Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Waarom luistert mijn puber niet meer naar mij? Wat doet hij toch de hele tijd op zijn kamer? Waarom kan ik zo moeilijk hoogte van hem krijgen? Waarom zijn pubers zo gevoelig voor groepsdruk en zoeken ze de grenzen op, bijvoorbeeld met drinken? Waarom maken ze zich zo druk over precies de goede kleren, maar zijn ze zo laks in het nakomen van afspraken en het maken van schoolwerk? Kunnen ouders of leraren daar enige invloed op hebben?In de puberteit zorgt een tornado van hormonale processen ervoor dat jongeren grote uiterlijke veranderingen doormaken en dat ze, ook romantisch, in elkaar ge?nteresseerd raken. Maar dat is natuurlijk niet het enige. Jongeren gaan zich ook losmaken van hun ouders en zich meer richten op hun leeftijdsgenoten, en dat is waarschijnlijk een van de grootste uitdagingen van de adolescentie. Maar hoe verloopt die sociale ontwikkeling op weg naar zelfstandige volwassenheid dan precies?Daarover gaat Het sociale brein van de puber van Eveline Crone - over de allesbepalende vriendschappen, de veranderende relaties met ouders en leeftijdsgenoten, het immense belang van erbij horen en het grote verdriet wanneer je buiten de groep valt.
ontwikkelingspsychologie --- puberteit --- Developmental psychology --- Age group sociology --- 416.25 --- adolescenten --- hersenen --- jongeren --- relaties --- vriendschap --- zelfbeeld --- Hersenen --- Puberteit --- Relatie --- Vriendschap --- Zelfbeeld --- 159.922 --- Jongeren --- Sociale vaardigheden --- Vanaf c. 13 jaar --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen vanaf ca. 13 jaar --- Fysiologie --- Psychologie --- Hersenontwikkeling --- Adolescenten --- Provincie West-Vlaanderen --- Adolescent --- Man --- Volwassene
Choose an application
Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding beschrijft de ontwikkeling bij jongeren van twaalf tot tweeëntwintig jaar. Er wordt een psychologisch kader geschetst dat houvast biedt bij het ontwikkelen van een visie op leerlingbegeleiding. Daarbij besteden de auteurs aandacht aan de rol van lichamelijke en seksuele veranderingen, maar ook aan veranderingen op het gebied van denken en leren die de identiteitsvorming beïnvloeden. De lezer wordt duidelijk door de theorie heen geleid aan de hand van overzichtsschema's en leerdoelen per hoofdstuk. Ook de praktische vaardigheden die nodig zijn bij het begeleiden van leerlingen komen aan de orde, zoals verschillende soorten gesprekken voeren, het signaleren en diagnostiseren van probleemgedrag, en het opstellen van handelingsplannen. Bovendien kan de lezer direct aan de slag met de vele toetsvragen, opdrachten en stageopdrachten. Zowel de identiteitsontwikkeling als de leerlingbegeleiding wordt steeds vanuit een intercultureel perspectief benaderd. In deze herziene druk zijn de basiscompetenties van leraren('kennisbasis' in het Nederlandse onderwijs) verwerkt en zijn nieuwe inzichten uit de psychologie en leerlingenbegeleiding opgenomen. Ook zijn recente resultaten uit hersenonderzoek verwerkt.
Teacher education. Teacher's profession --- leerlingenbegeleiding --- Personality development --- Pupil counseling. Pupil guidance --- persoonlijkheidsontwikkeling --- pedagogische psychologie --- identiteit --- Leerlingenbegeleiding --- Ontwikkelingspsychologie ; jeugd --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Intellectuele ontwikkeling --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- Puberteit --- Identiteitsontwikkeling --- persoonlijkheidsvorming --- 416.25 --- Adolescentie --- Intelligentie --- Leerlingbegeleiding --- Psychologie --- Seksualiteit --- 37.03 --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen vanaf ca. 13 jaar --- PHL-Central Office 12 --- onderwijs --- cognitieve ontwikkeling --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Tieners communiceren veel met elkaar, maar niet altijd evenveel met ons, de volwassenen die hen begeleiden. Hoe kunnen we dan het beste omgaan met hen? De vraag 'waarom' tieners doen wat ze doen leidt vaak tot conflicten en nukkig gedrag. En tot standaardantwoorden als: 'Daarom!'. Dit originele communicatieboek volgt bewust een ander spoor. Het laat zien dat je meer succes boekt met een duidelijke, betrokken praatstijl. Wie daarbij gezonde grenzen durft te stellen en ondubbelzinnige verwachtingen durft te creëren, komt tot een betere sfeer thuis. De stap van discussiëren naar onderhandelen levert een duidelijke win-winsituatie op, en zorgt voor realistisch ouderschap. (Bron: covertekst)
Tieners --- Opvoeding. --- puberteit --- Educational sciences --- Age group sociology --- pedagogiek --- gezinspedagogiek --- gesprekstechnieken --- differentiële opvoeding --- Opvoeding --- Jongeren --- Teenage boys --- Communication --- Adolescent psychology --- Intergenerational relations --- Academic collection --- opvoeden --- opvoeding --- pubers --- tieners --- 433 --- adolescenten --- onderhandelen --- 37.013 --- Adolescentie --- Communicatie --- Gedrag --- Onderhandelen --- Opvoeding in de praktijk --- #KVHB: Adolescenten --- #KVHB: Jeugdpsychologie --- #KVHB: Pedagogie --- 416.25 --- 443 --- Ontwikkelingspsychologie --- 433.1 --- Gesprekken met kinderen --- Gesprekstechnieken --- Relatie volwassene-kind --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen vanaf ca. 13 jaar --- Opvoedingsstijlen --- Opvoeding en onderwijs --- graduaat orthopedagogie --- opvoedkunde --- Luistervaardigheid --- 305.8 --- 113887.jpg --- Jongere --- Onderwijs --- #gsdbP
Choose an application
Jeugd met opvoedingsproblemen. --- Secondary education --- emotionele opvoeding --- Social problems --- Age group sociology --- signaleren (mensen) --- Jeugd met opvoedingsproblemen --- leermoeilijkheden: secundair onderwijs --- jeugdzorg --- puberteit --- 416.25 --- Adoptiegezin --- Allochtonen --- Anorexia --- Criminaliteit --- Discriminatie --- Echtscheiding --- Epilepsie --- Handicaps --- Jongeren --- Kindermishandeling --- Leerproblemen --- Pesten --- Psychologie --- Puberteit --- Schizofrenie --- Seksualiteit --- Stress --- Verliesverwerking --- Zelfmoord --- 460 --- 467 --- jongerenproblemen (ler) --- 362.7 --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen vanaf ca. 13 jaar --- (zie ook: ontwikkelingspychologie) --- Opvoedingsproblemen --- Secundair onderwijs --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Jeugd --- Opvoedingsprobleem --- Jongere
Choose an application
Ontwikkelingspsychologie --- Secundair onderwijs --- Persoonlijkheid --- Zelfstandigheid --- Agressie --- Zelfredzaamheid --- Gedragspsychologie --- Seksualiteit --- Cognitieve ontwikkeling --- Persoonlijkheidsleer --- Adolescenten --- Generatieconflicten --- Zelfbeeld --- Avonturen --- Gedragsproblemen --- Eetstoornissen --- Depressie --- Vriendschap --- Gezinssociologie --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- #PBIB:1998.4 --- Idealen --- 159.9 ) Genetische psychologie --- Kinderpsychologie --- adolescentie --- #KVHB:Adolescentie --- ontwikkelingspsychologie --- 416.1 --- 416.2 --- 416.25 --- Adolescentie --- Ontwikkeling --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- Psychologie --- agressiviteit --- anorexia nervosa --- boulimia nervosa --- depressie --- egocentrisme --- intelligentie --- persoonlijkheidsleer --- seksualiteit --- waarden --- zelfdoding --- 159.922.8 --- Freud, Sigmund --- Jeugdpsychologie --- Verantwoordelijkheid --- Waarden --- adolescenten --- jeugdpsychologie --- ontwikkelingspsychologie (genetische psychologie) --- ouder-kind relatie (moeder-kind relatie) --- pubers (puberteit) --- 159.987 --- Algemene kinder- en jeugdpsychologie --- Psychologie van afzonderlijke leeftijdsgroepen der jeugd --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen vanaf ca. 13 jaar --- Pubertijd en adolescentie. --- Adolescent
Choose an application
psychologie: adolescenten --- 416.25 ) Psychologie leeftijdsgroepen vanaf 13 jaar --- Adolescenten --- Psychologie --- Ontwikkelingspsychologie --- Jeugd --- Ontwikkelingspsychologie: adolescenten --- psychologie --- adolescentie --- 416.25 --- Piaget --- adolescenten --- anorexia nervosa --- autonomie --- cognitieve ontwikkeling --- counseling --- delinquentie --- denkprocessen --- egocentrisme --- gedragstherapie --- generatieverschillen --- gezin --- gokverslaving --- heteroseksualiteit --- homoseksualiteit --- hulpverlening --- identiteitsontwikkeling --- individuatie --- jeugdcultuur --- masturberen --- ontwikkelingspsychologie --- ouders --- persoonlijkheidsontwikkeling --- persoonlijkheidsstructuren --- psychobiologische ontwikkeling --- psychoseksuele ontwikkeling --- psychosociale ontwikkeling --- psychotherapie --- pubers --- seksueel misbruik --- separatie --- stress --- verslaving --- zelfbeeld --- zelfdoding --- zelfreflectie --- zelfstandigheid --- Vanaf c. 13 jaar --- jeugdpsychologie --- Developmental psychology --- holebi's --- beïnvloeding --- waarneming --- 843 --- Pubertijd en adolescentie. --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen vanaf ca. 13 jaar --- LGBTQIA+ (lesbian, gay, bi, trans, queer, intersex and asexual) --- 692
Choose an application
Ontwikkelingspsychologie --- Pubertijd en adolescentie. --- jeugdpsychologie --- ontwikkelingspsychologie --- Social problems --- adolescenten --- opvoedingsproblemen --- gezinsbegeleiding --- Psychology --- moeilijk opvoedbare jongeren --- adolescentie --- gezinsopvoeding --- opvoedingsondersteuning --- ouder-kind relatie --- 159.922.764 --- #GBIB:IDGP --- #KVHB:Adolescenten --- #KVHB:Gedragsstoornis --- #KVHB:Opvoedingsmoeilijkheden --- opvoeding --- 465 --- gedragsproblemen --- orthopedagogiek --- socio-educatieve problemen --- 443 --- ABC-schema --- gedragsstoornissen --- gedragstherapie --- hulpverlening --- moeilijk opvoedbare jeugd --- ouderlijke vaardigheden --- pedagogiek --- probleemoplossend denken --- 416.25 --- Adolescenten --- Diefstal --- Drugs --- MBE Magazijn beneden --- Probleemgedrag --- Seks --- 416.25 ) Psychologie leeftijdsgroepen vanaf 13 jaar --- jeugdigen ; opvoeding --- opvoeding (ler) --- 376.42 --- ADHD --- Adolescentie --- Gezinsproblemen --- Misdaad --- Opvoeding --- 364.4-053.6 --- Jongeren : moeilijk gedrag --- probleemkinderen --- puberteit --- 159.922.764 Verwaarloosde kinderen. Moeilijk opvoedbare kinderen --- Verwaarloosde kinderen. Moeilijk opvoedbare kinderen --- 376 --- 159.987 --- 37.018 --- 159.92 --- kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Tieners --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen vanaf ca. 13 jaar --- gezinnen --- ouders --- Gedragsstoornissen --- Gedragstherapie --- Hulpverlening --- Moeilijk opvoedbare jeugd --- Ouderlijke vaardigheden --- Probleemoplossend denken --- Jeugdhulpverlening --- Gezinszorg --- Opvoedingsproblemen --- Ouders --- Vaardigheden --- Thuiszorg --- Adolescent --- Opvoedingsprobleem --- Gesprek --- Ouderenzorg --- 420 --- pédagogie
Choose an application
Aan de orde komen onder andere autisme, ADHD, NLD, ODD en OCD, maar ook stoornissen als borderline en manisch-depressiviteit worden besproken. De problemen waar deze kinderen naarmate ze ouder worden tegenaan lopen zijn bijvoorbeeld: het intensieve sociale verkeer op school, aangaan en onderhouden van relaties, het organiseren en plannen op school en het werk, en het toekomstbeeld. (Bron: www.uitgeverijpica.nl)
personen met een mentale beperking --- autisme --- borderlinesyndroom --- Gilles de la Tourettesyndroom --- gedragsstoornissen --- Developmental psychology --- NLD (nonverbal learning disabilities) --- Orthopedagogics --- adolescenten --- orthopedagogiek --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- departement Lerarenopleiding 10 --- puberteit --- adolescentie --- ontwikkelingsstoornissen --- ontwikkelingspsychologie --- ADD --- ADHD --- OCD --- angststoornissen --- borderline syndroom --- syndroom van Gilles de la Tourette --- 416.25 --- 460 --- 462.4 --- 464 --- 467 --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Adolescentie --- Autisme --- Borderline persoonlijkheidsstoornis --- Emotionele problemen(Kinderen met emotionele problemen) --- NLD Non-verbal Learning Disability --- Ontwikkelingsstoornissen --- Puberteit --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen vanaf ca. 13 jaar --- Orthopedagogiek --- Autistische kinderen --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Ontwikkelingsproblemen --- Adolescenten --- Pubers --- Niet-verbale leerstoornis --- Emotionele problemen --- ODD --- Borderlinestoornis --- Dwangstoornissen --- Jeugd --- autismespectrumstoornis (ASS) --- borderline persoonlijkheidsstoornis (BPS) --- 092971.jpg --- Ontwikkelingsstoornissen ; kinderen --- Ontwikkelingsprobleem --- Adolescent --- Puber --- Syndroom van Gilles de la Tourette --- Emotioneel probleem --- Borderline-persoonlijkheidsstoornis --- Dwangstoornis --- Autismespectrumstoornis --- Jongere
Choose an application
1-12
Lerarenopleiding --- Ontwikkelingspsychologie --- Algemeen. --- Pubertijd en adolescentie. --- holebi's --- kinderpsychologie --- Developmental psychology --- jeugdpsychologie --- seksualiteit --- ontwikkelingspsychologie --- adolescenten --- puberteit --- Adolescentie --- adolescentie --- 305.2 --- 416.25 --- Adolescentenpsychologie --- Denkontwikkeling --- Emotionele ontwikkeling --- Moraalontwikkeling --- Ontwikkeling --- Sociale ontwikkeling --- adolescentenpsychologie --- denken --- denkprocessen --- emotionele ontwikkeling --- ethiek --- moraalontwikkeling --- psychologie --- sociale ontwikkeling --- 450.8 --- Adolescenten --- Didactische werkvormen --- Ervaringsleren --- Leerprocessen --- Leerpsychologie --- Leraren --- Leren --- Lesgeven --- Onderwijs --- Onderwijsstijlen --- Ontwikkeling van kinderen --- Psychologie --- Relatie leraar - leerling --- Zelfstandig leren --- psychologie (gez) --- 159.987 --- Psychologie van groepen --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen vanaf ca. 13 jaar --- Vanaf c. 13 jaar --- Methodiek van het studeren --- #GSDBP --- adolescentiepsychologie --- #KVHB:Adolescenten --- #KVHB:Jeugdpsychologie --- Identiteitsontwikkeling --- Morele ontwikkeling --- 159.922.8 --- Lerarenopleiding : CVO --- 189 Kinderrechten en gezondheidszorg --- 159.922 --- Jeugdcriminaliteit --- Persoonlijkheid --- Seksualiteit --- 159.922.8 Psychologie van de adolescent --- Psychologie van de adolescent --- Adolescentie (jeugdpsychologie, puberteit) --- LGBTQIA+ (lesbian, gay, bi, trans, queer, intersex and asexual)
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|