Narrow your search

Library

ULB (2)

KBR (1)

KU Leuven (1)

UCLouvain (1)

VUB (1)


Resource type

book (2)


Language

English (1)

French (1)


Year
From To Submit

2014 (1)

2010 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Comprendre les images : une théorie de la représentation iconique
Authors: --- ---
ISSN: 17618304 ISBN: 9782753534155 2753534152 Year: 2014 Publisher: Rennes: Presses universitaires de Rennes,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Un collage cubiste, une figure amérindienne de style dédoublé, une image en perspective à deux points de fuite sont des images qui attirent chacune l'attention sur des caractéristiques différentes de ce qu'elles représentent : il y a une infinité de façons de représenter le monde. Dans Comprendre les images, Lopes prend acte de cette diversité pour construire une théorie de la représentation iconique qui se situe au croisement d'une approche symbolique (comme celle de Nelson Goodman) et d'une approche perceptuelle (comme celle de Richard Wollheim), offrant ainsi une nouvelle explication de la phénoménologie de l'expérience iconique. L’ouvrage traduit est un «classique» de la réflexion contemporaine sur la représentation picturale. Classique, ou presque, il l’est immédiatement devenu lors de sa parution en 1996, en donnant lieu, dans le monde anglophone, à d’abondants commentaires et discussions. L’introduction à l’édition française proposée par Dominic McIver Lopes, présente son livre de 1996 dans la perspective de ses travaux ultérieurs et même de ceux qui vont paraître prochainement. On voit ainsi qu’on a affaire, avec le livre traduit, au premier élément d’une oeuvre philosophique de tout premier plan au sujet de la perception esthétique et de la nature de l’art.


Book
Criminology, deviance, and the silver screen: the fictional reality and the criminological imagination
Author:
ISBN: 9780230615168 Year: 2010 Publisher: New York (N.Y.) Palgrave Macmillan

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"This text argues for the usefulness of fictional realities for criminological theorizing and analysis. It illustrates that a creative and critical social scientific practice requires craft norms rather than the commercial norms that threaten to completely colonize higher education. It also illustrates that pedagogical enquiry is relevant and important for criminology. In illustrating the argument, major concepts of prominent and influential theoretical frameworks are highlighted and explicated through their systematic application to the fictional social realities provided by a selection of films. In addition to illustrating theoretical analysis and clarifying concepts, Frauley offers several original interpretations, descriptions, and explanations of cinematic narratives. This provides for the bridging of theory and application and will provide an innovative and interesting context in which to engage readers in the exploration of criminological theory and theorizing"--Provided by publisher.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by