Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Verpleegkundigen, kinesitherapeuten, ..., worden frequent geconfronteerd met patiënten met neurologische aandoeningen. Het is belangrijk dat iedereen de deficits die ontstaan bij aandoeningen van het centrale en perifere zenuwstelsel begrijpt en op de juiste manier kan interpreteren.
Neurologie --- 615.8 --- 616.8 --- Academic collection --- 606.1 --- craniale zenuwen --- functiestoornissen --- geneeskunde --- klinisch onderzoek --- lichaamsschemastoornissen --- motorische stoornissen --- neurologie --- sensorische stoornissen --- spraakstoornissen --- Anamnese (ziektegeschiedenis) --- Klinisch onderzoek --- Motoriek --- Neurologie (syndroom van Horner) --- Sensibiliteit --- Spraakstoornissen (aprosodie) --- Zenuwstelsel (neurofysiologie) --- neurologie (gez) --- neuroverpleegkunde (gez) --- spraakstoornissen (gez) --- apraxie --- bewegingsstoornissen --- neurologie (zenuwziekten) --- spierziekten (myopathieën, neuromusculaire ziekten) --- Fysiotherapie. Fysische therapie. Radiotherapie. Andere niet-medicinale therapeutische behandelingen --- Neurologie. Neuropathologie. Zenuwstelsel. Neurologische aandoeningen --- (zie ook: neurochirurgie) --- Hersenen --- Klinische psychologie --- Neurologische aandoeningen --- Psycho-motoriek --- Hersenen. --- Klinische psychologie. --- Neurologie. --- Neurologische aandoeningen. --- Psycho-motoriek.
Choose an application
#PBIB:2001.4 --- #PBIB:gift 2001 --- #BSCH: vak: huishoudkunde --- 614.23 --- 627 --- Cognitieve ontwikkeling --- Erfelijkheid --- Fysieke ontwikkeling --- Ontwikkelingsfasen --- Ontwikkelingspsychologie --- Psycho-motoriek --- Sociale ontwikkeling --- Talenten --- Voeding - verzorging --- Zelfbepaling --- 112799.jpg --- Ontwikkelingspsychologie ; peuters --- Sociale vaardigheden ; beroepsonderwijs ; leermiddelen --- verzorging: handboek beroepsonderwijs --- Jeugdgezondheidszorg --- Huishoudkunde --- Schoolbooks - Didactic material --- Beroepssecundair onderwijs --- 3e graad secundair onderwijs --- Verzorging --- Kinderverzorging --- Psychologie --- Psychomotoriek --- Baby's --- Peuters --- Lichamelijke ontwikkeling --- Motoriek --- Baby --- Peuter --- Man --- Beroep --- Volwassene
Choose an application
Psychomotoriek benadert de totale persoonlijkheid vanuit het bewegen en de lichamelijkheid Dit boek biedt vooral een zorgvuldig gedoseerde theoretische achtergrond bij de verschillende elementen die deel uitmaken van psychomotoriek. Tegelijk worden een aantal instrumenten aangereikt om het praktische werkterrein van de psychomotoriek en van de psychomotorische therapie toe te lichten. Eerst wordt de normale motorische ontwikkeling bij de mens belicht. Dan komt de diagnostiek - zowel bij kinderen als bij volwassenen - aan bod. De daarop volgende delen handelen over de therapeutische doelstellingen en over de verschillende vormen van therapie en de technieken die de hulpverlener ter beschikking staan. Ook de relatie therapeut-clint krijgt hierbij aandacht Inhoudsopgave : Deel 1: Normale motorische ontwikkeling 1 Term ontwikkeling 2 Visies op ontwikkeling, theoretische en praktische implicaties 3 Motorische ontwikkeling gedurende de eerste levensjaren 4 Basismotorische vaardigheden Deel 2: Psychomotorische diagnostiek Hoofdstuk 1: Psychomotorische diagnostiek bij kinderen 1 Motorisch domein 1.1 Motorische ontwikkeling 1.2 Cordinatie 1.3 Lateralisatie 1.4 Handvaardigheid 1.5 Schrijven 1.6 Lichaamsschema 1.7 Ruimtelijke ordening 2 Motorisch-cognitief domein 2.1 Visuele waarneming 2.2 Auditieve waarneming 2.3 Motorische leerstijl 3 Sociaal-affectief domein 3.1 Zelfconcept Hoofdstuk 2: Psychomotorische diagnostiek bij volwassenen 1 Kwantitatieve observaties 1.1 Individuele tests: Minnesota Rate of Manipulation Test, Minnesota Spatial Relations Test, Purdue Pegboard, Wiener Determinationgert 1.2 Lichaamsbeleving en zelfbelevingsvragenlijsten 1.3 Groeptests 2 Kwalitatieve observaties 2.1 Bewegingsuitdrukkingskenmerken bij psychisch gestoorde volwassenen Deel 3: Therapeutische doelstellingen 1 Situering van de problematiek 1.1 Formuleringsproblematiek 1.2 Inventarisatieproblematiek 1.3 Classificatieproblematiek 2 Doelstellingen bij kinderen 2.1 Wenselijke doelstellingen 2.2 Actueel Geldende doelstellingen 2.3 Feitelijke doelstellingen 3 Doelstellingen bij volwassenen psychisch gestoorden 3.1 Wenselijke doelstellingen 3.2 Actueel geldende doelstellingen 3.3 Feitelijke geldende doelstellingen Deel 4: Psychomotorische opvoeding en psychomotorische therapie 1 Technieken van PM-opvoeding en therapie 1.1 Inleiding 1.2 Algemene beschouwingen betreffende technieken in de psychomotorische opvoeding en therapie 1.3 Een oneindig aantal variatiemogelijkheden 2 Psychomotorische opvoeding 2.1 Basiselementen van de psychomotorische opvoeding 2.2 Psychomotorisch leren 2.3 Didactiek van het leren schrijven 3 De bewegingspedagogiek volgens Sherborne 4 Psychomotorische therapie 4.1 Functietraining 4.2 Psychomotorische psychotherapie 5 Houding van de therapeut 5.1 'Joining' als invoeging 5.2 'Joining' als conditio-sine-qua-non voor herstructurering 5.3 'Joining' in zijn praktische toepassing 6 'Evidence based' psychomotorische diagnostiek en therapie 6.1 Inleiding 6.2 Hoe informatie verzamelen? 6.3 'Evidence based': waarnaar op zoek? 7 Resultaten van wetenschappelijk onderzoek 7.1 Bij kinderen en jeugdigen 7.2 Bij volwassenen
Psycho-motoriek. --- 159.946 --- #KVHB:Psychomotoriek --- psychomotorische therapie --- Motorische uitdrukkingsmiddelen --- 159.946 Motorische uitdrukkingsmiddelen --- 159.91 --- Academic collection --- 159.94 --- Psychomotoriek --- beoordelingsschaal --- kinderen --- ontwikkelingsstoornissen --- psychomotorische ontwikkeling --- psychomotorische stoornissen --- tests --- volwassenen --- 159.91 Psychofysiologie. Neuropsychologie. Psychomotoriek. Psychomotorische therapie --- Psychofysiologie. Neuropsychologie. Psychomotoriek. Psychomotorische therapie --- kinesitherapie --- bewegingswetenschappen --- Educational psychology --- psychomotoriek
Choose an application
Psychomotoriek benadert de totale persoonlijkheid vanuit het bewegen en de lichamelijkheid Dit boek biedt vooral een zorgvuldig gedoseerde theoretische achtergrond bij de verschillende elementen die deel uitmaken van psychomotoriek. Tegelijk worden een aantal instrumenten aangereikt om het praktische werkterrein van de psychomotoriek en van de psychomotorische therapie toe te lichten. Eerst wordt de normale motorische ontwikkeling bij de mens belicht. Dan komt de diagnostiek - zowel bij kinderen als bij volwassenen - aan bod. De daarop volgende delen handelen over de therapeutische doelstellingen en over de verschillende vormen van therapie en de technieken die de hulpverlener ter beschikking staan. Ook de relatie therapeut-clint krijgt hierbij aandacht. In dit boek geeft Johan Simons een inleiding in de psychomotoriek, die de persoonlijkheid benadert vanuit het bewegen en de lichamelijkheid. Het gaat om een zesde, herziene uitgave, die meer aansluit bij de praktijk en een actualisering Biedt van de diagnostische elementen en psychomotorische doelstellingen. In een eerste deel belicht Simons de normale motorische ontwikkeling. Vervolgens gaat hij dieper in op de psychomotorische diagnostiek bij respectievelijk kinderen en volwassenen, met voor beide groepen tal van meetinstrumenten, en schetst hij de therapeutische doelstellingen. Ten slotte licht hij de technieken van psychomotorische opvoeding en therapie toe: psychomotorisch leren, didactiek van lezen en schrijven, bewegingspedagogiek en functietraining. Ook de houding van de therapeut, de 'evidence based' psychomotoriek en het wetenschappelijk onderzoek komen hier aan bod. Achteraan volgen een bibliografie en een register. Een erg compleet studieboek met duidelijke voorbeelden en illustraties. Geschikt voor studenten en hulpverleners Inhoudsopgave : Deel 1: Normale motorische ontwikkeling 1 Term ontwikkeling 2 Visies op ontwikkeling, theoretische en praktische implicaties 3 Motorische ontwikkeling gedurende de eerste levensjaren 4 Basismotorische vaardigheden Deel 2: Psychomotorische diagnostiek Hoofdstuk 1: Psychomotorische diagnostiek bij kinderen 1 Motorisch domein 1.1 Motorische ontwikkeling 1.2 Cordinatie 1.3 Lateralisatie 1.4 Handvaardigheid 1.5 Schrijven 1.6 Lichaamsschema 1.7 Ruimtelijke ordening 2 Motorisch-cognitief domein 2.1 Visuele waarneming 2.2 Auditieve waarneming 2.3 Het probleem oplossend vermogen 2.4.Motorische leerstijl 3 Sociaal-affectief domein 3.1 Bilder Angst Test 3.2 ZelfconceptHoofdstuk 2: Psychomotorische diagnostiek bij volwassenen 1 Kwantitatieve observaties 1.1 Individuele tests: Minnesota Rate of Manipulation Test, Minnesota Spatial Relations Test, Purdue Pegboard, Wiener Determinationgert 1.2 Lichaamsbeleving en zelfbelevingsvragenlijsten 1.3 Groeptests 2 Kwalitatieve observaties 2.1 Bewegingsuitdrukkingskenmerken bij psychisch gestoorde volwassenen Deel 3: Therapeutische doelstellingen 1 Situering van de problematiek 1.1 Formuleringsproblematiek 1.2 Inventarisatieproblematiek 1.3 Classificatieproblematiek 2 Doelstellingen bij kinderen 2.1 Wenselijke doelstellingen 2.2 Actueel geldende doelstellingen 2.3 Feitelijke doelstellingen 3 Doelstellingen bij volwassenen psychisch gestoorden 3.1 Wenselijke doelstellingen 3.2 Actueel geldende doelstellingen 3.3 Feitelijke geldende doelstellingen Deel 4: Psychomotorische opvoeding en psychomotorische therapie 1 Technieken van PM-opvoeding en therapie 1.1 Inleiding 1.2 Algemene beschouwingen betreffende technieken in de psychomotorische opvoeding en therapie 1.3 Een oneindig aantal variatiemogelijkheden 2 Psychomotorische opvoeding 2.1 Basiselementen van de psychomotorische opvoeding 2.2 Psychomotorisch leren 2.3 Didactiek van het leren schrijven 3 De bewegingspedagogiek volgens Sherborne 4 Psychomotorische therapie 4.1 Functietraining 4.2 Psychomotorische psychotherapie 5 Houding van de therapeut 5.1 'Joining' als invoeging 5.2 'Joining' als conditio-sine-qua-non voor herstructurering 5.3 'Joining' in zijn praktische toepassing 6 'Evidence based' psychomotorische diagnostiek en Therapie 6.1 Inleiding 6.2 Hoe informatie verzamelen? 6.3 'Evidence based': waarnaar op zoek? 7 Resultaten van wetenschappelijk onderzoek 7.1 Bij kinderen en jeugdigen 7.2 Bij volwassenen
Psycho-motoriek. --- psychomotorische ontwikkeling --- kinesitherapie --- bewegingswetenschappen --- Educational psychology --- ergotherapie --- psychomotoriek --- 159.91 --- #KVHB:Psychomotoriek --- motorische ontwikkeling --- 415.3 --- 416.1 --- 607.52 --- Kinderen --- Lateralisatie --- Lichaamsschema (Lichaamsbewustzijn) --- Lichamelijke ontwikkeling --- Motorische ontwikkeling --- Psychomotoriek --- Psychomotorische therapie --- Schrijfmotoriek --- Sherborne movement --- Volwassenen --- handvaardigheid --- lichaamsbeleving --- observatiemethoden --- ontwikkelingspsychologie --- schrijven --- 159.91 Psychofysiologie. Neuropsychologie. Psychomotoriek. Psychomotorische therapie --- Psychofysiologie. Neuropsychologie. Psychomotoriek. Psychomotorische therapie --- Uitvoerende functies --- Algemene kinder- en jeugdpsychologie --- Bewegingstherapie --- Meten --- Lichaamsschema --- Motoriek --- Fysiotherapie --- Techniek (wetenschap)
Choose an application
Ritmiek bij kinderen bestaat uit vier grote delen. Een inleidend hoofdstuk geeft een omschrijving van het begrip ritmiek en bied een aantal praktische suggesties en aandachtspunten voor een ritmiekles. Het tweede deel behandelt ritmiek in de kleuterschool en geeft praktische tips voor de uitwerking van ritmieklessen met kleuters. Er volgen ook een dertigtal volledig uitgewerkte lesjes met verschillend materiaal. Het hoofdstuk ritmiek in de lagere school behandelt een aantal domeinen waar ritmiek een waardevolle rol kan spelen in de ontwikkeling. Concentratie, lichaamsschema, lateralisatie, auditieve en visuele discriminatie, beleving van vorm, ruimte en tijd, innrerlijke voorstelling, ordenen en structureren komen hierbij aan bod. Behalve een beknopte verantwoording wordt telkens een reeks praktische oefeningen voorgesteld. Het boek sluit af met een aantal gevalstudies. Vanuit de praktijk wordt er op gewezen aan welke houdingen of gedragingen van kinderen leerproblemen opgemerkt kunnen worden. Hierbij geeft de auteur aan welke hulp ritmiek kan betekenen voor het wegwerken van bepaalde leermoeilijkheden.
Lerarenopleiding --- Muzikale vorming --- Psycho-motoriek. --- Ritmiek. --- (vak)didactiek wetenschappen. --- Basisonderwijs. --- Didactics of the arts --- Didactics of sports and games --- Didactics of Kindergarten --- muzikale vorming --- Didactics of primary education --- 793.3 --- basisonderwijs --- bewegingsopvoeding --- didactiek --- kleuteronderwijs --- lager onderwijs --- muzikale opvoeding --- ritmiek --- 471.47 --- 477.8 --- 616.2 --- 791 --- 791.93 --- Basisonderwijs --- Bewegingsopvoeding --- Kinderen --- Muzikale opvoeding --- Ritmiek --- 3-8 jr --- 471.46 --- 616.6 --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Kleuters-ritmiek --- Partneroefeningen --- 796.412 --- Bewegen --- Kleuteronderwijs --- Lesplannen --- 472.7 --- Ritmiek : basisonderwijs --- kleuterschool: ritmiek --- lagere school: lichamelijke opvoeding --- #BSCH: vak: lichamelijke opvoeding --- 793.3 Bewegingskunst. Ritmiek. Dans. Volksdans --- Bewegingskunst. Ritmiek. Dans. Volksdans --- didactiek kleuteronderwijs - bewegingsopvoeding --- didactiek basisonderwijs - bewegingsopvoeding --- Gymnastiek; algemeen --- Dans- en bewegingskunst --- Soorten gymnastiek - Gymnastiekoefeningen --- Lichamelijke opvoeding. Didactiek van de lichamelijke opvoeding --(niet-universitair onderwijs) --- Schoolbooks - Didactic material --- 793.3 Art of movement. Eurhytmics. Dance --- Art of movement. Eurhytmics. Dance --- Kleuters --- Lager onderwijs --- België --- 20e eeuw
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|