In The Memory of Tiresias, Mikhail Iamposlki presents the first sustained attempt to develop a theory of cinematic intertextuality.Building on the insights of semiotics and contemporary film theory, Iampolski defines cinema as a chain of transparent, mimetic fragments intermixed with "ations he calls "textual anomalies." These challenge the normalization of meaning and seek to open reading out onto the unlimited field of cultural history, which is understood in texts as a semiotically active extract, already inscribed.Quotations obstruct mimesis and are consequently transformed in the process of semiosis, an operation that Iampolski defines as reading in an aura of enigma. In a series of brilliant analyses of films by D.W. Griffith, Sergei Eisenstein, and Luis Buñuel, he presents different strategies of intertextual reading in their work. His book suggests the continuing centrality of semiotic analysis and is certain to interest film historians and theorists, as well as readers in cultural and literary studies.

The geopolitical aesthetic : cinema and space in the world system
Author:
ISBN: 0851703119 0253330939 0253330939 Year: 1992 Publisher: Bloomington : London : Indiana University Press ; BFI Pub.,

Coming to terms : the rhetoric of narrative in fiction and film
Author:
ISBN: 0801497361 0801424852 9780801497360 Year: 1990 Publisher: Ithaca : Cornell University Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

TABLE OF CONTENTS##- Narrative and two other text-types##- Description is no textual handmaiden##- What is description in the cinema?##- Argumentation in film: Mon oncle d'Amérique##- In defense of the implied author##- The implied author at work##- The literary narrator##- The cinematic narrator##- A new point of view on "point of view"##- A new kind of film adaptation: The French lieutenant's woman##- The "rhetoric" "of" "fiction."

Keywords

Motion pictures and literature --- Cinéma et littérature --- --Narration --- --Sémiotique --- --History and criticism. --- Fowles, John, --- Récit filmique --- Analyse filmique --- The French lieutenant's woman (film) --- Cinéma et littérature --- 82:791.43 --- 82-3 --- 82-3 Proza. Fictie. Narratologie --- Proza. Fictie. Narratologie --- 82:791.43 Literatuur en film --- Literatuur en film --- Analyse du discours narratif --- Narration --- Cinéma --- Narration (Rhetoric) --- Fiction --- Motion picture plays --- Motion pictures and literature. --- Motion pictures --- History and criticism. --- Semiotics. --- Narration (Rhetoric). --- Narrative (Rhetoric) --- Narrative writing --- Rhetoric --- Discourse analysis, Narrative --- Narratees (Rhetoric) --- Semiotics --- Literature and motion pictures --- Moving-pictures and literature --- Literature --- History and criticism --- Film --- --Littérature --- Criticism and interpretation. --- Roman --- Scénarios de cinéma --- Cinéma --- Histoire et critique --- Sémiotique --- Narration. --- Cinéma. --- Analyse du discours narratif. --- Récit filmique. --- Cinéma et littérature. --- Analyse filmique. --- 82-3 Fiction. Prose narrative --- Fiction. Prose narrative --- Fiction - History and criticism. --- Motion picture plays - History and criticism. --- Motion pictures - Semiotics. --- Littérature --- Sémiotique --- Fowles, John, - 1926- - Criticism and interpretation. --- Fowles, John, - 1926 --- -Fiction --- -Film --- Récit filmique. --- Cinéma et littérature. --- Cinéma.

Listing 1 - 9 of 9
Sort by