Listing 1 - 10 of 25 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In deze derde, volledig geactualiseerde druk zijn de verschillende fasen nog wat verder uitgebreid. Er is onder andere meer aandacht besteed aan de neurologische aspecten tijdens de levensloop. Sommige factoren, zoals (zelf) opvoeding en scholing hebben namelijk invloed op de hersenen als geheel en andere factoren enkel op het niveau van een bepaalde cel. De hoofdstukken eindigen verder onveranderd met een samenvatting, een begrippenlijst en een aantal opdrachten. Bij de opdrachten gaat het om de confrontatie met fase specifieke problemen die je als hulpverlener kunt aantreffen. (Bron: covertekst)
Ontwikkelingspsychologie --- ontwikkelingspsychologie --- 159.98 --- Developmental psychology --- levensloop --- PXL-Healthcare 2017 --- psychosociale ontwikkeling --- opvoeding
Choose an application
Het zelfbeeld is van grote invloed op ons doen en laten. Er zijn weinig andere persoonlijkheidskenmerken die zo sterk doorwerken in ons denken, onze emoties en ons gedrag.Jongeren met een positief zelfbeeld voelen zich niet alleen gelukkiger, maar zijn ook beter bestand tegen de gevolgen van teleurstellingen, tegenslagen, schokkende gebeurtenissen en stressvolle situaties. Het positieve zelfbeeld werkt als een buffer en heeft een beschermende werking. Het is te beschouwen als een sociaal vaccin dat kinderen en jongeren weerbaarder maakt tegen negatieve ervaringen zoals pesten en verwaarlozing.Het positieve zelfbeeld als sociaal vaccin behandelt een aantal van deze bedreigingen. Het laat ook zien hoe het kan leiden tot een negatief zelfbeeld en hoe dat ernstige gevolgen kan hebben zoals suïcidale gedragingen, depressie en angststoornissen.De bouwstenen van een positief zelfbeeld liggen op meerdere terreinen, te beginnen met het gezin. Daar wordt de basis gelegd via een democratische opvoedingsstijl en een positief gezinsklimaat. Andere belangrijke bouwstenen vormen de positieve relaties met waarderende en gewaardeerde vrienden.In de behandeling van kinderen en jongeren die worstelen met psychische- en/of gedragsproblemen ligt in veel gevallen de sleutel in het verhogen van een laag zelfbeeld.
Zelfbeeld --- Assertiviteit --- Veerkracht (weerbaarheid) --- Jongere --- Persoonlijke ontwikkeling --- Zelfwaardering --- Identiteitsontwikkeling --- Opvoedingsstijl --- Psychosociale ontwikkeling
Choose an application
Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen en adolescenten biedt een volledig, interdisciplinair beeld van de diverse aspecten van psychodiagnostiek in de context van kinder- en jeugdhulpverlening. Het omvat niet alleen de evaluatie van het kind zelf, maar ook van zijn omgeving, zoals ouders, gezinsdynamiek, school en leeftijdgenoten.De auteurs, ervaren hulpverleners, onderzoekers en docenten, belichten de theoretische achtergronden van diagnostiek, onderzoek en hulpverlening, terwijl ze ook praktische methoden voorstellen voor concrete toepassing op verschillende onderzoeksdomeinen. Praktijkvoorbeelden verrijken het boek op verschillende plaatsen.Het succes van voorgaande edities benadrukt de noodzaak van dit handboek, dat een essentiële rol speelt in het onderwijs op het gebied van psychodiagnostiek voor kinderen en adolescenten. De negende editie is volledig herzien om de laatste ontwikkelingen in zowel praktijk als theorie te weerspiegelen. Het methodische deel is grondig herzien om beknopter te zijn, terwijl alle hoofdstukken zijn bijgewerkt met de nieuwste inzichten, onderzoeksmethoden en terminologie, waaronder die van de DSM-5-TR en verwijzingen naar de diagnostische richtlijnen. Een apart hoofdstuk over psychotrauma is toegevoegd vanwege de groeiende aandacht voor dit onderwerp.Dit handboek is van onschatbare waarde voor gedragswetenschappers, pedagogisch medewerkers, jeugdzorgwerkers, schoolpsychologen, onderwijskundigen, kinderartsen en psychiaters die zich bezighouden met psychodiagnostiek en hulpverlening aan kinderen en adolescenten. Het biedt diepgaande theoretische inzichten en praktische toepassingen die van essentieel belang zijn voor een breed scala aan professionals, zowel binnen de gezondheidszorg als het onderwijs.https://www.standaardboekhandel.be/p/handboek-psychodiagnostiek-voor-de-hulpverlening-aan-kinderen-en-adolescenten-9789024458721
Psychodiagnostiek jeugd. --- Psychodiagnostiek --- Psychosociale ontwikkeling --- Diagnose --- Kind --- Jongere --- Ontwikkelingsstoornis --- Hulpverlening --- Jeugdhulpverlening --- Diagnostische test --- Diagnostiek
Choose an application
Persoon met een visuele handicap --- Psychosociale ontwikkeling --- MW --- Braille Liga, Brussel
Choose an application
Inhoudsopgave ¬1 De zorgfunctie van de school ¬2 Loyaliteit als basis voor leerlingbegeleiding ¬3 Hiërarchie in gezin en school ¬4 Rolverduidelijking en roldifferentiatie ¬5 Communicatietheorie als basis voor begrip en handelen ¬6 Systeemtheorie ¬7 Van structuuranalyse naar hulpaanbod ¬8 Het voeren van een begeleidingsgesprek ¬9 Casuïstiek
Gedragsstoornissen --- Secundair onderwijs. --- Gedragsstoornissen ; secundair onderwijs --- Leerlingbegeleiding ; secundair onderwijs --- Leerlingbegeleiding --- Secundair onderwijs --- Gedragsproblemen --- Contextuele leerlingbegeleiding --- Psychosociale ontwikkeling --- Zorgverbreding --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Contextueel onderwijs --- Gedragsprobleem
Choose an application
departement Gezondheidszorg 08 --- ontwikkelingsproblemen --- kinderpsychologie --- gedragsstoornissen --- psychosociale ontwikkeling --- Neurologie --- Kinderen --- Kinderpsychologie --- Diagnose --- Therapie --- Kind --- Jeugdpsychologie --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Verpleegkunde --- Diagnostiek
Choose an application
De manier waarop we ouder worden hangt af van verscheidene factoren, zoals levensloop, historische en maatschappelijk context, voeding en beweging. Dat maakt de groep 'oudere volwassenen' in onze samenleving zeer divers en moeilijk te definiëren. Ze zijn divers qua leeftijd, gezinssamenstelling, opleiding, digitale vaardigheden, enz. Bovendien omvat de term 'oudere volwassenen' eigenlijk vier generaties, onder wie zowel de honderdjarige wordt gerekend als de zestiger die de actiefste jaren van zijn leven beleeft.https://www.standaardboekhandel.be/p/leerboek-gerontologie-9789463714563
Gerontologie --- Ouderenpsychologie --- Levensverwachting --- Vergrijzing --- Vrijwilligerswerk --- Psychosociale ontwikkeling --- Dementie --- Zelfmoord --- Eenzaamheid --- Alcoholisme --- Mortaliteit --- Ouderenzorg --- Ouderenproblematiek --- Geriatrie --- Age group sociology --- Geriatrics --- bejaarden --- gerontologie --- ouderenbeleid --- ouderenvoorzieningen --- Gerontologie.
Choose an application
Developmental psychology --- Personality development --- #GBIB:SMM --- persoonlijke ontwikkeling --- 159.9 --- #GGSB: Psychologie --- Psychologie --- Personalité et Relations Humaines --- Persoonlijkheidsleer --- Pedagogiek --- Antropologie --- Psychosociale ontwikkeling --- Psychopedagogie --- Relaties --- Opvoeding en onderwijs --- Relatie --- Opvoeding --- Man --- Onderwijs --- Volwassene
Choose an application
Indicators used in the international development debate on children's wellbeing typically use 'rough-and-ready' measurements such as Infant Mortality Rate (IMR) and Under-Five Mortality rate (U5MR) for their physical health, and notions such as 'Height-for-Age' and 'Weight-for-Height' for their nutritional status. Indicators that give an impression of the psychosocial wellbeing of young boys and girls are usually lacking. The UPSI-5 provides an urgently needed counterpart to the strictly physical indicators and mortality indicators commonly used to measure young children's wellbeing and survival. It is an easy to use global screening device that can assess the psychosocial wellbeing of large populations of 5-year-children. ICDI designed it to serve three main purposes: to get a more holistic insight into the well-being of young girls and boys in any given population; to track changes over time, and to make comparisons between child populations; to give more prominence to the psychosocial needs and requirements of young children in policy making and programming. UPSI-5 is primarily meant for governmental, non-governmental and UN agencies concerned about the well-being and development of young children, who work with large numbers of them and would benefit from obtaining overall impressions about their psychosocial status. The UPSI-5 is not an instrument to be used for individual diagnostic purposes. It should, therefore, only be interpreted as a first indication that further professional attention may need to be sought.
Choose an application
323.4 --- 605.2 --- 613.42 --- 613.44 --- 613.62 --- besmettelijke ziekten --- erfelijkheidsleer --- gezondheidszorg --- groeistoornissen --- immunologie --- kinderen --- kinderverpleegkunde --- neonatologie --- ongevallen --- pediatrie --- psychomotorische ontwikkeling --- psychosociale ontwikkeling --- verpleegkunde --- Jeugdbescherming --- Kindergeneeskunde - Pediatrie --- Bouw en inrichting --- Interne organisatie --- Kinderverpleegkunde
Listing 1 - 10 of 25 | << page >> |
Sort by
|